PDA

View Full Version : waar moet ik op letten?



harrievandenberg
20 januari 2004, 17:41
Hallo,
Ik wil een goede versterker gaan aanschaffen voor mijn gitaar. Ik wil een vintage versterker omdat ik het geluid van oude versterkers zo prachtig mooi vind. Maar ik heb op dat gebied niet veel verstand, wie kan mij vertellen waar ik op moet letten, en vanaf welke prijs ik iets fatsoenlijks heb.

mathe
20 januari 2004, 18:22
Harrie,

Wat voor gitaar heb je, wat voor geluid zoek je in een versterker, wat zijn je gitaarhelden, wat is je budget?

Marc

harrievandenberg
20 januari 2004, 18:35
Ik heb een squier. Mijn gitaarhelden zijn John Frusciante, Eric Clapton, Jimi Hendrix en nog heel veel meer maar dit zijn mijn favo's. Ik heb mij laten vertellen dat een goede versterker veel belangrijker is voor een 'mooi' geluid dan een hele goede gitaar, klopt dit?
Ik weet niet vanaf hoe duur die dingen beginnen maar ik zit te denken rond de 400-500 €.

nicoverduin
20 januari 2004, 19:23
Wou je het podium op of is het alleen voor thuis?
Nico

hadv
20 januari 2004, 19:34
ik vrees dat je voor 4-500 euri niet echt heel veel kan krijgen
als ik de vintageprijzen zie beginnen die toch gauw bij 1000 (niet dat ik het eens ben met die idiote prijzen, maar die idiote gitaristen hebben het er voor over)
kijk maar op de gitaarmarkt (vox ac30: 1100, 1250, jcm800 2210 top: 800 (en die is nog niet echt vintage en alleen maar een top), fender bassman 59 reissue: 1000)
maar ook nieuwe buizenbakken zijn behoorlijk aan de prijs, en dan heb ik het niet alleen over topjes van dik 2000 euro. een 50watt buizencombo kost nieuw al gauw 750 euri

kortom, als je geluk hebt vind je wat in die prijsklasse

overigens maakt een goede gitaar nog steeds wel degelijk verschil uit

mathe
20 januari 2004, 21:22
Harry,

Als je net zo'n versterker wilt hebben als waar Hendrix op speelde en hij moet ook 'vintage' zijn (origineel dus) ben je voor een werkend exemplaar zo'n 2500-3500 Euro kwijt (versterker + 4x12 speakerkast) en dan ziet het er allemaal nog niets eens zo mooi uit.
De JTM45 combo's van Clapton in zijn Bluesbreakers periode moeten nog veel meer kosten. 6000-7000 Euro in werkende staat.

Ik begrijp dat dit niet helemaal de bedoeling is...

Als het een versterker moet worden die je alleen thuis gebruikt om lekker te spelen hoeft het vermogen niet meer dan 20 Watt RMS te zijn.
Stelregel is wel dat je voor kwaliteit (geluidskwaliteit maar ook kwaliteit van componenten en de bouw van de versterker - je wilt tenslotte niet iedere maand bij een reparateur op de stoep staan) flink betaald.

Ik kan je eigenlijk niet echt een versterker aanbevelen die een merk in het huidige aanbod heeft. Ik heb niet genoeg kennis van het huidige aanbod.

Mocht je technisch (elektronisch) goed zijn onderlegt kun je overwegen om een vintage versterker aan te schaffen die bijvoorbeeld defekt is. Qua prijs zit je dan redelijk en je zou hem zelf kunnen opknappen.

Succes met je zoektocht,
Marc

jpb
20 januari 2004, 22:41
Fenders (silverface, maar ook soms blackface non-reverb modellen) zijn eigenlijk de enigen van de grote merken die nog redelijk te betalen zijn. Marshall (zie Mathe hierboven) en b.v. Vox liggen veel hoger. Er zijn nog wel 'hidden treasures' dwz oude amps van goede, maar minder bekende merken die nog redelijk/goed te betalen zijn (b.v. ooude [buizen] Carlsbro's), maar dat is moeilijk zoeken.

Ik ben zelf ook niet zo gecharmeerd van de nieuwe lijn reissue versterkers (Fender), terwijl ik begrijp van kenners dat nieuwe Marshalls en Voxen ook (stukken) minder zijn dan de oude versterkers. Tenzij het een Fender-tweed replica is van b.v. Victoria, maar dan loop het ook al snel naar een paar duizend euro.

Ik denk dat je er het beste eerst veel over moet lezen (boeken/sites) dan krijg je een idee van wat je wilt. Mensen hier kunnen je daarna wel verder adviseren. succes

sash
20 januari 2004, 22:47
Ik heb een squier. Mijn gitaarhelden zijn John Frusciante, Eric Clapton, Jimi Hendrix en nog heel veel meer maar dit zijn mijn favo's. Ik heb mij laten vertellen dat een goede versterker veel belangrijker is voor een 'mooi' geluid dan een hele goede gitaar, klopt dit?
Ik weet niet vanaf hoe duur die dingen beginnen maar ik zit te denken rond de 400-500 €.

Ieme had een Brunetti Maranello te koop staan voor 450 Euro. Niet echt een amp met een Clapton of Hendrix geluid, maar wel een buizenbak.

Als ik jou was zou ik gewoon ff doorsparen. Een goeie buizenbak (en zeker vintage) kost veel geld.

harrievandenberg
21 januari 2004, 15:01
SPAREN DUS,
En een moderne buizenbak? zijn die wel betaalbaar en hoe is het geluid daarmee?

sash
21 januari 2004, 16:13
Echte goede moderne buizenbakken varieren tussen de 1000 en 4000 euro, maar die sound vind ik niet te vergelijken met vintage amps.

nicoverduin
21 januari 2004, 19:10
Je kan altijd nog een advertentie plaatsen op marktplaats waarbij je een combo oid. vraagt. Krijg je vanzelf de aanbiedingen en weet je tegelijkertijd wat de marktvraagprijzen zijn.
Enne wie weet is er wel iemand die er gewoon vanaf wil en heb je mazzel.
M.a.w. laat je niet zomaar van tafel vegen. NEE heb je, JA kan je krijgen.

Nico

bobdieleman
21 januari 2004, 20:18
Tja, of je koopt voor een euro of 200 een london city top. Met een goed pedaal ervoor kom je edcht wel een heel eind. Bovendien is ie vintage, ziet er vett uit en is het buizen. Maar dit alleen voor met een band hoor. Thuis gaat het te hard, daarvoor kom je overigens met een jcm 800 mastercombo ook een heel eind. die gasten hier zijn verwend en luisteren veel te goed, vaak beter dan jouw voorbeelden deden/doen volgens mij...

Soulman
21 januari 2004, 20:40
Een goede vintage versterker heeft vaak een prachtig geluid en karakter,maar..........wil je echt vintage dan moet je er wel redelijk verstand van hebben, want ook tussen het oude spul kan troep zitten.
Persoonlijk zou ik adviseren wanneer je enigsinds een vintage feel en looks wil de tweedehands markt in de gaten te houden voor een reissue van bijv een Marshall of fender.
daar komt bij dat je die evt kunt upgraden met goede buizen en de betrouwbaarheid hebt van een moderne versterker.
Succes.

Mr.Jay
21 januari 2004, 22:22
Persoonlijk zou ik adviseren wanneer je enigsinds een vintage feel en looks wil de tweedehands markt in de gaten te houden voor een reissue van bijv een Marshall of fender.
daar komt bij dat je die evt kunt upgraden met goede buizen en de betrouwbaarheid hebt van een moderne versterker.

:???: Sorry, laatste snap ik echt niet > betrouwbaarheid ?

JaY

nicoverduin
21 januari 2004, 23:44
Persoonlijk zou ik adviseren wanneer je enigsinds een vintage feel en looks wil de tweedehands markt in de gaten te houden voor een reissue van bijv een Marshall of fender.
daar komt bij dat je die evt kunt upgraden met goede buizen en de betrouwbaarheid hebt van een moderne versterker.
Succes.
ik vind het begrip betrouwbaarheid wel wat ver gaan. Kijk hoe je het went of keert, een buizenbak kan altijd een storing veroorzaken waardoor er een draadje verbrand. Het zal niet de eerste keer zijn dat ik een buizenbak tegen kom met brandplekken van uitgefikte draden. Kijk en dan is zo'n oude PtP kast toch wel makkelijk in die zin dat een draad vervangen geen probleem is. Een printspoor (baantje koper van 35 of 70 micrometer dik) niet te vervangen is. Dus dan moet je maar een dikke draad eroverheen solderen. Verder laat bij een print het koper nog wel eens los na 2-3 keer solderen op hetzelfde punt.
Nee die oude leger oplossing, van onderdelen op een strook met gewoon draden doorverbinden waardoor vervangen eenvoudiger was, is zo slecht nog niet.
De huidige arbeidsloon prijzen dwingen fabrikanten over te gaan op printen met machinale bestucking (= componenten op print zetten). Maar ik wil dat nog niet betrouwbaarder noemen. Wel goedkoper.
Nico

Mr.Jay
21 januari 2004, 23:51
[
Nee die oude leger oplossing, van onderdelen op een strook met gewoon draden doorverbinden waardoor vervangen eenvoudiger was, is zo slecht nog niet.
De huidige arbeidsloon prijzen dwingen fabrikanten over te gaan op printen met machinale bestucking (= componenten op print zetten). Maar ik wil dat nog niet betrouwbaarder noemen. Wel goedkoper.
Nico

Helemaal mee eens.
Plus de huidige vaak slechte kwaliteit parts ( pots, buisvoeten, flatcables, e.d.) die gebruikt worden om de prijs te drukken.

JaY

nicoverduin
22 januari 2004, 00:08
Over de onderdelen heb ik het nog niet eens gehad. Maar dat is ook nog zo. Kijk die "boutique" bouwers vragen een voor onze begrippen een vrij hoge prijs. MAar dat wordt veroorzaakt door:
- arbeidsloon (bijna geheel handwerk)
- komponenten. Deze zijn vaak net effe beter. Maar daar staat tegenover dat zij ook niet 10.000 stuks moeten leveren(zouden ze willen). Want dan vliegt de prijs omhoog door gebrek aan kwaliteits onderdelen.
Het zgn. "tweaken" kan een groot bedrijf ook, maar dan verkopen ze er te weinig versterkers (prijs te hoog). De re-issues zijn op de markt gekomen (lijkt mij) omdat er nog zo'n vraag was naar de oude versterkers.
Echter bouwen volgens de oude specificaties/manieren zou een RI op minstens het dubbele van zijn huidige prijs moeten brengen. En dan verkopen ze er te weinig.
Ik heb al meerdere versterkers gebouwd van scratch. Kijkend naar alle uren die nodig zijn om het geheel te maken dan kan je als hobbyist al bijna geen nieuwe versterker (fendertje of marshall) bouwen die concurreert met een "vintage".

Waar ging dit onderwerp ook al weer over :???:

Nico :-D :-D

Soulman
22 januari 2004, 13:43
Ha, met betrouwbaarheid bedoelde ik dat wanneer je er niet echt kijk op hebt er van alles mis kan zijn met vintage spul.
Heb weleens wat "ondeskundige"modificaties gezien, of het ontbreken van goede randaarde, elco's die aan vervanging toe zijn etc.
Begrijp me goed, kwa constructie zijn de vintage versterkers zeker van betere kwaliteit en zijn beter te repareren/onderhouden etc als je weet wat je doet :roll:

Soulman
22 januari 2004, 13:57
He, Nico, heb net ff op je site gekeken. Ziet er goed, just gotta luv that 18 watt Marshall 8-)

nicoverduin
22 januari 2004, 14:03
Hij is al verkocht. Dus als je een keer een paarse marshall ziet met een non standaard kast, dan weet je wie 'm gebouwd heeft.

:-D :-D