PDA

View Full Version : Zelf een volumepedaal maken: dom idee?



jelle
19 januari 2004, 16:56
Hoi,

Het lijkt mij wel lachen om zelf een volumepedaal in mekaar te prutsen en het lijkt mij eigenlijk ook niet zo moeilijk. Ik heb er weinig verstand van, maar mij lijkt een potmeter en een omleidingsschakelaartje genoeg. Of komt er wel meer bij kijken?

Het enige probleem wat ik zou kunnen bedenken is dat er twee draadjes in je snoer zitten, moet je voor allebei dan een aparte potmeter hebben of zit dit anders? Kan iemand mij uitleggen wat er precies door zo'n gitaarkabel heen gaat? Met andere woorden: wat is precies het "signaal" wat door je kabel gaat?

Het zijn wel een beetje veel vragen geworden :roll:

_Grāve_Ģord
20 januari 2004, 00:12
anders hier es rondneuzen: http://www.elektuur.nl/ :cool:

G.

jelle
24 januari 2004, 17:07
weet echt niemand hoe dat werkt met dat signaal door je gitaarsnoer? Misschien een site waarin gedetailleerd wordt beschreven hoe een versterker werkt?

Ik vind het een beetje aso om een nieuw onderwerp te beginnen over hoe een versterker werkt, volgens mij is het niet een onderwerp wat veel mensen boeit.

Kjiratsiekoedel
24 januari 2004, 17:11
uhm, er lopen 2 draden door je snoer. de stroom kan alleen lopen als de stroomkring gesloten is, je kan dus door in 1 van de 2 draden een volumepotmeter te bouwen gewoon je stroom regelen (en dus je volume)

Was dit serieus een vraag voor iemand die een volumepedaal wil bouwen? Naja, gaandeweg leert men

jelle
24 januari 2004, 17:56
hmm ja zo had ik het ook wel bedacht, ik weet alleen dat er ook nog zoiets bestaat als wisselstroom en misschien zijn er nog wel andere dingen die ik niet voorzie. Er bestaan trouwens ook van die zendertjes voor snoerloze verbinding van gitaar naar versterker, stroom gaat nogal moeilijk door lucht (het signaal zou wel omgezet worden in iets anders).

maar bedankt voor de reply's! Ik heb nu al redelijk wat sites gevonden over versterkers (eerst toch iets te vroeg de hoop opgegeven), er staat alleen altijd maar een heel kort stukje over het signaal van je gitaar naar je versterker...

Kjiratsiekoedel
24 januari 2004, 17:59
Er bestaan trouwens ook van die zendertjes voor snoerloze verbinding van gitaar naar versterker, stroom gaat nogal moeilijk door lucht (het signaal zou wel omgezet worden in iets anders).


uhm, ja en dan?

het signaal is een FM signaal o.i.d. (mijn vader heeft een draadloze microfoon met een FM zender, moest hij nog serieus zendrechten over dokken)

hadv
27 januari 2004, 21:31
er is toch heel wat literatuur over gitaren en electronica
overigens is een electrische gitaar niet meer dan een opwekker van kleine wisselstroompjes in het audio-bereik
met deze (generieke) achtergrond kom je een heel eind

niet ALLES is op internet te vinden. ga eens naar een goed gesorteerde boekwinkel/tijdschriftenboer of bibliotheek (jaja) en ga op zoek naar alles over audio

weet je opeens veel meer

oh ja, ik heb wel een schema voor een actief volume pedaal, maar dan moet je wel met electronische componenten (weerstanden, condensatoren en opamps) en een soldeerbout overweg kunnen
zeggen deze termen je niets, ga dan eerst eens in de materie duiken
maar let op, het is niet makkelijk en kost best veel tijd (en geld en gevloek)

Nielsje
27 januari 2004, 22:35
Zeg hadv...

heb je misschien dat schema voor me?

wil misschien een keertje eentje bouwen uit een oude wah..

de behuizing is meestla het lastigst :S

Ernieball pedalen zijn eigenlijk HET volume pedaal, maarja.. vertel dat maar tegen je portemonnee..

_Grāve_Ģord
28 januari 2004, 00:24
qua signaal van je gitaar: der zit een DC en een AC component bij, de DC component is de sterkte van je signaal en de AC zorgt voor de toon als ik me niet vergis ( is ondertussen toch al 2 jaar geleden dat ik nog elektronica had), denk dat je misschien beter eerst even een boek koopt/gaat halen in de bib over basis elektronica.

G.

hadv
29 januari 2004, 18:32
gravelord: je leutert
ik raad je aan die boeken van 2 jaar geleden nog maar eens op te zoeken en na te lezen want dit raakt kant noch wal

het is allemaal wisselspanning wat de klok slaat (AC is officieel Alternating Current, maar wordt ook gehanteerd als aanduiding voor wisselspanning)
de amplitude van de wisselspanning bepaalt de sterkte van het signaal

als je element gelijkspanning afgeeft is het stuk

Epic
30 januari 2004, 10:58
Je gitaarkabel is eigenlijk een soort coax kabel, door de kern gaat je signaal en de mantel is de aarde.

Als je een zeer primitief volumepedaal wilt bouwen zou ik eens naar een schema kijken over hoe die volumepotmeter in je gitaar is aangesloten.

Jeroenvanhulsteijn
30 januari 2004, 11:54
Volgens mij werkt een gitaarpotmeter als volgt. Er zitten 3 aansluitingen op. Het ingangssignaal (h. je gitaarsignaal) sluit je aan op het middelste pootje. Dan gaat er 1 pootje naar de uitgang en 1 pootje gaat naar ground. Op de buitenste pootjes worden dus uitgang en ground aangesloten. In de uiterste stand wordt het signaal gehaal naar de uitgang of geheel naar ground (dan hoor je dus niks) gestuurd. In de gitaar zit geloof ik een 500k logaritmische potmeter. Voor active elementen worden 250k logaritmische potmeters gebruikt. Als je een combinatie hebt van actief en passief, dan gebruik je alleen maar 250k potmeters.

Ik heb hier nog een link naar een schema van een actief (op stroom) volume pedaal van morley:

http://www.morleypedals.com/vol.pdf

Deze werkt met een optische led. Maar het principe is hetzelfde. Als je het ingangssignaal volgt komtie op gegeven moment bij een ding genaamd LDR. Dit is het optische gedeelte. Als je het pedaal beweegt (niet door elkaar schudden of mee voetballen, maar "gas geven" :razz: ), dan zal dit ding steeds meer/minder signaal doorlaten. Alsie geen signaal meer doorlaten zal de stroom naar ground afgevoerd worden. Stroom kiest de weg met de minste weerstand :) .

Nou, in dit verhaal zullen de nodige fouten zitten :D . Dus verbeteringen zijn welkom. Misschien ga ik mijn boss volume pedaal wel ombouwen. Ik moet mijn electronica gebeuren weer eens opfrissen merk ik wel. Ik zal van het weekend mijn volumepedaal van boss eens openschroeven.

hadv
30 januari 2004, 12:58
of het signaal van de gitaar gaat op de buitenste pin en vanaf de loper (midden) naar de rest van de keten
dan 'ziet' je pickup altijd dezelfde ohmse belasting
als je het andersom doet knijp je je pickup af