PDA

View Full Version : ik wil mijn jcm800 meer gain geven (en geen volume)



oddman
18 januari 2004, 00:32
hoi,
dit is waarschijnlijk het zoveelste topic om je buizentop op zen flikker te geven...
maaar ....
Ik heb een jcm800 2205, klinkt echt te gek, maar enkel voor Rock.
Ik vind dat hij soms wat gain mist...
hoe zal ik het zeggen, neem nu bvb Humans Being van VanHalen, aan zo een gain zou ik ongeveer willen geraken (vooral de solostukjes)
en kom me nu niet zeggen dat ik een 5150 moet gaan kopen hé :)
Voor onze nummers is mijn top vor de Rocksound ideaal maar als je dan straffe toeren wil uithalen met de solo's dan mis ik toch wat gain ..
ps: tubescreamer heb ik al gebruikt (geeft een boost maar niet echt een gainboost, heb ik het gevoel)

ik hoop dat er iemand kan helpen
ben van plan het volgende nog te proberen
mt2 ervoor zetten en proberen instellen dat ik alleen gain bijkrijg?
marshall jackhammer, kdacht marshall op marshall .. maybe

nog iemand een voorstel?
alvast bedankt

andy
18 januari 2004, 01:01
Probeer het maar met de MT 2. Werkte voor mij ook goed. Maak wel een goede mix. Ik heb zoveel mogelijk gebruik gemaakt van de vervorming van de amp zelf. Want anders krijg je zo"n transistor achtige wollen deken vervorming uit je speakers. Probeer een metal/rock n roll sound te maken als je snapt wat ik bedoel. Met een MT2 komt het afstellen trouwens wel erg nauw.............. Millimeter werk.

AoDf
18 januari 2004, 08:30
Probeer een Marshall Shredmaster. Die gebruikte ik ook. Zijn alleen wat lastig te vinden, volgens mij is er wel een re-issue maar de eerste schijnt beter te zijn. Ik draaide de distortion laag en het volume hoog. Voordeel is dat dit pedaal wat meer bas geeft, toen ik het met mijn tubescreamer probeerde werd het wat schel. Het geluid wordt dan wat minder korrelig, meer vloeiend. Je kan ook een boss GE-7 als booster ervoor zetten, dat werkte bij mijn 2203 ook wel goed, alleen verweacht geen echte high gain natuurlijk, wel vloeiender.

oddman
18 januari 2004, 12:30
ben eens gaan kijke achter de shredmaster, wel een beetje prijzig :)
but thanks anyway

Negative K3 fan
18 januari 2004, 12:31
die shredmasters zie je vet \goedkoop op ebay duitsland, ik dacht zo rond de 40 euro egmiddeld.

Maar ik zou ook kijken naar wat meer van die boutique boost pedaal shit. Zoals de keeley javaboost ofzo.

oddman
18 januari 2004, 13:34
kijk, misschien ga ik hiermee wat mensen tegen mij krijgen ...
ik had voordien een valvestate full stack en op lage volumes had deze veel meer gain en vond ik em ook wel goed klinken.
Ik zeg er wel bij op lage volumes want als ik hem opendraaide dan gaf hij veel hoog en heel weinig laag ...

Punt
19 januari 2004, 00:04
Ik had vroeger ook een Valvestate en nu een 100% buizen amp.
Het is een Bogner Shiva en ik wilde ook die extra jankende gain.
Na veel 5en en 6en heb ik het Tech21 Double Drive pedaal in de cleanboost mode staan en dat werkt :)

Je houd dan de OD van de amp en je geeft wat extra +8dB cleanboost voor de gain.

Mogelijk dat iedere cleanboost werkt, probeer het eens.
Is imo beter dan weer OD toevoegen via distortion pedalen etc.

skabouter
19 januari 2004, 00:29
de marshall jackhammer is hier erg goed voor. works for me :)

oddman
19 januari 2004, 18:53
ahzo
ben eens gaan kijken achter de double drive, klinkt niet slecht ...
ben hem negens 2de hands tegengekomen ...
wat mag dat kosten? (nieuw een 100 euro maar hoeveel 2de hands?)
ik ben ook american woman tegen gekomen van tech21
http://www.musiciansnews.com/guitars/28/tech_21_american_woman_overdrive_pedal_rock_guitar _solo_soun.shtml
is dit ook wat of helemaal niet?
heb al soundsampels gehoord maar die vind ik niet zo goed klinken, weet natuurlijk niet of hij gebruikt werd zonder disto van versterker of met ...

oddman
19 januari 2004, 18:54
aan skabouter:
ik heb een aantal effecten gekocht waaronder de jackhammer
hij is nog onderweg, dus ik zal hem testen...
krijg je dan echt meer gain of een volumeboos?
heb je goede instellingen?
alvast bedankt

Punt
19 januari 2004, 19:39
Ik gebruik de overdive/distortion niet van de Double Drive zoals ik al zei.
Alleen 8dB cleanboost.

Je kan dus wellicht ieder pedaal pakken met een cleanboost.
Je gebruikt dus NIET de vervorming van het pedaal...

Dus luisteren op inet heeft ook weinig zin denk ik.

oddman
19 januari 2004, 19:45
ahzo
maar heeft het dan niet ongeveer dezelfde werking als de ge7 van boss met alles in het midden behalve volume wat omhoog?
en dat geeft volgens mij dan toch volumevermeerdering en niet echt gainvermeerdering ..?
anyways
mocht je ooit tijd teveel hebben, zou ik het wel tof vinden om zo eens een soundsampeltje van je te horen :)

alvast bedankt voor de replies

Punt
19 januari 2004, 23:43
Hmm ik ken de Boss ge7 niet, ik ken eigenlijk nix van Boss...
Op de Shiva heeft Clean Boost wel effect op het volume van het cleane kanaal, maar op het moment dat ik de TS9 inschakel met de Cleanboost ervoor, dan heb ik geen hoger volume maar meer gain.
Dat zelfde heb ik ook op het OD kanaal.

Ik ga wel eens wat opnemen, was ik toch van plan.

skabouter
21 januari 2004, 01:07
aan skabouter:
ik heb een aantal effecten gekocht waaronder de jackhammer
hij is nog onderweg, dus ik zal hem testen...
krijg je dan echt meer gain of een volumeboos?
heb je goede instellingen?
alvast bedankt

nee sorry,i k kan je niet helpen. had hem maar heel even. je kan er best een gainboost mee maken, meende ik. maar weet het niet zo zeker meer. try it :) (en post je bevindingen :) )

Phyrexian
21 januari 2004, 10:01
ahzo
maar heeft het dan niet ongeveer dezelfde werking als de ge7 van boss met alles in het midden behalve volume wat omhoog?
en dat geeft volgens mij dan toch volumevermeerdering en niet echt gainvermeerdering ..?

Volgens mij is een cleanboost van 8 dB hetzelfde als gewoon de output slider van zo'n GE-7 naar boven schuiven... cleanboost is 'hetzelfde' als een signaalboost. De volume slider van zo'n GE-7 doet hetzelfde.

Geloof me, ik heb het getest met een JCM900 4100 head, zo'n GE-7 kan je veel meer gain geven als je wil... Je volume zal ook verhogen maar dat kan je dan terugschroeven op de amp (volume)

heavy-metal-thunder
21 januari 2004, 12:17
ahzo
maar heeft het dan niet ongeveer dezelfde werking als de ge7 van boss met alles in het midden behalve volume wat omhoog?
en dat geeft volgens mij dan toch volumevermeerdering en niet echt gainvermeerdering ..?

Volgens mij is een cleanboost van 8 dB hetzelfde als gewoon de output slider van zo'n GE-7 naar boven schuiven... cleanboost is 'hetzelfde' als een signaalboost. De volume slider van zo'n GE-7 doet hetzelfde.

Geloof me, ik heb het getest met een JCM900 4100 head, zo'n GE-7 kan je veel meer gain geven als je wil... Je volume zal ook verhogen maar dat kan je dan terugschroeven op de amp (volume)

OK, OK, OK, maar als je volume terugschroeft dan verminder je de oh zo mooie eindtrapoversturing. Sommigen schijnen dit te vergeten als ze op een fullbuizenbak spelen. Om een vb. te geven : In Samb Pa ti laat Santana zijn gitaar daar een aantal keren serieus janken. Dit lukte mij niet, zelfs niet met de gain wagenwijd open. Tot ik de Master openschroefde van 1.5 naar 3. whoho, Yank me cranck me...

Ik heb onlangs een Laney LC-30 II aangeschaft. Een echte gainbak (niet zo geschikt voor nu metal...), maar de verkoper (guitar&ampcenter te Gent/België) had voor de verkoop de versterker een beetje gemod en hem meer gain meegegeven. Kleine ingreep, gratis en voor niets. geen gekloot met pedaaltjes.

oddman
21 januari 2004, 13:05
mja een mod laten uitvoeren zie ik niet echt zitten aangezien ik de sound van mijn top super vind.
Het zou alleen maar voor solo's zijn of voor wat scheurnummers
en dacht om hem dan zo iets veelzijdiger te maken.
bij die pedalen die ik besteld heb zat ook een ge7 dus die zal ik ook proberen.
ik vind het alleen raar dat je door je ingangsvolume te verhogen (dus door die ge7) meer gain zou krijgen...
dat het volume van de versterker verder opendraaien meer gain geeft daar kan ik inkomen, dat is normaal maar door die ge7 ...?
ik zal het in ieder geval proberen
misschien dat er sommigen de contourknop kennen bij de valvestates ..
deze maakte je geluid vetter, op de jackhammer zit deze ook dus we zien wel...
ik laat hier nog wel iets weten als de pedalen er zijn en ik ze heb getest

groet

Phyrexian
21 januari 2004, 13:38
Tot ik de Master openschroefde van 1.5 naar 3. whoho, Yank me cranck me...

Hmmm tja,
met onze band staat de JCM900 4100 altijd met de master op 5 of 6,
da's een wereld van verschil met op 1,5 of 3...

heavy-metal-thunder
21 januari 2004, 13:45
Kan het begrijpen dat je een JCM 800 niet laat modden. Da's gelijk een Les Paul "tunen", uch, da's verboden, heiligschennis...
In het geval van mijn Laney was dit een kleine omkeerbare aanpassing.

Ik denk dat de contour op de valvestate de beste knop is op dit spul.

Wat de GE-7 betreft : geen ervaring mee want die heb ik (veel te goedkoop) verkocht om een amp te kunnen kopen.

Met wat pedaaltjes zou je zeker meer gain moeten kunnen krijgen. Een simpel overdriveje zou al kunnen helpen. Voor af te stellen (d.i. een tip van de boys van harmony central) zoek eerst je favoriet klankje, schakel daarna je pedaaltje in op laag driveniveau en verhoog daarna stelselmatig tot je iets vindt dat je lekker vindt. Kan juist niet goed begrijpen waarom je een serie pedaaltjes koopt zonder te testen. Tenzij het een 2dehands koopje was.

heavy-metal-thunder
21 januari 2004, 13:52
Tot ik de Master openschroefde van 1.5 naar 3. whoho, Yank me cranck me...

Hmmm tja,
met onze band staat de JCM900 4100 altijd met de master op 5 of 6,
da's een wereld van verschil met op 1,5 of 3...

Yep, maar thuis is dat niet haalbaar. Plus, een klas A-bak hoeft niet zo fel open gedraaid te worden. Als ik mijn master kan opendraaien gaat de gain naar 6. Anders klinkt het naar nix. Heb echter de indruk dat er mensen gain verwarren met distortion.

Phyrexian
21 januari 2004, 13:56
Yep, maar thuis is dat niet haalbaar. Plus, een klas A-bak hoeft niet zo fel open gedraaid te worden. Als ik mijn master kan opendraaien gaat de gain naar 6. Anders klinkt het naar nix. Heb echter de indruk dat er mensen gain verwarren met distortion.

Zeer waar, op onze amps staat de gain zo rond de 8 à 9,
anders verlies je helderheid...

heavy-metal-thunder
21 januari 2004, 14:04
Oef, we zijn het eens. Jipiejee.

Begint hier wel op een "pot-belge" te lijken.

PS zijn jullie tevreden v/d JCM 900. Geschikt als goedkoper alternatief voor een JCM 800???

oddman
21 januari 2004, 15:12
Kan juist niet goed begrijpen waarom je een serie pedaaltjes koopt zonder te testen. Tenzij het een 2dehands koopje was.

het was inderdaad een koopje.
ik had er maar enkele van nodig maar de eigenaar wilde liever van al zen pedalen vanaf ...
vandaar ...

btw: de master van mijn JCM800 staat tijdens de repetities ook altijd tussen 5 en 7 ...

kheb al veel gehoord en gelezen van de jcm900, er zijn er verschillende, goede en slechte maar of je ze echt kan verglijken met de jcm800 weet ik niet ...
zoals ik het ongeveer begrepen heb heeft de jcm800 een super rock buizenklank(kan ik bevestigen) en is de jcm900 eerder voor punk etc .. (klinkt ook wat hoger)...
zelf heb ik alleen maar de slx top gehoord en op gespeeld van een vriend, vond dat ie wel balle had maar toch wel wat bas miste ...

Phyrexian
21 januari 2004, 15:51
PS zijn jullie tevreden v/d JCM 900. Geschikt als goedkoper alternatief voor een JCM 800???

Ik heb nog nooit op een JCM800 gespeeld.

Tot vorig jaar had ik een JCM900 4100 Hi Gain Dual Reverb. Nu speelt de gitarist uit m'n band er op. Héél maffe versterker. Prachtige cleans met een Stratocaster er uit te halen. Met een Stratocaster haal je hoogstens goeie rock-overdrive-sounds uit het distortion kanaal. Geen metal sounds met een Strat, daarvoor heb je een pedaal nodig.

Met een Gibson, of een gitaar met humbuckers, krijg je uit die JCM900 4100 wel goeie metal sounds.

Een 4100 kan soms ietsje te schel klinken in het treble, hi-mid gedeelte.
Ik had de treble knop nooit hoger dan 5 staan daarom.
Dat tekort aan bass-freqs ondervond ik soms als je zonder bassist speelt. Met bassist merk je er niks van en dat is ideaal, je hoeft de frequenties van de bass-player niet in te nemen vind'k (ik ben in eerste instantie een bassist trouwens).

De JCM900 2100 SL-X heb'k ik héél even gehad (was meer een op winstbejag gerichte doorverkoop actie :) ). Meer gain dan die 4100, maar ook maar één kanaal (wat lastig kan zijn als je moet switchen nr clean). Leuk waren de twee master volumes. Deze head heeft dus meer gain, maar je moet wel opletten bij hoge settings want dan wordt het soms een beetje modderig... anyway, ik heb deze head niet zo lang gehad, dus ook niet uitvoerig getest.

Kamiess
27 januari 2004, 12:58
Wat heeft iedereen met de 900 en treble.
Heb zelf een 50watt versie en heb de treble op 10 staan midden op 3en bas op 7 en presence op 0.
Heb trouwens een paarse 30'th anniversery cab

Phyrexian
27 januari 2004, 13:27
Tja die treble... veel mensen denken dat het niet goed is als je de treble moet terugschoeven onder de flat positie (12 uur)... bij alle marshall-tube-amps die ik bespeelde was dat blijkbaar nodig op hoger volume.

newbreed
30 januari 2004, 12:40
gitaar daar een aantal keren serieus janken. Dit lukte mij niet, zelfs niet met de gain wagenwijd open. Tot ik de Master openschroefde van 1.5 naar 3. whoho, Yank me cranck me...

gain ver open is heel leijk
je moet 't gewoon anders om doen dus Master op 10 gain zover mogelijk dicht en volume regel je met je pre-amp.. goeie drive/boost ervoor..is errug hard maar wel lekker :lol: