PDA

View Full Version : wat te doen? kiezen tussen 3 opties



iam
19 januari 2004, 15:47
Zoals jullie weten ga ik mijn twin wegdoen...
Het ding werkt me op mijn systeem, is veel te zwaar en ik wil iets anders (geen gezeik van dat ik de twin moet houden aub, want hij gaat er zeker uit)

nieuwe versterker nodig dus:
Voorwaarden en benodigdheden:

-prijs liefst onder de 900€
-moet een goede clean hebben voor de rhodes piano
-een goede scheur (niet overdreven high gain, gewoon rockgeluid) voor de gitaar dus :)
-niet te zwaar (gewicht)
-50-100watt


de opties voor de nieuwe versterker(s)

Optie 1:
Roland Jazzchorus 120 2x12combo met een buizenpedaal (tubeman,pedaltone of tubetoner):
PRIJS: 600€ (amp met flightcase) + 200-300€ (pedaal)
tweedehands

Optie 2:
Rivera R55 1x12combo
PRIJS: 850€ incl footswitch
http://www.rivera.com/rivera.studio.r55112.html
tweedehands

Optie 3
ENGL Screamer 1x12combo
PRIJS: 920€ zonder footswitch
nieuw


Wat zouden jullie doen? en waarom?

iam
19 januari 2004, 15:56
ohja Seymour, mijn voorkeur gaat uit naar de R55
maar ik maak me vooral zorgen over het clean op hoog volume...

Mitch
19 januari 2004, 19:16
Met jouw eisen lijken optie 1 en 2 mij het meest zinnig, ondanks alle Engl fans hier :razz:
Maak me duidelijk hoe hoog dat volume nou moet voor jou.
Die JC120 blijft tot op behoorlijk niveau helder, maar eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik de R55 en de JC120 nooit naast elkaar heb gehoord.
Ik weet van mijn R55 dat -ie al redelijk snel clean door de mix komt, dus op relatief laag volume, maar voor de duidelijkheid: in een oefenruimte kun je heus lekker meeblazen en clean blijven.
Maar nogmaals: hoe hard wil je ?

Nicci
19 januari 2004, 19:32
Ik weet niet precies hoe hard het moet, maar de R55 blijft wel vrij lang clean. Ik weet niet precies wanneer hij breekt, maar dan staat hij toch echt half open. En dat is hard.

Het probleem is dat je er een piano over wilt versterken. Geen idee hoe die R55 dan reageert. Ik heb een vaag vermoeden dat de JC120 daar geschikter voor is. Ook niet meer dan een vaag vermoeden. Vraag het eens op HC zou ik zeggen. Daar is vast een toetsenforum?

Wat betreft de gitaar ben ik snel klaar: de screamer ken ik niet, maar als ik moet kiezen tussen de R55 en de JC120 en het moet scheuren? De R55. Erg simpel. . . . De clean van de R55 is ook mooier dan die van een kale JC. Met chorus verslaat de JC bijna elke versterker daarentegen. Het blijft overigens wel een kwestie van smaak. De JC is een hele specifieke versterker. Geen allround. De R55 wel. Erg allround.

Het zou me overigens niets verbazen als die Rhodes goed samen gaat met een buizenversterker.

hadv
19 januari 2004, 19:42
ik zou voor geen goud een rhoades op een screamer combo aansluiten
dat is een echt GITAAR-dinges

de rivera ken ik niet, de Roland JazzChorus heeft een mooi clean geluid, dus wellicht dat een rhoades daar goed op klinkt (ik niet weet niet)

iam
19 januari 2004, 19:43
Ik weet niet precies hoe hard het moet, maar de R55 blijft wel vrij lang clean. Ik weet niet precies wanneer hij breekt, maar dan staat hij toch echt half open. En dat is hard.

Het probleem is dat je er een piano over wilt versterken. Geen idee hoe die R55 dan reageert. Ik heb een vaag vermoeden dat de JC120 daar geschikter voor is. Ook niet meer dan een vaag vermoeden. Vraag het eens op HC zou ik zeggen. Daar is vast een toetsenforum?

Wat betreft de gitaar ben ik snel klaar: de screamer ken ik niet, maar als ik moet kiezen tussen de R55 en de JC120 en het moet scheuren? De R55. Erg simpel. . . . De clean van de R55 is ook mooier dan die van een kale JC. Met chorus verslaat de JC bijna elke versterker daarentegen. Het blijft overigens wel een kwestie van smaak. De JC is een hele specifieke versterker. Geen allround. De R55 wel. Erg allround.

Het zou me overigens niets verbazen als die Rhodes goed samen gaat met een buizenversterker.

een Rhodes wordt idd het best versterkt over een buizenversterker... alhoewel andere mensen liever zweren bij een jazzchorus of een andere transistor versterker...

Als het clean van de JC echt wel zo steriel is zoals vele mensen beweren dan vrees ik dat mn keuze vlug gemaakt is...

jammere is natuurlijk die chorus... maar je koopt toch geen amp omdatie een cool effect heeft? (alleen distortion en overdrive daarvoor wel dus :) en dat is een lachertje bij de jc :))

mn lichte voorkeur blijft bij de de R55

nadeel is wel dat de amp toch al bijna 7 jaar oud is (is van 97) en het is al de tweede eigenaar
de eerst deed hem weg omdat het een backupamp was (kan je gaan denken wat zijn eerste amp was :o)
en deze persoon doet hem weg omdat hij het geld kan gebruiken omdat er een baby'tje op komst is
en dan vind ik toch 850 voor een versterker die nieuw 1200 kost een beetje veel...
maar het aanbod speelt er ook in mee hé...
je vind ze echt wel nergens tweedehands (toch hééééél erg weinig) en af en toe zie je ze passeren op ebay.com en de prijzen zijn natuurlijk wel lager dan, maar das altijd zo in amerika)

voorlopig wordt het dus de R55, maar ik zou toch graag eens de Engl getest hebben om te kunnen vergelijken...

iam
19 januari 2004, 19:46
ik zou voor geen goud een rhoades op een screamer combo aansluiten
dat is een echt GITAAR-dinges

de rivera ken ik niet, de Roland JazzChorus heeft een mooi clean geluid, dus wellicht dat een rhoades daar goed op klinkt (ik niet weet niet)

just for the record...

dat het een echt gitaar-dinges is speelt geen rol...

een twin is toch ook een gitaardinges? en daar schijnen de rhodes heel goed op te zijn... (ik vind het maar zozo klinken op een twin + ik zoek iets dat ik voor zowel een scheur als een clean kan gebruiken voor gitaar zowel als voor de rhodes)

Nicci
19 januari 2004, 20:07
Ik bedoel niet te zeggen dat de clean van de JC steriel is. Het is een prima clean. Mijn voorkeur gaat alleen uit naar het 'Fender clean' van de R55.
Ik zou me niet zoveel zorgen maken over de ouderdom van de R55. Die dingen zullen ongetwijfeld ook wel eens wat hebben, maar zijn volgens mij toch echt degelijke versterkers die wel even mee kunnen.
€850 veel? Ik heb geloof ik €1200 betaald voor de mijne (nieuw). Ik weet niet of €850 veel is. Sowieso moeilijk te bepalen: hoe vaak wordt er een 2e hands Rivera aangeboden? Als ik het vergelijk met wat ze vragen voor andere toppers (mesa enzo), dan vind ik het nog wel mee vallen.
Aan de andere kant: hoeveel klanten gaat die gast krijgen voor een R55? Hard zal het niet lopen denk ik. Misschien kun je er nog iets afkrijgen.

Toaster
19 januari 2004, 21:25
Moet de rhodes en de gitaar persé over dezlefde monitor?????

Anders kun je erover denken om voortaan naar optredens je eigen monitor mee te nemen voor de Rhodes. Dan kun je denken aan een goede actieve speakerbox. (zit ook gewoon een volumeknop op.)


Die hebben dus geen voorversterker nodig. En dan stereo naar het mengpaneel.

Gewoon een tweedehandse. Hoeft niet duur tezijn. Die dingen zijn meestal al zo gebouwd dat je die schuin op d grond kan zetten.

Kun je keuze voor de gitaar volledig van de gitaarspecifieke behoeftes af laten hangen

skabouter
19 januari 2004, 21:41
ik zou eigenlijk zeggen de Engl. de jazz chorus is beter voor (chorus) clean, en ook als keyboard versterker (staat ie bekent om). maar hij scheurt niet zoooo mooi, met pedaal.

die andere ken ik niet.

maar engl heeft ook goede clean, en scheur zit zeker wel goed. tis alleen misschien niet de beste keuze voor piano maargoed, hij zal het wel doen.

ik zou de roland kiezen, maar ik denk dat ENGL de beste keuze is. de JC valt voor mij af, omdat je ermee wilt scheuren. denk niet dat dat goed idee is. ik vind het niet klinken

iam
19 januari 2004, 21:42
Moet de rhodes en de gitaar persé over dezlefde monitor?????

Anders kun je erover denken om voortaan naar optredens je eigen monitor mee te nemen voor de Rhodes. Dan kun je denken aan een goede actieve speakerbox. (zit ook gewoon een volumeknop op.)


Die hebben dus geen voorversterker nodig. En dan stereo naar het mengpaneel.

Gewoon een tweedehandse. Hoeft niet duur tezijn. Die dingen zijn meestal al zo gebouwd dat je die schuin op d grond kan zetten.

Kun je keuze voor de gitaar volledig van de gitaarspecifieke behoeftes af laten hangen

ik ga nooit op hetzelfde moment de gitaar als de rhodes over dezelfde versterker sturen hé...

Het is gewoon de bedoeling dat ik de versterker voor beide kan gebruiken...

Toaster
19 januari 2004, 21:48
Moet de rhodes en de gitaar persé over dezlefde monitor?????

Anders kun je erover denken om voortaan naar optredens je eigen monitor mee te nemen voor de Rhodes. Dan kun je denken aan een goede actieve speakerbox. (zit ook gewoon een volumeknop op.)


Die hebben dus geen voorversterker nodig. En dan stereo naar het mengpaneel.

Gewoon een tweedehandse. Hoeft niet duur tezijn. Die dingen zijn meestal al zo gebouwd dat je die schuin op d grond kan zetten.

Kun je keuze voor de gitaar volledig van de gitaarspecifieke behoeftes af laten hangen

ik ga nooit op hetzelfde moment de gitaar als de rhodes over dezelfde versterker sturen hé...

Het is gewoon de bedoeling dat ik de versterker voor beide kan gebruiken...

Ikke begrijp...

Maar nu moet één versterker aan voldoen aan twee verschillende behoeftes....

zo'n actieve speaker is helemaal niet zo stom dan hoor. zijn al gauw zo'n 200 watt.

iam
19 januari 2004, 23:02
hoeveel kost dat dan? en wat zijn een beetje goed monitor's?
je had ook zo'n actieve monitor versterker van Engl voor héél weinig...
Mss is dat wat?

Mitch
20 januari 2004, 00:05
Ik denk dat je daarvoor echt effe een toetsen forum moet bezoeken.
Trek je verder niet veel aan van de mening van mensen die slechts één van de drie hebben gehoord en deze aanraden :razz: :D :razz: :D :razz: :D

hadv
20 januari 2004, 18:11
iam,

wellicht is het je opgevallen dat er grote verschillen tussen gitaar-dingessen zijn.
als ik zeg een echt echt gitaar-dinges dan bedoel ik daarmee dat ik er niet veel andere instrumenten mee zou versterken, een bas wellicht nog, maar verder niet

een twin is in mijn ogen en oren geen echt echt gitaar-dinges omdat-ie, door zijn veel neutralere versterking, juist veel meer verschillende instrumenten kan versterken. ik heb vaak zat een rhoades over een twin gehoord, best mooi

(zo heb je dus ook echt echt bas-dinges en echt echt orgel-dinges)
maar ik zal mij voortaan duidelijker uitdrukken, waarvoor excuses :-D

iam
20 januari 2004, 20:26
iam,

wellicht is het je opgevallen dat er grote verschillen tussen gitaar-dingessen zijn.
als ik zeg een echt echt gitaar-dinges dan bedoel ik daarmee dat ik er niet veel andere instrumenten mee zou versterken, een bas wellicht nog, maar verder niet

een twin is in mijn ogen en oren geen echt echt gitaar-dinges omdat-ie, door zijn veel neutralere versterking, juist veel meer verschillende instrumenten kan versterken. ik heb vaak zat een rhoades over een twin gehoord, best mooi

(zo heb je dus ook echt echt bas-dinges en echt echt orgel-dinges)
maar ik zal mij voortaan duidelijker uitdrukken, waarvoor excuses :-D

Probleem min of meer opgelost...

ik doe waarschijnlijk de rhodes weg en maak plaats voor een Clavia Nord lead synth met monitorboxen...
veel lichtere setup en nog veelzijdiger ook!

Nicci
20 januari 2004, 20:54
een rhodes doe je niet weg. die geef je aan mij . . . . !
8-)

Toaster
20 januari 2004, 22:19
Onze toetsenist heeft ook pas een nordlead gekocht. Ik geloof een electro. Zo eentje met hammond en leslie simulaties. Klinkt erg goed.

iam
20 januari 2004, 22:31
een rhodes doe je niet weg. die geef je aan mij . . . . !
8-)

hoeveel geef je ervoor?

ruilen voor je r55? (just kiddin :p)

Mitch
20 januari 2004, 22:36
:D

Nicci
20 januari 2004, 22:43
een rhodes doe je niet weg. die geef je aan mij . . . . !
8-)

hoeveel geef je ervoor?

ruilen voor je r55? (just kiddin :p)

geen idee wat dat moet kosten, maar een rhodes is geen slecht idee. zal wel te duur zijn gewoon voor de grap . . . .

iam
20 januari 2004, 22:57
een rhodes doe je niet weg. die geef je aan mij . . . . !
8-)

hoeveel geef je ervoor?

ruilen voor je r55? (just kiddin :p)

geen idee wat dat moet kosten, maar een rhodes is geen slecht idee. zal wel te duur zijn gewoon voor de grap . . . .

denk dat ook :)

http://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=23977&highlight=clavia

kijk eens daar... heb ik toch wel een ander forum gevonden zeker ;)

marc_o
21 januari 2004, 13:26
Ik weet niet precies hoe hard het moet, maar de R55 blijft wel vrij lang clean. Ik weet niet precies wanneer hij breekt, maar dan staat hij toch echt half open. En dat is hard.

Het probleem is dat je er een piano over wilt versterken. Geen idee hoe die R55 dan reageert. Ik heb een vaag vermoeden dat de JC120 daar geschikter voor is. Ook niet meer dan een vaag vermoeden. Vraag het eens op HC zou ik zeggen. Daar is vast een toetsenforum?

Wat betreft de gitaar ben ik snel klaar: de screamer ken ik niet, maar als ik moet kiezen tussen de R55 en de JC120 en het moet scheuren? De R55. Erg simpel. . . . De clean van de R55 is ook mooier dan die van een kale JC. Met chorus verslaat de JC bijna elke versterker daarentegen. Het blijft overigens wel een kwestie van smaak. De JC is een hele specifieke versterker. Geen allround. De R55 wel. Erg allround.

Het zou me overigens niets verbazen als die Rhodes goed samen gaat met een buizenversterker.

een Rhodes wordt idd het best versterkt over een buizenversterker... alhoewel andere mensen liever zweren bij een jazzchorus of een andere transistor versterker...

Als het clean van de JC echt wel zo steriel is zoals vele mensen beweren dan vrees ik dat mn keuze vlug gemaakt is...

jammere is natuurlijk die chorus... maar je koopt toch geen amp omdatie een cool effect heeft? (alleen distortion en overdrive daarvoor wel dus :) en dat is een lachertje bij de jc :))

mn lichte voorkeur blijft bij de de R55

nadeel is wel dat de amp toch al bijna 7 jaar oud is (is van 97) en het is al de tweede eigenaar
de eerst deed hem weg omdat het een backupamp was (kan je gaan denken wat zijn eerste amp was :o)
en deze persoon doet hem weg omdat hij het geld kan gebruiken omdat er een baby'tje op komst is
en dan vind ik toch 850 voor een versterker die nieuw 1200 kost een beetje veel...
maar het aanbod speelt er ook in mee hé...
je vind ze echt wel nergens tweedehands (toch hééééél erg weinig) en af en toe zie je ze passeren op ebay.com en de prijzen zijn natuurlijk wel lager dan, maar das altijd zo in amerika)

voorlopig wordt het dus de R55, maar ik zou toch graag eens de Engl getest hebben om te kunnen vergelijken...


Koen, zowel de eerste als de 2e eigenaar zijn goede vrienden van me, en ik kan je verzekeren dat deze versterker in hele goede conditie is. De eerste eigenaar is een stadsgenoot van je, je kent 'm vast wel, heeft bergen versterkers en bovendien heeft hij hier en daar een sponsordeal, speelt veel met verscjhillende muzikanten en ook wel voor de televisie, dus hij heeft een line 6 endorsement. De 2e eigenaar speelt gewoon zelden tot nooit omdat hij bijna altijd in het buitenland zit.
Gezien de staat van het beestje, tref je niet snel ergens zo'n goed bewaarde combo en 7 jaar is toch niet oud?
Ik denk dat je er een goede deal mee hebt.
De JC is een zuigversterker, steriel ding, de screamer is wel in orde, maar het lligt een beetje aan je muzikale bedoelingen. de R-55 heeft meer karakter.
Niet mauwen, maar kopen, hehehe.
Volgens mij heeft de eerste eigenaar de flightcase nog, als je interesse hebt, moet je maar even contact met me opnemen.

iam
21 januari 2004, 13:36
dat zal ik hoogstwaarschijnlijk ook doen hoor mark :)
maar probleem is dat ik beslist heb mn rhodes te verkopen en een nord electro te kopen...

En die beestjes zijn niet goedkoop, er moeten dan nog eens actieve monitoren bijkomen ook en das ook weeral niet goedkoop...

ik hoop dat ik genoeg geld overhoud om nog een gitaar én de r55 te kopen :-?

marc_o
21 januari 2004, 14:00
Je kunt ook teveel ineens willen natuurlijk.
Ik denk dat wanneer die r-55 op gitaarmarkt komt voor dat bedrag dat je al snel naast de pot piest, maar dat moet je zelf weten natuurlijk.

iam
21 januari 2004, 14:01
Je kunt ook teveel ineens willen natuurlijk.
Ik denk dat wanneer die r-55 op gitaarmarkt komt voor dat bedrag dat je al snel naast de pot piest, maar dat moet je zelf weten natuurlijk.

ik weet het :cry:
ik wíl hem ook wel kopen, daar niet van hoor!

Mitch
21 januari 2004, 14:20
Bekijk het zo: hoeveel R55's staan er te koop waarvan je via via precies weet in welke staat ze zijn ?
Precies: 1.

Denk niet dat het er meer gaan worden de komende tijd. Die Clavia wil je wel nieuw gaan kopen ? Kan altijd nog.

iam
21 januari 2004, 14:22
clavia koop ik 2dehands 1500 (of minder) tov 2000 nieuw...

desnoods speel ik met een squier over die r55 ;)

Mitch
21 januari 2004, 17:01
That's the spirit. 8-)

Toaster
22 januari 2004, 11:56
dat zal ik hoogstwaarschijnlijk ook doen hoor mark :)
maar probleem is dat ik beslist heb mn rhodes te verkopen en een nord electro te kopen...

En die beestjes zijn niet goedkoop, er moeten dan nog eens actieve monitoren bijkomen ook en das ook weeral niet goedkoop...

ik hoop dat ik genoeg geld overhoud om nog een gitaar én de r55 te kopen :-?

Electrootje... Toe maar. Die dingen hebben een winkelwaarde van € 2200!

Maar dan heb je wel de 8 beste vintage bakken!!! Inclusief die Rhodes. Onze toetsenist heeft hem ook pas aangeschaft. Fantastische Hammond simulaties.

Er zit ook een tube overdrive op. Dat ding scheurt echt mega. Maar ja je hebt inderdaad wel twee speakers nodig. Een leslie klinkt nu eenmaal het beste stereo.

Die speakers zou ik proberen tweedehands te kopen. Liggen toch altijd op de grond. Kun je er tenminste met een gerust hart tegen aan trappen.

Check eens wat DJ apparatuur op marktplaats. Van de Klundert in oisterwijk heeft misschien ook wel wat staan en ik geloof dat Feedback ook wel van die spullen heeft.

Droffie
23 januari 2004, 00:15
Zoals jullie weten ga ik mijn twin wegdoen...
Het ding werkt me op mijn systeem, is veel te zwaar en ik wil iets anders (geen gezeik van dat ik de twin moet houden aub, want hij gaat er zeker uit)

nieuwe versterker nodig dus:
Voorwaarden en benodigdheden:

-prijs liefst onder de 900€
-moet een goede clean hebben voor de rhodes piano
-een goede scheur (niet overdreven high gain, gewoon rockgeluid) voor de gitaar dus :)
-niet te zwaar (gewicht)
-50-100watt


de opties voor de nieuwe versterker(s)

Optie 1:
Roland Jazzchorus 120 2x12combo met een buizenpedaal (tubeman,pedaltone of tubetoner):
PRIJS: 600€ (amp met flightcase) + 200-300€ (pedaal)
tweedehands

Optie 2:
Rivera R55 1x12combo
PRIJS: 850€ incl footswitch
http://www.rivera.com/rivera.studio.r55112.html
tweedehands

Optie 3
ENGL Screamer 1x12combo
PRIJS: 920€ zonder footswitch
nieuw


Wat zouden jullie doen? en waarom?
Nog effe er 1500 euroos bijsparen en een Bogner Shiva kopen...LOL
Dat zou ik doen...

Nicci
25 januari 2004, 22:17
Hey iam, ik was bij Feedback Rotterdam afgelopen zaterdag. Staan 3 R30's. €999,-.

iam
25 januari 2004, 23:13
ik vrees dat het rivera-avontuurtje van mijn kant even afgelast is...

ik ben dus van plan een nord electro te kopen en mijn gitaarbudget moet teruggeschroefd worden (ik kan nog net een cube30 kopen :'()

je kan moeilijk alles willen hé
(ben oorspronkleijk toetsenist en dat gaat momenteel even voor op de gitaar)