PDA

View Full Version : Monsterstack



Mr.Bluesbreaker
22 januari 2004, 18:25
Okee, een beetje een rare vraag misschien maar:

ik krijg over een tijdje waarschijnlijk de mogelijkheid om naast mijn tsl60 top en 1960 a nog eens een 1960 b aan te sluiten bij een optreden. 8 *12/fullstack mode dus. Dit lijkt mij niet meer dan onredelijk voor mijn top omdat ie 2 uitgangen heeft voor 2 cabinets. Nou sluit ik meestal met mijn eigen halfstack mijn oude 8240 (80 watt combo) aan via de emulated line out van de tsl 60 top als drummonitor. (hij ook weer blij.)

Okee, nu de vraag:

- kan ik nu 2 4*12 cabinets aansluiten, EN ook nog es die 8240 via de line out tegelijk op die top? leek me wel geinig n.l. een 10*12 stack :-D
Ik denk niet dat ik die kans vaak krijg. Of is dit teveel voor mij top? Zegt ie dan "nou euh ik weet het niet, maar dit vind ik niks ik kap ermee?"

Antal
22 januari 2004, 19:19
Die emulated line out waar jij het over hebt is geen speaker uitgang, maar een line out, die heeft dus niets met je speakers te maken. Je sluit die zeker gewoon aan op de gitaaringang van je combo ofzo?

Ik ken je versterker niet, maar als je verteld wat voor speakeruitgangen (hoeveel Ohm) je hebt en wat voor speakers dan is je vraag zo te beantwoorden.

Mr.Bluesbreaker
22 januari 2004, 19:33
Okee als vlogt:
de top is een marshall tsl60. Driekanaals 60 watt buizenbak. Mogelijkheid om te schakelen tussen 8 en 16 ohm.
Daar zitten dus 2 standaard marshall 4 keer 12 cabs bij, resp. de 1960 a en 1960 b. Beide 300 watt. Ik snap niks van dat ohmgedoe etc, dat zie je bv hier: (op elke cab staat bij de inputs dit verhaaltje.)

http://www.marshallamps.com/images/products/cabinets/1960stereo.html

Tenslotte doe ik via de lineout idd een kabel naar mijn combo, soms in de effectsloop soms in de gewone input.

Hempo
22 januari 2004, 19:43
Ik denk dat ie dan zegt: nou euh ik weet het niet, maar dit ik vind dit maar nix kerel, doe es eem normaal, ik kap ermee :)

Mr.Bluesbreaker
22 januari 2004, 20:11
Ik denk dat je maar wat lult. Wat ben jij nou weer voor een Hempo dan.

hadv
22 januari 2004, 21:05
die cab's sluit je aan op de luidsprekeruitgangen (of dat past mag je zelf uitzoeken, probeer het verhaal over impedanties gewoon eens te begrijpen !!!)

een line-out (uit je voorversterker) kun je in principe overal in douwen (niet te letterlijk nemen aub), dus ook in je 8240

Mr.Bluesbreaker
22 januari 2004, 21:33
Thanx voor de reacties. Ik weet dat ik mijn 8240 erop aan kan sluiten, dit doe ik regelmatig. Maar wat mijn vraag is, is of het niet slecht voor de amp is 2 4*12 kasten en die 8240 vanuit de line tegelijk??

BlackSun
22 januari 2004, 22:27
Ik heb er niet veel verstand van, maar uit de line-out van een amp gaat maar een heel klein voltage(het signaal moet immers nog verder versterkt worden), lijkt me dus niet dat dit veel invloed heeft.

hadv
23 januari 2004, 01:20
blauwe meneer,
het is jammer dat je blijkbaar niet veel snapt van de techniek waar je mee werkt, maar dat merk ik wel vaker op dit forum

een luidspreker sluit je aan op de EINDversterker, dat heeft geen drol te maken met de VOORversterker, laat staan dat dat ook maar enig effect heeft op luidsprekers ofzo

vergelijk het volgende: je hebt een backline-combootje van zeg 15 watt en de PA blaast 15.000.000 watt de ruimte in, je gitaar gaat via de VOORversterker naar de PA

ok, je hoort vermoedelijk je backline niet meer (vermoedelijk hoor je nix meer), de truc is dat je het signaal van de VOORversterker (lage wisselspanning) naar zowel de EINDversterker van je backline stuurt (waaraan een klein speakertje hangt) en naar de EINDversterkers van de PA, waaraan dus een paar ton aan magneten aan plakt.

die luidsprekers hangen dus aan de EINDversterkers & hebben NIETS met elkaar te maken

snap je het ?

Mr.Bluesbreaker
23 januari 2004, 14:30
Ik DENK dat ik er nu een stuk zekerder over ben.