PDA

View Full Version : Powerbrake PB-100 - iemand ervaring mee



heavy-metal-thunder
21 januari 2004, 13:15
Iemand ervaring met de Marshall Powerbrake PB-100?

V!N
22 januari 2004, 17:13
Het is welliswaar een zeer veilige attenuator, maar wel een van de slechtsten wat prestaties betreft en de prijs-/kwaliteit-verhouding is daarom om te huilen.

Ik had het ook niet gedacht, dat een merk dat zo goed in de buizen zit als Marshall toch zo'n beroerde attenuator zou maken, maar het is niet anders.

Ik heb hier vorig jaar nog een onderzoekje naar gedaan, wat is je versterker en waarom wil je een attenuator ? (slaapkamer, (dagelijks) in de studio, podium, oefenruimte) en hoeveel heb je te besteden ?

Aan de hand daarvan kan ik je wel een puik advies op maat geven. :)

groets,

V!N

heavy-metal-thunder
22 januari 2004, 18:14
Ik speel op een Laney LC 30 II. Oké, da's een A klas buizenbakje en diens Master moet niet zo nodig op 7 gezet worden om wat drive te krijgen. Maar als je de master op 4-5 kan zetten krijgt ie echt ballen. Ik speel echter hoofdzakelijk thuis op een kamertje van 12m² met zeer weinig geluidsabsorberende elementen. Dus de gain op 7 en de Master op 2 is dan eigenlijk al over the top naar burenhinder toe.

Dus een attentuator, powerbrake of what ever lijkt mij dan wel wat. Ik kan een 2de hands PB-100 kopen voor 200 euro, want de nieuwprijs is idd. niet te doen.

V!N
22 januari 2004, 18:29
Ah kijk, dat is goede informatie. :)

Ik weet niet hoe sasherig je op toon bent, maar als je met ballen wilt klinken en het niet erg vind dat het een stukje doffer wordt, dan ben je waarschijnlijk al in je sas(h) met een ITA Power-Soaker http://home.zonnet.nl/pgpeet/gitaar/nieuws/nieuwsmid.html Verschillende mensen hier hebben daar al een van.

Alle attenuators maken het geluid doffer. De een wat meer dan de ander en de Marshall en ITA zijn twee van de dofsten.
Niet de hoogste kwaliteit dus, maar als je dat ook niet nodig hebt om het volume in je kamer buurvriendelijk te houden is dit beste in prijs-/kwaliteit-verhouding.

Misschien kun je pgpeet (de bouwer hiervan) vragen of inmiddels een precence-boost een optie is als op de Weber MASS ? http://www.webervst.com/mass.html

De MASS is verreweg de beste oplossing voor iedereen die niet dagelijks in de studio hoeft te werken met buizen en misschien net iets teveel van het goeie en te duur voor een 'thuis'-oplossing.

groets,

V!N

heavy-metal-thunder
22 januari 2004, 18:51
Bedankt voor de info. Gelukkig wordt er op dit net niet altijd geluld.

Ik ga ook de PB -100 eens testen. 200 euro lijkt mij aanvaardbaar.

Ik speel dagelijks vele uren thuis. Dus verwacht ik ook een goede kwaliteit. Daar zal dus een prijskaartje aan vast hangen. Maar dat heb ik er voor over.

Wat dofheid betreft : momenteel heb ik voor de speaker "noppenmousse" (eierdoppenschuimrubber of hoe noemt dit??) geplaatst om wat te dempen. Dit maakt alles ook doffer. De 3-bands EQ v/d Laney reageert echter zeer goed, zodat ik evt. wat meer mid en treble kan toevoegen.

Nogmaals bedankt.

V!N
22 januari 2004, 20:24
Bedankt voor de info. Gelukkig wordt er op dit net niet altijd geluld.

Niet zolang er iemand aan het woord is die weet waar hij het over heeft. ;)

Graag gedaan.



Maar het verschil in geluidskwaliteit tussen de ITA en de Marshall is echt heel klein. Klein genoeg om er niet 105 euro meer voor te betalen.

Sterker nog .. Voor minder dan die Marshall heb je een nieuwe standaard MASS + verzendkosten en dan heb je nota bene een van de beste attenuators die er ooit is gemaakt !

Je moet het natuurlijk zelf weten, maar in mijn optiek zou je te veel betalen voor wat die Marshall voor je kan doen. Vooral als je kijkt naar de alternatieven.



Laat even weten hoe alles verder verloopt en als je nog wat wilt weten, schroom niet het te vragen !

groets,

V!N

heavy-metal-thunder
23 januari 2004, 08:13
Het zou idd. gek zijn om 100 euro te veel te betalen. Maar 'k heb dan wel een echte marshall :-D

Neen, 'k ga eens informeren naar die Mass.

Bedankt alvast.

V!N
23 januari 2004, 20:45
Het zou idd. gek zijn om 100 euro te veel te betalen. Maar 'k heb dan wel een echte marshall :-D

Wat is dat nou voor Valvestate-mentaliteit ? :P

Toaster
23 januari 2004, 23:06
Jullie hebben het steeds over " slaapkamerkwaliteit" maar die MASS bijvoorbeeld: kan die ook voor optredens worden gebruikt of bij repetities?

--> zonder die vervelende eigenschappen van een powersoaker...

V!N
24 januari 2004, 11:57
Jullie hebben het steeds over " slaapkamerkwaliteit" maar die MASS bijvoorbeeld: kan die ook voor optredens worden gebruikt of bij repetities?

--> zonder die vervelende eigenschappen van een powersoaker...


Slaapkamerkwaliteit is in de eerste plaats het uitgangspunt voor heavy-metal-thunder, vandaar. Dan is de ITA zeer geschikt, je eindbuizen beginnen te werken en je klinkt voller, maar wel doffer. Het is een afweging die je moet maken:

helder maar dun - vol maar wat doffer.

De MASS is de op één na beste attenuator die ik ken. Ik zou die vertrouwen voor mijn gebruik op m'n slaapkamer, op het podium en in de studio echt goed vertrouwen.

Toaster
24 januari 2004, 19:28
En de Koch loadbox....?

Wat kost die ITA eigenlijk? Ik kan geen prijslijst vinden op die website.

En wat dat doffe betreft: Ik gebruik een Koch Powertone. Voor de distorties kan ik misschien wat draaien aan de presence knop maar het cleane kanaal word er dan niet beter op.

josh.vandenberg
2 februari 2004, 21:29
Ik heb een koch loadbox en een marshallpowerbrake.Die Marshall powerbrake werkt super mety mijn 5150's.Die koch is een doffe dynamiekvreter,die ook nog eindtrafo's kan opblazen.Niet aan beginnen.Gewoon goed,die marshall.Werkt overigens met eenb trafo,veel beter.en duurder als die 30 euro aan weerstandjes van de koch

heavy-metal-thunder
5 februari 2004, 08:30
allé, de Powerbrake is dus niet de slechtste op de markt :oops:

Als ik er eentje koop wordt het een MASS... maar voorlopig trek ik me uit de slag met 2 zakken oordoppen uit Kruidvat.

newbreed
5 februari 2004, 11:53
Ik weet niet hoe sasherig je op toon bent, maar als je met ballen wilt klinken en het niet erg vind dat het een stukje doffer wordt, dan ben je waarschijnlijk al in je sas(h) met een ITA Power-Soaker http://home.zonnet.nl/pgpeet/gitaar/nieuws/nieuwsmid.html

groets,

V!N[/quote]


helaas..ITA soakers worden niet meer gemaakt. hij is ermee gestopt!

Nicci
6 februari 2004, 19:17
Ik heb een koch loadbox en een marshallpowerbrake.Die Marshall powerbrake werkt super mety mijn 5150's.Die koch is een doffe dynamiekvreter,die ook nog eindtrafo's kan opblazen.Niet aan beginnen.Gewoon goed,die marshall.Werkt overigens met eenb trafo,veel beter.en duurder als die 30 euro aan weerstandjes van de koch

hoe kom je daar nu bij? alleen maa goede ervaringen met de Koch.

josh.vandenberg
7 februari 2004, 10:26
De marshall reduceert veel meer weg als de koch.Bovendien zorgt de marshall dat alles wat meer te controleren valt.Marshall werkt met een trafo,dit zorgt dat ''ie de frquentiecurve niet zo bewerkt.Je kunt die twee kwalitatief niet vergelijken.Marshall wekt met een prijzige trafo en koch werkt met elektronicawinkel onderdeeltjes.De di uitgang vind ik welk heel aardig,dat mag gezegd worden.

Bij mij ,met een 5150 en een basversterker(voor mijn basonames)werkt ie fantastisch.

De palmer is heel goed en de thd ook,maar de heb ik nooit gehoord.Als iemand mijn koch wil hebben ruil ik m zo tegen een marshall

josh.vandenberg
7 februari 2004, 10:26
De marshall reduceert veel meer weg als de koch.Bovendien zorgt de marshall dat alles wat meer te controleren valt.Marshall werkt met een trafo,dit zorgt dat ''ie de frquentiecurve niet zo bewerkt.Je kunt die twee kwalitatief niet vergelijken.Marshall wekt met een prijzige trafo en koch werkt met elektronicawinkel onderdeeltjes.De di uitgang vind ik welk heel aardig,dat mag gezegd worden.

Bij mij ,met een 5150 en een basversterker(voor mijn basonames)werkt ie fantastisch.

De palmer is heel goed en de thd ook,maar de heb ik nooit gehoord.Als iemand mijn koch wil hebben ruil ik m zo tegen een marshall

V!N
7 februari 2004, 12:06
hoe kom je daar nu bij? alleen maa goede ervaringen met de Koch.

Daarom heb ik hierboven ook niet geantwoord op de vraag hoe de Loadbox is. Je bent er zo blij mee en dan zouden er twee onderwerpen vlak onder elkaar staan waarin jij vol lof spreekt over je net nieuwe Loadbox en ik over hoe hij klinkt in vergelijking met andere attenuators.

Maar zeg eens eerlijk: hoeveel andere attenuators heb je getest en welke waren dit ? En waarom heb je uiteindelijk voor de Koch gekozen ?

V!N
7 februari 2004, 12:06
extra post

V!N
7 februari 2004, 12:09
nog een extra post

V!N
7 februari 2004, 16:39
Ik ben de walrus ..

V!N
7 februari 2004, 16:40
Ik ben de eierman, zij zijn de eierman !

niels5150
8 februari 2004, 21:23
waarom heeft niemand het hier over de THD hotplates? Die zijn toch ook te gek?

V!N
8 februari 2004, 22:07
waarom heeft niemand het hier over de THD hotplates? Die zijn toch ook te gek?

Die zijn 'aardig', de echt enorm goeien vind je hier niet zo makkelijk. De Hotplate is daarom de beste die je zonder moeite in vrijwel elke winkel kunt vinden.
Ookal is het lang niet de beste als je hem in vergelijking zet met andere attenuators.

Nielsje
8 februari 2004, 22:11
Volgens de Pullmaster, is de Weber MASS errug goed..

daar geloof ik um graag in, en ook om hoe die werkt

de MASS werkt namelijk met een ingebouwde speaker, maar dan alleen de conus, dus zonder toeter erom heen...

hoe het verder zit, weet ik niet maar hij schijnt verdomd goed te klinken, en in verhouding met bijv. een hot plate, is ie ook nog eens goedkoop

nadeel is dat je hem wel zelf moet importeren, maar volgens mij zit er een niet goed, geld terug garantie bij...

ReinoutV
10 februari 2004, 22:30
De MASS is de op één na beste attenuator die ik ken. Ik zou die vertrouwen voor mijn gebruik op m'n slaapkamer, op het podium en in de studio echt goed vertrouwen.

En nu blijft de vraag (ik dacht dat ik alles goed had gelezen): wat is dan de beste? En welke zijn er schakelbaar (4-8-16 Ohm, brilliance)?

josh.vandenberg
10 februari 2004, 23:31
Marshall is 8 of 16 ohm
Koch heb je in 4 of 8 of 16 ohm.

Een buizenversterker klinkt echter altijd het best op 16 ohm.Dat is namelijk de eerste aftakking van de eindtrafo.(heb je de meeste boventonen)

Nielsje
10 februari 2004, 23:33
de mass is volgens mij schakelbaar

tussen 8 en 16 ohm..

of tussen 4 en 8 ohm...weet het zo ff niet meer.

moet je ff zoeken op internet

diengeman
11 februari 2004, 18:40
en hebben jullie wel eens van een altair gehoord? is een stuk goedkoper, of heeft dit met de kwaliteit te maken?

V!N
12 februari 2004, 12:58
Even bijwerken:


De allerbeste is de Kendrick Power Glide, hier betaal je dan nieuw ook tussen de drie en vierhonderd dollar voor. Het neemt 2 rack-units in beslag en raad ik alleen aan als je een serieuze studio hebt.

Voor alles wat het met minder kan doen: de Weber MASS. De beste prijs/kwaliteit verhouding en geschikt voor zelfs het meest kritische oor. Ook deze staat nu ergens in een Studio in Nederland. De slimme technicus vond het verschil met de Kendrick in geluid te klein om op te wegen tegen het verschil in prijs.

Er zijn er nog meer bijna even goed, maar die zijn dan een stuk duurder. Te duur eigenlijk voor wat ze kunnnen.

Het is erg spijtig dat Gerrit Peet gestopt is met de ITA. Er zijn twee attenuators die ik meestal aanraad, veel aan gitartisten, weinig aan studio's. De MASS voor gebruik op hoog niveau, de ITA voor in de slaapkamer.
Nu is er lekkerlijk niets meer wat er voor dat slaapkamergebruik goed geschikt is. Ook de wat minder op de toon gerichte gitaristen of die met een wat kleinere portemonaie vissen nu achter het net.



Schakelbare attenuators zijn er wel, maar je kan dan maar tussen twee bij elkaar liggende waardes kiezen. Kendrick bijvoorbeeld 2 en 4 Ohm.
Bij de MASS kun je als optie kiezen tussen welke waardes je wilt kunnen schakelen: 2 en 4 Ohm, 4 en 8 Ohm, of 8 en 16 Ohm.



Er zijn zoveel onbekende merken. Altair, Mcintyre, Caris Custom Guitars, etc.

Ik heb van deze nooit iets geprobeerd, dus ga daar ook niet teveel over zeggen. Ik kan echter wel adviseren een beetje terughoudend te zijn tegenover deze onbekenden.
Zelfs de bekende Tom Scholz Power Soak heeft de naam de eindtrafo's klassieke Marshalls eruit te laten knallen.

Met logisch verstand moet ik de Caris Custom Guitars Volume Box enorm afraden. Het is een attenuator die je in de effectlus zet.
Op eBay staat het vol met dit soort apparaatjes, ook wel onder de naam "Gain Control".

Krommer kan het niet, je voorversterkerbuizen kunnen dan maximaal loeien en je kunt met de Volume Box ervoor zorgen dat er naar je eindbuizen een zwakker signaal gaat.

Hoe sommigen erop komen zoiets te kopen ?



Zo, en we zijn weer bij. :)

Nicci
12 februari 2004, 16:00
hoe kom je daar nu bij? alleen maa goede ervaringen met de Koch..

Maar zeg eens eerlijk: hoeveel andere attenuators heb je getest en welke waren dit ? En waarom heb je uiteindelijk voor de Koch gekozen ?

ik heb geen andere geprobeerd. maar de loadbox doet weinig tot niets af aan je geluid. ik zou niet weten hoe dat beter moet.

hij is overigens te koop . . . . het heeft minder zin bij mijn versterker dan ik verwacht had.

Nicci
14 februari 2004, 13:25
hoe kom je daar nu bij? alleen maa goede ervaringen met de Koch.

Daarom heb ik hierboven ook niet geantwoord op de vraag hoe de Loadbox is. Je bent er zo blij mee en dan zouden er twee onderwerpen vlak onder elkaar staan waarin jij vol lof spreekt over je net nieuwe Loadbox en ik over hoe hij klinkt in vergelijking met andere attenuators.

Maar zeg eens eerlijk: hoeveel andere attenuators heb je getest en welke waren dit ? En waarom heb je uiteindelijk voor de Koch gekozen ?

ik heb alleen de loadbox gebruikt, maar kan eerlijk gezegd niet ontdekken wat daar mis mee zou zijn. hij produceert exact hetzelfde geluid alleen zachter. misschien dat hij op de 2% stand wat verlies heeft, maar echt opvallen doet het niet.
oh, en zo blij ben ik nu ook weer niet. het is een mooi apparaat. verder niet. ik gebruik hem eigenlijk niet meer. voor de Rivera heeft hij niet veel nut. of je deze versterker nu op 2 of op 4 bespeelt, veel verschil maakt het niet.