PDA

View Full Version : kenners mening gevraagd: waarde van deze gitaar?



renier
16 januari 2004, 14:00
Hey mensen,

ik heb altijd met veel liefde op superstrats gespeeld, maar moet eerlijk zeggen dat ik dankzij de toevallige aanschaf van een les paul kopietje volledig op een ander spoor gezet ben. op de een of andere manier raak ik de volledig gecustomizede RG560 die ik jarenlang als de beste gitaar ter wereld beschouwd heb, bijna niet meer aan. het is gewoon niet meer mijn ding eigenlijk.
zeker omdat ik voornamelijk alternatieve rock speel is het gewoon niet meer geschikt voor mij.

nu is het wel zo dat dit snoepje al heel wat jaartjes trouwe dienst heeft meegemaakt, en altijd perfect (al zeg ik het zelf) onderhouden is. omdat het mijn eerste echte goeie gitaar is, wil ik hem eigenlijk ook niet weg doen. maar toch kan ik het niet helpen me af te vragen wat de verkoopwaarde zou zijn, want er gloort naturlijk een echte les paul aan de horizon...

specs
Merk: Ibanez
Type: RG 560
body: Basswood
Neck: Wizard
Trem: Edge (beste floyd copy ooit!)
Land: Japan
Kleur: Maroonrood (prof. gerefinished met matching headstock midden 03)
electr: 1 x tone 1 x vol, beide potmeters, switch, input en bedrading nieuw in 03)
pups: brug - Dimarzio super distortion, midden- seymour duncan SSL-1 RW/RP Nek Seymour duncan Jeff Beck Junior

toestand: afgezien van wat lichte fretwear (niet merkbaar) en wat wear op de lak van de brug (minimaal) verder is de gitaar zoals je hierboven kunt lezen bijna helemaal nieuw. de lak is heel mooi, op een klein plekje (0,5 cm) op de achterkant na, waar ik hem laatst verkeerd terugzette in de standaard, en een veegje in de lak op de voorkant (nauwelijks zichtbaar en niet storend) dat tijdens het lakken gebeurt is.

het fretboard is jaarlijks bewerkt met speciale fretboard olie, en de hals werd 1 keer per jaar heel licht opgeschuurd om gladheid en sluiting van het hout te bevorderen.

de gitaar is na de "verbouwing" van een half jaartje geleden geheel afgesteld door een proffesionele gitaarhandel.

foto:
http://members.home.nl/renierh/gear/rg560_full.jpg

renier
16 januari 2004, 15:56
schopje.

kom op mensen, doe eens een gok...

Guinness
16 januari 2004, 16:20
Nou heb ik van jouw gitaar geen verstand, maar mijn ervaring is dat als je een een les paul gewend bent je nooit meer op een stratmodel speelt. Sterker nog ik kan niet eens meer op een stratmodel spelen, ik sla de hele tijd de volumeknop dicht met mijn hand, gitaar hangt veel te hoog en is veel te licht ,irritante tremelo enzo. Doe die gitaar maar gwoon weg. Je denkt er nooit meer aan. En het leuke is je speelstijl verandert ook.

renier
16 januari 2004, 16:43
mja, weet niet of het zo sterk is. ik merk wel dat er bepaalde dingen zijn die ik niet doe op de les paul (satriani stuff bijvoorbeeld) maar goed, dat interesseert me eigenlijk ook niet zoveel meer. vandaar. maar het blijft toch een erg mooie gitaar, met een tegekke sound en een absoluut top bespeleebaarheid, dus zonder nadenken wegdoen vindt ik ook weer zoiets..

urezna
16 januari 2004, 16:45
pfff, jee geen idee eigenlijk...

ik heb zelf ook een RG560, heerlijke gitaartjes maar wat ze waard zijn????
hoe oud is-ie? of, als je dat niet weet, wat is het serienummer?

Anders Destium
16 januari 2004, 16:49
Ik zou hem schatten op E400, dan ben je hem normaal gesproken ook nog snel kwijt.

Je krijgt er alleen nooit equal waarde voor terug! De Ibanez 5-serie gitaren zijn zo'n beetje het summum van het fenomeen bang-for-the-buck :)
Het is een plaatje, ik zou hem als ik jou was vanwege het sentiment nooit wegdoen! Liever wat langer sparen dan je jeugdliefde dumpen :wink:

Het is gelul dat je met een les paul nooit meer op een strat oid zou kunnen spelen, dat ligt dan aan jezelf Guinness :razz:
Mijn speelstijl is geen centimeter veranderd toen ik op een compleet andere gitaar ging spelen dan mijn superstrats, het feit alleen al dat er een Edge op je RG zit kan reden zijn hem te houden. Een les paul heeft een stoptail, en als je van een beetje klieren houdt is een tremolo altijd leuk :lol:

Kjiratsiekoedel
16 januari 2004, 16:57
mooi ding, gewoon houden

-wat was de nieuwprijs?
-wat is er dan aan gecustomized?

renier
16 januari 2004, 17:04
nou, dan hou ik hem lekker, voor 400 euro gaat die gitaar niet de deur uit!

nieuwprijs was 180 euro (400 gulden) in belachelijk slechte staat
dus nog voor €70 lak erop, en voor €160 pickups. verder de nodige afstelbeurten en nieuwe potmeters, etc, gegokt op € euro 80

MindBend
16 januari 2004, 17:13
Nou heb ik van jouw gitaar geen verstand, maar mijn ervaring is dat als je een een les paul gewend bent je nooit meer op een stratmodel speelt. Sterker nog ik kan niet eens meer op een stratmodel spelen, ik sla de hele tijd de volumeknop dicht met mijn hand, gitaar hangt veel te hoog en is veel te licht ,irritante tremelo enzo. Doe die gitaar maar gwoon weg. Je denkt er nooit meer aan. En het leuke is je speelstijl verandert ook.

De gitaar die onderwerp van het gesprek is, is bepaald geen stratmodel.
Dus inderdaad heb je volgens mij van die gitaar geen verstand, want deze jongen speelt totaal anders/voelt totaal anders aan dan een fender stratocaster bijv.

En als je gitaar te hoog hangt, verstel je toch gewoon je band? En persoonlijk begrijp ik niet wat er vervelend is aan een lichte gitaar. Dat zorgt toch voor minder gewicht op je schouders, en is dus minder vermoeiend, en dus fijner?

nla0079
16 januari 2004, 17:49
nieuwprijs was 180 euro (400 gulden) in belachelijk slechte staat

Dan spreek je niet van nieuwprijs, maar van aankoopprijs :roll: (nieuw kostten deze gitaren indertijd wel iets meer dan 400 Gulden)


dus nog voor €70 lak erop, en voor €160 pickups. verder de nodige afstelbeurten en nieuwe potmeters, etc, gegokt op € euro 80

Dat maakt 490 Euro - laten we afronden op 500 Euro die ze jou heeft gekost, en voor minder dan 400 doe je haar niet weg... Als je die gitaar nu indertijd zelf nieuw had gekocht, zou je er nog ZEKER 500 Euro voor hebben kunnen krijgen, maar eigenlijk verklap je nu zelf dat ze jou zoveel niet eens heeft gekost, en dat ze minstens derdehands zou zijn als je haar nu zou verkopen :o

Als ik jou was zou ik die gitaar gewoon houden - 't is een hele goeie (de 5xx series zijn ongeveer de beste die Ibanez ooit gemaakt heeft) en ik vermoed niet dat je haar zal willen verkopen voor het bedrag dat iemand anders bereid is eraan te geven...

Negative K3 fan
16 januari 2004, 17:58
Nou heb ik van jouw gitaar geen verstand, maar mijn ervaring is dat als je een een les paul gewend bent je nooit meer op een stratmodel speelt. Sterker nog ik kan niet eens meer op een stratmodel spelen, ik sla de hele tijd de volumeknop dicht met mijn hand, gitaar hangt veel te hoog en is veel te licht ,irritante tremelo enzo. Doe die gitaar maar gwoon weg. Je denkt er nooit meer aan. En het leuke is je speelstijl verandert ook.

De gitaar die onderwerp van het gesprek is, is bepaald geen stratmodel.
Dus inderdaad heb je volgens mij van die gitaar geen verstand, want deze jongen speelt totaal anders/voelt totaal anders aan dan een fender stratocaster bijv.

En als je gitaar te hoog hangt, verstel je toch gewoon je band? En persoonlijk begrijp ik niet wat er vervelend is aan een lichte gitaar. Dat zorgt toch voor minder gewicht op je schouders, en is dus minder vermoeiend, en dus fijner?

het is een superstrat, gebasseerd op eens trat, de hele feel is anders dan een LP en komt meer overeen met een strat. Ik kan mezelf wel redelijkvinden in ded post van Guiness.

Negative K3 fan
16 januari 2004, 17:59
Nou heb ik van jouw gitaar geen verstand, maar mijn ervaring is dat als je een een les paul gewend bent je nooit meer op een stratmodel speelt. Sterker nog ik kan niet eens meer op een stratmodel spelen, ik sla de hele tijd de volumeknop dicht met mijn hand, gitaar hangt veel te hoog en is veel te licht ,irritante tremelo enzo. Doe die gitaar maar gwoon weg. Je denkt er nooit meer aan. En het leuke is je speelstijl verandert ook.

De gitaar die onderwerp van het gesprek is, is bepaald geen stratmodel.
Dus inderdaad heb je volgens mij van die gitaar geen verstand, want deze jongen speelt totaal anders/voelt totaal anders aan dan een fender stratocaster bijv.

En als je gitaar te hoog hangt, verstel je toch gewoon je band? En persoonlijk begrijp ik niet wat er vervelend is aan een lichte gitaar. Dat zorgt toch voor minder gewicht op je schouders, en is dus minder vermoeiend, en dus fijner?

het is een superstrat, gebasseerd op eens trat, de hele feel is anders dan een LP en komt meer overeen met een strat. Ik kan mezelf wel redelijkvinden in ded post van Guiness.

Dirk_Hendrik
16 januari 2004, 20:09
rabarderdebarber LesPaul rabarberdebarber speelt als rabarberdebarberdebarber

Guiness,
Renier vraagt was z'n gitaar ongeveer waard is. Waarom schrijf je dan zo'n bizarre, in dit topic niet terzake doende, reactie??? :???:

MindBend
16 januari 2004, 20:41
Nou heb ik van jouw gitaar geen verstand, maar mijn ervaring is dat als je een een les paul gewend bent je nooit meer op een stratmodel speelt. Sterker nog ik kan niet eens meer op een stratmodel spelen, ik sla de hele tijd de volumeknop dicht met mijn hand, gitaar hangt veel te hoog en is veel te licht ,irritante tremelo enzo. Doe die gitaar maar gwoon weg. Je denkt er nooit meer aan. En het leuke is je speelstijl verandert ook.

De gitaar die onderwerp van het gesprek is, is bepaald geen stratmodel.
Dus inderdaad heb je volgens mij van die gitaar geen verstand, want deze jongen speelt totaal anders/voelt totaal anders aan dan een fender stratocaster bijv.

En als je gitaar te hoog hangt, verstel je toch gewoon je band? En persoonlijk begrijp ik niet wat er vervelend is aan een lichte gitaar. Dat zorgt toch voor minder gewicht op je schouders, en is dus minder vermoeiend, en dus fijner?

het is een superstrat, gebasseerd op eens trat, de hele feel is anders dan een LP en komt meer overeen met een strat. Ik kan mezelf wel redelijkvinden in ded post van Guiness.

mm, ik dacht toch dat een strat geen S-S-H configuratie had, wel een slagplaat, geen zwevende tremolo, en een ander soort fretboard.

En als je deze RG560 dan inderdaad een superstrat noemt, dan speelt hij niet alleen totaal anders dan een LP, hij speelt ook totaal anders dan een gewone strat. Wat ik dus bedoel is dat je niet een Ibanez RG over 1 kam kunt gaan scheren met een standaard stratocaster.

Wilson
16 januari 2004, 20:48
Nou heb ik van jouw gitaar geen verstand, maar mijn ervaring is dat als je een een les paul gewend bent je nooit meer op een stratmodel speelt. Sterker nog ik kan niet eens meer op een stratmodel spelen, ik sla de hele tijd de volumeknop dicht met mijn hand, gitaar hangt veel te hoog en is veel te licht ,irritante tremelo enzo. Doe die gitaar maar gwoon weg. Je denkt er nooit meer aan. En het leuke is je speelstijl verandert ook.


ik was anders wat blij dat ik van mn les paul af was toen ik mn strat kocht!

green_day
16 januari 2004, 21:51
Nou heb ik van jouw gitaar geen verstand, maar mijn ervaring is dat als je een een les paul gewend bent je nooit meer op een stratmodel speelt. Sterker nog ik kan niet eens meer op een stratmodel spelen, ik sla de hele tijd de volumeknop dicht met mijn hand, gitaar hangt veel te hoog en is veel te licht ,irritante tremelo enzo. Doe die gitaar maar gwoon weg. Je denkt er nooit meer aan. En het leuke is je speelstijl verandert ook.


ik was anders wat blij dat ik van mn les paul af was toen ik mn strat kocht!

D'oh! maar dat was ook een epiphone geloof ik!

cas121
17 januari 2004, 02:37
of stagg? :wink: hahahaha

renier
17 januari 2004, 10:34
Dan spreek je niet van nieuwprijs, maar van aankoopprijs :roll: (nieuw kostten deze gitaren indertijd wel iets meer dan 400 Gulden)

helemaal waar.. aankoopprijs was 400 gulden. maar mijn god, wat was die gitaar er slecht aan toe zeg...
overigens: bouwjaar gok ik op 89/90.





Dat maakt 490 Euro - laten we afronden op 500 Euro die ze jou heeft gekost, en voor minder dan 400 doe je haar niet weg... Als je die gitaar nu indertijd zelf nieuw had gekocht, zou je er nog ZEKER 500 Euro voor hebben kunnen krijgen, maar eigenlijk verklap je nu zelf dat ze jou zoveel niet eens heeft gekost, en dat ze minstens derdehands zou zijn als je haar nu zou verkopen :o


helemaal waar, maar waarom zou wat ik betaald heb iets te maken hebben met de huidige waarde? als ik hem voor 10 euro op een rommelmarkt gekocht had, was hij dan maar 100 euro waard geweest? en ja, hij is 3e hands, maar geloof me: tweedehands had je hem NIET willen hebben.. het heeft mij heel wat tijd gekost om er weer een topgitaartje van te maken.



Als ik jou was zou ik die gitaar gewoon houden - 't is een hele goeie (de 5xx series zijn ongeveer de beste die Ibanez ooit gemaakt heeft) en ik vermoed niet dat je haar zal willen verkopen voor het bedrag dat iemand anders bereid is eraan te geven...

denk dat ik dat ook doe. het is echt in elk opzicht een topgitaar. bespeelbaarheid, geluid en afwerking zijn echt topklasse, en hoe hij er uit ziet kun je zelf beoordelen. en het moet gezegd: de kwaliteit die ibanez in die periode haalde, hebben ze nooit meer gerealiseerd daarna.

Anders Destium
17 januari 2004, 11:09
Nou, het lijkt me duidelijk: Houden dat ding, en even langer sparen!

bat
17 januari 2004, 19:30
Dat is het nadeel van restaureren (of het nu een auto of een gitaar betreft): wat je erin steekt haal je er nooit meer uit. Iemand die een beetje oplet en doorvraagt krijgt zo naar boven dat de gitaar opnieuw gefinisht is. Voor de meesten betekent dat - bij een dergelijke gitaar - met de klauwen af blijven of weinig bieden.

Daarnaast speelt bij jou denk ik toch wel het emotionele aspect een rol: je hebt de gitaar weer helemaal tot leven gewekt en er ook best wat mee beleefd. Voor jou is die gitaar veel meer waard dan ie ooit op zal brengen.

Als ik jou was zou ik hem gewoon niet wegdoen.

renier
3 februari 2004, 15:20
Dat is het nadeel van restaureren (of het nu een auto of een gitaar betreft): wat je erin steekt haal je er nooit meer uit. Iemand die een beetje oplet en doorvraagt krijgt zo naar boven dat de gitaar opnieuw gefinisht is. Voor de meesten betekent dat - bij een dergelijke gitaar - met de klauwen af blijven of weinig bieden.

tuurlijk, maar dat zou ik er meteen bijvertellen hoor. de nederlandse gitaristen scene op internet is niet bijster groot, en een nalatigheid tijdens een transactie kan ervoor zorgen dat je hele "handelsreputatie" verpest is. en daarnaast vindt ik gewoon dat de persoon die de gitaar koopt het recht heeft om alles te weten over zijn koop dat ik hem kan vertellen.



Daarnaast speelt bij jou denk ik toch wel het emotionele aspect een rol: je hebt de gitaar weer helemaal tot leven gewekt en er ook best wat mee beleefd. Voor jou is die gitaar veel meer waard dan ie ooit op zal brengen.

Als ik jou was zou ik hem gewoon niet wegdoen.


dat is ook zo, tis eigenlijk PUUR het emotionele aspect. want eerlijk is eerlijk: wie de topics hier doorleest waarin ik gepost heb kan zien dat ik tot nu toe een echt superstrat fan was, maar sinds ik die les paul heb raak ik die superstrat niet meer aan... ik weet het niet, maar ik mis twee dingen in mijn superstrat nu:

1) het warme en ronde karakter van het geluid. het klinkt wat scherper, ieler en minder gebalanceerd dan de les paul. als een puber met de baard in de keel zeg maar. ik heb ook het idee dat die superstrat, ondanks de topklasse elementen, minder heftig door de mix komt. gewoon een kwestie van de hoeveelheid hout die erachter zit lijkt me.

2) het is erg om toe te geven, maar ik mis toch de uitstraling. zo'n superstrat is gewoon niet rock & roll. met zo'n les paul (of een ander klassiek rockmodel als SG, tele, strat of ES) sta je er gewoon toch een heel stuk toffer op.

gjlp
3 februari 2004, 22:18
Nou, het lijkt me duidelijk: Houden dat ding, en even langer sparen!

Helemaal mee eens. Je praat er zo gepassioneerd over dat je er gegarandeerd spijt van gaat krijgen als je hem verkoopt.

gjlp
3 februari 2004, 22:18
Nou, het lijkt me duidelijk: Houden dat ding, en even langer sparen!

Helemaal mee eens. Je praat er zo gepassioneerd over dat je er gegarandeerd spijt van gaat krijgen als je hem verkoopt.