PDA

View Full Version : Gain te hoog..?



MxPx_Jos
20 januari 2004, 22:53
Hey,

Ik heb sinds kort een nieuwe versterker, een H&K Bassforce L, 100 Watt met 15" speaker. Prima ding, ik ben er best tevreden over, maar ik moest afgelopen zondag dus spelen en ik wou hem goed hard hebben. Maar op een gegeven moment ging hij al snel bij de B en E snaar kraken/distorten, hoe je het ook wilt noemen. Niet mooi dus. Nu zitten er 2 volumeknoppen op, eentje voor de Gain en de andere voor het Hoofdvolume. Die laatste stond helemaal open en de Gain stond ongeveer op de helft.

Ik speel op een Passieve bas, een OLP en die gaat rechtstreeks in de versterker, dus niks ertussen.

Als ik nou een actieve bas zou hebben, waardoor de gain minder ver open hoeft, zou ik er dan meer geluid uit kunnen krijgen zonder dat het gaat kraken??

Ik heb dat nooit echt gesnapt, maar ik zou graag wel meer geluid uit de versterker willen krijgen. Het kon er zondag nog net mee door... Maar ik wil liever nog wel wat ruimte overhouden voor liedjes waar de bas net iets beter hoorbaar moet zijn...

Alvast bedankt...

emielow
20 januari 2004, 23:03
nou als de versterker kraakt zit ie denkik bijna aan zn max, als je daar een bas inplugt met een hogere output zit ie natuurlijk qua volume aan dezelfde max (dus dat betekend als je gain bij een hogere input op bijv. 4 staat dat ie dan misschien al begint te vervormen) maar ik weet het ook niet zeker... maar dit lijkt me het meest logisch

buuck
21 januari 2004, 08:31
output van bas is te hoog, heb ik ook met mn yamaha. als k em dan in t actieve kanaal doe(pasieve bas) dan kraakt ie niet meer. terwijl die t bij passieve ingang al kraakt bij nog geen 10% van de volume, moek snaren wel hard aanslaan maarja. en anders tsja. nog grotere amp kopen? :P

AntY
21 januari 2004, 12:32
je moet je volume knop in ieder geval niet helemaal opendraaien, daar zijn je speakers nooit zo blij mee....

MxPx_Jos
21 januari 2004, 13:24
Ehm.. Te hoge output? Ik ken iemand met een actieve Yamaha en die heeft zeker een output die 4x zo groot is... Dus zou hij op mijn versterker spelen zou hij er bijna niets uit krijgen.... Ik heb ook maar 1 ingang op de versterker.

En de volumeknop.... Die doet niet zo vrij veel. Als je de gain al aardig open hebt staan geeft de volume knop niet zoveel verschil meer op hoge volumes. Dan kan je hem gerust een stuk lager zetten, maar dan geeft het niet een groot volumeverschil.

Beetje wazig verhaal, maar er kan dus niets aan gebeuren....? Behalve dan een sterkere versterker kopen. 100 Watt is ook wel net op het randje voor in een luide band...

Phyrexian
21 januari 2004, 13:49
Tja, je hebt veel power nodig in een band.

Voorbeeldje: Mijn amp draait (voorlopig) maar op de helft van z'n power (275 watt); m'n gain staat op 2 uur ongeveer (vrij zwaar overdrive geluid) en de master op 12 à 1 uur.

Als'k een echt clean geluid wil, moet de gain dus serieus nr beneden en dan moet de master weer veel hoger (om het volumeverlies te compenseren). Daardoor begint mijn amp het op deze setting moeilijker te krijgen tov de twee redelijk luide gitaristen en de drummer.

Meer midden in je geluid steken kan ook helpen om serieus luider te klinken.

Als je een soort cleanboost (via een pedaal) zou gebruiken (waardoor je gitaarsignaal naar de versterker versterkt wordt) dan moet de master hoogstwaarschijnlijk minder hoog om hetzelfde volume te krijgen.

Je kan ook altijd vragen om de gitaristen wat stiller te laten spelen (good luck ;) ).
Je hebt een 15" speaker in je combo zitten, dat wil zeggen dat je jezelf beter gaat horen als je eens een paar meter van je amp gaat staan ipv bijvoorbeeld er vlak voor. Hoe groter de speaker, hoe meer afstand er nodig is alvorens het geluid zich deftig heeft ontwikkeld.

AllodoX
21 januari 2004, 15:21
Ik heb er in het verleden al eens een artikeltje over geschreven op m'n website.

een versterker bestaat in weze uit 3 delen.

1) voorversterker
2) toonbewerking ( equalizer )
3) eindversterker.

Je kunt kiezen om hiervoor losse " units " ( kasten ) te kiezen, of je pakt een " top ", waar ze alle 3 in zitten.

de voorversterker, heeft 1 functie : het signaal opkrikken voordat het de equalizer binnengaat. Hoe sterker je signaal is, des te mooier de equaliser het signaal kan bewerken. Dus de " gain " zet je ten alle tijden zo ver mogelijk open ( zonder dat het signaal gaat vervormen ).

de equalizer gebruik je om het volume van een bepaalde frequentie op te krikken ( boost ) of af te zwakken ( cut ). Duimregel hierbij : Cut is beter dan boost. Dus wil je meer laag, ga dan niet meteen aan de bass-knop lopen rukken, maar haal eerst de " mid " er een beetje uit. Krijg je veel beter geluid door.

de eindversterker zorgt dat het signaal zover opgekrikt wordt, dat de speakers een bepaald volume geven. alleen hier moet je dus zijn voor volume-issues. Moet je je versterker te ver opendraaien ( meer dan 66 % open ), dan is het heel lullig; maar dan is je versterker te klein.

Een 1x15" met 100w is leuk voor thuis of " er bij ", maar is voor een bandsituatie in veel gevallen te klein. Je verplaatst niet genoeg lucht om je gitarist(en) te kunnen bijbenen.

Heeft je gitarist een 2x12" met 80w, dan zit je als bassist al snel aan 350w te denken met minstens een 4x10".

bassopotmus
21 januari 2004, 15:32
kan niets meer toevoegen, op een geven moment komt iedere bassist erachter dat zijn combotje van een paar watt van thuis niet meer werkt live op een podium situatie. Wij worden zeg maar genaait door moeder natuur..

bassopotmus
21 januari 2004, 15:32
kan niets meer toevoegen, op een geven moment komt iedere bassist erachter dat zijn combotje van een paar watt van thuis niet meer werkt live op een podium situatie. Wij worden zeg maar genaait door moeder natuur..

buuck
21 januari 2004, 16:39
1e keer snap ik nie, 2e post is wel duidelijk :)

Easy Rider
21 januari 2004, 16:53
Laat ik dan ook nog maar even bijvallen.
Je zou ook aan de rest van de band kunnen vragen of ze wat zachter kunnen spelen. Vaak ijdele hoop, maar je zou het kunnen proberen, als jou muzieksoort dat niet in de weg staat natuurlijk, sommige dingen moeten wat harder anders is het niet leuk.
Maar nietalmintedes, 100W heeft het gewoon erg moeilijk in een bandsituatie. Onmogelijk moeilijk zou ik zeggen. Tenzij je echt zoveel mogelijk lage frequenties eruit draait, dan kan zo'n ding nog aardig hard. Hoe meer laag je eruitdraait hoe harder je versterker kan, maar je sound is dan oerlelijk.
300W is echt het minimum voor een beetje vette sound.
1000W is comfortabel, in luide omstandigheden.
En Allodox zegt het met de 66% regel: meer dan dat = grotere amp. Anders ben je je dynamiek echt totaal kwijt.
Ik weet het, ik heb een 500W top, en dat is in bijv. een nu-metal band dus echt schipperen, met veel compressie enzo... lelijk.
Als je jazz speelt e.d. is het uiteraard allemaal minder een probleem.

EZ

MxPx_Jos
21 januari 2004, 17:35
Hmm..ok, bedankt allemaal. Het is allemaal een stuk helderder geworden.

Ik ben nog student en ik ga deze zomer op een dure vakantie, maar mischien dat ik daarna wel naar iets anders op zoek ga. Voorlopig moet het maar hiermee.

Gr.

Jos

AntY
22 januari 2004, 15:41
ik snap het niet.


wij oefenen ook altijd met ons bandje, super hakkende drummer.

mijn trace elliot 130W combo met 1 10" speaker (maar met een slot om t geluid flink breed te maken) redt het net - dat wil zeggen, op stand 4 a 5 (11 uur ongeveer).

in de oefenruimte staat een 400W ampeg head, met een fridge. om voldoende volume te krijgen moet ik de master volume helemaal opendraaien, tot het punt waarop de limiter in gaat grijpen. dan staat ie op twee a drie uur.


laatst had ik mijn trace combo mee, en daar die fridge op aangesloten. dus op 4 ohm. en ik hoefde maar naar 2 te gaan! en ik had een relaxed geluid.


hoe kan dit dan?

en nog een vraagje, ik las hier laatst ook dat je een cab niet moet aansluiten op een amp met veel minder vermogen, omdat je dan DC surges krijgt of zo. ik snap nog steeds niet hoe dit precies zit, allodox, kan ji jdit uitleggen? is het nou wel of niet veilig om die fridge op mijn combootje aan te sluiten?

Phyrexian
22 januari 2004, 16:56
Als je een, stel nu, 50 watt combo/amp, aansluit op een 600 watt speakercabinet. Dan wil dit zeggen dat die kleine amp serieus zijn best moet doen om die zware speakers te doen 'bewegen'... het kan dus zijn dat je je kleine amp kapotspeelt omdat hij 'te hard' moet werken.

AllodoX
22 januari 2004, 22:54
Je versterker gaat niet kapot.. je speakers gaan kapot. Die 50w versterket moet echt goed persen en gaat dan " clippen ", en dat is fataal voor je speakers.

AntY
22 januari 2004, 23:08
maar zelfs als ik mijn amp maar op 2 hoef te zetten en die SVT op 10, zou je dan niet zeggen dat ie t gewoon aankan ondanks het wattage?

en als ie gaat clippen, hoor je dat dan niet door je speakers?

en heo lang duurt het voor ze stuk gaan?

AllodoX
24 januari 2004, 11:09
Hehe trust me.. dat hoor je wel :) Als je een fuzz hoort, terwijl je distortionpendaal niet aanstaat of zelfs afwezig is. en je ziet het ook wel ( speakers klapperen goed op en neer ).

AntY
24 januari 2004, 16:34
ok, dus zolang dat niet gebeurt kan ik het veilig gebruiken?


en waarom gaat het in dit geval wel goed dan?