PDA

View Full Version : JCM800 4211 is dat okee?



peveo
22 januari 2004, 15:35
Hallo,

Ik heb mijn oog laten vallen op een JCM 800 4211 combo van een jaar of 16 oud of zo.
Hij heeft een beige doek ipv zwart en ze vragen er 475 euro voor.
Is dat een goede amp of valt het wel mee, en niet onbelangrijk is dit een schappelijke prijs.
Is bv. de impendantie in te stellen op 16 ohm ( wil er een loadbox aan hangen van 16 ohm)

Hoe klinkt ie vergeleken met een 1959 ri ( dat is mijn hoofdamp ).

Thanks

Peter

birt
22 januari 2004, 17:54
ik heb ook ff een vraagje omdat mijn zoektocht in de analen van het forum niet echt goed resultaat leverden:
hoe is de clean van een jcm800? ik zou er wel een top willen kopen want ze kosten tweedehands niet zo heel veel maar ik hou wel van een mooie clean

(ik speel zowel eighties metal, funk, pop, hardrock en cleane dingetjes)

birt
22 januari 2004, 17:59
ik heb ook ff een vraagje omdat mijn zoektocht in de analen van het forum niet echt goed resultaat leverden:
hoe is de clean van een jcm800? ik zou er wel een top willen kopen want ze kosten tweedehands niet zo heel veel maar ik hou wel van een mooie clean

(ik speel zowel eighties metal, funk, pop, hardrock en cleane dingetjes)

V!N
22 januari 2004, 18:23
Eigenlijk niet te vergelijken. Je 1959 ri heeft een volledig buizen-signaal en scheurt ook met de eindbuizen (als je het ding goed gebruikt dan natuurlijk) :P

De 4211 scheurt vooral op een diode en heeft daardoor meer gain. De eerste jaren van de 2-kanaals JCM 800 zijn er veel slechten uitgekomen zoals mijn 4210 (1983). Deze klinkt als als een op maandagmorgen geproduceerde big muff en mijn ampman gaat dit dan ook eens flink aanpakken.

Maar er zijn zeer veel tevreden mensen over diode clipping in een Marshall. De zilveren jubileum-versterkers en (dus) ook de Slash-signature en JCM 900's scheuren ook vooral op de diode. Die staat bij die modellen op een wat handigere plaats in het circuit.

Maar op lage gain subtiel overstuurd bluesen is er niet meer bij. Zoek je een puik scheurijzer zit je goed.

Voor welke stijl gaat hij gebruikt worden ?


Overigens, de originele speaker in m'n 4210 klinkt nergens naar. Ik hoop niet dat jij twee van dezelfde erin hebt ?