PDA

View Full Version : Jimmi Hendrix sound, hoe krijgen jullie die?



Jaanssen
18 januari 2004, 18:12
Jimmi Hendrix sound, helemaal te gek maar hoe krijgen jullie die, wat heb je er voor nodig?

Wilson
18 januari 2004, 18:16
fender strat met beetje vintage achtige pickups in een marshall plexi met eventueel een lekkere fuzz en wah

The Thumb
18 januari 2004, 18:18
door met je tanden te spelen natuurlijk! :-D

even wat serieuzer: strat + marshall plexi stack vol open en een goede fuzz (fulltone “69/“70 of Everman Fuzzdrive), evt aangevuld met een wah, univibe en octavia. Dan moet je aardig in de buurt kunnen komen

Hempo
18 januari 2004, 18:39
en gewoon een kwestie van lijp spelen, 3-tonig-benden, en hele zooi ruis en troep op de achtergrond zetten :D

hoofd
18 januari 2004, 19:22
cd'tje ervan opzetten...tadaa, het geluid van Hendrix.

Hempo
18 januari 2004, 20:13
huhuh

HIM
18 januari 2004, 20:40
hoe gaat dat 3 tonig benden in zn werk?

Hempo
18 januari 2004, 21:46
pak met je ringvinger een begintoon en bend m zover mogelijk :), ik haal nog geen 2,5 op 011-snaren, maar msischien heb je wat dunnere snaren, zodat je makkeljik kan benden. :)
maar t was meer van bijwijze van, gewoon vaag benden, dat doet die gast ook wel es jah

Javaca
18 januari 2004, 22:14
en natuurlijk volume op 10 en je gitaar in de fik steken tijdens het spelen. (Als je een kunstgebit hebt moet je uitkijken dat het niet aan een snaar blijft hangen staat zo stom)

Verder gebruik ik hals+middenelement en bij wild thing de bassnaren terug laten klappen op het fredboard.

Hempo
18 januari 2004, 22:22
En af en toe in zo'n solo helemaal naar de hoogste tonen glijden weetjewel :
ttaadaa da a da a aa a aa weiwww taa dada tadaa wiwww

dat Wwiww is dan die slide :)

green_day
18 januari 2004, 22:24
En af en toe in zo'n solo helemaal naar de hoogste tonen glijden weetjewel :
ttaadaa da a da a aa a aa weiwww taa dada tadaa wiwww

dat Wwiww is dan die slide :)

duidelijk.. NEE!

Hendrix tone: neck element (single coil), tone op 10 en flink wat bottom-end er bij. En over een dikke buizenbak spelen uiteraard

sash
18 januari 2004, 22:25
Nu weer even serieus:

Een Strat met een vintage style Marshall en Fuzz Face.

Javaca
18 januari 2004, 22:27
En af en toe in zo'n solo helemaal naar de hoogste tonen glijden weetjewel :
ttaadaa da a da a aa a aa weiwww taa dada tadaa wiwww

dat Wwiww is dan die slide :)

duidelijk.. NEE!

Hendrix tone: neck element (single coil), tone op 10 en flink wat bottom-end er bij. En over een dikke buizenbak spelen uiteraard

Bij wild thing gebruik ik hals10+mid5 dat klinkt wat holler.

sash
18 januari 2004, 22:32
Hendrix tone: neck element (single coil), tone op 10 en flink wat bottom-end er bij. En over een dikke buizenbak spelen uiteraard

?? Nee man, Hendrix speelde vrijwel alleen op z'n brugelement met fuzzface.

vulvasonic
19 januari 2004, 12:46
Als je wilt klinken als Hendriks, moet je ten eerste zijn spel (stijl) kopiėren, ten tweede je handen laten groeien en pas dan de door hem gebruikte spullen aanschaffen. En waarschijnlijk klink je dan NOG niet al Jimi Hendriks.

Tegen de tijd dat je bijna net zo klinkt als Jimi, kotst iedereen je uit, want wie wil er nu een Hendrixkopie???

Verdiep je in zijn spel en ontwikkel je eigen stijl....... :soul:

birt
19 januari 2004, 14:53
hij speelde trouwens linkshandig op een rechtshandige strat waarbij de snaren omgedraaid waren en de knoppen en trembar dus bovenaan zaten, doe dat maar eens na :D

Voidhead
19 januari 2004, 15:11
Als je wilt klinken als Hendriks, moet je ten eerste zijn spel (stijl) kopiėren, ten tweede je handen laten groeien en pas dan de door hem gebruikte spullen aanschaffen. En waarschijnlijk klink je dan NOG niet al Jimi Hendriks.

Tegen de tijd dat je bijna net zo klinkt als Jimi, kotst iedereen je uit, want wie wil er nu een Hendrixkopie???

Verdiep je in zijn spel en ontwikkel je eigen stijl....... :soul:

zat er al op te wachten totdat er weer zo'n reactie kwam... :wink:

Anavrin
19 januari 2004, 16:18
vooral dat HendriKs is mooi, die gast noemde zichzelf HendriX....
Maarre, wat voor spullen heb je al?
Verder singlecoil brugelement, toneknoppen vol open, flinke distortion (maar niet zo erg dat je tijdens rustig spelen al last van feedback hebt), en zoals al was gezegd, tussen de rustige lage akkoorden af en toe naar de hoge toe sliden. Meersnarige bends klinken ook altijd wel goed bij z'n stijl, dus ipv 1 snaar te benden, gewoon het hele akkoord benden. De bovengenoemde spullen voegen natuurlijk ook wel iets toe, maar ik denk dat het niet de bedoeling is om meteen duizenden euro's uit te geven, alleen om een bepaald geluid te krijgen. Zo zou je bij iemand die het geluid van Brian May wil moeten zeggen dat hij een gitaar moet laten bouwen bij die Australier die Brian's gitaren tegenwoordig bouwt/ onderhoudt (3000 euro of nog meer), 12 Vox AC30's (12x 2000 euro), en nog een paar pedalen moet kopen.....

Anavrin
19 januari 2004, 16:22
het was eigenlijk Hendricks, maar hij noemde zich Hendrix. oh ja, van het ene akkoord naar het andere sliden (ipv gewoon overpakken) deed ie ook nog al eens

guitarmonk
19 januari 2004, 17:24
maar dan kun je nog wel zijn geluid lekker vinden toch?

sash
19 januari 2004, 18:22
hij speelde trouwens linkshandig op een rechtshandige strat waarbij de snaren omgedraaid waren en de knoppen en trembar dus bovenaan zaten, doe dat maar eens na :D

Niet zoveel bijzonder aan toch? Dat soort Strats spelen niet veel anders dan normale Strats.

birt
19 januari 2004, 19:34
hij speelde trouwens linkshandig op een rechtshandige strat waarbij de snaren omgedraaid waren en de knoppen en trembar dus bovenaan zaten, doe dat maar eens na :D

Niet zoveel bijzonder aan toch? Dat soort Strats spelen niet veel anders dan normale Strats.

het is wel verschrikkelijk irritant om op te spelen met die knoppen bovenaan, en ik gaf alleen maar aan wat hij moet doen om exact hetzelfde te gaan klinken :P

Jaanssen
19 januari 2004, 19:37
Een Fender American Strat en een Roland cube 30 gekocht. De versterker ben ik nog niet geheel uit, vele knoppen, Gain EFX Delay/ Reverb.

Gekocht bij Verspuy in Rotterdam, ze benadrukten dat ze geen dozenschuivers waren maar het ging mij toch allemaal erg snel in een kwartiertje stond ik weer buiten, ik zit er wat vreemd tegenaan te kijken, ik heb van tevoren veel op internet gezocht maar de praktijk is anders.

(Stond buiten alles in te laden komt de verkoper: heeft u al een snoer? nee die had ik nog niet, dat is dan 8€ zegt hij, ik weer naar binnen om af te rekenen terwijl ik toch net voor ongeveer 1700€ gekocht had..dat wilde ik even kwijt).

Achteraf niet zo'n leuke zaak.

bert k
19 januari 2004, 19:43
Dat ben ik niet van ze gewend. Meestal heel vriendelijke mensen die de tijd nemen. Was het soms heel druk of zo?

Jaanssen
19 januari 2004, 19:46
Nee helemaal niet, er waren drie verkopers en een paar klanten.

Misschien had de verkoper het zelf niet door dat het betreft dat snoer een beetje hard zakelijk overkwam. Ik wist dat ik bij andere zaken goedkoper kon kopen maar ik dacht service is ook wat waard.

Nu zie ik geen verschil met Feedback bijvoorbeeld.

The Thumb
19 januari 2004, 20:02
ik ben me daar toch eens een keer genaaid met mijn kapotte versterker.. :evil: :evil: :evil:

green_day
19 januari 2004, 20:09
Hendrix tone: neck element (single coil), tone op 10 en flink wat bottom-end er bij. En over een dikke buizenbak spelen uiteraard

?? Nee man, Hendrix speelde vrijwel alleen op z'n brugelement met fuzzface.

ja dat zou wel kunnen ja, maarja ik heb geen brug single coil. Aangezien die middenstanden te smooth klinken, de mid iets te dun blijft er alleen voor mij een neck element over.. En bij mij komt er dan echt wel een hendrix geluid uit, uiteraard niet met distortion/od

Jaanssen
19 januari 2004, 20:43
http://www.fulltone.com/69.asp

Bedoelen jullie deze?

sash
19 januari 2004, 23:11
hij speelde trouwens linkshandig op een rechtshandige strat waarbij de snaren omgedraaid waren en de knoppen en trembar dus bovenaan zaten, doe dat maar eens na :D

Niet zoveel bijzonder aan toch? Dat soort Strats spelen niet veel anders dan normale Strats.

het is wel verschrikkelijk irritant om op te spelen met die knoppen bovenaan, en ik gaf alleen maar aan wat hij moet doen om exact hetzelfde te gaan klinken :P

Tis indeed ff wennen, maar dan klink je ook wel hetzelfde ;)

The Thumb
20 januari 2004, 08:42
http://www.fulltone.com/69.asp

Bedoelen jullie deze?

ja, bijvoorbeeld deze

The Thumb
20 januari 2004, 08:44
hij speelde trouwens linkshandig op een rechtshandige strat waarbij de snaren omgedraaid waren en de knoppen en trembar dus bovenaan zaten, doe dat maar eens na :D

Niet zoveel bijzonder aan toch? Dat soort Strats spelen niet veel anders dan normale Strats.

het is wel verschrikkelijk irritant om op te spelen met die knoppen bovenaan, en ik gaf alleen maar aan wat hij moet doen om exact hetzelfde te gaan klinken :P

Tis indeed ff wennen, maar dan klink je ook wel hetzelfde ;)

maakt wel degelijk uit voor je geluid. De staggered pole pieces van de elementen zijn berekend op rechtshandig gebruik. Als je de snaren omdraait, maar niet de elementen heeft dat dus wel degelijk invloed

Epic
20 januari 2004, 09:53
Zo'n curly telefoonachtige gitaarsnoer draagt ook wel bij tot het geluid denk ik.

en natuurlijk 6 joints roken met daarbij wat LSD en je ben helemaal Jimi (of anderen dat ook vinden is de vraag...)