PDA

View Full Version : gitaar + computerkast = shock?!



Voidhead
22 januari 2004, 16:53
ik had mn gitaar in de ene hand vast (met mn hand op de snaren). en ik raakte de achterkant van de computerkast aan met mn andere hand (althans ik wou iets in de USB poort doen). en dan voel ik ineens een stroomschok door mn hand gaan.
komt dat dan omdat ik mn gitaar vast heb ofzo?! of praat ik gewoon onzin nu?

Hempo
22 januari 2004, 16:55
had ik ook een keer, zat ik achter de pc gitaar te spelen. en ik raakte de verwarming aan ofzo :) ineens dikke stroomschok

ik kan het niet echt verklaren, dan moet ik me weer verdiepen in mn natuurkunde, en de proefwerkweek is net voorbij. dus dat laat ik aan iemand anders over

Negative K3 fan
22 januari 2004, 16:55
heb ik als ik aan mn (fihi) versterker zit met mn gitaar in mn handen, betekent 1 of meer van de betrokken apparaten niet geaard is of er een ander aardingsprobleem is.

Voidhead
22 januari 2004, 17:02
ja ik had het ook een keer met een microfoon.
best verrot, nu heb ik de hele tijd de neiging het weer aan te raken met mn gitaar in de hand :evil: damn..

Kjiratsiekoedel
22 januari 2004, 17:05
wat voor gitaar heb je?

i khad het ook, maar sinds ik mijn strat had geshield, heb ik geen problemen meer (je ruis neemt ook af!!) zie www.guitarnuts.com

Voidhead
22 januari 2004, 19:35
les paul

sash
22 januari 2004, 19:52
Wat heel leuk is, is met je versterker aan een hand op je snaren en met de ander een verwarmingsbuis beet te pakken.

Als je niet sterk in je schoenen staat val je ongetwijfeld flauw :D

EmgMaster
22 januari 2004, 20:12
ah even proberen :cool: :cool:

Negative K3 fan
22 januari 2004, 21:05
Wat heel leuk is, is met je versterker aan een hand op je snaren en met de ander een verwarmingsbuis beet te pakken.

Als je niet sterk in je schoenen staat val je ongetwijfeld flauw :D

of in plaats van een verrwarmingsbuis op het glas van je monitor/tv die aanstaat :D

moron
22 januari 2004, 21:11
mm ik heb het ook wel bij mijn computer zonder dat ik mijn gitaar vast heb. Als ik dan de kast aanraak(zijjkant) en de achterkant, gaat het tintellen. Dat komt volgens mij dus doordat ie onder stroom staat, maar me stopcontact is dus niet geaard.

:-D

Johannes
23 januari 2004, 00:55
Geaarde stopcontacten?

Ik ben ook een keer gezapped door mn gitaar--------> IS NIET FIJN! :x (netspanning is iets anders dan een 9volt-blokje tegen je tong) :wink:
Ik speelde met een multifx met zo'n adapter die je op verschillende voltages kan zetten, dat ding brandde denk ik door of er onstond een draadbreukje ofzo.:strat:
Anyway, ZAPP!!!!!!! en dit net-beginnende-gitaar-kereltje kreeg 220 volt door z'n Squiertje :-( die hij vrijwel direct op de grond liet donderen. Op hetzelfde moment ging ook het licht uit enzow, en even later kwam me ma naar boven om te kijken waar die pestklap vandaan kwam....
Gelukkig viel de schade mee (aan mij en aan het Squiertje) en hoefde ik alleen een nieuwe adapter te halen. :D

Moraal-------> goed geaarde stopcontacten zijn OK! (ook voor je pc, als je net als ik wel es met je blote patattekes op de verwarming zit) :dance:

B_FORCE
23 januari 2004, 01:21
haha, hier heb je niet zoveel verstand nodig van natuurkunde hoor, tis heel simpel. Als je versterker niet geaard is en je pc bv wel, dan zorg jij voor verbinding tussen je versterker en pc, en dat voel je dus (mits je je snaren aan raakt). Ik had et altijd met mijn cd speler. Gewoon tip aard je versterker goed, dat scheelt zowiezo heel wat brommen.

Een tijdje geleden ook irri, was microfoon niet geaard en mijn versterker wel, toen had ik dus ffjtes tintelende lippen...

michielv
23 januari 2004, 07:58
Voor zover ik weet (heeft een oud-huisgenoot me eens verteld) worden stopcontacten heel vaak geaard via verwaringsbuizen (want die gaan de grond in).

Dus als ik jullie was zou ik goed uitkijken met de combinatie (niet-geaarde?) stopcontacten en verwaming. Zoals gezegd, het is mijn vakgebied niet maar een gewaarschuwd mens ..

Kjiratsiekoedel
23 januari 2004, 07:58
aarden is ook niet alles => mijn versterker werd eerst geaard (draadje doortrekken), maar dat hielp niet

_Grāve_Ģord
23 januari 2004, 09:56
Voor zover ik weet (heeft een oud-huisgenoot me eens verteld) worden stopcontacten heel vaak geaard via verwaringsbuizen (want die gaan de grond in).

Dus als ik jullie was zou ik goed uitkijken met de combinatie (niet-geaarde?) stopcontacten en verwaming. Zoals gezegd, het is mijn vakgebied niet maar een gewaarschuwd mens ..

stopcontacten en verwarming cfr alle andere buizen, douches en baden moeten via een verschillende aardgeleider verbonden worden naar de aardingslus, daaraan zou het dus in principe niet kunnen liggen, als de installatie conform is. Het probleem is idd niet geaard geaard, dan krijg je en equipotentiaalverschil en de stroom wil zo makkelijk mogelijk wegvloeien door jou nr de aarding dus, als ik het me goed herinner 8)

G.

Kjiratsiekoedel
23 januari 2004, 10:53
volgens mij kan voorkomen dat je onder stroom komt te staan door je gitaar, door een flinke weerstand te bouwen in het aardedraad dat aan je brug vastzit.
Als je metalen knoppen hebt, kan je daar ook nog stroom van ontvangen. Maar in ieder geval niet veel via je brug/snaren.

floriswb
31 januari 2004, 15:23
Had ik laatst ook; heb je gezellig je gitaar aangesloten op mn (ongeaarde) buizentop, pak ik het (tevens ongeaarde) mengpaneel vast... lekker voelt dat... Nu nog een keer de volle anodespanning voelen... weer eens iets anders he... schijnt een kick te geven :-D

Bassie79
31 januari 2004, 16:59
Ik heb na de verbouwing geen last meer van schokken e.d. alles is hier nu geaard.

Maar daarvoor had ik er vaak last van :)