PDA

View Full Version : Front panel oude Marshall tops: 1 geheel of 2 delen?



Franc
19 januari 2004, 12:31
Weer eens tijd voor een 'Franc wil graag weten' vraag :D

Is het front panel van de gemiddelde oude Marshall nou van 2 delen gemaakt of niet? :???:
Is het deel waar Marshall op staat fysiek gescheiden van het onderste deel en verbonden door de piping, of zit die er gewoon op of misschien zelfs in gefreesd oid?

Ik heb werkelijk geen idee (nog nooit het genoegen mogen hebben om een ouwetje van dichtbij te kunnen inspecteren.



http://www.soscastoa.com/franc/JTMpanel.jpg

mathe
19 januari 2004, 17:40
Franc,
Het front bestaat uit één deel. Op de plek waarde piping komt is een geultje gefreesd van exact 3mm breed en ongeveer 2-2,5 mm diep.
Maar eh, als jij een model van 1965 nabouwd (dacht ik begrepen te hebben) zit er daar geen piping maar een koperkleurige, ietswat gebolde strip van circa 5mm breed.

Ik weet, het wordt eentonig, maar ik kon het niet laten om te antwoorden :wink:

Marc

nicoverduin
19 januari 2004, 18:41
Je zou hiervoor evt. gebruik kunnen maken van een massieve bus van 5mm messing.
Nico

Franc
19 januari 2004, 19:18
Het was me nog niet echt opgevallen dat daar in '65 wat anders zat...
Raar eigenlijk....er zat toch ook goude piping 'rondom', waarom daar dan ook niet.

Maar het was niet alleen voor m'n JTM hoor, beetje algemene ontwikkeling :-D

Ik heb ook weleens foto's gezien waarbij de front onder die strook vervangen was door iets anders, vandaar dat ik dacht dat het misschien 2 delen waren.

Volgens mij kunnen we wel een forum of categorie starten met alleen Marc, Nico en ik als leden ;)

nicoverduin
19 januari 2004, 19:32
Nee Franc,
Juist de variatie van deelnemers zorgt ervoor dat een ieder zijn bijdrage kan leveren. Het geeft ons de kans om onze ervaring met andere te delen en tegelijkertijd te toetsen met anderen.
Ik leer elke dag weer hardstikke veel van anderen juist door hun meningen. Anderen hun ervaringen geven soms een onverwachte kijk op zaken waarvoor de ervarenen juist blind zijn geworden.
Jij hebt nu een project waarbij wij onze bijdrage leveren. Ik ben nu met mijn Deluxe Reverb project bezig waarbij nog vele vragen zullen rijzen.
Tegelijkertijd kan ik mijn ervaringen delen. Ook voor het gebruik van moderen technieken. En juist omdat ik bijvoorbeeld graag bouw tegen een zo goedkoop mogelijke prijs of zoveel mogelijk gebruik maak van global trading.
Weer een ander gaat misschien nog eens een buizenradio ombouwen. Mogelijk komt hij tot ervaringen die ertoe leiden dat ik me wel voor mijn kop kan slaan omdat ik er zo'n stuk of 30 gesloopt heb voor de onderdelen en mogelijk een verkeerd onderdeel heb weggeooid.
Ooit leerde iemand mij om de inhoud van een beker elko te vervangen voor moderne elco's om zodoende de originaliteit te kunnen handhaven.
Zelf nooit bij stil gestaan.
Dus nee Franc niet alleen een forum voor de meest actieven. Het moet juist zo zijn dat ook onervaren mensen een kans krijgen om dit te leren. Hoe meer hoe beter.

I rest my case...... :-D

Nico

mathe
19 januari 2004, 19:57
Franc,
Hier nog wat afbeeldingen die de boel nog wat kunnen verduidelijken:

http://www.visionofmind.com/marc/smallbox1.jpg


http://www.visionofmind.com/marc/smallbox3.jpg


http://www.visionofmind.com/marc/smallbox2.jpg

Marc

Franc
19 januari 2004, 20:01
Je hebt helemaal gelijk Nico. Het ging mij er ook niet om dat wij de meest actieven zouden zijn.

Maar telkens als ik een 'Marshall vraag' heb krij ik antwoord van Marc en jou :-D

nicoverduin
19 januari 2004, 20:05
Het leuke ervan is dat marc redeneert vanuit zijn marshall expertise en ik juist meer op basis van algemene ervaring en vooral veeeeel gezond verstand.
Nico :-D

Franc
19 januari 2004, 20:06
Wauw Marc, dat maakt een heleboel duidelijk!
Dienen die 2 naden bovenop en onderop nou om naden in het tolex we te werken door er zo'n strip op te plakken of is het puur decoratief?

mathe
19 januari 2004, 20:15
Het is inderdaad bedoeld om de naden af te dekken. De kast zelf (dus zonder het voor- en achterpaneel) bestaat dus uit 4 stukken vinyl.

Tip: Investeer in een (goedkope) bovenfrees.

Marc

nicoverduin
19 januari 2004, 20:20
Het is inderdaad bedoeld om de naden af te dekken. De kast zelf (dus zonder het voor- en achterpaneel) bestaat dus uit 4 stukken vinyl.

Tip: Investeer in een (goedkope) bovenfrees.

Marc
Bovenfrees kost niet zoveel meer tegenwoordig. Maar wel voorzichtig mee omgaan. Ik blijf als de doods voor die apparaten.
Nico

Franc
19 januari 2004, 20:21
Tip: Investeer in een (goedkope) bovenfrees.

Marc

Ga ik doen. Ik was het al van plan, ook voor andere dingen.

V!N
19 januari 2004, 21:53
Ik heb ook weleens foto's gezien waarbij de front onder die strook vervangen was door iets anders, vandaar dat ik dacht dat het misschien 2 delen waren.

Deze split-front heads waren de standaard JTM 45's totdat John Entwistle zich ermee ging bemoeien (volgens de legende althans).

De blockheads maken hier replica's van, als zo'n beetje van alle oude Marshalls http://www.blockheadamps.com/html/SPLITFRONT45.html

http://www.larkstreet.com/cgibin/list/pict/JTM45.jpg


Marc, nog een grote pluim van mij voor dat puike werk ! De rand om het plexi bedieningspaneel van je blocklogo lijkt me wat scherp. Had Marshall dat destijds of is het artistieke vrijheid ?

Franc
19 januari 2004, 22:07
Hee V!N ! Ook weer terug?
Had je al geprobeerd te mailen, maar het adres dat ik van je heb werd niet herkend. Mailtje bleef bouncen :-D

V!N
19 januari 2004, 23:46
Hee V!N ! Ook weer terug?
Had je al geprobeerd te mailen, maar het adres dat ik van je heb werd niet herkend. Mailtje bleef bouncen :-D

FRANC ! Ik heb jou ook gemist ! :D

M'n e-mail- en internetaanbieders zijn op de fles gegaan en als het goed is doet alles het nu weer en zelfs een stuk sneller.

Mijn ervaringen in doe-het-zelf land zijn in de tussentijd al aardig op gang gekomen dankzij het stompboxforum, maar aan buizentechnologie heb ik me met het oog op de veiligheid nog steeds niet gewaagd.

Franc
20 januari 2004, 09:38
V!N, welkom terug jongen :D
Ik ben dus ook weer aan het bouwen.
Via een ebayitem kwam ik op deze site: http://www.englishenclosures.com/head.htm

Marc, kende jij deze? Vast wel :-D Maar misschien toch het vermelden waard voor andere doetetzelverts.

mathe
20 januari 2004, 17:20
Hey V!n, leuk je weer te zien.
Die blocklogo Marshall is een originele, dus die scherpe hoek (en niet een ronde) hoort er echt in te zitten! :D

Franc, ik kende die site inderdaad al. De man maakt leuke dingen hoor. Uiteraard niet op de 'Marc' standaard :wink:
Op de foto's zie je dat hij het bekleden van de bolle hoeken niet helemaal goed beheerst. Toegegeven: het is ook zeker niet eenvoudig, maar daar kom je nog wel achter.

Tip van de dag: als je bekleding koopt, neem dan een beetje extra en oefen een aantal maal op een aantal bolle hoeken van bijvoorbeeld een vuren balkje (60x60 kopse maat). Bolle hoeken maak je met een bovenfreesmachine en een afrondfrees.

Marc

nicoverduin
20 januari 2004, 18:24
Hey V!n, leuk je weer te zien.
Franc, ik kende die site inderdaad al. De man maakt leuke dingen hoor. Uiteraard niet op de 'Marc' standaard :wink:
Op de foto's zie je dat hij het bekleden van de bolle hoeken niet helemaal goed beheerst. Toegegeven: het is ook zeker niet eenvoudig, maar daar kom je nog wel achter.
Marc
Tell me about it...... :-D :-D :-D

Franc
20 januari 2004, 20:21
Eerst het board vol solderen jongens,
En dan een chassis
Faceplates

mathe
20 januari 2004, 20:26
Eerst het board vol solderen jongens,
En dan een chassis
Faceplates

Stop!!!!
Eerst frontplaat maken, dan de gaten voor het front in je chassis pas boren.

Marc

mathe
20 januari 2004, 20:28
Eerst het board vol solderen jongens,
En dan een chassis
Faceplates

Stop!!!!
Eerst frontplaat maken, dan de gaten voor het front in je chassis pas boren.

Marc

nicoverduin
20 januari 2004, 20:36
Eerst het board vol solderen jongens,
En dan een chassis
Faceplates

Stop!!!!
Eerst frontplaat maken, dan de gaten voor het front in je chassis pas boren.

Marc
Tenzij met CAD apparatuur werkt. Dan hoort het gewoon te passen. Ik werk meestal met Autocad. Dan maakt het niet uit welke je eerst maakt. Verder een kwestie van netjes boren en werken.
NIco :-D

Franc
20 januari 2004, 20:44
Doet de volgorde er zoveel toe dan?

Ik heb voor mn 100Watter een chassis gemaakt, gaten voor pots en switches erin en ben nu bezig een stuk 'plexi' passend te krijgen. Ik heb een mal op de voorkant gelegd en de gaten overgenomen.

Je kunt tekenen wat je wilt, maar als je uiteindelijk onnauwkeurig boort :D zul je voor de faceplate goed moeten opletten.

Ik had er gisteren dus een klaar, ik doe hem erop, blijkt het plaatje te hoog en scheef op het chassis te zitten, geen gezicht dus.
Mal was ook scheef.

Het allermooiste zou zijn om de plaat op het chassis vast te zetten en dan in 1 keer boren....maar dat overleeft je plex wsch niet.

nicoverduin
20 januari 2004, 20:49
Wat je kan doen is:
De tekening van de plexi nemen (hopelijk heb je die) en die op de plexi plaat plakken (plakband). Als je voor elk gat een center kruis hebt gemaakt weet je precies waar je moet boren.

Als je uit de losse pols de gaten hebt geboord, wordt het lastig meten :-D

Dus.....eerst nadenken....dan voorbereiden.....dan uitvoeren. Hb je in ieder geval 2 potentiele problemen minder......van de ???? 100? :-D :-D :-D
Nico

Franc
20 januari 2004, 20:56
Ach ja, ik probeer nu gewoon van alles uit zodat ik strax met mn JTM weet wat het beste werkt.
Ik had een hele layout gemaakt voor het front en dit eerst overgezet op het chassis. Waarschijnlijk door onnauwkeurig boren zit niet alles zoals het zou moeten. Het eerste plexifront dat ik maakte had ik ook overgenomen van deze tekening en paste dus niet.
Toen heb ik dus weer een mal gemaakt van de gaten zoals ze daadwerkelijk geworden zijn.

mathe
20 januari 2004, 21:15
Nico, ik werk met CAD, maar bij het boren kan van alles misgaan.
Eerst het front maken en daarna pas het chassis werkt netter, maar ik kan me ook voorstellen dat andersom ook gaat. Het is echter een valkuil waar ik ooit ingelopen ben (chassi geboord waarna het front niet meer goed pastte) dat ik sindsdien altijd de volgorde front -> chassis aan heb gehouden.

Franc, heb je het juiste lettertype al voor die JTM?

Marc

Franc
20 januari 2004, 21:22
Nee, ik heb me daar ook nog niet echt in verdiept. Kan ook niet het goede goudpapier krijgen :( Ging jij nog die plates laten maken?

Ik ben nu dus met 2 amps tegelijk bezig ;)

Ik soldeer mijn turret board vol en intussen ben ik nog bezig met de top en het front van mn 100Watter.

Massaproduktie! :-D

V!N
22 januari 2004, 18:08
Franc, Marc, Nico .. Het doet me goed te zien dat bijna alle buizenbouwers weer terug zijn. :) Als vanouds alledrie in dezelfde draadjes te vinden hier. :D


Marc:

Ik heb nog nooit in het echt een blocklogo gezien en ook geen foto's van zo dichtbij als jij hem hebt geschoten. Hij ziet er werkelijk onberispelijk uit ! Echt fantastisch. Is hier decennia lang voorzichtig mee omgesprongen, of heb je hem een face-lift gegeven ? ;)



Wat raden jullie aan voor plaksel voor tolex ? Ik heb destijds eens een cabje van een combo gedaan met een nietjes, een spuitbus lijm voor formica en dan aandrukken met een 'rubberen roller' waarmee ik doorgaans mijn hout- en lino-snedes mee inkt.

Ik heb na verkoop nooit meer iets gehoord over het ding, dus weet niet of het stand heeft gehouden. Ik neem aan van wel, het is vrij stevig spul en het zat mooi strak.
Maar zijn er andere/betere manieren ?

Mr.Jay
22 januari 2004, 18:32
>Wat raden jullie aan voor plaksel voor tolex ? Ik heb destijds eens een cabje van een combo gedaan met een nietjes, een spuitbus lijm voor formica en dan aandrukken met een 'rubberen roller' waarmee ik doorgaans mijn hout- en lino-snedes mee inkt.

ZOu ik ook wel es willen weten.
Ik heb 1 amp es gedaan met spuitbijslijm > die liet los, droogde gewoon na dagen nog steeds niet onder het dichte tolex. HEb die amp nog steeds, rechte vlakken zitten goed, maar hoeken, randen e.d. zitten allemaal los.
Was wel makkelijk om mee te werken natuurlijk.
Beste resultaat haal ik nog met BisonTIX, meteen vast en BLIJFt vast. Alleen zo'n geklieder met blik en kwast.

JaY

nicoverduin
22 januari 2004, 18:35
Ik gebruik gewoon bison tix. Middagje ermee werken. Goed erboven hangen; Daarna trippen op de bank; wakker worden met een barstende koppijn en klaar.
Nico :-D :-D

Mr.Jay
22 januari 2004, 18:43
[quote="nicoverduin"]Ik gebruik gewoon bison tix. Middagje ermee werken. Goed erboven hangen; Daarna trippen op de bank;

Je vergeet het uurtje om die hele zooi overal van jezelf af te halen ! :P

JaY

nicoverduin
22 januari 2004, 18:46
Dat is het verschil tussen bison kit en bison tix. MEt de eerste zit je gelijk zo onder. De ander kan je gewoon uitsmeren met een goedkope kwast. Beetje gelei achtig.
Nico

V!N
22 januari 2004, 18:50
Oh jee, als iemand ooit een Kitty Hawk tegenkomt met losse hoeken .. :oops:

Hoe krijg je bison tix goed strak zonder dat het gaat bobbelen ? Dat is een beetje wat ik vrees dat mij zal overkomen met een erg vloeibaar spulletje. Veel nieten en rollen en wrijven ?

Maar Nico, jij bekleedt dus versterkers die erg geschikt zijn voor psychedellische rock ? ;)

Mr.Jay
22 januari 2004, 18:55
Dat is het verschil tussen bison kit en bison tix. MEt de eerste zit je gelijk zo onder. De ander kan je gewoon uitsmeren met een goedkope kwast. Beetje gelei achtig.
Nico

:???: Nico, ik schreef toch ook TIX !?...
Klopt dat het gelei is, maar evengoed zooitje met zo'n kwast. En dopey ja.
JaY

nicoverduin
22 januari 2004, 18:57
Oh jee, als iemand ooit een Kitty Hawk tegenkomt met losse hoeken .. :oops:

Hoe krijg je bison tix goed strak zonder dat het gaat bobbelen ? Dat is een beetje wat ik vrees dat mij zal overkomen met een erg vloeibaar spulletje. Veel nieten en rollen en wrijven ?

Maar Nico, jij bekleedt dus versterkers die erg geschikt zijn voor psychedellische rock ? ;)

Beide kanten goed insmeren en minuutje of 10 laten drogen . Dan vanuit een kant erop wrijven. Daarna uurtje of 24 laten uitdrogen. Lijm krimt verder en trekt de tolex goed aan.

De psychedellische rock snap ik niet :???:

Nico

Mr.Jay
22 januari 2004, 18:58
>Hoe krijg je bison tix goed strak zonder dat het gaat bobbelen ? Dat is een beetje wat ik vrees dat mij zal overkomen met een erg vloeibaar spulletje. Veel nieten en rollen en wrijven ?


Niks bobbelen, géén last van gehad. Met KIT wel omdat ie vloeibaarder ( natter dus ) is.
De TIX ( kontaktlijm ) gewoon insmeren aan beide zijden, effe indrogen, ertegenaan ( meteen goed, want je krijgt em NEIT meer los ! ), en klaar. Beetje wrijven prima, maar aandrukken of rollen hoeft niet, zit meteen goed.

JaY

V!N
22 januari 2004, 19:00
Zo Nico, flink aan het trippen weer ? :P

nicoverduin
22 januari 2004, 19:03
Neuh,
Mot eerst weer wachten tot de Deluxe Reverb klaar is. Dan mag ik weer een kast bouwen en............ :-D :-D :-D :-D ..............weer trippen :evil: ...............weer die koppijn.
Nico :-D :-D

mathe
22 januari 2004, 21:40
@ V!N: Die blocklogo is niet van mij maar van een kennis in de VS. De rode is wel van mij en is een kopie van mijn JMP50.


Betreffende bekleden, dit is hoe ik het doe op nieuw hout:

Ik behandel het hout eerst met een mengsel van schellak en alcohol (50/50). Ik zet er met een kwast een dunne laag op die na enkele minuten droog is.
Daarna even heel licht opschuren met korrel 400.
Ik gebruik, zoals velen, Bison Tix. Ik breng dit aan met een lijmspatel. Lijkt op een plamuurmes maar heeft een getande rechte rand waardoor de lijm goed en gelijkmatig over het oppervlak wordt verdeeld.
Ik breng de lijm zowel op het hout als op het vinyl aan en laat het een kleine 10 minuten drogen.
Hierna breng ik de bekleding met een zachte doek aan en zorg ervoor dat er geen bobbels e.d. ontstaan.
Als je teveel lijm aanbrengt op het hout of vinyl ontstaan er onherroepelijk wel bobbels. Laat deze gewoon met rust, ze drogen voor 99% in als de lijm opdroogt.

Marc

Mr.Jay
23 januari 2004, 09:05
>Betreffende bekleden, dit is hoe ik het doe op nieuw hout:
Ik behandel het hout eerst met een mengsel van schellak en alcohol (50/50). Ik zet er met een kwast een dunne laag op die na enkele minuten droog is.
Daarna even heel licht opschuren met korrel 400.

rest is hetzelfde als ik het doe Marc.
Maar wat doet die laag die je erop smeert precies ? alleen reiniging van het hout ?
Heb je nog een handelswijze of tip om te bekleden om NIET nieuw hout ?
Ik heb nog een gigantische TIX-klus ( wordt een hele grote emmer )staan > een 60's FenderCAB wat opnieuw blonde gemaakt moet worden. Echter hebben ze met bison( weet niet tix of kit ) een vies skai-soort erop geplakt. Dta moet er dus af en de lijmresten ook > dat zal wel niet makkelijk lukken. Heb tot nu toe alleen maar nieuwe kastjes bekleed.

JaY

nicoverduin
23 januari 2004, 09:37
Ik denk dat ie daarmee de losse vezels van het hout weghaalt een daarmee een beter lijm oppervlak maakt. Na die laag gaan de vezels omhoog staan. De schuurtie daarna weg. Dan krijg je een mooi strak oppervlakte en de lijm trekt niet gelijk diep in het hout.

Dat wordt eerst lijm verwijderen. Schuren. En dan zou je een laagje kunnen doen lijkt mij.
Nico

mathe
23 januari 2004, 20:41
Jay, Nico,

Ik gebruik het schellak/alcohol mengsel om het hout met een heel dun laagje af te sluiten. Hierdoor kan de lijm die je er later opdoet niet het hout intrekken. Dit kan namelijk het hout 'dood' maken.

Jay, ik heb met je te doen :D
De keren dat ik lijm moest weghalen deed ik dit met een bandschuurmachine en dat ging prima. Natuurlijk uitkijken dat je niet teveel wegschuurt. Even naschuren met een vlakschuurmachine en korrel 150. Daarna afdoen met een vochtige doek en klaar.
Bij een gebruikte kast is het meestal niet nodig om de schellak truc uit te halen omdat er nog resten in het hout aanwezig zijn.

Marc

Franc
23 januari 2004, 22:21
Nou nou, ik let ff een paar dagen niet op en mijn hele topic gaat met me aan de haal :-D

Waar hebben we het nou over? Het beplakken van het hout? Ik heb nog niet eens een chassis :D

nicoverduin
23 januari 2004, 22:29
Schet dan ook op !! :-D :-D :-D

Franc
23 januari 2004, 22:34
Hahaha, nou zeg je precies het tegenovergestelde van Marc.
Die zegt juist dat ik rustig aan moet doen ;)
En dat doe ik dan ook.
Ben bovendien ook nog met mn andere bak bezig en ik heb me deze week uit de naad gewerkt (op mn 'betaalde werk').
Aan de slag dus weer :-D

mathe
23 januari 2004, 22:47
Franc, moet jij niet naar een kinderboerderijtje ofzo? :-D
Volgens mij heb je helemaal geen tijd om te hobbyen!

Marc

Franc
23 januari 2004, 22:50
Hahaha kinderboerderij met een kind van 9 weken?
Die is alleen nog maar geinteresseerd in moeders borst ;)
Bovendien, ik woon bijna tegenover een kinderboerderij, dus hij kan zo vanuit de box naar de dieren kijken ;) (die nu bovendien in de winterverblijven zittemn, dus nix te zien)...

Neeeeee, papa kan best ff hobbyen hoor.

mathe
23 januari 2004, 22:55
Heb je ondertussen nog wat ontbrekende onderdelen gevonden?

Franc
23 januari 2004, 22:57
Nee, ik ben echt de hele week van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat aan het werk geweest :(

Ik heb nog wel een partijtje carbonfilm weerstanden via ebay gekocht.
Gewoon nieuwe om een voorraadje op te bouwen voor weet ik veel wat voor project.
Ik heb nog steeds mijn hoop op Kwakkelstijn of zoiets...