PDA

View Full Version : ruis uit gitaar ?



skabouter
19 januari 2004, 15:06
hallo

laatste tijd hoor ik extra veel ruis als mijn gitaar aanstaat. maar als ik iets van metaal aanraak (snaren, knoppen, brug etc) dan houd het op, en is het signaal weer normaal.

ik geloof dat zoiets met aarding te maken heeft ? maar wat kan/moet ik er dan aan doen ?

Anavrin
19 januari 2004, 16:06
naar een gitaarreparateur brengen en het hele electronicagedeelte laten shielden (dan vangt de electronica geen ruis van buitenaf meer op). Kost denk ik ongeveer 100 euro, maar dan heb je nergens meer last van. Een heel klein beetje ruis blijf je altijd houden, vooral bij hoge volumes, maar dit lijkt mij de beste oplossing (er zullen vast nog wel andere opties zijn, maar hier weet ik van dat het goed werkt).

iam
19 januari 2004, 16:19
hallo

laatste tijd hoor ik extra veel ruis als mijn gitaar aanstaat. maar als ik iets van metaal aanraak (snaren, knoppen, brug etc) dan houd het op, en is het signaal weer normaal.

ik geloof dat zoiets met aarding te maken heeft ? maar wat kan/moet ik er dan aan doen ?

gaat dit over de sheraton II?

fred dons
19 januari 2004, 16:20
shielden kun je zelf ook, kwestie van zelfklevend koperfolie kopen
bij bijvoorbeeld vox humana, henny van ochten of Stew Mac (maar
Spanjaard kan het ook voor je bestellen) en de cavities afplakken
kost je een paar tientjes aan materiaal

al het je ibanez is, deze is al afdoende geshield dus dat kan het niet zijn. de kans is groter dat je versterker niet goed geaard is of op een stopkontakt zit dat niet goed geaard is (of je effect apparatuur)

wietse
19 januari 2004, 17:04
wat doen jullie duur met dat shielden , gewoon aluminium folie en dubbelzijdig plakband werkt perfect en erg goedkoop.

Kjiratsiekoedel
19 januari 2004, 18:20
welke gitaar is het??

ik heb mijn strat geshield (+aarding veranderd) www.guitarnuts.com. daarna geen last meer van extra ruis

skabouter
19 januari 2004, 21:21
het is de ibanez. raar, want de sheraton ruist niet. aan de apparatuur ligt het dus niet, fred. maar daarvan wist ik ook dat het wel geaard was.
en shielden helpt dus niet ? hmm.......wat nu ? :-s

fred dons
20 januari 2004, 08:15
je hebt niet per ongeluk ook je piezo in het signaal zitten, of dat je batterij van de piezo een beetje leeg begint te raken?
die Ibbi heeft nogal veel electronica en daar mee meer kans om storing op te pikken
de cavities van de Ibbi zijn al geshield maar het kan zijn dat hij op bepaalde plekken te dun is aangebracht (de Ibbi heeft geen kopershielding
maar lakshielding) en een extra shielding kan geen kwaad (just in case)

overigens kun je inderdaad ook met alu folie shielden alleen wil dat nog wel eens niet voldoende afdichten omdat aluminium niet goed kontakt maakt (je moet dan de folie overlappen en daarna met soldeer extra kontakt maken) koperfolie is een betere geleider
ik heb een rolletje thuis liggen waar je wel wat van kan krijgen

skabouter
20 januari 2004, 11:10
hmm, ik zal eens iets proberen. ik heb er volgens mij pas last van sind ik de piezo batterij eruit gehaald heb. die was leeg, maar ik heb nog geen volle. misschien helpt het als ik de batterij er weer indoe, omdat de polen anders "open" staan ?
opzich staat de gitaar in magnetic stand, maar misschien heeft de piezo toch wat invloed.........kzal het zsm proberen :)