PDA

View Full Version : houtsoorten



buuck
19 januari 2004, 12:24
heeft er hier iemand verstand van houtsoorten? kzou eigenlijk graag willen weten welke houtsoort welke eigenschappen heeft, kwa klank en gewicht enz... uiterlijk ook. er is opzich weinig over te vinden. dus als iemand zin heeft om dat uit te zoeken, zou ik de houtsoorten en de eigenschappen daarvan graag op een rijtje zien :D

mijn dank zal groot zijn :)

bert k
19 januari 2004, 14:33
Ken je deze site al? http://www.rampartguitars.com/Tonewoods.htm

buuck
19 januari 2004, 15:51
thnx. mja ik was em toevallig net aant bekijken voordat ik je post had gelezen. Toch heb ik een houtsoort gevonden genaamd Afzelia die mij erg aanspreekt, wordt o.a. ook gebruikt in de warwick streamer stage II. ik wil zelf zon beetje gaan leren een bas te bouwen. heb laatst al heeltijd met gewoon dom ruw hout een body proberen te maken en dat lukt me al aardig moet ik zeggen. Dus wil ik een body maken van Afzelia en anders bubbinga. De neck ga ik zelf niet maken, die laat ik denk ik maken. die wil ik graag van ovangkol gemaakt hebben en pao ferro toets. de body wordt denk ik iets tussen een warwick dolphin en een thumb model, tenzij me iets heel gaafs opkomt. het zal vast en zeker wel een duur project worden. maar ik ben er ook van plan om er zo lang aan te werken als dat ding nodig heeft en niet zo snel mogelijk klaar maken om er mee te spelen. daar is t te duur voor denk ik. Het hout van de body zal waarschijnlijk niet zo duur zijn omdat ik daar misschien wel goedkoper aan kan komen. Het is dus eigenlijk mijn eerste serieuse zelfbouw project maar ik ben echt wel van plan dat als er iets mis gaat of ik weet niet precies wat de bedoeling is, het advies van een pro ga inwinnen en die de boel ff laat bekijken.

now wish me luck 8)

ToolRulez
19 januari 2004, 16:21
Ben je toevallig aangemeld bij Talkbass? Daar lopen heel wat Luthiers rond die je van alles kunnen vertellen over het bouwen van basgitaren. Volgens mij hebben ze er zelfs een speciale hoek waar je vragen kan stellen aan een aantal bouwers.

Enkele voorbeelden van Luthiers die regelmatig op de site te vinden zijn: Mighael Dimmin, Darrin Huff, Carey Nordstrand en de bouwer van JP Basses uit Frankrijk.

EDIT: Even vergeten: Veel Geluk :)

buuck
19 januari 2004, 16:33
thnx dude, ik ga me meteen aanmelden bij talkbass. heb ik iig nog iets achter de hand alsk er ff niet uitkom :)

All Dirt
19 januari 2004, 20:51
http://www.warmoth.com/common/frames/bassbodies.htm

Is ook een goede site wat betreft hou en zelfbouw.
Heb er al heel wat uurtjes op gezeten. :roll:

All Dirt
19 januari 2004, 20:53
http://www.warmoth.com/common/frames/bassbodies.htm

ook wel een goede site over hout en zelfbouw.

Staat trouwens niks over afzelia op maar dat heb je al bij warwick gelezen denk ik.

suc6

urezna
21 januari 2004, 13:43
Afzelia????
dat heb ik thuis op de vloer in visgraat motief liggen!!!! :-)
(echt waar dus)
met maple bies..... ook al zo'n fijne houtsoort voor gitaren ;-)

afwerken met parketolie?

buuck
21 januari 2004, 16:42
wie weet :wink: kga er geen dikke lak shit overheen pompen. zo naturel mogelijk houden, maybe donkerblauw transparant. dus nog met duidelijke houtnerf

buuck
21 januari 2004, 16:43
kzit trouwens ook te denken of ik t een soort thunderbird body maak van dat spul. en dan 5 snarig hmmz. ben er nog niet helemaal uit eigenlijk... mja dat wordt maar vanalles uit tekenen :)

John P
22 januari 2004, 23:04
De site van Elio Martina heeft veel informatie over houtsoorten.