PDA

View Full Version : Microfoon VOOR combo bij optredens?



BartL
20 januari 2004, 17:53
Ik speel in 2 bands. Ik heb een buizencombo van 20 watt. Als ik een microfoon (bijvoorbeeld een shure sm57) koop & ik zet die ervoor, moet het toch goed gaan met het geluid he? Ik bedoel: dan kan hij op tegen de 100-watter bij ons in de band...of niet?

Negative K3 fan
20 januari 2004, 17:57
Ja, MAAR de plaats waar je hem voor de speaker zet is ERG bepalend voor je geluid, zet hem er niet zomaar voor, maar beoordeel experimenterend op welke manier hij het beste klinkt, voor optredens moet hij vrij dicht tegen het speaker doek af, hoe meer je hem naar het midden richt hoe scheller en hoe verder naar buiten hoe bassiger. Verder kun je hem ook in een hoek ten opzichte van de speaker zetten voor wat variatie in het geluid.

Een sm57 is een uitstekende keus voor wat j e er mee wilt doen.

Bobsterke
20 januari 2004, 20:06
Ik speel in 2 bands. Ik heb een buizencombo van 20 watt. Als ik een microfoon (bijvoorbeeld een shure sm57) koop & ik zet die ervoor, moet het toch goed gaan met het geluid he? Ik bedoel: dan kan hij op tegen de 100-watter bij ons in de band...of niet?


Kijk iemand met tenminste een normaal vermogen :-D
Zal je PA-man blij mee zijn. Meeste bakken van 100 watt zijn gewoon niet lekker uit te versterken. Je krijgt er een veel te hard podiumgeluid door waardoor de PA er niks meer mee kan. Met die bakken kun je alleen wat op enorme podia.

SM57 is idd een prima keus. Als je toevallig een SM58 hebt liggen, kun je ook gewoon de kop ervan af draaien; geeft zelfde effect als een een SM57. Microfoon bijna tegen het speakerdoek plaatsen; gewoon recht en niet in het midden van een speaker maar aan de rand. Dit geeft een veel voller/beter geluid.