PDA

View Full Version : Gibson Les Paul Special Mod?



galguitarist
17 januari 2004, 14:56
Is dit mogelijk?

Voor distortionbegeleiding speel ik op mijn Gibson Les Paul Special altijd door het brugelement (P100) met de "Tone" op 5. Nu vind ik het voor solo's en clean mooier als mijn "Tone" op 10 staat, maar om dit live heen en weer te draaien is nogal lastig...

Nu zat ik aan twee dingen te denken:

1. Op mijn Fender Strat zit een "Tone" knop die vastklikt op 5 zodat je die stand makkelijk kan vinden en hem op die stand kan laten staan. Een soortgelijke knop zou het draaien live al heel wat makkelijker maken.

2. Wat misschien nog handiger zou zijn lijkt mij een "push-pull" functie op de desbetreffende "Tone" knop voor een soort van treble boost (dus van de 5 naar tien en omgekeerd).

Meningen, tips, aanvullingen etc. zijn zeer welkom!!!

birt
17 januari 2004, 14:58
een pull waarbij hij meteen op 10 staat moet kunnen denk ik, of je laat hem op 10 staan en pull naar 5 is ook mogenlijk, maar hoe je dit doet daar heb ik geen idee van :D

bat
17 januari 2004, 19:12
1. Op mijn Fender Strat zit een "Tone" knop die vastklikt op 5 zodat je die stand makkelijk kan vinden en hem op die stand kan laten staan. Een soortgelijke knop zou het draaien live al heel wat makkelijker maken.

Heb je dan actieve elementen op je Strat? Daar zitten namelijk meestal dit soort knoppen op. De middenstand is een zogenaamde "notch" die de neutrale stand aangeeft, hoger draaien betekent meer hoog, lager betekent meer laag, of hoger draaien betekent dat het frequentiegebied dat de knop bedient geboost wordt en lager dat dat gecut wordt.

Volgens mij moet je ook wel zo'n soort knop kunnen krijgen voor je Les Paul.

De push/pull optie die hierboven beschreven wordt moet ook mogelijk zijn.

Zelf doen is lastig (maar niet onmogelijk), een goede gitaartechniscus zal voor niet al teveel geld deze mod wel kunnen maken denk ik!

Voidhead
18 januari 2004, 19:56
hm ik snap het probleem niet helemaal want ik heb ook n gibson lp special met p100's en het lijkt mij opzich niet zo'n probleem om de tone te verdraaien.
Misschien dat als je wat oefenent en dan met je pink de tone knop draait.
Moet toch ook wel lukken denk.
Over je gitaar modden kan ik je verder geen tips geven ofzo ;)

galguitarist
18 januari 2004, 23:39
het probleem is vooral dat ik tijdens het spelen ook nog eens leadzanger ben en het lastig is om een een keer van een solo naar weer begeleiding te gaan omdat ik dan weer precies die stand 5 moet weten te vinden, daarom zou pull/push gewoon handiger zijn, hoef ik niet te "zoeken"

nonomen
18 januari 2004, 23:47
Wat dacht je van een equalizer-pedaaltje? Dan hoef je ook je gitaar niet te verklo..bouwen

michielv
19 januari 2004, 08:38
Zo te horen gebruik je je hals element niet (zonde!!!!!! :D ) en je zou kunnen proberen de elementen schakelaar te gebruiken als tone schakelaar. De ene stand gaat naar de tone knop op 5, de andere naar de knop op 10.

Het is maar een idee hoor, hoewel ik zelf gewoon wat zou oefenen op het bijstellen van mijn tone regelaar.

Lacrymosa
19 januari 2004, 08:56
Het is helemaal niet zo moeilijk om die mod te doen

het is gewoon een kwestie van met een schakelaar de filter (wat er achter je tone knop hangt) te bypassen (dan staat ie op 10)

en als je de potmeter (regelbare weerstand) in het filte vervangt door een normale weerstand (met de helft van de waarde van je potmeter) dan heb je em altijd op 5 staan

CheerS!!

imlikeajungle
19 januari 2004, 10:19
Wat dacht je van een equalizer-pedaaltje? Dan hoef je ook je gitaar niet te verklo..bouwen

I follow you on this one :) Zo doe ik het ook: GE-7 kost tweedehands 50 euro. Lekker leuk, want je kan er ook een beetje mee boosten. Opletten met mods, lijkt me...

hadv
19 januari 2004, 19:07
ik ben het eens met michielv

als je het toch met 1 pu wilt moet je echter geen schakelaars gaan inbouwen (boren in je top, bah :evil: )
koop dan een potmeter met een pull zodat je dmv push pull je toonregeling kunt bypassen
(wat een taalgebruik)

Lacrymosa
20 januari 2004, 09:05
ALs je nou een EQ pedaaltje koopt moet je, als je het beste effect wil hebben, ff kijken wat de frequentie karakteristiek van je tone pot is, kan je de juiste frequenties met je EQ scoopen

CheerS!!

galguitarist
20 januari 2004, 11:29
Denk dat ik maar voor de equalizer ga, neck element gebruik ik trouwens wel hoor, voor clean iig, vind ik dan mooier dan de brug (duh...)

Bedankt voor alle reacties!!!