PDA

View Full Version : roland cube30, roland cube15, of iets anders



Billie Joe Armstrong
18 januari 2004, 11:45
Ik ben een beginnende gitarist en moet nog het een en ander aan materiaal aanschaffen. Nu zie ik dat op dit forum vaak de naam roland cube30 wordt aangeprezen. Is de roland cube15 ook goed? Ik heb die versterker namelijk alleen nodig voor thuisgebruik en de roland cube30 heeft volgens mij te veel volume voor thuis.

Zijn er overigens nog andere versterkers die goed zijn voor beginnende gitaristen? Ik wil me namelijk niet blind staren op de roland cube modellen. Ik heb deze versterker alleen voor thuis nodig!

Alvast bedankt voor de tips.

-robbert-
18 januari 2004, 12:35
de roland cube is een perfect kastje om mee te beginnen. 15 is genoeg voor thuis hoor!!!

Nicci
18 januari 2004, 20:05
ik zou me helemaal blindstaren op de cube 30.
klinkt net wat voller dan 15 watt.

BlackSun
18 januari 2004, 20:19
En de cube30 kan zacht genoeg voor thuis + meer effecten/mogelijkheden.

Nocki
19 januari 2004, 08:22
Mooiste van de cube 30 is dat je kunt schakelen. mocht je ooit eens mee moeten spelen met een schoolband ofzo of een projectje kan je tenminste schakelen van clean naar een driveje ofzo...

NOcki

Phyrexian
19 januari 2004, 09:30
Fantastisch geluid, klein, maar redelijk duur vergeleken met een Cube:
Tech 21 NYC Trademark 10
http://www.tech21nyc.com/

Behringer heeft daarvan een complete kloon gemaakt (veel goedkoper) namelijk de Behringer GM110... bekijk de layout van de knoppen maar eens!

Billie Joe Armstrong
19 januari 2004, 18:36
Nu heb ik effe verder gezocht en het blijkt dat de Marshall MG 30 DFX net als de Roland Cube 30 in de prijsklasse van +/- 250 euro valt. Wat vinden jullie van deze Marshall? Beter dan de Cube 30? En zijn er nog meer goede versterkers in de prijsklasse van rond de 250 euro? Graag tips en meningen...

Nicci
19 januari 2004, 18:43
voor €250 kan je nogal wat versterkers kopen. zeker als je de 2 hands markt meeneemt. wat de cube zo geweldig maakt, is dat hij naast dat het een goede versterker is, hij er klein en draagbaar is.
kijk maar eens op www.marktplaats.nl

Nocki
19 januari 2004, 18:44
Blijf nou bij die Cube... als de marshall beter was had je die allang de hjemel in geprijsd zien... :-) die cube kan echt meel meer.


Is er iemand die de cube al een open ruggetje heeft gegeven??? lijkt mij dat ie dan wat opener wordt en wat bass kwijt raakt. lijkt mij wel wenselijk maar als dat echt zo zou zijn zou die al wel een open back hebben... of niet soms... iemand gedachten daarover???

NOcki

hadv
19 januari 2004, 19:51
nocki,
ik zou zeggen, probeer het zelf eens

billie joe: als je het geld hebt voor een cube 30 zou ik die nemen, is beter dan de cube 15 en de marshall mgfuck

BlackSun
19 januari 2004, 19:53
@ Nocki: ik vind het juist wel lekker dat die cube behoorlijk was bass heeft zo, zou echt niet minder willen!!

Nocki
19 januari 2004, 20:18
Hoi.
bassig klinkt zeker heel lekker. vooral voor de 2 overdrives maar toch is er een soort midden in het geluid waardoor hij metalic klinkt... een beetje opener karakter zou niet verkeerd zijn. heb ook het idee dat veel van het geluid gecreerd wordt door dingen om de amp heen die gaan resoneren... ik ben gewoon eens benieuwd hoe het klinkt met een open ruggetje. ik heb m al eens uit elkaar willer rukken om te kijken hoe. maar ik heb nog nioet echt een meniertjhe gevonden om m goed uit elkaar te halen zodat hij ook weer netjhes terug in oude staat kan. ik zou er graag een topje van willen maken e n dan op mn evm speakertje zetten. ik heb bij mn oude crate amp gezien dat dat geweldig klonk...ech super leuk... maar wil de am,p wel netjes terug kunnen bouwen...

Nocki

andy
19 januari 2004, 22:48
Ga voor de Cube 30, heeft meer mogelijkheden dan de 15 en voor de prijs heb je een prima handzame amp. Ik herhaal eigenlijk alleen mijn voorgangers, maar ik wilde ook nog wat gewicht in de schaal leggen. :-D

Bins
19 januari 2004, 23:36
Ik heb de Cube-15. Ik had geen geld voor de 30 en ik wilde ook echt een kleine amp die ik overal heen kon slepen. De cube-15 past makkelijk in een standaard voetbaltas, wat heel relaxt is.
Qua sound is het echt een questie van "wat heb ik nodig?", want er zitten naar mijn mening maar 2 werkbare geluiden in: De clean (die is de shit) en de "metal stack" (hier zit ik 90% van de tijd). Ik moet wel de treble bijna dicht draaien, en de mids op 4, anders is het ernstig schel (kleine speaker komt dat denk ik door).
De overdrive/distortion/metal is echt poep, klinkt helemaal nergens naar.

Dus als je een amp wil met een aantal lekkere geluidjes, en ook nog effecten, dan zou ik zeker voor de 30 gaan. Als je draagbaarheid vooropstelt, en genoeg hebt aan een clean en een high-gain sound, dan zou ik de 15 nemen.

Maar als ik het goed gok, dan is dit je eerste (en enige) versterker. Ik zou je dan toch de cube 30 aanraden. Ik heb een goeie amp in de oefenruimte staan, en die cube gebruik ik echt alleen op mn slaapkamer of om ergens mee naartoe te slepen. Als het mijn enige versterker zou zijn, dan zou ik een beetje balen van de beperktheid ervan.

P.S. Probeer em 2e hands te scoren. Die dingen zijn net uit, dus je hebt er bijna altijd een in goeie staat, voor minder geld...

Speeddemon
20 januari 2004, 00:43
check deze thread effe:
http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=18695&highlight=cube

Mijn test van Cube 15 en Cube 30.

Fuhgawz
20 januari 2004, 10:58
Ik zie op dit moment een Cube 15 voor 85 euro en een Cube 30 voor 175 euro op marktplaats staan. Sla je slag, zou ik zeggen.

Billie Joe Armstrong
20 januari 2004, 19:06
Ik heb (nog) weinig verstand van gitaren en de rest van de gear. Ik koop dus liever iets nieuws met garantie enzo. Als ik meer ervaring heb kan ik wel opzoek gaan naar goede tweedehands stuff. Maar als nog bedankt voor alle tips.

heavy-metal-thunder
21 januari 2004, 13:06
Als je 2de hands koopt en na een poosje merk je dat het toch niet echt je ding is, verkoop je hem zo zonder verlies. Een nieuwe verlies je altijd veel op. Er bestaan zeer veel goede 2de hands, niet omdat ze slecht zijn maar omdat het achteraf gezien nou net niet was wat je zocht.

Ga voor de cube 30. Hiermee ga je binnen jaren nog plezier hebben. De 15 is te beperkt, geluid is dunner, goedkoper...

Voor het formaat en gewicht hoef je het niet te laten.