PDA

View Full Version : Verschillende vragen



Kjiratsiekoedel
22 januari 2004, 17:57
Leuk! om het bouwproces van een gitaar 'mee te mogen maken'

FF een paar vraagje om mee te beginnen:
-Welke gereedschappen zijn nodig voor het bouwen van een gitaar?
-Hoelang doe jij erover om een gitaar te bouwen?
-Mislukt er weleens een gitaar?

Bovenstaande had ik eerst in het verkeerde topic gevraagd, bij deze in zijn eigen topic.

heeres gitaarbouw
29 januari 2004, 16:32
Voor het bouwen van een gitaar zijn eigenlijk alleen een schaaf, zaag en wat beitels écht nodig. Schuurpapier en schrapstalen helpen ook. Alles wat je meer hebt, zoals een freesmachine of een vlakbank, maakt het leven makkelijker maar echt noodzakelijk is het niet. Als je precies wilt weten welke gereedschappen ik zelf gebruik, bekijk dan regelmatig het verslag van het bouwproces.

Het bouwen van een archtop kost mij ongeveer 150 tot 200 uur, afhankelijk van de uitvoering.

Er is bij mij nog nooit een gitaar mislukt. De grootste fout die beginnende bouwers maken is dat ze de bladen te dun maken, omdat ze denken dat deze hierdoor beter zullen trillen.
Mijn eerste instrumenten heb ik volgens de beschikbare boeken gebouwd, wat betekent dat er wat dikte van de materialen (vooral het bovenblad) betreft een 'veiligheidsmarge' was ingebouwd.
Naar mate je meer ervaring krijgt kun je daar dan langzaam je eigen inzichten op toepassen.

Annuh
23 maart 2004, 15:53
hey!

Ik las dat jij als beginnende bouwer eerst met een paar boeken bent begonnen, nu vraag ik mij af, wat zijn nou goede gitaar bouw boeken waar ik echt iets aan heb want van bouwen weet ik 0,0 en waar kan ik ze krijgen?
hoe duur is ong. een akoestische gitaar bouwen in totaal?
en zijn dan ook alle losse onderdelen die ik nodig heb gewoon bij de gitaarwinkel te krijgen?

misschien een beetje veel gevraagd haha...maar toch bedankt en misschien laat ik ooit als ik wat meer geld heb een gitaar door je bouwen, succes iniedergeval met dit proces!!!

Gr. Anne

p.s ik doe het zo want als ik een nieuw onderwerp aan maak dan zegt hij: er is geen actie aangegeven (???)