PDA

View Full Version : linkshandig of rechtshandig leren spelen



Bonton
22 januari 2004, 14:17
Graag advies van mensen die hiermee ervaring hebben. Ik ben zelf linkshandig en heb al jaren een linkshandige elektrische gitaar. Ben nu pas met lessen gestart en tijdens de 2e les kwam de vraag op of het niet handiger is om toch gewoon rechtshandig te leren spelen. Voordeel is dat ik dan ook op een gitaar van een ander kan spelen en ook het aanbod van nieuwe gitaren groter en voordeliger is. Wie heeft ervaring met als linkshandige toch rechtshandig leren spelen? Is dit een nadeel of valt het wel mee? Alvast bedankt.

Rob

Harry
22 januari 2004, 15:50
ik ben linkshandig, en speel rechtshandig gitaar. Toen ik begon (hel, heel lang geleden toen je dit soort vragen nog niet op internet kon stellen) wist ik niet eens dat je ook linkshandig zou kunnen spelen. Ben dus gewoon rechtshandig begonnen, en het bevalt prima.

birt
22 januari 2004, 16:41
linkshandige gitaren zijn moelijk te vinden nieuw als je geen fortuinen wil uitgeven maar 2de hands zijn ze meestal goedkoper dan rechtshandige heb ik al gemerkt, dus als je al linkshandig begonnen bent, gewoon verder doen :wink:

slayurrr
22 januari 2004, 17:33
Het is net wat je lekkerder vind spelen, probeer het beide eens zou ik zeggen en concludeer daaruit wat je het lekkerste vindt spelen.

Negative K3 fan
22 januari 2004, 18:36
als je al heel lang links bezig bent is het lastig wisselen, maar anders zou ik het zonder twijfel doen.

hadv
22 januari 2004, 20:49
ik ben zelf rechtshandig, maar ik had ooit een maatje die linkshandig was en rechtshandig speelde
komt vaker voor
het heeft inderdaad te maken met hoelang je al linx speelt, voorzover ik mij herinner speelde hij altijd rechtshandig
daarnaast is er nog het fenomeen 'ambidexter', dan kun je links- en rechts evengoed. ook dit is, voorzover ik weet, ook weer in meerdere of mindere mate mogelijk

het advies wat anderen ook gaven: probeer het (maar niet te kort)

birt
23 januari 2004, 11:34
idd proberen, met welk hand kan je het best ritme aangeven?
een vriend van me kent totaal niets van gitaar, maar als hij een gitaar van mij vastneemt houd hij ze altijd op z'n kop, ook al is hij rechtshandig, hij vind dat gewoon aangenamer en natuurlijker voor zichzelf, dus het moet wel iets heel persoonlijk zijn :)

Javaca
23 januari 2004, 19:59
Je kan ook proberen akkoorden andersom te leren spelen. bassnaar onder en hoge boven.
De vorige gitarist van de schoolband deed dat. Had alleen wat meer moeite met sommige solo's

Primitive
25 januari 2004, 16:28
als je een ruime keuze uit gitaren wilt hebben en de gitaren wilt kiezen die je mooi en fijn vind om oip te spelen zou ik voor een rechtshandige gaan

bij links heb je neit zo veel keuze

Bonton
25 januari 2004, 17:27
Aan iedereen die de moeite heeft genomen om te reageren. Thanks alot!

Gisteren heb ik een spaanse gitaar gekocht waarop ik voorlopig een aantal maanden rechtshandig ga oefenen. Als het bevalt zet ik daarna door. Lukt het echt niet dan draai ik de snaren om en ga linkshandig verder.

Veel speel plezier!

Primitive
25 januari 2004, 21:03
Aan iedereen die de moeite heeft genomen om te reageren. Thanks alot!

Gisteren heb ik een spaanse gitaar gekocht waarop ik voorlopig een aantal maanden rechtshandig ga oefenen. Als het bevalt zet ik daarna door. Lukt het echt niet dan draai ik de snaren om en ga linkshandig verder.

Veel speel plezier!

nou of dat wel zo lekker speelt... maja je moet het zelf weten natuurlijk maar niet na een paar maande al overstappen op links handig, je kunt dan echt fucking weinig gitaren kopen dus kun je beter een tijdje door ploeteren en dan heb je volgens mij ook nog meer voldoening omdat je je zelf dat goed hebt aangeleerd

Tim Huybreckx
26 januari 2004, 23:30
Ik ben nu 22 en ben pas een jaar geleden begonnen. Mijn nonkel heeft ook een gitaar en daar speelde ik vroeger nogal op. Alleen kon ik nooit de maat houden met me rechterhand. Nu heb een jaartje geleden toch een 2e hands rechtse gekocht en deze omgedraaid tot een linkshandige (accoustisch). Daarna ging het veel beter en leerde ik ook veel veel sneller bij. Nu ben ik zelf op zoek naar een goede linkshandige gitaar en ik moet toegeven dat dat niet gemakkelijk is omdat je geen enkele gitaar kan proberen en de keuze toch zeer beperkt is. Nu kan ik wel een rechtse meenemen en hem erop laten spelen, maar dat is toch niet hetzelfde.
Ik kan je aanraden om rechts proberen te spelen en als dat goed vlot zeker doorgaan.
Bij mij lukte het niet en had ik niet doorgezet had ik misschien nooit begonnen. Ik hoop dat jij wel tegen de natuur opkunt want het is toch een pak makkelijker voor een rechtse gitarist.

Veel succes

Jeroenvanhulsteijn
2 februari 2004, 00:02
www.peterverspuy.nl heeft wel een behoorlijk grote collectie linkshandige gitaren (akoestisch, elektrisch, bas) staan. Voor zover ik weet is het de enige winkel in Nederland met een aanzienlijke voorraad linkshandig materiaal. Daar kun je eens kijken als je een linkshandig instrument zoekt.

In het maandblad Gitarist heeft ooit een special over linkshandig spelen gestaan. Misschien moet je die eens nabestellen. www.gitarist.nl. Het gaat om Nr 4 uit 2001. Dat is het april nummer.

sash
2 februari 2004, 00:09
Er zijn meerdere mensen die linkshandig zijn en gewoon rechtshandig spelen. Tis indeed meer wat je fijner vindt.
Rechtshandig spelen heeft wel zo z'n voordelen natuurlijk.

hoofd
2 februari 2004, 10:30
Dirk Witte in Amsterdam heeft ook een zooi linkshandige gitaren.
www.dirkwitte.nl

josh.vandenberg
3 februari 2004, 23:38
Ik ben ambidexter.Ik ben rechtshandig begonnen.Het is wel moeilijker want je sturende/dominante hand is de baas .jJ e onderdanige dus volgende hand moetr dominant spelen .Ik kreeg problemen.nu is het wel goed,maar heel langvond ik het moelijk om strak te spelen.Sommigen zeggen dit nog steeds over mij.geintje hoop ik

harrie-beton
10 februari 2004, 15:23
Ik ben psycholoog en omdat ik links ben heb ik extra studie gedaan naar linkshandigheid.
Ongeveer 10% van de mannen is links en ongeveer 1% van de vrouwen.
Dit forum is te klein om heel diep hierop in te gaan maar het heeft te maken met je (ruimtelijke creatieve) rechterhersenhelft die dominant is bij linkshandigen.
Grote kans op stotteren en linkshandige mensen gaan eerder dood gemiddeld maar hebben een grotere kans op een speciale begaafdheid. Einstein was links... Jimi? Curt?

Links gitaarspelen heeft nadelen maar:

Theoretisch gezien heb je de beste kans om linkshandig een betere gitarist te worden als je links dominant bent. Dat wil toch iedereen?

-minder keuze uit gitaren
-nooit op andermans gitaren kunnen spelen
-links is duurder

Het gaat toch om de muziek?

harrie-beton
11 februari 2004, 10:55
Mijn vorige post is in het hiernamaals van bits verdwenen (klote database) dus even opnieuw:

Linkshandigheid is kom vaker voor bij mannen dan bij meisjes (heeft met testosteron te maken) maar het betekent dat je rechter hersenhelft dominant is. Als je een goede gitarist wilt worden moet je links spelen als je links bent. Dan profiteer je maximaal van je biologische aanleg.

De nadelen zijn toch minder van belang? Zoals minder aanbod van gitaren?

harrie-beton
11 februari 2004, 10:59
Mijn vorige post is in het hiernamaals van bits verdwenen (klote database) dus even opnieuw:

Linkshandigheid is kom vaker voor bij mannen dan bij meisjes (heeft met testosteron te maken) maar het betekent dat je rechter hersenhelft dominant is. Als je een goede gitarist wilt worden moet je links spelen als je links bent. Dan profiteer je maximaal van je biologische aanleg.

De nadelen zijn toch minder van belang? Zoals minder aanbod van gitaren?

harrie-beton
11 februari 2004, 11:00
Mijn vorige post is in het hiernamaals van bits verdwenen (klote database) dus even opnieuw:

Linkshandigheid is kom vaker voor bij mannen dan bij meisjes (heeft met testosteron te maken) maar het betekent dat je rechter hersenhelft dominant is. Als je een goede gitarist wilt worden moet je links spelen als je links bent. Dan profiteer je maximaal van je biologische aanleg.

De nadelen zijn toch minder van belang? Zoals minder aanbod van gitaren?

harrie-beton
12 februari 2004, 14:18
je wordt een betere gitarist als je gewoon luistert naar je aanleg.
Linkshandigheid is aangeboren!
De andere argumenten zoals minder keus uit gitaren zijn ondergeschikt vind ik.

bert k
12 februari 2004, 15:00
Boeiend verhaal over linkshandigheid, Harry! Maar is gitaarspelen niet een aktiviteit waarbij allebei je handen evenveel te doen hebben? En dan nog wel onafhankelijk van elkaar. Sterker, ik zou zelfs zeggen dat je linkerhand het nog veel drukker heeft dan rechts. Hoe zou het dan komen dat linkshandige gitaristen zo graag de accoorden pakken met hun rechterhand?

Harry
12 februari 2004, 15:15
ho Bert, we hebben een Harry en een harrie. Klein verschil, maar niet onbelangrijk denk ik :)

bert k
12 februari 2004, 15:18
Je hebt gelijk! Klein detail; maar mijn bericht was gericht aan harrIE. Ik zal de volgende keer het beton er bij vermelden. :-D

Harry
12 februari 2004, 16:01
goed!! of aan 3xpost-harrie :razz:






geintje hoor harrie

harrie-beton
12 februari 2004, 16:20
door de database problemen heb ik het een paar keer gepost en getypt, excuses.

woutB
12 februari 2004, 16:27
Boeiend verhaal over linkshandigheid, Harry! Maar is gitaarspelen niet een aktiviteit waarbij allebei je handen evenveel te doen hebben? En dan nog wel onafhankelijk van elkaar. Sterker, ik zou zelfs zeggen dat je linkerhand het nog veel drukker heeft dan rechts. Hoe zou het dan komen dat linkshandige gitaristen zo graag de accoorden pakken met hun rechterhand?

Dan kan je die vraag ook omdraaien bert k. Als de linkerhand het drukker heeft. Waarom spelen alle rechtshandigen dan niet linkshandig?

bert k
12 februari 2004, 16:33
Haha, daar heeft iedereen last van, best wel storend...

Om even terug te komen op mijn linkshandigen-verhaal: er zit volgens mij een psychologisch aspect aan:

1) Linkshandige wil gitaar gaan leren. Hij ziet een gitaar, een duidelijk assymmetrisch instrument, en redeneert, als ervaringsdeskundige: 'het zal wel een rechtshandig model zijn.'

2) Hij probeert een paar grepen. Dat valt tegen! Klinkt heel anders dan Steve Vai. Hij concludeert dat hij waarschijnlijk een linkshandig model moet hebben, immers, hij is links, en linkse gitaren zijn gewoon te koop.

3) Hij oefent lekker verder op zijn linkse gitaar, en maakt goede vorderingen, ervan overtuigd dat dat vooral komt door het juiste, linkse instrument.

Iki heb linkshandigen altijd aangeraden om gewoon rechts te leren spelen, vooral voor het gemak. (Ook mijn gemak, als gitaarleraar... je wordt gek als je iets moet uitleggen op een linkse gitaar :-D )

bert k
12 februari 2004, 16:38
@woutB
Ja, die vraag kan je uiteraard omdraaien. Maar de kans dat een rechtshandige linksom gitaar leert spelen is heel klein natuurlijk.
Het gaat mij ook niet om het afkraken van linkse gitaristen, maar om de vraag waarom en hoe mensen iets leren.

Harry
12 februari 2004, 16:47
ik ben zoals gezegd linkshandig, en toen ik voor het eerst een gitaar ging kopen wist ik niks van gitaren, en in die winkel hield ik 'm meteen goed vast, dikke snaar boven. Trouwens, van linkshandige modellen hadden ze toen nog niet gehoord. Ben dus gewoon gaan spelen, en dat gaat best goed. Later zag ik aan Jimi Hendrix dat het ook andersom kon.

Maar ik dacht dus niet automatisch als linkshandige 'ik moet andersom gitaar spelen'. Dus het kan gewoon.

thijsov
12 februari 2004, 18:13
ik ben zelf links, maar toen ik begon met uitproberen van de gitaar mocht ik op school bij muziek 1 gitaar linkshandig spannen. leuk dachten een (linkshandige) vriend en ik, dus snaren verwisellen maar, bleek later dat die gitaar het neit deed, elementen waren stuk ofzo. jammer, dan maar rechtshandig leren spelen, als je toch nog nooit hebt gespeeld maakt het niet uit toch?

ik speel nu rechts gitaar en het lukt gewoon allemaal erg makkelijk

woutB
12 februari 2004, 18:21
@woutB
Ja, die vraag kan je uiteraard omdraaien. Maar de kans dat een rechtshandige linksom gitaar leert spelen is heel klein natuurlijk.
Het gaat mij ook niet om het afkraken van linkse gitaristen, maar om de vraag waarom en hoe mensen iets leren.

Nou, ik voel me heus niet beledigd hoor. :-D

Voor jou was het toch ook natuurlijk om het rechts te leren. Voor mij precies hetzelfde(links dan natuurlijk heh ,duh)

Het zou me misschien rechts ook wel lukken(poeh hee) maar dat zou mij echt veel meer inspanning kosten en het is al zo moeilijk.
Heb het trouwens iets van een week geprobeerd :D rechthandig spelen. heeft gelijk 5 jaar geduurd voor mijn volgende poging om gitaar te leren spelen.

met les valt het ook wel mee hoor. Als ik recht tegenover de juf :-D zit. Is het makkelijk om iets af te kijken. spiegelbeeld dus

woutB
12 februari 2004, 18:36
@woutB
Ja, die vraag kan je uiteraard omdraaien. Maar de kans dat een rechtshandige linksom gitaar leert spelen is heel klein natuurlijk.
Het gaat mij ook niet om het afkraken van linkse gitaristen, maar om de vraag waarom en hoe mensen iets leren.

Nou, ik voel me niet zo snel aangesproken, hoor. :D

Neem aan dat rechts voor jouw natuurlijk was toen je het leerde. Voor mij is voelt links dus natuurlijk.
Het is echt nie zo dat ik rechts heb geprobeerd, dat klinkt niet als die of dat.
Als ik m'n gitaar rechtshandig vast houd moet ik daar dus bij nadenken en voelt dat aan alsof ik in een vreemd lichaam zit of zoiets.

Bij gitaarles zit ik recht tegenover de juf :D en dat werkt echt prima hoor.

harrie-beton
17 februari 2004, 09:39
Gitaarspelen is natuurlijk een kwestie van beide handen maar het ritme, tokkelen en plectrummen vereist een fijnere motoriek dan grepen pakken, buigen en tappen. Je dominante hand is de beste hand voor ritmes.

Ik geef ook les als linkshandige gitarist en mijn leerlingen zijn allemaal rechts. Dat maakt niets uit, gewoon spiegelen.

Argumenten over gitaren kopen en dat rechts handiger is zijn minder van belang. Maar niet onbelangrijk...
Ik was in New York bij Manny's (dé gitaarzaak van Jimi) en ze hadden slechts 1 linkse stratocaster en bovendien een oude uit 1964.

harrie-beton
17 februari 2004, 09:41
Gitaarspelen is natuurlijk een kwestie van beide handen maar het ritme, tokkelen en plectrummen vereist een fijnere motoriek dan grepen pakken, buigen en tappen. Je dominante hand is de beste hand voor ritmes.

Ik geef ook les als linkshandige gitarist en mijn leerlingen zijn allemaal rechts. Dat maakt niets uit, gewoon spiegelen.

Argumenten over gitaren kopen en dat rechts handiger is zijn minder van belang. Maar niet onbelangrijk...
Ik was in New York bij Manny's (dé gitaarzaak van Jimi) en ze hadden slechts 1 linkse stratocaster en bovendien een oude uit 1964.

harrie-beton
17 februari 2004, 09:42
Gitaarspelen is natuurlijk een kwestie van beide handen maar het ritme, tokkelen en plectrummen vereist een fijnere motoriek dan grepen pakken, buigen en tappen. Je dominante hand is de beste hand voor ritmes.

Ik geef ook les als linkshandige gitarist en mijn leerlingen zijn allemaal rechts. Dat maakt niets uit, gewoon spiegelen.

Argumenten over gitaren kopen en dat rechts handiger is zijn minder van belang. Maar niet onbelangrijk...
Ik was in New York bij Manny's (dé gitaarzaak van Jimi) en ze hadden slechts 1 linkse stratocaster en bovendien een oude uit 1964.

harrie-beton
17 februari 2004, 09:43
Gitaarspelen is natuurlijk een kwestie van beide handen maar het ritme, tokkelen en plectrummen vereist een fijnere motoriek dan grepen pakken, buigen en tappen. Je dominante hand is de beste hand voor ritmes.

Ik geef ook les als linkshandige gitarist en mijn leerlingen zijn allemaal rechts. Dat maakt niets uit, gewoon spiegelen.

Argumenten over gitaren kopen en dat rechts handiger is zijn minder van belang. Maar niet onbelangrijk...
Ik was in New York bij Manny's (dé gitaarzaak van Jimi) en ze hadden slechts 1 linkse stratocaster en bovendien een oude uit 1964.

Harry
17 februari 2004, 12:03
harrie, ken je de truuk nou nog niet? Niet telkens opnieuw posten, 1x is genoeg!!!

harrie-beton
17 februari 2004, 15:20
ik heb gepost en toen kreeg ik een foutmelding.
Met refresh gekeken of mijn post er stond.... NEE stond er niet.
Na 2 minuten staat het er drie keer..

Excuses maar wie is nou gek

harrie-beton
17 februari 2004, 15:22
ook stom van mij, ik was een forum gewend waar je iets post en dan op "OK" moest klikken.

HB