PDA

View Full Version : Modelig-, Buizenversterkers etc.



Billie Joe Armstrong
19 januari 2004, 18:51
Kan iemand deze n00b uitleggen wat het verschil is tussen 'modeling-versterkers', 'buizen-versterker', 'elektrische gitaar-versterkers' en alle andere soorten versterkers die ik hier nog niet genoemd heb. Ook zal een prijsindicatie voor de verschillende types versterkers mij enigzins op weg helpen. Ik moet namelijk een versterker kopen voor ongeveer 250 euro.

Hiervoor wil ik wel het een en ander weten over de verschillende versterkers die je kunt kopen. Het lijkt mij namelijk dom om zo maar een versterker te kopen. Achtergrond kennis is belangrijk!

Alvast bedankt voor de uitleg.

hadv
19 januari 2004, 19:47
die voorlaatste zin klopt als een bus

modelling: deze versterkers bevatten electronica om andere versterkers na te doen, dus je kunt uit 1 en dezelfde versterker zowel een vox ac30 als een marshall stack halen (om het even simplisties te stellen)

buizen: de versterker is met buizen gebouwd (ipv met transistors), veel gitaristen hebben hier een voorkeur voor (maar natuurlijk weer niet allemaal, want het blijven gitaristen :razz: :razz: :razz: )

electrische gitaar: dit zegt NIX, kan van alles betekenen, maar betekent meestal dat de verkoper niet helemaal scherp heeft waar het om gaat
is geschikt voor een electrische gitaar, maar zegt nix over transistor/buizen of wat dan ook

Phyrexian
20 januari 2004, 09:23
Nog even wat (belangrijke) extra informatie:

de meeste modellers zijn digitaal (werken een beetje zoals een computer, met chips en dergelijke meer): voorbeeldjes: POD's, V-Amp's, J-Station, ...

maar je hebt ook analoge (met transistors) modellers zoals die van Tech 21 NYC: SansAmp PSA-1 preamp (ze hebben ook een preamp voor bass en enkele heads en pedalen).

Fuhgawz
20 januari 2004, 10:49
Voor 250 euro kun je nog geen buizenversterker kopen, dus die zou ik laten liggen.
Modeling versterkers bevatten zoals al eerder is gezegd electronica om andere versterkers na te doen en effecten in te bouwen. Deze zijn over het algemeen ook vrij prijzig.
Ik denk dat voor jou, gezien je prijsklasse en je ervaring een gewone transistorversterker, ook wel solid state genoemd, het beste is.

hadv
20 januari 2004, 18:01
dat prijzig zijn van modelling versterkers begint een beetje terug te lopen
voor de 'echte' met heel veel sounds betaal je nog steeds veel, maar zelfs kleine oefencombootjes (ik meen een rolandje) hebben al een paar sounds in huis
komt doordat ze werken met zgn DSP's (Digital Sound Processor) en die worden steeds goedkoper omdat ze in enorme aantallen worden gefabriceerd