PDA

View Full Version : Ibanez sz520qmgab Goede aankoop?



Drawmaniac
20 januari 2004, 22:42
Ik ben van plan een Ibanez SZ520qmgab te kopen.
Ik heb er nog niet op gespeeld maar vind hem helemaal geweldig.
Weet iemand of dit een goede aankoop is en er een lekker geluid in zit?

De groeten

Thijs

Billie Joe Armstrong
20 januari 2004, 22:47
Als beginners gitaar? Of voor een gevorderde c.q. goede gitarist?

Drawmaniac
20 januari 2004, 22:49
Als beginner gitaar, ik speel al 9 jaar akoestisch en wil nu elektrisch gaan spelen, maar wil wel met een goede gitaar beginnen snappie?

slayurrr
20 januari 2004, 23:44
Wat jij nodig heb is een Ibanez RG270.... onee, je zei "goede gitaar" :wink:

Ibanez RuleZ
20 januari 2004, 23:48
goede koop, puike plank. is geloof ik neck through of set neck. eventueel nieuwe PU's in stoppen over een poosje, maar die gitaren zijn erg goed voor het geld dat ze kosten. Wil dr zelf eigenlijk ook nog eentje hebben

harrald

iwan
21 januari 2004, 04:34
Ik heb er net eentje besteld.
Naar mijn mening een rijs/kwaliteit verhouding die uitstekend is:
NATO-'mahonie' body, maple top (de 320 zonder Quilted fineerlaagje, scheelt een beetje geld), set nek (gelijmd dus) en die is fan-tas-tisch ingezet, string-trough (veel sustain).
Lekker brede hals, fijne toets.... en mooi, want het oog wil ook wat.

De elementen zijn Ibanez stock, niet de beste ter wereld, maar heel aardig, en in de toekomst altijd nog eens te vervangen. Overigens splitsbaar naar singlecoil.

Ik zou zeggen: doen!

Gebruik ook even de zoekfunctie. Er zijn veel enthousiaste gebruikers!


Iwan

Quink
21 januari 2004, 11:46
een Ibanez SZ520qmgab

http://www.click-smilies.de/sammlung0903/spezial/joshssmilies/1.gif

Jezus C.!! Heet dat ding echt zo of ben je over je toetsenbord gestruikeld??

michielv
21 januari 2004, 12:20
Geen idee over de gitaar maar het idee dat ik met een paar flessen bier op geeneens kan uitspreken wat voor gitaar ik heb lijkt me niet best :razz:

iwan
21 januari 2004, 13:07
Valt wel mee hoor :roll:

SZ =SZ series
520 =nummertje 520
QM = Quilted Maple top
GAB = Gold AmBer Sunburst, dus kleurtje....

heavy-metal-thunder
21 januari 2004, 13:25
What a kind of fucking shit is this???? Beginner of gevorderde??? Een beginner heeft er genoeg aan om op te leren spelen. Een gevorderde gaat er mooi op spelen.

De SZ 520 ('k laat de kleurkeuze achterwege) is gewoon een zeer goeie gitaar. Natuurlijk als je SRV, Hendrickx, Funky wil spelen zijn er andere gitaren. Voor te scheuren : lekker

Een kennis van mij heeft vorige week zo eentje gekocht. Knap afgewerkt. Goeie sound. Begrijp niet hoe ze het voor die prijs in elkaar krijgen? De neck vind ik goed, alhoewel ik mijn eigenste RG 440 verkies omdat deze dunner is. Maar da's gewoon kwestie van gewoonte.

Indien je op termijn wat meer klankkleur wil, kan je nog altijd uitzien naar een echt goede humbucker. Koop zo maar eens een gitaar voor 800 euro.

heavy-metal-thunder
21 januari 2004, 13:31
Geen idee over de gitaar maar het idee dat ik met een paar flessen bier op geeneens kan uitspreken wat voor gitaar ik heb lijkt me niet best :razz:

"Gibson Les Paul Standard 60's neck heritage cherry sunburst " lijkt me ook niet mis als alcoholtest. Beter dan op de gebruikelijke witte lijn lopen...

strontraper jos
21 januari 2004, 14:56
ik heb em zelf ook, je begrijpt inderdaad echt niet hoe ze't kunnen maken voor t geld. vooral die set neck is enorm.
ok, er zijn betere gitaren, maar dan zit je meteen een prijsklasse hoger me dunkt.

NeeraDJ
21 januari 2004, 16:50
Na wat Les Paul zoektochten, hoorde ik van die SZ520 en ik was net als jij verkocht (nou ja praktisch dan). Mahonie body, neck+body+headstock bindings, string tru body design, perfect afgewerkte set in neck. Ik hoorde achteraf ook nog dat ze QM pups hadden, naar mijn smaak de beste pups die Ibanez je te bieden heeft. In December zag ik 'm in de winkel en probeerde 'm meteen uit:

Bespeelbaarheid is prachtig gewoon, de toets is vrij plat, de frets zitten niet te wijd uit elkaar noch zitten ze te dicht bij elkaar, en de hals is niet zo dik als die van Les Pauls.
Sound: Geen QM pups, leken en klonken ook een beetje als B-merk DiMarzio's. De brugpup was gloeiend heet en had vette harmonics, de nek was een beetje PAF-ie warm, en had een klein beetje een modderige klank bij veel gain. Klonk clean vrij leuk, maar niet super. Van die dikke mahonie toon en het sustain was behoorlijk veel te merken!
Bouw: Prachtig, heel mooi afgewerkt en die Quilted Maple top zag er ook echt vet uit. De tuners waren vrij standaard voor een Ibanez, misschien aan vervanging toe

Je hebt hier denk ik geen beginnersgitaar voor de handen, hoewel het voor de prijs niet zonde zou zijn van je geld. De virtuoos Marty Friedman speelt er nu ook op. Als je het echt wilt dan zou ik toch voor de SZ320 gaan, is 70 euro goedkoper, 380 euro als ik het niet mis heb. Is wat praktischer en leidt niet teveel af, hoewel het toch een mooi ding is. Ik zou het alleen geen beginnersgitaar noemen :roll:

Succes!

Neals
21 januari 2004, 19:41
Leek me zelf ook wat, maar die inlay, BAH

NeeraDJ
21 januari 2004, 19:50
Om een inlay?!! Stel je niet aan man. Je moet zo'n ding echt zien, ik vond die inlay er echt goed bij passen iig, maar das verder mijn mening

Lacrymosa
22 januari 2004, 09:15
Ik heb er onversterkt even op kunnen spelen, maar dat ding heeft wel feel hoor

dit is echt zon gitaar die je vastpakt, en meteen lekker aanvoelt

en voor dat geld echt super

alleen jammer dak zelfs dat geld nie kan ophoesten

(het leven van een student gaat niet over rozen)

CheerS!!

Drawmaniac
22 januari 2004, 12:50
Dus ik zou beter de SZ320 kunnen kopen. Het is dezelfde gitaar alleen dan een andere kleur en hij is goedkoper. Om te beginnen lijkt me dat verstandiger. Bedankt man!

NeeraDJ
22 januari 2004, 16:52
Yep, maar het scheelt echt weinig wat klank en bespeelbaarheid betreft hoor. De SZ520 is optisch gewoon wat prettiger en toch net iets geavanceerder.

Vertel ook meteen wat je ervoor wilt neertellen, ik ken nog wel een spotgoedkoop Ibanez adresje als je evt. interesse hebt. En het natuurlijk wat scheelt

newbreed
22 januari 2004, 17:31
hmm..ik heb er zelf een..gewicht is aan de lage kant en daardoor hangt ie niet lekker in balans.je krijgt bijna de indruk dat ie hol is mahonie? echt niet dan zou de body veel zwaarder zijn. voor scheurwerk klinken de originele elementen live veel te dun.heb er dimarzio in gezet... en die inlay..tja eigenlijk zou die 1 fret verder moeten zitten ik hoor dat veel mensen zich daar wel eens mee vergissen.

Drawmaniac
22 januari 2004, 21:52
Ik wil er ongeveer 500 euro voor neertellen, maar moet ook nog een koffer en een band hebben dus moet niet te ver boven dat bedrag gaan.
Je had een adresje?Als het scheelt ,brandt maar los!

NeeraDJ
23 januari 2004, 14:58
http://www.muziekhandeljoosten.nl/produkten/prijslijsten/ibanez.htm

Goedkoopste die ik ooit heb gezien. 5 of 10 euro verzendkosten dacht ik. Zoals je ziet is de SZ320 375 euro, en 125 euro is meer dan genoeg voor een extra hardshell case en een strap.

Succes!

@Newbreed: Heb je toevallig wat getraind de laatste dagen of heb je gewoon ongeluk bij dit soort dingen. De SZ die ik oppakte was redelijk zwaar, aldus mahonie gewicht. De pups waren niet dun ofzo iig de brughum niet :o

NeeraDJ
23 januari 2004, 14:59
http://www.muziekhandeljoosten.nl/produkten/prijslijsten/ibanez.htm

Goedkoopste die ik ooit heb gezien. 5 of 10 euro verzendkosten dacht ik. Zoals je ziet is de SZ320 375 euro, en 125 euro is meer dan genoeg voor een extra hardshell case en een strap.

Succes!

@Newbreed: Heb je toevallig wat getraind de laatste dagen of heb je gewoon ongeluk bij dit soort dingen. De SZ die ik oppakte was redelijk zwaar, aldus mahonie gewicht. De pups waren niet dun ofzo iig de brughum niet :o

Drawmaniac
23 januari 2004, 15:47
Dit zijn wel superprijzen, hier is de SZ520 Gold amber sunburst maar 450,- en daar komt dan ongeveer 10 a 15 euro bij aan verzendkosten.
Harstikke bedankt man, dit is echt SUPER!!!!!!!!

Drawmaniac
23 januari 2004, 15:57
Heb je daar zelf ook je gitaren besteld of ken je mensen die daar hun gitaar vandaan hebben, want ik vraag me af of die gitaar dan heel aankomt, ben bang dat die beschadigt.

Kasper
23 januari 2004, 16:28
Is gewoon een erg goeie gitaar!
Ik heb er zelf ook één en ben er enorm tevreden over.
Zelf speel ik nu iets meer dan 2j en heb ik een half jaar geleden een SZ320 aangeschafd. Ik was zelf begonnen met een starterspakketje waarvan ik, in vergelijking met mijn Ibanez nu, niet kan snappen dat ik een anderhalf jaar geleden geluid heb proberen te krijgen uit dat ander ding dat voor gitaar moet doorgaan.
Het is een erg mooi afgewerkte gitaar die bij mij nooit onstemd (sta er nog altijd versteld van) en waarop ik in half jaar nog geen enkele snaar op gebroken heb :-?
Je gaat zeker geen verkeerde koop maken als het op kwaliteit aankomt, en je vind hem er super uitzien ... prima combinatie dus: KOPEN!

Hier zijn wat pics van de mijne: klikliklikkliklik (http://users.pandora.be/rtaw/mijnsz)

NeeraDJ
23 januari 2004, 17:02
Heb je daar zelf ook je gitaren besteld of ken je mensen die daar hun gitaar vandaan hebben, want ik vraag me af of die gitaar dan heel aankomt, ben bang dat die beschadigt.

Nee ik wilde daar wel gaan bestellen totdat ik een betere deal had gevonden (particulier). Geen zorgen het is een zaak met een vestiging en volgens mij was je tot 500 euro ofzo verzekerd tegen schade. Mail ze anders gewoon, dan kun je veel meer informatie verkrijgen. Misschien dat ik nog wat mensen kan vinden die daar hebben besteld, maar dat blijf ik je nog even schuldig

Jsp74
24 januari 2004, 00:15
Als ik zelf moest kiezen zou ik toch een 520 kopen. De 500 series zijn namelijk in Japan gemaakt en kwalitatief beter. De 300 en 400 series komen uit Korea. (Het nummertje 20 staat trouwens voor 2 humbuckers).

iwan
24 januari 2004, 04:19
Sorry, nee, de SZ serie, ook de 520, wordt in korea gebouwd. Maar por dios wat mooi afgewerkt....

Enne, het mahonie is zoals ik al zei NATO. Deze houtsoort is net een tikkie lichter dan mahonie, maar heeft practisch dezelfde klankeigenschappen. Ik dacht dat zelfs puristen het niet 100% kunnen horen. Wel is NATO makkelijker in de kweek. Dus beter voor het milieu.

En oh ja, over de PU's, dat zijn speciaal voor SZ series gemaakt Ibanez stock pups, de leifhebber kan die uiteraard vervangen voor zijn geliefde Dimarzio, PAF, whatever tm.


Iwan

iwan
24 januari 2004, 04:23
Overde inlay: je moet er van houden (er is een grijszwart striped 2004 model met goedslelijk een serie kleine inlays, denk aan PRS vogeltjes maar dan vlammetjes...brr). Zelf vind ik het mooi.

Maar voor de positie....dat mensen zich daarin vergissen....Hoe hang je over je plank? Er zitten positiestippen in de binding. Problem solved?

NeeraDJ
24 januari 2004, 22:30
Hmm vergeef mij wanneer ik zeg dat je doet alsof je weet waar je het over hebt. De Nato discussie ga ik niet nog eens voeren, tenzij jij mij kunt uitleggen waarom Ibanez USA het mahogany noemt ok? Je hebt helemaal gelijk over de SZ serie, wordt idd in Korea gebouwd, ooit ergens gehoord dat ze in de Cort fabriek worden gemaakt. Ik snap één ding niet, hoe kan een houtsoort makkelijker in de kweek zijn en ook nog eens beter voor het milieu? Het wordt alleen niet bedreigd, het heeft verder helemaal niets met milieuomstandigheden te maken lijkt mij. Bedrijven zoals Ibanez hebben hun eigen kwekerijen (mag je het zo noemen?) vooral als we het over mahonie hebben. Een stock pup is een pick up die er standaard van de fabriek af al op zit, dus wat je daarmee verder wilde zeggen ontgaat mij. Het lijkt me ook logisch dat je ze kunt vervangen. De inlay is iets dat wij parelmoer noemen (of was het nou een goede parelmoeren kopie, te lang geleden :P). Hij gaat overigens voor een SZ320 die heeft dot inlays op de toets én naast de binding.

Ik wil je alleen maar even corrigeren, sorry als ik je beledigd heb o.i.d.

iwan
25 januari 2004, 10:24
No offence taken.

Ik bedoel met stockpups 'eigen merk'. Dus niet een merk A gitaar met merk B pups, wat ook kan. Uiteraard kan je pickups altijd veranderen. Ik zeg niet dat dat hoeft hoor, ik vind deze wel lekker. Maar het kan wel. Maar het hoeft niet. Dus...

Enne, NATO wordt inderdaad bijna altijd synoniem gebruikt met Mahonie (idd. Mahogany). Maar d'r zwerft hier op het net ergens een gitaarhout-site rond waar het verschil uitgelegd wordt. NATO groeit sneller en is daarom qua investering voor plantages veel geschikter. Mahonie is uit den vrije natuur bijna helemaal (illegaal) weggekapt, en er wordt wereldwijd veel meer van gebruikt dan dat er op plantages bijgroeit. Of Ibanez zelf plantages heeft weet ik niet (hoop het wel!).

Maar het zou fijn zijn als alle toepassingen voor mahonie door NATO vervangen zouden worden. Want qua milieuvriendelijk: wildkap is roofbouw. Hele stukken woud plat voor 1 of twee gewilde boomsoorten..... Einde eco-systeem.

NeeraDJ
25 januari 2004, 16:01
Ok dan! :)
Ik vind de fabrikant die beweert dat Nato en Mahonie hetzelfde zijn, evenals mijn eigen ervaringen ermee toch wat betrouwbaarder. Mahonie uit vrije nature is redelijk zeldzaam en wordt geprezen voor zijn grote dichtheid in vergelijking met massa. Ibanez, Gibson, Kramer etc. hebben allemaal hun eigen plantages, omdat mahonie zoals je zei vaak gekapt wordt. Honduras mahonie (kweenie zeker) was volgens mij een erg zeldzame soort, en dook nog weleens op bij PRS, net zoals Braziliaans Palisander. Een soort van edelheidskwestie, net zoals ivoren inlays en kammen. De muziekindustrie is echter geen grote boosdoener bij de bedreiging van mahonie. Denk maar aan boten, meubilair etc. Je hebt vast weleens een Amerikaan zijn boot horen prijzen door te zeggen dat het een "mahogany deck" heeft.

iwan
26 januari 2004, 06:11
Yep, juppensloepen en broodplanken eten meer Mahonie dan wij met zijn allen op het forum in een mensenleven kunnen opspelen......

Cool om te horen dat Ibbi en de rest zelf plant. Voel ik mij een stuk beter!

AART
27 januari 2004, 18:00
koel joh, die johansen i-shop
ze verkopen ook amerikaanse ibbie's,
ik ga maar eens een rg2570 aanschaffen na mijn marshall :-D

NeeraDJ
27 januari 2004, 21:58
Je bedoelt Joosten toch? Er bestaan geen amerikaanse Ibbi's meer, dus dat je ze daar (nieuw) aantreft lijkt me sterk

AART
29 januari 2004, 17:20
idd joosten, iig ibbie's die hier niet in de catalogus stonden

Drawmaniac
30 januari 2004, 08:53
Jaha, eindelijk, ik heb mn gitaar!Een Ibanez SZ350!Echt stoer. Bedankt allemaal voor al het advies, heb er ongelooflijk veel aan gehad. Ik kom vanmiddag wel met een paar fotootjes

Drawmaniac
30 januari 2004, 08:53
Jaha, eindelijk, ik heb mn gitaar!Een Ibanez SZ350!Echt stoer. Bedankt allemaal voor al het advies, heb er ongelooflijk veel aan gehad. Ik kom vanmiddag wel met een paar fotootjes

NeeraDJ
30 januari 2004, 12:24
Gefeliciteerd! Waar heb je 'm gehaald? Toch bij Joosten? Vet man! En uhm bedoel je niet de SZ320 :wink:

Drawmaniac
30 januari 2004, 15:42
Nee die bij Joosen, vond ik iets te link met dat thuis bezorgen, heb hem gewoon in de buurt gehaald voor 450 en klopt het is eigenlijk de 320:)

Kasper
30 januari 2004, 19:58
Proficiat!

Join the club
Veel plezier ermee!!

iwan
31 januari 2004, 07:07
Man, ik ben jaloers.....

Ik heb mijn 520 al in december besteld bij de winkel, maar hij is nog niet eens bij Ibanez verwerkt.... Maar ja, ik zit dan ook in Oman. Slechts 1 gitaarshop....kleine afname....
Kan nog wel wat weekjes duren dus

Aan de andere kant krijg ik mijn 520 waarschijnlijk voor zo'n 160 rial, en da's met de huidige euro-waarde zo'n 350 euro. Dat dan weer wel :razz:

Drawmaniac
2 februari 2004, 18:33
Hoe zet ik mn foto's hierop? Kan ik ff mn nieuwe gitaar laten zien!

Drawmaniac
2 februari 2004, 18:35
Hoe zet ik mn foto's hierop? Kan ik ff mn nieuwe gitaar laten zien!

Drawmaniac
2 februari 2004, 18:35
Hoe zet ik mn foto's hierop? Kan ik ff mn nieuwe gitaar laten zien!

NeeraDJ
3 februari 2004, 10:25
Zoek de link van je plaatjes en doe dan (link naar je plaatje).

Posten die handel! :-D

ToTaL FaKe
5 februari 2004, 18:02
Gefeliciteerd.. Al plaatjes??
Gegroet..

AART
5 februari 2004, 19:11
moet je ze ff op een andere site zetten en dan de link geven, de link selecteren en op de img knop klikken.

maare, op de namm 2004 of zo stond er een sz 720 op de lijst voor 799 dollar, gaat die gitaar nog in productie en komt ie ook in nederland uit, hij zag er namelijk zeer goed uit :lp:

ToTaL FaKe
5 februari 2004, 19:31
Eey AART is er ook een site waar ik al de nieuwe ibanezzen kan zien??
gegroet..

ToTaL FaKe
5 februari 2004, 19:31
Van de NAMM 2004..

Diedo
5 februari 2004, 20:05
ja: www.ibanezrules.com en dan doorklikken naar de namm2004

ToTaL FaKe
6 februari 2004, 14:10
de namm 2004 of zo stond er een sz 720 op de lijst voor 799 dollar, gaat die gitaar nog in productie en komt ie ook in nederland uit, hij zag er namelijk zeer goed uit


Ja dat zijn advies prijsen.

@diedo: Thynx..

AART
6 februari 2004, 14:45
Ik weet dat het adviesprijsen zijn, daarom zeg ik ook "op de lijst", zal hier wel 650 gaan worden bij de goedkopere winkels. ik hoop zo dat ie hier uitkomt, is mooi gitaartje, nieuw alement in de brug en scheuren maar :lp:

ToTaL FaKe
6 februari 2004, 19:11
Ahh is cker een geil gitaartje.. ERRUG mooi ook met die witte rand eromheen... Hmm Van mij mag ie ook wel naar NL komen.. Heb alleen geen geld :cry:
Gegroet :gitarist:

Drawmaniac
9 februari 2004, 13:50
Hier is tie dan!!!!!!!
(tenminste als het lukt)
[/img]http://community.webshots.com/scripts/editPhotos.fcgi?action=showMyPhoto&albumID=117226677&photoID=117228261&security=DyFRqX

NeeraDJ
9 februari 2004, 16:19
Sorry dude, daar lijkt het niet op :???:

Volgende bericht:

An error has occurred.

You do not appear to be the owner of this album.
Make sure you are logged in.

Please push the Back button on your browser to correct this problem.
Thank you.

Drawmaniac
9 februari 2004, 23:02
Balen :-( !!!!Ik ga het oplossen!

Drawmaniac
17 februari 2004, 14:43
Eindelijk!!!!!!!!!http://community.webshots.com/user/drawmaniac

AART
17 februari 2004, 14:48
Mooi gitaartje, nederland krijgt trouwens een sz 1220 in 2004 erbij. :-D























snel werk zoeken :-D GAS :-D