PDA

View Full Version : Ook "iets leuks" gevonden...



PeeVee
21 januari 2004, 02:08
Hehe... kan ik EINDELIJK eens fatsoenlijk "Cold Shot" en "Little Wing" gaan oefenen 8-)

Met andere woorden: WHOOOPIE / OH YEAH !!!

http://www.qsl.net/pa3hho/pix/vibratone.jpg

In pretty mint condition, prima werkend met pedaal en crossover (!) erbij!

Zie je nou wel dat CBS toch wel iets goed heeft gedaan:

http://www.qsl.net/pa3hho/pix/vibratone_plaatje.jpg

De Leslie patents opkopen!! :lol:


Zie ook http://mywebpages.comcast.net/vrbass/vibratone/ ("inside the Vibratone") voor meer koele plaatjes.

Iemand nog een Vibratrem pendaaltje nodig?! :wink:

(voor de duidelijkheid: geintje, niet echt te koop)

SteavisSmokin
21 januari 2004, 02:12
aiiiiiiiiiii koel!!!!!! Ik heb tijdje geleden rondgezocht op zoek naar een vibratone. Er stond er toen een op marktplaats, 1e eigenaar, met footswitch en alles erbij voor 200 euro...ik *moest* toen weg dus had geen tijd om te bellen. Kom ik een uur later terug.....jawel hoor....verkocht!! Dus ik balen als een stekker. Naja, ik kom er ook nog wel eens een tegen. :-D veel plezier met vibreren!

PeeVee
21 januari 2004, 02:40
aiiiiiiiiiii koel!!!!!!
Ja... koel he?... COLD (shot) hahaha...


Er stond er toen een op marktplaats, 1e eigenaar, met footswitch en alles erbij voor 200 euro...
Ik vermoed dat die prijs zo gesteld was vanwege de €6 die je anders moet betalen. De prijzen liggen wel anders.

In dit geval had ik mazzel, ik was de eerste die reageerde en de verkoper was een toffe peer. Hij heeft daarna nog aardig wat oneerbare voorstellen gehad waaronder "ik wil 'm, name your price"... Tof... Ik doe 'm dan ook niet weg ofzo, lekker zelf mee opnemen, koesteren... Kicken! Nu nog een Dimension IV erbij en dan is de rariteiten verzameling wel compleet ;-) (is soort tot blik met olie met daarin sensortjes beetje zoals in reverb tank... vaaaaaaaag geluid: blurps borrel space).

Robbert
21 januari 2004, 11:48
Waar praten we over met zo'n cab? 1000+ Euro?

Ziet er strak uit! Gefeliciteerd!

Al
21 januari 2004, 12:17
Hehe... kan ik EINDELIJK eens fatsoenlijk "Cold Shot" en "Little Wing" gaan oefenen

Mooi PLeun!
Gefeliciteerd!

Ben nieuwsgierig wat je van de filter en speaker vind (weet al wat erin zit?).

Veel plezier
Al

Mr.Jay
21 januari 2004, 14:35
Ziet er supergaaf uit joh !
gefeliciteerd.

JaY

sash
21 januari 2004, 16:15
Coolios!

Wordt waarschijnlijk m'n volgende aankoop, zijn wel extreem gave sounds uit te halen :)

PeeVee
21 januari 2004, 17:24
Mooi PLeun! Gefeliciteerd!
Ik ben er echt SUPER blij mee, zelfs mijn vriendinnetje Petra vind 'm mooi (ik wist wel dat ze goeie smaak had hahaha) can you believe it? Zo'n wasmachine?!... Ze vind 'm er koel(kast?) uitzien met die rode letters. Ik dacht ze moet zo'n groot ding vast niet huis, maar ik heb 'm al weer in een hoek gefrot waar ie volgens mij nog wel even mag blijven staan. Het begint waarempel in huis op een Fender museumpje te lijken... Moet m'n inboedelverzekering misschien eens gaan verhogen hoewel... gelukkig is er altijn nog onze Jannes, stokouwe grijze maar nog ozo gemene (sjagrijnige!) Bouvier ;-)


Ben nieuwsgierig wat je van de filter en speaker vind (weet al wat erin zit?)
@Al: Ik moet even kijken want ik heb aan stekker die "crossover buis" ingaat zit maar 1 jack plug die gewoon in uitgang van amp moet. Ik heb het idee dat de Vibratone gewoon "full range" doet, maar zou ook wel kunnen dat er wat laag-af en hoog-af effect is. Vanuit de stekker die op de crossover zit zou ook een (female) jack plug moeten zitten die naar de amp's (of cab's) speaker zou moeten gaan maar die zit er dus niet. Ik kan 'm uiteraard wel gewoon parallel zetten met ingebouwde speaker. Moet even kijken want ik heb het schemaatje wel.

Ik heb 'm van de tweede eigenaar gekocht, die heeft 'm dus van de man die 'm begin 70's nieuw heeft gekocht, een (rarara) organist. Het schijnt dat die de speaker een keer heeft laten knallen en er eind 70's een nieuwe ("zelfde") in heeft laten zetten. Ga er binnenkort wel wat meer in spitten en meld me hier wel... nu eerst even coldshotten en littelwingen (genieten) 8-)

@Robbert: over prijzen laat ik me in dit forum liever niet uit, er zijn mensen die dit niet zo waarderen en daar kan ik me ook wel wat bij voorstellen. Straks gaat iedereen hier zitten roepen wat een superkoopjes ie nu weer heeft gescoord of wat een sukker die-en-die is omdat ie een paar Euro meer heeft betaald (bij een zaak die waarschijnlijk betere service geeft), volgens mij zit niemand daar op te wachten en het doet verder ook niet ter zake. Het enige dat ik je wel wil zeggen is dat ik zeeeeer content ben, zelfs als ik naar b.v. gbase.com kijk. Qua waardie geldt voor dit spul geldt nog meer dan voor vintage Fender amps dat de prijs wordt bepaald door wat de gek d'r voor wil geven. Het is een speakerkast (met 1 x 10") met daarvoor een roterende piepschuim schijf; iedere gek kan dat in elkaar knutselen! Het apparaat is op zich niet zo bijzonder maar legendarisch geworden door de al even zo legendarische liedjes die er mee gespeeld zijn. Dit exemplaar heeft ong. 2 uur op gitaarmarkt.nl gestaan, ik reageerde als eerste binnen een uur, in die twee uur werd de verkoper bedolven onder reacties waaronder een aantal zeer opdringerige "hoezo iemand anders was eerder? noem je prijs dan kom ik er nu an" etc. Deze dingen toch wel erg zeldzaam (zeker in deze staat) en het effect derhalve ook. Ik denk dat dat, in combinatie met "hoe graag de potentiële koper het ding wil hebben" de prijs bepaalt. Ik vind die prijs overigens waanzinnig als je kijkt naar de "echte waarde"; zelfde b.v. voor Telefunken 12AX7 met zo'n diamantje aan de onderkant, echt BELACHELIJK wat daar voor bedragen aan worden toegekend, zo bijzonder of magisch zijn ze nu ook weer niet.

@Sash: dat wordt waarschijnlijk ook jouw volgende aankoop? Nou, zal mij benieuwen hoe dan... Ik lig al zo'n 5 jaar op de loer voor zo'n ding en heb er in die tijd 3 voorbij zien komen waarvan 2 in no time weer pleitos en dat was nog voor de tijd dat iedereen wist de Mike er ook eentje had. Je kunt niet zomaar een winkel instappen (zelfs niet in USA) en zeggen "ja doet u mij maar een Vibratone". Onbegrijpelijk dat Fender er geen reissue van maakt; klinkt vast net zo goed als een echte vintage (want stelt geen fuk voor). Ik hoop niet dat het letterlijk jouw volgende aankoop zal worden want dan zul je het waarschijnlijk een heeeele tijd zonder nieuwe speeltjes moeten stellen :wink:

nicoverduin
21 januari 2004, 19:08
Ik ben ooit wel eens bezig geweest een Leslie box te bouwen (heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel lang geleden toen ik nog jong, onbezonnen en naief was). De motor was een oude pickup motor, de trommel een oude afwasbak.
De aandrijving ging door op de trommel een snaarwiel van een oude afstemkondensator te nemen (uit een radio) en een rubben snaartje.
Reflectie van het geluid ging via schotten in diverse richtingen.
En zowaar het werkte best wel aardig. Maar ik geef toe:
Als je 13-14 jaar oud bent en je knutselt zoiets zelf in elkaar, dan klinkt het altijd goed. Ik weet nog wel te herinneren dat het wel een gaaf ruimtelijk effect gaf en na een week was ie kapot (slechte constructie).
Tegenwoordig zou je best een aardige kast kunnen bouwen met de mogelijkheden van kunststoffen die tegenwoordig verkrijgbaar zijn.
Nico

Mr.Jay
21 januari 2004, 22:26
[quote="PeeVee"]
Onbegrijpelijk dat Fender er geen reissue van maakt; klinkt vast net zo goed als een echte vintage (want stelt geen fuk voor).

Tja..wie zou dat kopen voor de huidige astronomische Fender R.I. bedragen , zéker bij die kleine oplage ?

JaY

nicoverduin
21 januari 2004, 23:36
Coolios!

Wordt waarschijnlijk m'n volgende aankoop, zijn wel extreem gave sounds uit te halen :)
Dan zal je wel aardig gaan sparen, want je ziet ze bijna nooit. Straks ga je 5 jaar niets kopen (tenslotte volgende aankoop :-D ).
Nee ik deel de eerdere opmerking, zo vaak zie je ze niet. Ik denk dat je er toevallig tegenaan moet lopen en heeeeel snel zijn. 8-)

Nico

sash
21 januari 2004, 23:40
@Sash: dat wordt waarschijnlijk ook jouw volgende aankoop? Nou, zal mij benieuwen hoe dan... Ik lig al zo'n 5 jaar op de loer voor zo'n ding en heb er in die tijd 3 voorbij zien komen waarvan 2 in no time weer pleitos en dat was nog voor de tijd dat iedereen wist de Mike er ook eentje had. Je kunt niet zomaar een winkel instappen (zelfs niet in USA) en zeggen "ja doet u mij maar een Vibratone". Onbegrijpelijk dat Fender er geen reissue van maakt; klinkt vast net zo goed als een echte vintage (want stelt geen fuk voor). Ik hoop niet dat het letterlijk jouw volgende aankoop zal worden want dan zul je het waarschijnlijk een heeeele tijd zonder nieuwe speeltjes moeten stellen :wink:

Nou hij staat wel degelijk in de planning en als ik er een tegenkom (geluk) en ik heb het geld dan koop ik die.
En zo verschrikkelijk duur zijn ze toch niet? Een tijdje terug stond er een te koop voor 600.

Wat betreft de speeltjes, begin steeds meer het gevoel te krijgen dat alles een beetje af is. Kheb de amp die ik wil, daarnaast nog een goeie Fender bak. Een meeeega Strat en een leuke backup.
Qua pedaaltjes ben ik ook wel gesettled. Misschien ooit nog es een delay, maar dat zijn toekomstplannen.
Het vele kopen en verkopen heeft eindelijk z'n eieren afgeworpen (of hoe dat spreekwoord ook gaat).

nicoverduin
21 januari 2004, 23:50
Of het z'n eieren afgeworpen heeft weet ik niet. Dat kun je alleen zelf beoordelen. Je hebt in ieder geval (begrijp ik) de sound die je NU wilt hebben. Helaas zul je merken dat je smaak door de jaren heen veranderen zal (ik kan erover meepraten) waardoor je een breder perspectief krijgt.
Het zou wel eens kunnen gebeuren dat je later toch weer wat anders wilt. Het lijkt mij namelijk erg saai als je zo'n 30 jaar (dan ben je 47 net als ik) op dezelfde apparatuur speelt.
:-D Nico :-D :roll:

PeeVee
22 januari 2004, 02:03
Nog even een updeet over het fameuze crossover netwerkje (soort scheidingsfilter), vinden misschien een aantal mensen ook wel leuk om te weten.

Heb dat net zitten doorgronden en is eigenlijk niet zo moeilijk. Er horen twee jack pluggen aan te zitten, een ingang waar je het signaal van de versterker op aansluit, en een uitgang waar je de "normale" speaker op aansluit. Die "uitgang" zit er niet op, ik vermoed dus dat de vorige (2e) of eerste eigenaar 'm altijd "dedicated" heeft gebruikt, waarschijnlijk ook met dedicated amp. Anyway, een female jack is er snel genoeg bijgesoldeerd en op 't verwachte eerste pootje (joehoe) heeft ooit ook iets gezeten.

Vanuit de crossover gaat er een kabel naar de schakelaars, en vanuit de schakelaars een kabel naar de Vibratone. Als het leslie effect uit staat, dan wordt inkomende speaker signaal gewoon doorgestuurd naar de "normale" speaker. Als je het effect aanzet, wordt de bypass van laag-doorlaat (spoel) een hoog-doorlaat (cap) van "normale" speaker opgeheven en krijgt ie dus alleen maar laag en hoog, m.a.w. het MID wordt onttrokken aan de "normale" speaker. De Vibratone speaker wordt bijgeschakeld en aangezien die in serie staat met een cap die alleen midhoog doorlaat, "verplaatst" het mid a.h.w. naar de Leslie speaker. Je krijgt daardoor dus al een spreiding van het spectrum wat het ruimtelijk maakt, maar de draaiende Styrofoam disc voor de Vibrotone speaker zorgt natuurlijk nog voor extra Doppler effect.

Tof bedacht, je schakelt dus niet alleen Vibratone (Leslie) effect bij, maar je verplaatst eigenlijk het mid van je "normale" speakers naar de Leslie. Ik denk dat dat dus heel goed werkt want de "normale" speakers zitten het Leslie spectrum dan niet meer in de weg en zal het effect goed hoorbaar zijn. Ik kreeg links en rechts tips om via een aparte amp effect bij te regelen, maar in theorie lijkt bovenstaande met crossover me nog een tikkie mooier; die "verplaatsing" lijkt me interessant... Ik houd u alleen op de hoogte...

Wellicht toch een keertje een Gitaarnet Vintage Amp Forum meeting gaan organiseren weer we elkaars speeltjes eens kunnen zien / horen / betasten?!... Zou daar animo voor zijn menseuh?... Zou leuk zijn als we dan van te voren wat "gear" kunnen "bestellen" her en der zodat we een beetje weten wat er op het programma staat. Misschien een workshopje biassen? Free mods bij een biertje?... Lijkt me best leuk eigenlijk...

PeeVee
22 januari 2004, 02:12
Nou hij staat wel degelijk in de planning en als ik er een tegenkom (geluk) en ik heb het geld dan koop ik die.
Goedzo, gewoon positief blijven denken :o


En zo verschrikkelijk duur zijn ze toch niet?
Welneee...


begin steeds meer het gevoel te krijgen dat alles een beetje af is
Zozo?... Dat sukt big time dan want dan moet je de komende 50 - 60 jaar met dit spul doen... Geloof me, het is NOOIT "af", maar daar kom je nog wel achter...


Kheb de amp die ik wil, daarnaast nog een goeie Fender bak. Een meeeega Strat en een leuke backup.
Cognitief dissonant, ik spreek je nog wel :wink:


Het vele kopen en verkopen heeft eindelijk z'n eieren afgeworpen
Niet op je amps hoop ik?

Ik heb heeeel veel mazzel gehad met die Vibratone... Ik kan (en wil) deze ook NOOIT meer wegdoen, is een soort gentleman's agreement met de verkoper. Ik hoop voor je dat je er ooit nog eentje tegenkomt, maar ik zie het somber in Sas, er zijn er maar (positieve schatting) 10000 op deze aardkloot gemaakt, en de meeste daarvan rouleren in USA of zijn al obducted door aliens (samen met Elvis en Leo Fender). :roll:

De "gewone" Leslies zijn er wat meer geloof ik, Phil had er ooit eentje, een Leslie 16 (zelfde binnenwerk als Vibratone).

Dirtypool
22 januari 2004, 21:21
Mooi man!

Sash? Bieden maar :) http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=2375077970&category=38074

philbee
22 januari 2004, 22:28
super geil ding proficiat

alleen Little Wing aub niet hiermee spelen. haha ik ben ook zo'n lul als het op Jimi hendrix aankomt, haha.

Ik heb per ongeluk wat jaren geleden een originele Leslie box gekocht, 12" heb ik zelfs nog 2 jaar ongerepareerd in de hoek gezet (volgens mij heb je die wel eens gezien Pleun toen ik nog in Maastricht kantoor had) dan ding klinkt ook zeeer geil. Je moet je echt dwingen tijdens een optreden niet continu dat ding aan te hebben.

Volgens mij heeft Richard van Bergen ook zo'n Vibratone, die weet er ook raad mee, amaiii

Mr.Jay
23 januari 2004, 10:10
[quote="philbee"]super geil ding proficiat

Hoi Phil !
>alleen Little Wing aub niet hiermee spelen. haha ik ben ook zo'n lul als het op Jimi hendrix aankomt, haha.

zal ik es wat ergs vertellen :
Ik heb een hekel aan Hendrix'versie van little wing > voor mij is er maar één echt goeie versie : Derek&Dominoes. 8-)

>Je moet je echt dwingen tijdens een optreden niet continu dat ding aan te hebben.

klopt > zo'n effect werkt héééél verslavend !

JaY

Javaca
23 januari 2004, 22:32
Ik heb laatst een soort wannabe Leslie in elkaar geflanst om dat gare hammondorgeltje eens wat leven te geven. Klinkt idd wel gaaf gitaar door een Leslie. Akkerman deed dit toch ook? :???:

philbee
25 januari 2004, 11:33
[quote=philbee]super geil ding proficiat

Hoi Phil !
>alleen Little Wing aub niet hiermee spelen. haha ik ben ook zo'n lul als het op Jimi hendrix aankomt, haha.

zal ik es wat ergs vertellen :
Ik heb een hekel aan Hendrix'versie van little wing > voor mij is er maar één echt goeie versie : Derek&Dominoes. 8-)

JaY

Hee Jay,

van jou kan ik die opmerking wel hebben....
hoe ist, buiten BT nog aktiviteiten?
gr
Phil

Mr.Jay
25 januari 2004, 17:49
Hee Jay,
van jou kan ik die opmerking wel hebben....
hoe ist, buiten BT nog aktiviteiten?
gr
Phil[/quote]

Ach...D&D wordt sterk ondergewaardeerd altijd, dus ik gooi maar weer es een balletje op dacht ik.
Buiten BT slapjes momenteel, meer tijd om te knutselen.

JaY