PDA

View Full Version : Stratocaster fan heeft informatie nodig om gitaar te kopen!



bertstratocaster
18 januari 2004, 14:23
Hoi allemaal,

Ik ga beginnem met elekrische gitaar te spelen en ben helemaal weg van stratocasters. Alleen er zijn een heleboel verschillende soorten van het merk Squier, waar ik er een van zoek, omdat ik als beginner gewoon een leuk gitaarje wil hebben met een aardige prijs/kwaliteit vergelijking.

Mijn vragen aan jullie als experts:
1) Telecaster, Showmaster, Stratocaster... Wat is het verschil tussen deze types?

2) Standard, Standard Double Fat, Standard Fat, Affinity, Afinnity Fat ...Wat wordt hiermee bedoeld?

Deze types zag ik op http://www.squierguitars.com/gear/gear.php?node_id=2235

3) Ik wil o.a. punk muziek gaan spelen van Pennywise en Green Day.
Maakt het verschil uit welke gitaar je koopt als je punk muziek wil maken, of Rock, Hard Rock, Metal? Welke gitaar hoort bij deze stromingen? Of is er geen verschil?

Alvast bedankt voor de reacties,
Bert

The Mule
18 januari 2004, 14:35
Voor punk zou ik eerder richting een Showmaster gaan, dan naar 1 van de traditionele modellen (Strat en Tele). Zowel het uiterlijk als de humbucker vs. single-coil keuze sluit beter aan op jouw wensen lijkt me...

bertstratocaster
18 januari 2004, 15:02
Bedankt voor je reactie The Mule.

The Mule:
Voor punk zou ik eerder richting een Showmaster gaan, dan naar 1 van de traditionele modellen (Strat en Tele). Zowel het uiterlijk als de humbucker vs. single-coil keuze sluit beter aan op jouw wensen lijkt me...

Het roept vragen bij mij op.
Zijn deze gitaren ook voor en goede prijs verkrijgbaar voor een beginner?
Het is toch ook mogelijk om op een stratocaster een humbucker te zetten? Of ben ik dan verkeerd ingelicht? (en wat kost dit grapje)
De meeste punkbands spelen toch op stratocasters (billiejoe van GreenDay o.a.)?

Ik hoop dat ook mijn andere vragen beatwoord kunnen worden. Ik heb namelijk echt hulp nodig bij het uitzoeken van mijn gitaar.

Nicci
18 januari 2004, 15:14
waarom zou je er een humbucker in zetten als je er 1 met een humbucker kan kopen?

punkydude
18 januari 2004, 15:16
Kzou voor de standard fat strat gaan! De affinity serie is echte crap

Negative K3 fan
18 januari 2004, 15:26
Kzou voor de standard fat strat gaan! De affinity serie is echte crap

+1

bertstratocaster
18 januari 2004, 15:38
Kzou voor de standard fat strat gaan! De affinity serie is echte crap

Bedankt voor de mededeling wat crap is. Kunnen jullie misschien ook toevoegen waarom dat zo is? Dat zal helemaal top zijn!
En reacties op deze vraag 1 en 3 zijn ook welkom:

1) Telecaster, Showmaster, Stratocaster... Wat is het verschil tussen deze types?

3) Ik wil o.a. punk muziek gaan spelen van Pennywise en Green Day.
Maakt het verschil uit welke gitaar je koopt als je punk muziek wil maken, of Rock, Hard Rock, Metal? Welke gitaar hoort bij deze stromingen? Of is er geen verschil?

Vexx
18 januari 2004, 15:55
Squier maakt (kopieert eigenlijk) verschillende modellen. Dit zijn:

De Telecaster
http://onlinerock.com/musicians/vexx//Squier/Standard_Fat_Tele.jpg

De Stratocaster
http://onlinerock.com/musicians/vexx//Squier/Standard_Strat.jpg

De Showmaster
http://onlinerock.com/musicians/vexx//Squier/Showmaster_HH_S_K.jpg

Standard en Affinity zijn de 'uitrustingsniveaus'. De Standard is duurder, en ook een stuk beter dan de Affinity. Niemand op dit forum zal je een Affinity aanraden...

Dan heb je nog de Fat aanduiding. Dat betekent dat er een humbucker in de brugpositie zit. Double Fat betekent dan dus dat er zowel in de brug- als in de nekpositie een humbucker zit. Dit wordt ook regelmatig aangeduid met HH (Hum-Hum). De Showmaster die op het plaatje staat is een Squier Signature (en is daarom ook wat duurder dan de andere twee). De Showmaster heeft echter wél twee humbuckers én een Floyd-Rose licenced brug.

Het is hierboven misschien ook al wat te lezen, maar mijn advies gaat uit naar de Showmaster (reversed headstocks roeleren!). Ik schat dat deze axe rond de 350/400 euro kost. Als je (nog) budget over hebt kan je misschien overwegen om een (eventueel) tweedehands mexicaanse Fender te kopen. Die zijn nog wel een stapje beter dan de Squier Standards.

Ik hoop dat het niet zwart voor je ogen ziet van alle info, veel succes met je zoektocht!

ROCK ON!!! :zz:

Vexx
18 januari 2004, 16:12
Kzou voor de standard fat strat gaan! De affinity serie is echte crap

Bedankt voor de mededeling wat crap is. Kunnen jullie misschien ook toevoegen waarom dat zo is? Dat zal helemaal top zijn!


Ten eerste schijnen de Affinity's gemaakt te zijn van triplex... een beetje een gitaaronwaardig soort hout als je het menig gitarist vraagt. Verder vond ik de 'feel' van de gitaar een stuk minder: de hals was niet zo goed als die van een Standard (slecht afgewerkt).


1) Telecaster, Showmaster, Stratocaster... Wat is het verschil tussen deze types?

Zie ook mijn vorige post, de tele is het minst geschikt voor metal, is er simpelweg niet voor gemaakt. De Fat Stratocaster heeft net als de Showmaster een humbucker in de brug, wat hem meer geschikt maakt voor metal/punk.


3) Ik wil o.a. punk muziek gaan spelen van Pennywise en Green Day.
Maakt het verschil uit welke gitaar je koopt als je punk muziek wil maken, of Rock, Hard Rock, Metal? Welke gitaar hoort bij deze stromingen? Of is er geen verschil?

Er is niet één speciale gitaar die geschikt hiervoor is: er zijn er veel meer. Aan jou om de keuze te maken welke jij het lekkerste vind. Een humbucker (in de brug) is voor veel mensen een vereiste, maar er zijn ook bands die het met single-coils doen. Het is allemaal erg 'alles mag, niets moet'.

Ik raad je aan om ook te kijken naar bijvoorbeeld de Epiphone G400. Dat is een Gibson SG type, en veel punkers spelen op zo'n gitaar. De website is (uiteraard) www.epiphone.com. De prijs ligt rond de 400 euro geloof ik.

Sambal
5 februari 2004, 14:37
Ten eerste schijnen de Affinity's gemaakt te zijn van triplex... een beetje een gitaaronwaardig soort hout als je het menig gitarist vraagt.

+1

Je koopt ook geen gerecycled toiletpapier; dat heeft ook op plekken gezeten waar je dat niet wilde hebben :(

Javaca
5 februari 2004, 14:52
Kzou voor de standard fat strat gaan! De affinity serie is echte crap

Bedankt voor de mededeling wat crap is. Kunnen jullie misschien ook toevoegen waarom dat zo is? Dat zal helemaal top zijn!


Ten eerste schijnen de Affinity's gemaakt te zijn van triplex... een beetje een gitaaronwaardig soort hout als je het menig gitarist vraagt. Verder vond ik de 'feel' van de gitaar een stuk minder: de hals was niet zo goed als die van een Standard (slecht afgewerkt).


Ik heb een affinity en deze is zeker niet gemaakt van triplex.
De body's zijn gemaakt van verschillende stukken hout. Ook zijn de body's dunner dan die van de standard's en echte fenders (sneller feedback dus).
De elementen en electronica zijn crap (slecht/niet afgeschermd en krakende pots) en de plastic slagplaat trekt krom.

http://home.planet.nl/~cappe104/stratelectronics.jpg

Nielsje
5 februari 2004, 15:00
ik moet ff reageren.

ik heb een affinity (was m'n eerste gitaar..)

en de body bestaat uit drie verschillende stukken hout idd, maar is niet dunner als een normale strat! (keb namelijk ook een jap strat)

probleem is, dat er kwaliteits verschillen zijn...

zo zijn sommige kut, en sommige minder kut...

andere elementen wordt het een stuk beter van, maar dan kan je net zo goed voor een jap of mex gaan.

AART
5 februari 2004, 16:26
pennywise speelt ibanez, squier vind ik niet zo geweldig, kijk daarom eens naar een rg 170 of gsa 60 van ibanez, vind ik zelf kwalitatief beter dan squier, zeker voor punk.

yhcmarc
5 februari 2004, 16:31
el hefe van nofx daarentegen op een telecaster, dus dat zegt natuurlijk helemaal niks. Als je een strat mooi vind neem je er een, als je dan punkrock ermee wilt spelen zou ik zeggen, neem een fat strat vanwege de brughumbucker.


De meeste punkbands spelen toch op stratocasters (billiejoe van GreenDay o.a.)?

Dan ken je volgens mij niet echt veel punkbands :wink:

AART
5 februari 2004, 16:32
[quote="bertstratocaster"]Bedankt voor je reactie The Mule.

De meeste punkbands spelen toch op stratocasters (billiejoe van GreenDay o.a.)?

[quote]

dat is niet helemaal waar, bad-religion speelt gibson, heideroosjes spelen gibson, ramones speelden gibson, sex pistols speelden gibson en pennywise dus ibanez maar dat had ik al gezegt, ik zou dus eerder gaan voor epiphone of ibanez. van epiphone weet ik dat de standard modellen wat duurder zijn maar bij ibanez moet je maar eens naar de modellen kijken uit mijn post hierboven.

Sambal
5 februari 2004, 19:09
De meeste punkbands spelen toch op stratocasters (billiejoe van GreenDay o.a.)?

Dan ken je volgens mij niet echt veel punkbands :wink:

Even denken... :D
Bad Religion, Pennywise, NOFX, Rancid, Guttermouth, Less Than Jake, Toy Dolls, Sick Of It All, Anti-Flag, Rise Against, Me First & The Gimme Gimmes, The Vandals, The Exploited, Bracket, Millencolin, No Fun At All, No Use For A Name, Pulley, Agnostic Front, The Hives, The Bouncing Souls, Adolescents, Dropkick Murphys, Sum 41, Midtown, Blink 182, New Found Glory, The Ataris, Audio Karate, Simple Plan, Propaghandi, Burning Heads, Lagwagon, The Offspring, Green Day, Descendents, Good Riddance, Uncommonmenfrommars, Yellowcard, Good Charlotte, Sex Pistols, The Clash, Dead Kennedys, Dag Nasty, The Mighty Mighty Bosstones, Black Flag, The Distillers, Mad Caddies, Swingin'Utters, The Lawrence Arms, The Damned, Against All Authority, Avail, Flogging Molly, Suicidal Tendencies, Voodoo Glow Skulls, H2O, Hot Water Music, Gob, Wizo, Snuff, Consumed, Goldfinger, U. S. Bombs, Rocket From The Crypt, The Faction, Ramones, Motörhead, A. F. I., Death By Stereo, 98 Mute,...


Nu kap ik, want anders loopt het forum weer te flippen :-D

AART
5 februari 2004, 19:14
en 90 % speelt gibson :-D ....

Baker
5 februari 2004, 20:32
Gibson SG is wel een mooi punk gitaartje dacht ik zo...
Maarre, volgens mij zit punk niet in het type gitaar dat je speelt hoor....

AART
5 februari 2004, 21:28
nou, ik zie nog niet zo snel punk gespeeld worden op een telecaster, maar het klinkt gewoon beter op een les paul of sg.

Nielsje
5 februari 2004, 21:33
een tele heeft vanzich zelf een behoorlijk zwaar geluid anders..

en tis ook een fijne gitaar om 'hard' op te spelen vind ik

Matje
5 februari 2004, 22:09
[quote="bertstratocaster"]Bedankt voor je reactie The Mule.

De meeste punkbands spelen toch op stratocasters (billiejoe van GreenDay o.a.)?

[quote]

dat is niet helemaal waar, bad-religion speelt gibson, heideroosjes spelen gibson, ramones speelden gibson, sex pistols speelden gibson en pennywise dus ibanez maar dat had ik al gezegt, ik zou dus eerder gaan voor epiphone of ibanez. van epiphone weet ik dat de standard modellen wat duurder zijn maar bij ibanez moet je maar eens naar de modellen kijken uit mijn post hierboven.

Ramones speelden mosrite en fender

AART
6 februari 2004, 14:50
oeps :oops: , sorry, de bassist heeft een paar solo albums opgenomen met gibson, das de gibson waar frank, de gitarist van de heideroosjes nu mee speelt, daarom dacht ik ff dat ramones op gibson speelden, maar dat is idd niet waar.

Fatality
8 februari 2004, 13:28
oeps :oops: , sorry, de bassist heeft een paar solo albums opgenomen met gibson, das de gibson waar frank, de gitarist van de heideroosjes nu mee speelt, daarom dacht ik ff dat ramones op gibson speelden, maar dat is idd niet waar.

Het lijkt me ook erg onwaarschijnlijk en zeer overbodig als the ramones op gibsons speelden. Dat geluid dat ze maken krijg je met een Neckermanngitaar nog uit je squier versterker :)

green_day
8 februari 2004, 20:36
El Hefe speelt op een tele met andere elementen, lijken op EMG's ofzo. Het is eigelijk net wat voor punk geluidje je wil he. Als je het Green Day dookie achtige geluid wil hebben moet je een strat kopen. Je zou es moeten luisteren naar de verschillende bands en op gitaren letten. Een Les Paul heeft een heel andere palm-mute (sowieso heel ander geluid) dan een strat. Ik zeg het zo vaak: probeer gewoon eens die gitaren uit!

Harry
9 februari 2004, 11:20
het leuke van punk is dat er geen regels voor gelden. Dus kan op iedere gitaar.......

Neals
9 februari 2004, 12:16
Klopt, wij gebruiken emt wijf een combi superstrat/hollowbody en klinkt nog aardig ook.

Marco5150
9 februari 2004, 12:56
Als je punk wilt spelen dan is de squier Tom deLonge (van Blink182) stratocaster misschien ook wel een idee. Kost maar 299 euro. Veelzijdig is anders maar voor punk lijkt me het een perfect gitaartje.

http://www.feedback.nl/pages/popup.php?bar=318200955

AART
10 februari 2004, 16:34
hmm, kheb er een keer een bij live-music zien staan en er zit niet eens een tone-pot op, dus als ie schel klinkt kan je dat niet op de gitaar regelen, maar moet je het op de versterker een passen, nogal kut bij optredens.