PDA

View Full Version : eerste hulp bij tremelogevallen?



abbys
19 januari 2004, 17:51
llo

Heb vraagje over tremelo, als ik deze beu ben en hem er permanent af wil halen, kan ik hem er dan gewoon afschroeven en vergeten? Dit lijkt me niet het geval aangezien de brug van de pacifica van een maat van me ongezond naar boven begint te komen sinds hij de trem er af heeft gehaald + heb ik al veel gelezen van de brug blokkeren, kan iemand helpen en uitleggen wat te doen?

thx op voorhand :cool:

michielv
19 januari 2004, 20:54
Als je de pook bedoelt: die kun je er gewoon afschroeven en in de pedaalemmer donderen. Waar jouw maat zijn gitaar waarschijnllijk last van heeft is dat er waarschijnlijk dikkere snaren opzitten die voor een hogere spanning zorgen. Als je dat niet aan de achterkant compenseert (schroeven er verder indraaien of meer veren erbij stoppen) komt je brug omhoog.

Beste remedie: snaren (flink) losdraaien, blokje hout tussen de tremolo en de boddy rammen, evt de veren nog wat strakker aandraaien en dan de snaren weer aanspannen/stemmen. Is niet helemaal identiek aan een hardtail maar het komt een eind in de buurt.

Als het niet duidelijk is hoor ik het wel, suc6! :razz:

Hempo
19 januari 2004, 21:01
Ik heb bij m'n pacifica er een blokje hout aan de achterkant ingegooid, zodat je de brug blokkeert. De veren heb je dan zelfs niet meer nodig, en je hebt geen enkele last van ontstemmen of andere zaken.
Het blokje hout moet wel groot genoeg zijn.

bat
19 januari 2004, 23:46
Wat ook kan (en meer geaccepteerd is):
- snaren los
- alle schroeven aan de halskant van de tremelo helemaal in de body schroeven
- zoveel veren erbij kopen zodat je 5 veren hebt, deze allemaal monteren
- de schroeven van de houden van de veer ook verder in de body schroeven, zodat de tremelo vlak op de body ligt en vrijwel niet meer te bewegen is met de pook

Ik heb het zo gedaan en van ontstemmen heb ik nauwelijks last.

michielv
20 januari 2004, 09:20
*grinnik* Meer geaccepteerd? Wat een onzin :roll: Een blokje hout is sinds EC dat met Blackie gedaan heeft gewoon geaccepteerd hoor :cool:

Hempo
20 januari 2004, 09:53
Met een blokje hout had ik GEEN last van onstemmen, en met de 5-veren oplossing heb je nog altijd een beetje last van ontstemmen.

bat
20 januari 2004, 23:05
hmmm... hangt er wellicht inderdaad ook vanaf met wie je praat. Het blokje zal ook helpen.

Enfin: als je het met die vijf veren GOED doet (en dat is lastig) heb je geen last meer van ontstemmen. De mijne staat altijd goed gestemd, totdat de snaren minder worden.

heavy-metal-thunder
21 januari 2004, 15:01
Ik speel regelmatig met alternatieve stemmingen. Met mijn Floyd was dit eigenlijk niet te doen. Ik heb ook een houten blokje ertussen gestoken.
Maar : de snaren volledig los zetten en blokje tussen : NIET DOEN. Eerst je gitaar perfect stemmen, dan de openingen tussen blok en body nauwgezet meten en een gepast blokje maken/zoeken. Indien je er zo maar wat tussen zet, gaat je gitaarintonatie klote zijn.

space ace
22 januari 2004, 14:48
Gewoon een blokje hout wat er achter past, je schroeft de achterkant open waar de veren zitten, en plaats daar een passend blokje ;-)...nu ontstem hij niet meer, maar je kunt hem niet meer naar beneden duwen, wel maar boven om hem te laten hinniken :D

heavy-metal-thunder
22 januari 2004, 15:13
Gewoon een blokje hout wat er achter past, je schroeft de achterkant open waar de veren zitten, en plaats daar een passend blokje ;-)...nu ontstem hij niet meer, maar je kunt hem niet meer naar beneden duwen, wel maar boven om hem te laten hinniken :D

Dan sta je nog even ver : als een snaar breekt, of een alternatieve stemming. Ik wou gewoon een vaste brug.

Ooit hoop ik een Les Paul te kopen en dan kan de Floyd terug in werking treden.