PDA

View Full Version : Welke versterker moet ik kopen?



mazzel
20 januari 2004, 13:50
Muzikale vrienden. Ik heb jullie hulp hard nodig.

Ik zoek een nieuwe versterker. Ik heb nu nog een marshall combo velvestate 65 watt. Is wel geinig om mee te beginnen natuurlijk maar ik zoek nu wat zwaarder geschut.
De eisen:

Het moet clean lekker helder klinken. Ik heb een fender strat dus dat lekkere cleane geluid moet ie ook kunnen produceren.
en het moet ook enorm kunnen scheuren. --ik heb namelijk net in mn fender stratocaster een seymour duncan element laten zetten dus ik wil er ook ff lekker gebruik van kunnen maken.

zelf heb ik al gedacht aan een mesa boogie natuurlijk maar die zijn zo duur. Ik wil wel een losse top met speakers. En die Fender versterkers zijn qua rock sound niet te best en clean weer wel heb ik me laten vertellen.
Weten jullie misschien nog andere merken die aan deze eisen voldoen?

LordRiffenstein
20 januari 2004, 13:58
Wat is je budget en welke stijl(en) speel je?

Mr.Bluesbreaker
20 januari 2004, 20:08
Wel es naar Ashdown gekeken? Je hebt ze in losse tops en combo's. bv de peacemaker of fallen angel. Klasse a buizenspul voor weinig geld. Vrij compact, alleen het irriteert (mij) dat er op de knoppen op de top van de fallen angel niet van die streepjes zitten; je kunt niet zien hoever je iets opendraait. Lekker lastig op een donker podium. Dit lijkt me wel een goeie versterker, en je hebt altijd marshall natuurlijk, maar ik weet niet of je tevreden bent met het clean? Transistor marshalls over het algemeen hebben een waardeloos clean vind ik.

doncker
20 januari 2004, 22:08
dat is nu wel redelijk snel op te lossen , gewoon alles dichtdraaien en een stipje verf overal aanbrengen.

marc_o
21 januari 2004, 13:31
Kom mijn Fender prosonic maar eens testren en dan hoor ik graag van je of deze niet of wel geschikt is voor rock. Ik beloof je dat er meer gain in zit dan mijn Engl.
En...je hebt ook nog een jje prachtige clean.
Tís wel een combo, maar daar kun je een speaker bijzetten natuurlijk. wat dat betreft zijn combo's perfect voor kleinere gigs en repetities.

imlikeajungle
21 januari 2004, 17:40
Ik denk dat mazzel eerst zijn budget en stijl moet kenbaar maken voor we iets zinnigs kunnen zeggen, nee?

marc_o
21 januari 2004, 23:20
Ja, hoest op, wat heb je te besteden?

mazzel
22 januari 2004, 09:52
Ja, hoest op, wat heb je te besteden?

sorrie voor de wat late reactie. beetje druk hiero maar goed
mijn budget : max 2000 eurootjes

liever goedkoper natuurlijk maar toen ik ging zoeken hoeveel dat allemaal ongeveer ging kosten keek ik direct naar die boogies , maar die beginnen bij 2300 euro (nieuw) dus ik heb toen mn budget al even behoorlijk bijgesteld.

mazzel
22 januari 2004, 10:08
Ik denk dat mazzel eerst zijn budget en stijl moet kenbaar maken voor we iets zinnigs kunnen zeggen, nee?

En de stijlen ja varieert. Momenteel ben ik weer lekker ruig bezig met stukken van metallica (21 juni!!!)
Maar meestal (ook met de band) speel ik toch meer rhcp - under the brigde (prachtig geluid) deep purple, the stones, clapton, sass jordan, anouk, hendrix, the police, dire straits, ac/dc, aerosmith dat spul zo'n beetje. En blues ben ik ook helemaal gek van, muddy waters, SRV

Je ziet t. Zoals ik al zei: het moet clean EN qua rock geluid gewoon goed zitten.

Negative K3 fan
22 januari 2004, 10:18
mooi budget, aan je stijlen te zien (behalve metallica dan) heb je geen hypermoderne zware amp te hebben. Uitgaande van je budget is het natuurlijk niet verstandig een versterker alleen te kopen via wat mensen e r over het internet van vinden, je moet ze echt zelf gaan proberen. De leukste plaatsen waar je goed versterkers kunt testen (uit jouw budget) vind ik Musik Produktiv in Ibbenbüren (Duitsland) en Jukebos in Boekel (N-Brabant). Vooral die laatste is een aanrader.

Merken die je kunt proberen: marshall, engl, koch, bogner (hoe duur was de shiva ook alweer?) etc.

marc_o
22 januari 2004, 12:19
Kom toch die Prosonic maar testen, als je 'm koopt heb je nog heel veel geld over hoor, kan al die stijlen makkelijk aan in ieder geval.

PeteRS
22 januari 2004, 12:28
Ook niet onbelangrijk: stack of koffer, nieuw of tweedehands? :roll: We kunnen beter een standaard formulier maken voor dit soort topics....

heavy-metal-thunder
22 januari 2004, 12:36
Onlangs een Traynor 40 W van +/- 800 euro gehoord. Volledig lampen. Clean à la Fender. Boost kanaal between Vox en Marshall. Kan keihard. Is een footswitch bij, waarmee je het boostkanaal nog een extra kick kan geven vb. voor solo.

OK, dit merk is hier niet gekend maar Canadian Hand built (allé hebben ze mij toch wijsgemaakt) klinkt lekker en de prijs is m.i. dik in orde.

Speeddemon
22 januari 2004, 14:48
2000 eurie?
wat dacht je van 2e hands Engl Savage SE top?
Ik geloof dat (ALS ZE ER NOG ZIJN), ze iets van 1600 waren bij Beyers-Musik in duitsland. Vraag effe aan LordRiffenstein, die weet er meer van.

Deze versterker doet ALLES wat je vraagt en meer. Superclean clean (mooi voor 70's/80's, denk aan Robert Plant's "Big Log"), crunch 1 is beetje Vox/AC-DC achtig. Crunch 2 is vanaf AC/DC en Rainbow/Deep Purple tot Iron Maiden/Slayer. en Lead is Slayer and beyond (super high gain, maar met veel definitie).

Nou wil ik Marc_Odijk niet in de spaken rijden, maar de hoeveelheid gain zegt nog niet zoveel. Het gaat erom HOE dat 'gain gebeuren' klinkt. En voorlopig heb ik nog geen één Fender gehoord, die vet en romig klonk, als t op distortion aankomt, en Engl heeft dat gewoon STANDAARD. (Heb zelf een Savage 60).

Powerball is ook cool, alleen wel behoorlijk modern gevoiced, en gaat superlaag.

heavy-metal-thunder
22 januari 2004, 14:56
Whoehoe, van een Valvesteetje naar een bak van 2000 euro. Let op dat dit geen ernstige identiteitscrisis teweeg brengt.

marc_o
22 januari 2004, 19:24
[quote="Speeddemon"]2000 eurie?
wat dacht je van 2e hands Engl Savage SE top?
Ik geloof dat (ALS ZE ER NOG ZIJN), ze iets van 1600 waren bij Beyers-Musik in duitsland. Vraag effe aan LordRiffenstein, die weet er meer van.

Deze versterker doet ALLES wat je vraagt en meer. Superclean clean (mooi voor 70's/80's, denk aan Robert Plant's "Big Log"), crunch 1 is beetje Vox/AC-DC achtig. Crunch 2 is vanaf AC/DC en Rainbow/Deep Purple tot Iron Maiden/Slayer. en Lead is Slayer and beyond (super high gain, maar met veel definitie).

Nou wil ik Marc_Odijk niet in de spaken rijden, maar de hoeveelheid gain zegt nog niet zoveel. Het gaat erom HOE dat 'gain gebeuren' klinkt. En voorlopig heb ik nog geen één Fender gehoord, die vet en romig klonk, als t op distortion aankomt, en Engl heeft dat gewoon STANDAARD. (Heb zelf een Savage 60).

Powerball is ook cool, alleen wel behoorlijk modern gevoiced, en gaat superlaag.[/quote

Uiteraard is het een smaakverhaal, maar ook ik speel al 10 jaar Engl, heb de savage 120 stack gehad en speel nu op de Souvereign plus cabinet..ik weet waarover ik spreek, en, als je de prosonic met een blinddoektest zou horen, zou je qua overstuurd geluid aan heel andere versterkers denken, je haalt er overtuigende thrash uit en een gain die je niet gelooft.
Het is ook geen kattepisversterkertje, kost meer dan de souvereign.

marc_o
22 januari 2004, 19:26
Oh, voor ik het vergeet, mijn maat verkoopt zijn Engl savage 120 en mesa rectifier 4 keer 12" voor 1600 euro, is prima spul (is namelijk van mij geweest) Dan heb je van alles wat in huis.

Nicci
22 januari 2004, 19:54
Er staat op dit moment een Mesa Nomad 55 (212) te koop op, ik dacht, gitaar markt. Voor €1600 ofzo (vraagprijs). Het is dat ik al een mooie versterker heb, anders zou ik er zelf achter aan gaan.
Volgens mij is dit een heerlijke versterker die veel aan kan.

Negative K3 fan
22 januari 2004, 21:08
haha de keuze tussen een nomad 212 en een savage 120 emt mesa 412 is voor mij snel gemaakt :D

Nicci
22 januari 2004, 21:43
haha de keuze tussen een nomad 212 en een savage 120 emt mesa 412 is voor mij snel gemaakt :D

haha. :???:

Speeddemon
23 januari 2004, 00:04
Lennart heeft wel gelijk, Nicci!
De enige Mesa's die leuk zijn, is de Mark serie en de Tri-Axis. Nomad is echt een wannabe dingetje...

Josdevos
23 januari 2004, 00:17
Das waar ik vond de Nomad ook maar niks. Savage is the way to go!
Die Prosonic heb ik ook ooit es gehoor is ook wel een beest... maar toch iets heel anders dan een 4 kanaals Engl top.

hadv
23 januari 2004, 01:12
is idd nogal een stap
voor zoveel geld is er zoveel moois te koop
ik zou maar eens een maandje of zo uittrekken om al die mooie spullen uit te proberen
hopelijk weet je dan wat je wilt, tenzij je helemaal het spoor kwijt bent geraakt

sterkte & laat maar horen waar je hartje naar uitgaat

Nicci
23 januari 2004, 09:42
Lennart heeft wel gelijk, Nicci!
De enige Mesa's die leuk zijn, is de Mark serie en de Tri-Axis. Nomad is echt een wannabe dingetje...

een wannabe dingetje? ik weet niet hoor, maar Mesa maakt prima versterkers. de Nomad is zeker geen wannabe dingetje. het enige probleem met mesa is dat ze achterlijk duur zijn. lennart moet niet zoveel lezen, maar laat me raden: ook de Nomad heeft lennart uitgebreid getest.

en dan doe ik: Haha!

Nicci
23 januari 2004, 09:46
Das waar ik vond de Nomad ook maar niks. Savage is the way to go!
Die Prosonic heb ik ook ooit es gehoor is ook wel een beest... maar toch iets heel anders dan een 4 kanaals Engl top.

lekker onderbouwd allemaal. ik zou alleen al vanwege de naam "savage" weigeren er op te spelen. 8-)

Ibanez RuleZ
23 januari 2004, 10:16
De keuze tussen een savage met mesa 4x12 kast en een nomad 55 2x12 is inderdaad niet zo moeilijk, al is het alleen al vanwege de nieuwprijs. De savage was al iets van 1600 (top) nieuw, de mesa kast is standaard ook iets van 1000 euro: reken maar mee. De nomad aan de andere kant (vast en zeker een prima amp, zoals nagenoeg alle amps van mesa) was nieuw al iets van 1600 euro.
Daarnaaast is de savage (naar ik weet) ietsje pietsje veelzijdiger met 4 kanalen ten opzichte van de 3 kanalige nomad. dus lijkt het me duidleijk dat de savage een iets betere keuze is

Harrald

marc_o
23 januari 2004, 12:28
Toen ik die Savage kocht was ie meer dan 4000 gulden, er was nog geen importeur destijds en bestellen was kopen. Geen spijt van gehad trouwens.
Ik vind 'm trouwens allround erg goed, niet alleen hakken en scheuren, maar zeker ook voor de mildere rocksounds en het clean is meer dan prima.

Negative K3 fan
23 januari 2004, 13:07
Lennart heeft wel gelijk, Nicci!
De enige Mesa's die leuk zijn, is de Mark serie en de Tri-Axis. Nomad is echt een wannabe dingetje...

een wannabe dingetje? ik weet niet hoor, maar Mesa maakt prima versterkers. de Nomad is zeker geen wannabe dingetje. het enige probleem met mesa is dat ze achterlijk duur zijn. lennart moet niet zoveel lezen, maar laat me raden: ook de Nomad heeft lennart uitgebreid getest.

en dan doe ik: Haha!

nee de nomand heb ik nooit getest. Maar als je alleen de facts even vergelijkt:

combo vs. stack
4 kanalen vs. 3 of 2 kanelen??
superveel knoppen vs. iets minder dan superveel knoppen
4x12 mesa rectifier cab vs. 2 ingebouwde speakers

en dat voor dezelfde prijs, ik denk dat ik dan niet de enige ben die dan de keuze snel heeft gemaakt.

Mithrandir
23 januari 2004, 13:32
Idd Len, plus dat de sound van de Savage ook nog eens een stuk lekkerder is dan die van de Nomad, maakt dat de Savage echt veel interessanter is dan de Nomad.

Nicci
23 januari 2004, 14:49
ik ken 1 kanaalversterkers die ik graag zou hebben. wat zeggen mij die specs nu helemaal . . . . .

en lennart: houd je hoofd over een versterker als je er nog nooit over gespeeld hebt.

marc_o
23 januari 2004, 15:14
En ja, wat iemand mooi vindt, hoeft ie ook niet te verdedigen ook. Ik weet wat de savage kan ik weet wat de Nomad kan, die heb ik al vaker bespeeld, ik kraak 'm zeker niet af, maar mijn voorkeur gaat uit naar de Savage, als ik tussen die 2 moest kiezen.
@ Nicci: Heb jij de savage al eens uitgebreid getest dan?

Nicci
23 januari 2004, 15:24
nee. maar daar heb ik dan ook geen woord aan vuil gemaakt. Lennart vond de keuze erg gemakkelijk en dat snapte ik niet. kennelijk was het vanzelfsprekend dat een Mesa slechter is dan een Savage. Vaag.

Negative K3 fan
23 januari 2004, 15:27
alleen al kwa features schijt d e savage over de nomad. ZO bedoelde ik het, mij kan de sound van een savage neit echt bekoren, maar een nomad heb ik nog nooit gehoord.

Nicci
23 januari 2004, 15:32
Maar we moeten vooral de Savage kiezen?
Het wordt alleen maar vager hoor 8-)

Negative K3 fan
23 januari 2004, 15:35
dat ik de savage niet mooi vind klinken is puur persoonlijk aangezien ik maar vrij weinig anderen ken die dat ook vinden.

Dat van de functionaliteit is gewoon objectief aantoonbaar.

marc_o
23 januari 2004, 15:38
Daarbuiten is Mazzel degene die een versterker zoekt. Nicci hoeft niet overtuigd te worden, hij heeft al een versterker die hij goed vindt.


Daarbuiten speelt een beetje vent natuurlijk op Rivera.....en op Engl......en op Fender Prosonic. :lol:

Negative K3 fan
23 januari 2004, 15:45
een beetje vent speelt PEAVEY DIEZEL VHT BOGNER e.d.

Mithrandir
23 januari 2004, 15:47
Een beetje vent laat zich niet beinvloeden door forumnerds en kiest zelf waar hij op speelt.


b.t.w. Diezel, Bogner en VHT is vooral te duur Lennart.

marc_o
23 januari 2004, 15:52
Een beetje vent laat zich niet beinvloeden door forumnerds en kiest zelf waar hij op speelt.


b.t.w. Diezel, Bogner en VHT is vooral te duur Lennart.

Nee,dat is fraai, Mith die mij een nerd noemt....


Jij speelde toch gitaar op een basversterker?

Mithrandir
23 januari 2004, 15:54
Ik noem jou geen nerd, ik noem iedereen hier nerds, maar ik bedoel het positief hoor :D

Nee, ik speel geen gitaar op een basversterker.

marc_o
23 januari 2004, 16:15
U bent alweer vergeven...
Jij had pas toch een bas-amp gekocht?? Waarop je gitaar ook goed klonk?

Mithrandir
23 januari 2004, 16:28
U moet in de war zijn, dat ben ik echt niet geweest.

Negative K3 fan
23 januari 2004, 18:14
mith is professioneel programmeur.

Nocki
24 januari 2004, 09:56
Nomad klinkt idd niet erg super. mischien heb je interesse in een mesa mark IIB top :-)

NOcki

Hagrath
24 januari 2004, 17:52
Ik vind een Savage zelf niet zo heel geweldig (al zou ik 'm wel kiezen boven de Nomad)

Misschien is een Laney VH100R iets voor je (www.laney.co.uk)
Die top heeft ook wel veel mogelijk heden, en klinkt erg lekker.

Plus dat je een versterker hebt die je niet veel tegenkomt... da's natuurlijk altijd aangenaam!
Mesa en ENGL zie je overal, Laney niet! :)

Nocki
24 januari 2004, 18:20
Laney???

Hagrath
24 januari 2004, 21:03
Laney ja...

Zodra ik n gitaar van me verkocht heb (wil niet zo lukken tot nu toe..) dan ga ik 'n Laney halfstack kopen.

Ik heb m een paar keer uitgetest en ik vind m echt heel erg vet!