PDA

View Full Version : Welke houtsoorten worden gebruikt en waarom?



Dirtypool
22 januari 2004, 16:30
Gestoken bovenblad, dikte hiervan, zangbalkjes etc.

Een aantal dingetjes die mijn nieuwsgierigheid prikkelen.

Grtz Richard :)

heeres gitaarbouw
29 januari 2004, 16:36
Het bovenblad verloopt in dikte. Onder de brug is het met ongeveer 6 mm het dikst, naar de zijkanten toe wordt het dunner.

Dirtypool
29 januari 2004, 17:07
Maakt een handgebouwde semi-acc ook gebruik van zangbalkjes of is het effect daarvan overschat en te verwaarlozen in de toonvorming?

Richard

Oh ja en welk type hout gebruik je en waarom verkies je dat boven een andere?

heeres gitaarbouw
4 februari 2004, 10:20
Semi akoestische gitaren worden op een verschillende manieren gemaakt. Met een balk die boven- en achterblad verbindt, met zangbalken of zonder balk. Meer daarover in komende afleveringen.
Al deze instrumenten hebben hun eigen karakter. vergelijk bijvoorbeeld het geluid van een Gibson L-5 met dat van een ES-175 of een ES-335 met een ES-125.
Voor je vraag over de gebruikte houtsoorten verwijs ik je naar het verslag dat ik heb geschreven over het selecteren van het hout voor de archtop, elders op deze site.

heeres gitaarbouw
4 februari 2004, 10:21
Semi akoestische gitaren worden op een verschillende manieren gemaakt. Met een balk die boven- en achterblad verbindt, met zangbalken of zonder balk. Meer daarover in komende afleveringen.
Al deze instrumenten hebben hun eigen karakter. vergelijk bijvoorbeeld het geluid van een Gibson L-5 met dat van een ES-175 of een ES-335 met een ES-125.
Voor je vraag over de gebruikte houtsoorten verwijs ik je naar het verslag dat ik heb geschreven over het selecteren van het hout voor de archtop, elders op deze site.