PDA

View Full Version : GitaarNet GitaarTests: Nieuwe Bas test



GitaarNet Admin
19 januari 2004, 17:07
Het is weer tijd om een bas aan een test te onderwerpen,

Deze keer stellen we hier de vraag:

Welke bas zouden jullie graag getest zien?

basswasp
19 januari 2004, 17:17
Ernie Ball/Music Man Bongo ( http://www.ernieball.com )

De opvolger van de Stingray's/Sterlings. Dit ding lijkt me wel redelijk dicht in de buurt komen van 'de ideale bas'; 24 frets en eventueel een extra element. Enige nadeel blijft het prijskaartje.

http://www.ernieball.com/mmonline/specs/inst_bongo.gif

Bastijn
19 januari 2004, 18:20
de Warwick Infinity LTD

http://www.warwickbass.com/images/infinity4.jpg

altijd al benieuw wat zo'n mooie bas nou helemaal inhoud, tevens ben ik benieuwd naar deze elementen combinatie....

AllodoX
19 januari 2004, 18:26
Conklin groovetools. Wordt imo zwaar ondergewaardeerd in europa.

http://www.conklinguitars.com/groovetour/grvtourimages/GT5fl.jpg

emielow
19 januari 2004, 18:28
ik zou graag een bascabinet test zien! en dan eigenlijk een 4x10 test. er zijn zoveel 4x10 kasten op de markt, maar allemaal zeer in prijs verschillend en in wattages en dat soort shit. maar als je dan per se een basgitaar moet testen test dan de musicman sub.

http://www.ernieball.com/mmonline/specs/sub_large.jpg

lijkt me een leuke bas voor zn prijs

buuck
19 januari 2004, 18:33
epiphone elite thunderbird

The Mule
19 januari 2004, 18:54
+1 voor de Conklin Groove Tools, bv. de 7-snarige, erg benieuwd hoe zo'n relatief voordelige bas zich houdt in een kritische test...

Iets anders wat ik veel te weinig tegenkom, ook in de bladen, is een vergelijkende test tussen verschillende budgetinstrumenten, bv. Squier, OLP, Samick, Richwood, Epiphone. Gezien het aantal vragen over dergelijke merken zou dat pas echt informatief zijn!

En anders is een test van een exclusieve bas (bv. Alembic, Fodera) ook niet te versmaden natuurlijk...

bert k
19 januari 2004, 19:49
+ 1 voor de MusicMan Sub. Of anders een test van OLP. (Of een vergelijkende test...) Ik denk dat dat bassen zijn die voor een heleboel mensen bereikbaar zijn, boeiender dan de test van een peperdure edelbas.

All Dirt
19 januari 2004, 20:19
http://www.warwickbass.com/basses/_fortress_bass_s4a.html

http://www.warwickbass.com/basses/_fortress_bass_s4a.html

Ik zou wel eens willen weten wat de experts er van vinden. Heb er zelf eentje namelijk. :wink:

wim60
19 januari 2004, 20:34
Fender American Jazz Bass V in relatie met Fender Mexico Jazz Bass V,
mogen trouwens ook 4 snarig zijn, wil wel eens weten wat de kenner daar van te zeggen heeft! :o

Ruud
19 januari 2004, 21:41
Helemaal met wim eens... maar dan inderdaad ook eens een MMsub tegen een MM...

Clunk
19 januari 2004, 21:49
ik zou die warwick fortress ook wel eens grondig getest zien... vooral de flashback.

basssssplayer
19 januari 2004, 22:43
Helemaal met wim eens... maar dan inderdaad ook eens een MMsub tegen een MM...

Er staat een SUB test in de Bassplayer

J! 8-)

Semafoor
19 januari 2004, 23:00
Een hot wire ( www.hotwire-bass.de ) of een basslab ( www.basslab.de ) lijkt me toch ook wel interessant.
En anders gaat ook mijn stem naar de bongo.

MuNKeY
19 januari 2004, 23:34
jazzbass vergelijk van US >< MEX zou wel leuk zijn , aangezien ik nog een jazzbasje wil hebben

mm bongo lijkt me ook wel leuk ... vooral die met dat extra element...

basswasp
20 januari 2004, 08:18
Het lijkt me in ieder geval handig dat Gitaarnet een bas gaat testen die niet erg makkelijk te verkrijgen is. OLP's, SUB's, Fender's en budgetbasjes liggen bijna overal in de winkel en als je daar een test van wil zien, is het misschien makkelijker om zo'n bas zelf een keer uit te testen ;)

Wat dat betreft ben ik meer voor de Conklin Groovetools, Warwick Infinity LTD, een Hot-Wire, Basslab of Sandberg ( http://www.sandberg-guitars.de ) of iets in die richting. :)

Phyrexian
20 januari 2004, 09:27
+1 voor die Epiphone Elite Thunderbird,. en de goedkope(re) Epiphone Thunderbird..

Een vergelijkende test tussen 4x10 cabs is ook mooi.

Daarnaast wil ik wel eens wat G&L bassen getest zien (ik wil er zo ééntje).

MxPx_Jos
20 januari 2004, 10:44
Ik ben het er mee eens dat een test tussen beginnersbassen voor veel mensen interesant zal zijn... Maar zo'n exclusieve bas lijkt me ook wel wat....

Pöl
20 januari 2004, 18:52
Ik hou wel van het idee om van één merk een high-end en een low-end bas te vergelijken.

Bijvoorbeeld: Fender MIM en MIA, of G&L American en Tribute series (L-2000), maar vergelijk aub geen OLP met een Musicman, maar een Musicman met een SUB

Laterz

Chris Wolstenholme
20 januari 2004, 19:21
baskasten 8)

Bastijn
20 januari 2004, 20:05
Basso, wat ben je eigenlijk van plan met deze topic? Wil je uiteindelijk de meest aangevraagde bas gaan testen ofzo? Of ga je ze allemaal testen?

koen_V
20 januari 2004, 20:29
Basso, wat ben je eigenlijk van plan met deze topic? Wil je uiteindelijk de meest aangevraagde bas gaan testen ofzo? Of ga je ze allemaal testen?

Ik denk dat dit een topic is van gitaarnet zelf, niet van basso...

emielow
20 januari 2004, 22:55
dat daggik ook. basso is moderator, betekend nog nie dat ie wereldbassist is ofzoiets...

emielow
20 januari 2004, 22:57
maar ik vin inderdaad de low / high end vergelijkingstest wel een goeie

en dan zou ik graag zien

olp - stingray
musicman - sub
musicman - stingray

en eigenlijk past de bongo ook wel in dat rijtje! als de nieuwste uit de familie

Phyrexian
21 januari 2004, 09:43
Ik hou wel van het idee om van één merk een high-end en een low-end bas te vergelijken.

Bijvoorbeeld: Fender MIM en MIA, of G&L American en Tribute series (L-2000), maar vergelijk aub geen OLP met een Musicman, maar een Musicman met een SUB

Laterz


+1 Good Idea,
vooral die test van G&L USA >< G&L Tribute lijkt me interessant!

bassopotmus
21 januari 2004, 10:17
+1 voor de mexico vs. Amercican (en Japan?) Fenders.

Ik ben eigenlijk een beetje tegen het testen van de meest exclusieve dingen. IMHO heeft het grootste gros lezers daar weinig meer aan dan slapeloze nachten en boze vriendinnen/ echtgenotes. De doorsnee gebruiker van dit forum en doorsnee bassist koopt toch het middenkader tot ietswat hogere instrumenten.

Als ik op dit forum lees is er vooral veel vraag naar budgetters en hoe die in relatie staan tot hun betere broers..

Maybe dus een Fender test, of die OLP/sub/stingray vind ik ook heel erg goed!

OF gewoon een reeks Jazzen! Van Mexico tot hotwire en Sadowsky?

alhambra
21 januari 2004, 19:31
Ik zou elke maand wel een bas/gitaar test willen zien van 1 van de bassen/gitaren van de forum-leden.

Wie durft !!!!!!!!!!!!!!!!!

O ja uiteraard mag dan diegene die zijn bas/gitaar heeft laten testen zeggen wie er de volgende maand aan de beurt is :-D

buuck
21 januari 2004, 19:46
mja maar dat is niet echt nuttig denk ik. het is wel leuk te weten hoe dat ding van een ander speelt/klinkt/eruitziet. het is nuttiger om bassen te nemen die een beetje varieeren van de beginnende tot aan de prof bassdude.

maar opzich wel leuk idee :)

Easy Rider
22 januari 2004, 20:51
Wat mij persoonlijk heel handig lijkt is een vergelijk tussen 6-snarige bassen met een 19mm (3/4") stringspacing (nederlandse term is mij ontgaan)
Die zijn lastig te vinden, de meeste hebben altijd iets van 16/17mm spacing, en dat speelt gewoon vreselijk, 19mm is wat mij betreft de perfecte maat. Ik hoor dit meer, nu de 6-snarige meer is ingeburgerd, veel spelers willen van de kramp en ontvelde nagelriemen aan de rechterhand af.
Dan varierend van instap tot 'boutique'kwaliteit bassen, indien mogelijk.

EZ

Clunk
22 januari 2004, 21:56
je heb die warwick streamers 5/6 snaar toch met zon brede spacing?

kennen jullie trouwens dat merk FAME ofzo... uit polen, die schijnen warwick kopieen met dezelfde electronica (MEC) te maken.. voor ongeveer 600 a 700 euro... ik bedoel.. daar koop je geen corvette pro voor.

misschien dat je die eens moet afwegen :P

Laus
22 januari 2004, 22:09
die mij maar de test tussen fender high en low

en welkom terug, ik wist niet hoelanf gitaarforum het alweer deed.

John P
22 januari 2004, 22:50
Er zijn zoveel echt interessante bassen voor weinig; zo'n Fame bijv. lijkt me een mooi ding om eens te testen. Kijk, een dure bas is niet interessant. Die zal best goed zijn. Maar de kunst is een redelijk geprijsde bas te zoeken, die met een klein beetje fantasie en kennis een prima bas wordt. Da's pas hobby! En wat voor dingen je er dan aan gedaan hebt om hem voor elkaar te maken.

prs
23 januari 2004, 10:44
Ik zou het geweldig vinden om eens een test te lezen van een 5-snarige knooren bas.
Voor zover ik me kan herinerren heb ik er nog nooit een in de bladen gezien.

bassopotmus
24 januari 2004, 12:39
Dus best veel animo voor budgetters?

Het lijkt me niet verkeerd zo iedere maand eens een gebruiker met zijn/ haar bas een plekje op het forum te geven!
Dus als je echt weg bent van je bas, waarom en hoe hij speelt, natuurlijk is dat niet objectief, maar geen enkele instrument test is objectief, tis gewoon beetje interactie dan!

John P
24 januari 2004, 12:53
Lijkt me hartstikke leuk!!

De Teng
24 januari 2004, 13:36
Best leuk idee inderdaad!

Wat betreft die test ben ik er ook wel voor om een budgetbasje test te doen en een duurdere test. Pak 'm beet voor 500 euro en een test van twee bassen van 1000 euro. Dat zijn toch wel de prijzen waarbij de gemiddelde bassist nog wat mee kan toch? Voor dat geld heb je nl. erg leuke dingen te bepotelen.

Bleak
25 januari 2004, 16:36
ik zou graag een bascabinet test zien! en dan eigenlijk een 4x10 test. er zijn zoveel 4x10 kasten op de markt, maar allemaal zeer in prijs verschillend en in wattages en dat soort shit. maar als je dan per se een basgitaar moet testen test dan de musicman sub.

[hier stond een musicman]

lijkt me een leuke bas voor zn prijs


een vriend van me heeft deze gitaar en hijs echt zwaar relaxt! er zit niet echt een slagplaat op en mede-daarom staan de snaren ver boven de body, terwijl ze toch lekker dicht tegen de hals aan staan! perfect om te slappen dus :)

buuck
4 februari 2004, 18:40
^bump^

ik wil wel graag weten hoe dit afloopt!

Surferboy
4 februari 2004, 19:03
Een Ken Smith Design lijkt me leuk.....of een Shuker........

emielow
4 februari 2004, 19:07
of het groote jazzbassen vergelijk festijn!

- usa
- mex
- jap
- korea (mijne! mijne! mijne!)
- kensmithdesign (ksd jazz)
- en nog veel meer klonen

ook leuk

buuck
4 februari 2004, 19:51
jazz bass is al zo standaard eigenlijk :-? mja tis idd moeilijk om een bass uit te zoeken.. mja bij die jazzbassen kan ook hotwire worden toegevoegd en de esh notorious. maar ik denk dat er teveel zijn van die om daar een goede keuze uit te maken.. ik denk dat gitaarnet een poll moet maken met de bassen die ook daadwerkelijk makkelijk te verkrijgen zijn om te testen.. zodat iedereen hier dan ff kan stemmen. om zo tot een democratische beslissing te komen :wink:

emielow
4 februari 2004, 22:54
heb je inderdaad ook wel weer gelijk in, en echt heeeel erg veel verschil zal er ook niet tussen zitten. dan kun je toch beter gaan voor de:

olp/sub/stingray/bongo vergelijktest!

Surferboy
5 februari 2004, 08:27
of het groote jazzbassen vergelijk festijn!

- usa
- mex
- jap
- korea (mijne! mijne! mijne!)
- kensmithdesign (ksd jazz)
- en nog veel meer klonen

ook leuk

Idd...erg voor......alleen zou ik dan kiezen voor:
USA
JAP
KSD
Esh
Sandberg
Shuker

BassBoy
7 februari 2004, 21:56
Moi, ik vind dit ook wel wat:
http://www.washburn.com/basses/abt/taurust25.htm
VOORAL VOOR BEGINNERS IS DIT EEN LEUKE OPTIE, AANGEZIEN DE PRIJS FANTASTISCH IS :D

basswasp
7 februari 2004, 23:38
Heeft niemand het idee dat goedkope bassen voor iedereen toegankelijk zijn en dat ze dus ook door iedereen gemakkelijk te testen zijn?