PDA

View Full Version : Vintage elementen



harrievandenberg
22 januari 2004, 18:01
Ik zat laats door een engelstalig gitaarblad te bladeren en daar stond een advertentie over vintage elementen, die de gitaarsound van oude gitaren bevat. Wie heeft er ervaring met die elementen, is het iets, of is het echte onzin?

sash
22 januari 2004, 18:17
Er staat IMO niet zoiets als een vintage sound in je elementen.

Dat zal meer aan amp en pedaalkeuze liggen.

hadv
22 januari 2004, 20:33
ouwe elementen klinken wellicht anders dan nieuwe, maar dit klinkt toch een beetje als bullshit

Kees1
22 januari 2004, 21:42
Hi,

Ik heb veel tijd in het wel of geen nut van Vintage pickups gestoken, er is in de USA een hele hype gaande met de laatste serie Deluxe Fenders de Noisless Vintage Pickups worden massaal door de mensen afgekraakt terwijl Fender gewoon doorgaat, ook in paradepaardjes zoals de Eric Clapton Custom heeft deze.

Het gekke is ook dat je van alle pickups wel ergens een mp3 kan vinden behalve die van Fender.

Naar mijn idee, ik heb ze geprobeerd, maken ze alles warmer en gemiddelder.

Voordat je een setje koopt kun je beginnen met een single te verwisselen de nek bijvoorbeeld. Ik zou de gewone Vintage Fender 57/62 proberen meest origineel.

Wat weet jij ervan?[/code]

ben???
22 januari 2004, 21:45
guitar magazine?
ik heb m hier ook.. al een paar jaar.. staat iets in over een foeilelijke gitaar: de fret king esprit. net zo'n lelijke robberts, maar dan een graadje smeriger.

harrievandenberg
22 januari 2004, 21:48
wat kosten die Vintage Fender 57/62 dinger dan?

Mitch
22 januari 2004, 22:18
Door de veroudering van de magneten krijg je op een gegeven moment een zwakker signaal: wordt ook wel als 'warmer' ervaren.
Aan de andere kant: gitaristen zijn nogal eens bang door slechte pedalen en kabels signaalverlies te lijden, maar vintage elementen klinken dan weer 'warm' :???: :D

Trouwens, ik herinner me een CD'tje van Total Guitar, ging over Keith Richards en zijn Tele. Zat een stuk in met een nieuwe, standaard Tele en de oude van Keith. Die klonk wel mooier = warmer = minder signaal :razz:

sash
22 januari 2004, 22:23
wat kosten die Vintage Fender 57/62 dinger dan?

80 euro per stuk dacht ik. Maar het zijn kutdingen. Ze zaten in m'n American Vintage strat toen ik em kocht, maar ze hebben verschrikkelijk veel hoog (tot het irritante toe).
Nou ligt het wel aan de stijl die je speelt, maar als je wat stevigers wilt spelen kan ik je die elementen niet aanraden.

Kees1
22 januari 2004, 23:20
Zijn 34$ per stuk.

Kan verkeren de standard pickups worden in de USA als ice-picky of board-picky beschreven, je weet wel met je nagels over het schoolbord.

Zeg maar veel hoog.

Kees1
22 januari 2004, 23:21
sash, wat heb je toen in je Strat gezet?

fred dons
23 januari 2004, 08:03
het idee dat magneten in pups zwakker worden is onderzocht en onzin gebleken, alnico staat er bijvoorbeeld om bekend dat het een paar duizend jaar constant blijft.
als magneten al zwakker waren in "vintage"pups was dat omdat ze in het begin al zwakker waren (in de oude fender fabriek was er iemand dagelijks bezig de magneten te verzwakken door er een klap met een hamer op te geven)
het probleem om vandaag de dag perfecte kopieen van vintage pups te maken is het feit dat niemand meer dezelfde alnico magneet maakt (met name de verhouding nickel cobalt) het originele spoelwire niet meer gemaakt wordt en de manier van wikkelen (semi-handmatig) te duur is om in grote aantallen te doen.
Nu kan je natuurlijk zegggen waarom maken ze die draad en magneten dan niet gewoon, het probleem is weer dat dat te kostbaar wordt, vroeger werd dat spul in een heleboel apparaten gebruikt (leo fender kocht veel van zijn onderdelen zoals tonepots etc bij de legergroothandel) en waren er veel fabrieken die dat maakten. Nu wordt het alleen voor gitaren gebruikt en die markt is gewoon te klein om een fabriek op te laten draaien.

sash
23 januari 2004, 10:21
sash, wat heb je toen in je Strat gezet?

Van Zandt Rock pickups

www.vanzandtpu.com

Jimi Hendrix
23 januari 2004, 22:30
ook een zeer goede keus voor single coils (vintage-achtig) zijn de elementen van John Suhr (www.suhrguitars.com) te verkrijgen in Nederland via www.haarguitars.nl.
Ik heb ze in mijn 2 blades laten zetten: meesterlijk!