PDA

View Full Version : Welk type Fender Stratocaster voor Folk-rock en Blues?



Kees1
16 januari 2004, 21:28
Welke type USA Fender Stratocaster is nou de meest geschikt
om Folk-rock en Blues te spelen.

Ik dacht zelf aan de 'Fender American Stratocaster':
Pickups: 3 custom staggered alnico 5 single-coil.

Anders Destium
16 januari 2004, 21:45
Ze zijn bijna allemaal uitstekend geschikt voor wat je zoekt, wel zullen de fatstrats of de gitaren met standard Texas specials wat te "hot" zijn voor je specifieke smaak. De laatste 2 types zou ik je dan ook afraden, ik zou als ik jou was ook 2ehands zoeken, er zijn meer dan genoeg strats te koop!

Wilson
16 januari 2004, 22:19
texas specials te hot voor blues??? lijkt me niet eigenlijk

Kees1
17 januari 2004, 07:52
Ik hoor veel over Texican pickups, watvoor geluid geven die dan, heavy metal?

Bij sommige elementen fabrikanten kun je op hun site Mp3 fragmenten horen, is er ook zoiets van Fender.

The Mule
17 januari 2004, 08:55
Ik hoor veel over Texican pickups, watvoor geluid geven die dan, heavy metal?

Bij sommige elementen fabrikanten kun je op hun site Mp3 fragmenten horen, is er ook zoiets van Fender.

Ik zou zeggen, kijk eens rond op http://www.fender.com

En ik denk dat je conclusie zal zijn dat je bijna alle Strats zou kunnen nemen. Martin Barre van Jethro Tull speelt voornamelijk op een Fatstrat (dus met twee humbuckers). Het geheim is je gewoon inhouden met gain/overdrive/distortion IMHO...

Negative K3 fan
17 januari 2004, 11:34
ga eens naar een winkel waar ze veel verschillende strats hebben en speel er zelf eens wat. Er is geen universele blues of folk sound namelijk.

Wilson
17 januari 2004, 13:12
Ik hoor veel over Texican pickups, watvoor geluid geven die dan, heavy metal?

Bij sommige elementen fabrikanten kun je op hun site Mp3 fragmenten horen, is er ook zoiets van Fender.

neem aan dat je met texican texas specials bedoeld? nee geven geen heavy metal geluid nee! ze hebben alleen een ietsjes hogere output dan gewone single coils en wat meer mid. en klinken anders, maar is moeilijk uit te leggen, ik zou ze gewoon uitproberen. Voor heavy metal zijn ze zeker niet geschikt!

G2G
17 januari 2004, 18:53
Ik zou er een met lace sensors nemen, ideaal voor zulke dingen

bat
17 januari 2004, 19:16
Ik zou er een met lace sensors nemen, ideaal voor zulke dingen

Tuurlijk...

green_day
17 januari 2004, 20:35
Ik denk dat je toch het beste een gewone standaard strat kunt nemen, dus met gewoon 3 single coils. Een fatstrat kan ook natuurlijk, maar dan zou ik er even een extra switch op zetten om die humbucker te splitten, dan heb je wel een een erg veelzijdige gitaar.
Als je het geld hebt zou ik es kijken naar zo'n vintage re-issue model, ze zijn wel veeeeels te duur, maar ze klinken wel vet goed.

Kees1
18 januari 2004, 00:58
Hi Guy's,

Vintage re-issue, goed idee!.

Ik heb gelijk gekeken, als het puur om het geluid gaat zijn er bij Fender 'New Vintage Pickups' verkrijgbaar in setjes van drie of per stuk, kosten tussen de 30$ a 50$ stuk.

Ik heb totaal geen technische kijk op electrische gitaren, kun er 1 vervangen als je af en toe als Mr. J. Hendrix wilt spelen?

hoofd
18 januari 2004, 01:07
als je er de moeite van snaren afhalen, oude pick-up lossolderen, eruit schroeven, nieuwe erin schroeven, vastsolderen, snaren erop zetten en stemmen waard vind, dan wel. Is denk ik ook niet helemaal waar, ik denk dat als je veel van pick-up gaat veranderen dat je dan op een gegeven moment het hout slijt door het vele schroeven, en dat je gitaar onder het soldeersel zit (tenzij je heel netjes werkt).

Overigens ben ik verder van mening dat de speelstijl en techniek veel meer het karakteristieke geluid dat je zoekt maakt dan welke single-coils je in je strat zet. En Hendrix speelde ook op een strat met single-coils, dus zoveel maakt het niet uit (welke type fender single-coil je dan moet nemen is mierenneuken).

green_day
18 januari 2004, 12:14
Overigens ben ik verder van mening dat de speelstijl en techniek veel meer het karakteristieke geluid dat je zoekt maakt dan welke single-coils je in je strat zet. En Hendrix speelde ook op een strat met single-coils, dus zoveel maakt het niet uit (welke type fender single-coil je dan moet nemen is mierenneuken).

nou dit is gedeeltelijk waar. Met mijn stock pickups die eerst in mijn strat zaten kreeg ik echt geen hendrix geluid hoor! Maar met mijn fender vintage '57 pickups lukt dat prima. Neck element aan, tone helemaal open. Wat bottom-end er bij en je hebt een aardig hendrix geluidje

Negative K3 fan
18 januari 2004, 12:23
ik zou gewoon voor een tweedehands 60 reissue gaan dan :)