PDA

View Full Version : Kan ik een preamp aansluiten op mijn combo?



bapi
21 januari 2004, 13:55
Hallo
Ik zou me graag binnenkort een degelijke preamp aanschaffen als eerste stap naar een volledige rack. Ik had gedacht aan een rocktron voodu valve, al veel van gehoord.
Nu vroeg ik mij af of ik deze voorlopig kon aansluiten op mijn combo. Hoe doe je dit eigelijk? Hij heeft een send-return loop. Of kan ik deze preamp tussen mijn gitaar en combo pluggen zoals een standaard pedaaltje? Ik heb iets gelezen dat als je de preamp enkel op de return loop aansluit dat dit ook zou moeten lukken, alleen heb ik dit al geprobeerd met gewoon mijn gitaar erin en dan werkt mijn volumeknop niet meer van mijn combo :s
Iemand hier ervaring mee?
bedankt

Bart

LordSpeedyShit
21 januari 2004, 14:53
alleen je gitaar in je return stoppen dat werkt natuurlijk niet, omdat je dan de preamp van je combo omzeilt en dus gewoon geen geluid hebt.
Als je een losse preamp wilt gebruiken moet je deze idd in je return van je effectloop stoppen.

bapi
21 januari 2004, 16:51
Op mijn combo lukt het wel hoor, alleen een gitaar inpluggen. Gewoon clean geluid, relatief luid. Ik kan alleen mijn volumeknop niet meer gebruiken. Op een marshall head van een vriend lukt het niet, een gitaar in de return. Daardoor juist dat ik twijfel. De return moet toch een versterkt signaal krijgen? En een preamp, geeft dit eigelijk een versterkt signaal terug, of een niet versterkt zoals bij een normaal pedaal?

buuck
21 januari 2004, 17:06
gwoon voor je pre-amp. de eq op je combo flat make. en dan met je pre-amp de boel regelen. boost ie niet genoeg? dan kun je de eq van combo ook zn werk laten doen. :wink:

hadv
22 januari 2004, 21:15
eea hangt af van de manier waarop je combo de boel schakelt
ik had indertijd een marshall valvestate 8240 en dan kon je gewoon iets in je return pluggen en met de fx-volume regelen, werkte zelfs samen met de eigen pre-amp
andere combo's hebben geen fx-volume of weigeren te werken als je ook niet een plug in de fx-send doet (zoals een jcm-top)
kortom, lekker klote ongestandaardiseerd
dus, veel experimenteren op een laag volume !

srv-man
22 januari 2004, 21:45
Bekijk het als volgt: een combo bestaat uit een preamp, eindtrap en speaker. De effectloop zit meestal tussen de preamp en de eindtrap (en vaak na de mastervolume van het combo). Wanneer je een losse preamp gebruikt krijg je over het algemeen de beste resultaten wanneer je in de effect return (dus eigenlijk rechtstreeks in de eindtrap) inplugt. Het volume regel je gewoon op je preamp.
In de gewone gitaaringang kan ook wel (inderdaad de toonregeling flat houden) maar je hebt dan 2 preamps achter elkaar en dat klinkt meestal minder feestelijk.

Succes!

Phyrexian
23 januari 2004, 10:09
Simpel gezegd dus:

gitaar > preamp
preamp output > effects return van de combo

that's it!! je controleert alles vanop de preamp nu

bapi
23 januari 2004, 16:34
best eens uitproberen met mijn combo voor ik er een aanschaf dus

bedankt voor de info

Rectifier
23 januari 2004, 17:08
Babi Pangang :lol:

Als je een regelbare FX loop met FX level moet je die wel op 100% mix of wet zetten.

Je hebt nl. serieele FX loops en parallele loops. Serieel is standaard 100% signaal, bij een parallele is ie meestal regelbaar en op 100% mix is ie ook serieel.

Eet smakelijk :D