PDA

View Full Version : te weinig sustain?



Wilson
18 januari 2004, 16:57
ik heb een fender stratocaster, maar ik heb voor mn gevoel veel te weinig sustain. Nou is het natuurlijk zo dat strats sowieso weinig sustain hebben door de bolt on neck bijvoorbeeld, maar ik heb wel heel weinig sustain als ik het vergelijk met andere stratspelers/opnamen. Zou het helpen om de action enigzins te verhogen, ik heb nu namelijk wel enigszins last van fretbuzz. Verder heb ik een vrij aggressieve aanslag zeg maar, ik houd er van lekker op de snaren te raggen, en volgens mij komt dit de sustain ook niet ten goede of wel? verder nog tips om sustain te verhogen zonder een compressor te hoeven kopen.

kokeleko
18 januari 2004, 17:16
Vibrato toepassen, gain instelling verhogen, harder spelen, buizenamp gebruiken, en idd dikkere snaren , hogere aktie.

Of, je neemt een gitaar met EMG's :dance: spam, spam

Wilson
18 januari 2004, 17:20
vibrato is idd waar, gain instellingen is geen optie, speel alleen clean of met randje, harder spelen werkt idd enigzins, gebruik al buizenamp, gebruik 011, toch dik genoeg lijkt mij, en hogere actie ga ik dus proberen dan.

en emgs hoef ik niet haha

kokeleko
18 januari 2004, 17:25
Misschien dan toch iets van een booster if idd een goede compressor, als je clean speelt, tja dan moet je wat.

Wilson
18 januari 2004, 17:46
ik heb ff de actie verhoogd net een beetje waardoor hij veel minder fretbuzzt, en ik moet zeggen, de sustain is al een heel stuk beter geworden

The Thumb
18 januari 2004, 18:21
als je van clean houdt, probeer dan je versterker zo hard mogelijk te zetten zonder dat hij gaat oversturen. hierdoor creeert je versterker meer sustain.

NeeraDJ
18 januari 2004, 19:23
Wat voor strat heb je (gemaakt in)? Een manier om je sustain een klein beetje te vermeerderen is de kam vervangen. Wanneer deze van plastic is dan heb je vaak last van toch iets minder sustain. Je moet ook ff kijken of de brug goed zit. Ik denk toch dat het aan de elementen ligt. Misschien hebben ze teveel string pull en dat kan een duidelijke oorzaak van te weinig sustain zijn.

Wilson
18 januari 2004, 19:26
het is een 62 reissue uit japan van 1987, en stringpull lijkt me niet, zit 1 cm tusen snaren en elementen

Lacrymosa
18 januari 2004, 20:12
Techniek wil vaak ook wel helpen

en anders, een multitone

CheerS!!

Anders Destium
18 januari 2004, 20:14
hate to say this, maar het kan ook een kwestie van techniek zijn. De manier van aanslag kan uitmaken, zeker als je al op dikke snaren speelt. Als je je manier van spelen niet aanpast zal bijvoorbeeld een setje 013 geen wereld van verschil opleveren.

Als je écht vindt dat je te weinig sustain hebt kun je het beste een sustainer kopen of een gitaar overwegen met neckthru/set neck en een stoptail :wink:

marc_o
18 januari 2004, 20:21
En.........je kunt ook gewoon een mindere gitaar hebben, heb ooit een Strat deluxe gehad, mooi om te zien maar de sustain van een natte krant, terwijl ik er ook van hetzelfde type heb bespeeld die een prima sustain hebben. Breng 'm eens langs bij een bouwer, die hebben vele tips om de sustain te verbeteren, wellicht de hals-bodyverbinding nakijken, pook vastzetten, affijn, er is een hoop aan te doen hoor.

Wilson
18 januari 2004, 20:24
wat zou er aan de body halsverbinding mis kunnen zijn dan? het si overigens zo dat nu de action wat hoger staat hij nauwelijks nog fretbuzzt en nu de sustain ook wel stukje langer is. verder heeft anders d wel beetje gelijk over die aanslag, ik hou er van hard op de snaren te raggen zodat bij de aanslag de snaar al tegen het fretboard aan stoot, wat uiteraard de snaar dempt, dus mischien zou andere techniek of dunner plectrum wel kunnen helpen

Jeee
18 januari 2004, 20:33
misschien kun je 2 extra veren aan de tremolo hangen?
tenzij je die tremolo echt gebruikt natuurlijk.

Negative K3 fan
18 januari 2004, 21:33
veel sustain gaat verloren in ded brug. Extra veren bijplaatsen of de tremolo volledig blokkeren zal gepaard gaan met een verbetering voor je sustain, verder de action omhoog, fretbuzz killt je sustain als zout een slak.

The Thumb
18 januari 2004, 21:33
wat zou er aan de body halsverbinding mis kunnen zijn dan? het si overigens zo dat nu de action wat hoger staat hij nauwelijks nog fretbuzzt en nu de sustain ook wel stukje langer is. verder heeft anders d wel beetje gelijk over die aanslag, ik hou er van hard op de snaren te raggen zodat bij de aanslag de snaar al tegen het fretboard aan stoot, wat uiteraard de snaar dempt, dus mischien zou andere techniek of dunner plectrum wel kunnen helpen

volgens mij heeft jouw gitaar gewoon een aftselbeurtje nodig...

je hebt zelfs na het verhogen van de actie nog last van fretbuzz.

ik speel zelf op 011 snaren, heb een erg harde aanslag, maar geen fretbuzz. wel sustaaaaaaiiiiiinnnnn...

Wilson
18 januari 2004, 21:35
gebruik tremelo nooit dus die staat al helemaal vast, mischien zit er idd wel iets in die afstelbeurt ja

Wilson
18 januari 2004, 23:16
ik heb nu zelf ff mn gitaar wat anders afgesteld, en de fretbuzz is nu bijna verdwenen zonder speelgemak te verliezen. maar volgens mij heb ik de oorzaak van de fretbuzz gevonden. het fretwerk is niet helemaal honderd procent meer. De gitaar is al 17 jaar oud en de frets zijn dan ook hier een daar wat ingesleten, maar volgens mij ligt de 15e fret ook iets te hoog ter hoogte van de g snaar. De g snaar fretbuzzt nu eigenlijk nog alleen nog een beetje, en als ik de b of e snaar ter hoogte van de 14e fret bend, dan ratelen ze tegen die te hoge 15e fret en en krijg je bij de b enorme fretbuzz, en de e snaar wordt zelfs helemaal gedempt. Dit is dus alleen als ik bij de 14 fret bend, dus dit moet wel aan die fret liggen lijkt me. Ik heb alleen nog niet echt een hoogteverschil tussen de frets gezien, al is dit waarschijnlijk een heel klein verschil. Zou het helpen als ik de frets laat vlakken door een gitaarbouwer?

marc_o
19 januari 2004, 00:20
[quote="Wilson"]wat zou er aan de body halsverbinding mis kunnen zijn dan?


Bijvoorbeeld:
>Schroeven kunnen vaster
>Fender japan heeft er een stukje karton tussen gedaan om de hoek ietwat bij te stellen
>Scheef

Dit zijn zomaar voorbeelden, je weet maar nooit wat je tegenkomt.