PDA

View Full Version : add



nair
17 januari 2004, 11:35
Hoiiii,

Ik ben hier helemaal nieuw, dus ik stel me even voor :lol:

Ik heet Nair en ben 28 jaar en speel gitaar :P :P :P

Meteen kom ik met een vraagje. Hoe zat dat nou ook alweer met add accoorden?

En weet iemand waar ik iets kan vinden over omkeringen?

Alvast bedankt,

Groetjesss

JvD.
25 januari 2004, 15:58
kweet niet pesies wat je bedoelt maar misschien heb je hier wat aan: http://chordfind.com/

Kjiratsiekoedel
25 januari 2004, 16:27
omkeringen zijn volgens mij meer voor toetsinstrumenten. Maartoch een poging

Als je een C-akkoord neemt: C-E-G (grondtoon C = Bas)
De eerste omkering: E-G-c (Terts is Bas, grondtoon is octaaf verhoogd)
Tweede Omkering G-c-e (Kwint is Bastoon, grondtoon en terts zijn octaaf verhoogd)

Bij gitaar speel je dit namelijk beetje door elkaar, je speelt een C-akkoord als: C-E-G-c-e

======================================
Ik heb dit ook maar net uit een theorieboekje, dus ik kan er helemaal naastzitten.

erwin_ve
3 februari 2004, 10:08
"add" wil zeggen een toegevoegde noot zonder dat er automatisch andere noten bijkomen: Bij een c add 9 is dit: C E G D.
Bij een "gewone" C9 wordt het septiem er automatisch bijgevoegd:
C E G Bes D.

ReinoutV
3 februari 2004, 10:30
Dit klopt ja. Zo is een Csus4 en een Cadd4 ook iets anders. Csus4 wil zeggen dat je de drie WEG haalt en daarvoor in de plaats een 4 speelt (de f dus, in dit geval). Bij een Cadd4 voeg je de f TOE. Als er ergens in een stuk bladmuziek een C4 staat, dan is dat dus niet voldoende om te weten wat je moet spelen.

Maiden Michiel
3 februari 2004, 10:38
Dit klopt ja. Zo is een Csus4 en een Cadd4 ook iets anders. Csus4 wil zeggen dat je de drie WEG haalt en daarvoor in de plaats een 4 speelt (de f dus, in dit geval). Bij een Cadd4 voeg je de f TOE. Als er ergens in een stuk bladmuziek een C4 staat, dan is dat dus niet voldoende om te weten wat je moet spelen.
Heel juist!