PDA

View Full Version : de 2004 ibanez modellen



Ronald
16 januari 2004, 12:06
ik hoorde dat ik er deze week de nieuwste ibanez modellen geshowed worden ( in japan geloof ik ) weet iemand daar iets van? is er een site van en wanneer komen die nieuwe modellen dan op de markt?

Anders Destium
16 januari 2004, 13:40
check www.jemsite.com en dan het forum (ik denk dat de hoek JEMs of Prestige wel een topic bevat),daar zijn genoeg Ibanezgekken te vinden :)

CHMC
16 januari 2004, 18:20
www.harmony-central.com/Guitar

Namm Coverage..

En ik moet eerlijk zeggen: Ze maken er een potje van. Vorig jaar was geweldig, maar wat ik tot nu toe gezien heb vind ik echt FOEILELIJK. VOoral die Andy Timmons sig., en die van Daron Malakian...superlelijk. Dan ook nog een paar hele vreemde, aparte, les paul achtige hollowbody's; afschuwlijk; de artcore's vond ik wel mooi, maar dit; BAH

Ibanez: Waar zijn jullie mee bezig?

Ronald
16 januari 2004, 19:20
http://www.ibanezrules.com/namm/2004/ ik heb hier ff gekeken

ik had er namelijk in een ander topic dat mn gitaar die ik besteld had nie te leveren was omdat ie gecancled was ( 7 snarige rg2077 )
nu kon ik alleen maar een rg1527 of een lager model kopen, of ik kon wachten op de nieuwe modellen, maar ik zie er helemaal geen nieuwe 7 snaren bij zitten , alleen maar minder juist :-?

tja da zal ik toch maar voor de 1527 moeten gaan, want een betere komt er niet uit

er staat wel wel dat de site nog niet helemaal af is trouwens , maar ja er zal echt nie veel meer bij komen

Diedo
16 januari 2004, 20:01
tering... alleen maar lelijke fninshes op de modellen onder de 1000 euro... ik ga denk ik toch maar voor een RG uit de oude serie... de 2620QMSP was toch wel een erg mooie... nu alleen maar van die plastic/glitter finishes... valt me tegen...

Anders Destium
16 januari 2004, 21:10
Ik vind het 3 keer niks, er is maar 1 nieuw model dat de moeite waard is:
de PGM301 (en dat komt dan ook nog alleen vanwege de stoptail, hij was er al met Lo-pro tot 2 jaar terug):

http://www.ibanezrules.com/namm/images/2004/P1010018.JPG

NeeraDJ
16 januari 2004, 21:44
Ik ben blij met wat ik heb gezien op het JEM site forum, het lijkt alsof de RG3120 uit de productie is en iedereen daar erg om treurt. Lucky me (dat ik er nog een heb)! Ik ben vooral benieuwd naar die mahonie bodied RG321. Ik kon geen pics vinden van die nieuwe SZ, jammer :-?

CHMC
16 januari 2004, 22:21
de nieuwe SZ720 is wel vet, wel druk. Er is ook een Mahogany versie, een soort MMM maar dan in SZ uitgave. Ook is er nu een SZ520QM in rood :)


En ik heb net verdomme een zwarte gekocht, GVD!!!

CHMC

Anders Destium
16 januari 2004, 23:24
Ik vind die SZ720 ook wel wat hebben, zeker gezien de listprice :)

Ibanez
17 januari 2004, 10:20
Die ziet er zeker mooi uit ja! Voor de rest niet veel veranderd. Hmmm ik begin een beetje te gassen door die SZ...

iam
17 januari 2004, 12:20
Ik vind het 3 keer niks, er is maar 1 nieuw model dat de moeite waard is:
de PGM301 (en dat komt dan ook nog alleen vanwege de stoptail, hij was er al met Lo-pro tot 2 jaar terug):

http://www.ibanezrules.com/namm/images/2004/P1010018.JPG

deze hebben ze al in de guitarshop in gent denk ik

Anders Destium
17 januari 2004, 13:14
Degene die ze daar hebben is dezelfde gitaar, maar dan met een floyd rose (de PGM300). Die is ook wel cool, eigenlijk was hij alleen voor Japan en de VS bedacht!

NeeraDJ
17 januari 2004, 14:24
de nieuwe SZ720 is wel vet, wel druk. Er is ook een Mahogany versie, een soort MMM maar dan in SZ uitgave. Ook is er nu een SZ520QM in rood :)


En ik heb net verdomme een zwarte gekocht, GVD!!!

CHMC

Volgens mij ben je een beetje verward :o . Alle SZ's hebben mahogany constructions (afgezien van die dunne caps dan). En hoe kun je nou een sz520QM hebben in het zwart, ze komen alleen maar in GAB en blauw, en daarop zou de Quilted Maple cap niet te zien zijn :o . jij hebt denk ik gewoon een SZ320

RRRobin
17 januari 2004, 18:27
vind ik my ouwere rg2570 tog stukke mooier ;) all1 de kleur al :roll: ;)

CHMC
17 januari 2004, 19:37
wat is dat nou voor onoplettend lezen. Ik zeg gewoon dat er nu een SZ520QM in zwart is. Ik heb net een zwarte SZ320 gekocht; er staat nergens te lezen wat het is; 320/520; ik heb hier wel een topic over gestart:

Niet zo zeiken!

Trouwens, de SZ's hebben niet allemaal mahonie. Het is OF nato, OF mahonie. Daarnaast kun je ZEKER een QM top in zwart hebben, alleen is het dan een zwarte dye met blanke lak.

Eerst even nadenken en correcte dingen zeggen voor je begint kerel.

CHMC

NeeraDJ
17 januari 2004, 20:09
Hmm het lijkt mij zo dat als je het ergens over hebt en vervolgens er een zin onder plaatst dat mensen die de nederlandse taal spreken dit als een verwijzing op kunnen vatten. Sterker nog zullen vatten!

Sorry gozer ik heb werkelijk nix tegen jou, maar de manier waarop je jezelf een beetje belachelijk maakt is voor mij kostelijk vermaak :-D . Ik zal dit voor je ophelderen, zodat je voortaan niet meer voor schut staat. Nato = mahonie en mahonie = nato. Waarom heet het dan nato? Nato is de oorspronkelijk japanse naam voor mahonie, het is verder precies hetzelfde (nou ja geen enkel stuk hout is identiek, maar in de ruimere zin dan). Wanneer je op USA op de Ibanez site klikt zie je opeens dat al het Nato, Mahonie is geworden. Gek hè? Waarom zetten ze dan bij sommige modellen mahogany? Nou heel simpel, marketing! Wanneer je bij een gitaar een prijskaartje hangt, zul je die moeten verantwoorden. Voor de wat minder slimme mensen klinkt mahonie beter in de oren en is het daarom ook logisch dat deze duurder is. Ibanez zet zo bij sommige modellen American Basswood, gozer denk je werkelijk dat dit iets uitmaakt. Basswood is basswood! Wanneer iedereen dit wist dan zou Ibanez veel minder verkopen in hun duurdere klasse, want met wat aanpassinkjes hier en daar heb je voor een kleiner prijsje een even goede zo niet betere gitaar. :)

Anders Destium
17 januari 2004, 20:55
>NeeraDJ
Jij bent degene die zich meestal belachelijk maakt, als je deze "facts" van Ed Roman hebt maak je je ZEKER belachelijk. Dat is zo'n beetje de grootste crook van de gitaarwereld, en zeker niet te vertrouwen...

Ik weet niet waar je deze troep vandaan hebt, maar American basswood is een veel dichtere soort basswood dan "normale" basswood. Dit komt qua akoestische eigenschappen in de buurt van maple en alder, terwijl normale basswood veel neutraler klinkt. Ik heb het voorrecht om deze verschillen aan de lijve te ondervinden (ik heb zowel "normale" basswood gitaren als een met American basswood, en de laatste klinkt duidelijk scheller)

Een zelfde relatie heb je ook met Nato en Mahonie, Nato is een lichtere en goedkopere variant van de standaard mahonie, en komt ook ergens anders vandaan. Het heeft minder warme tooneigenschappen en is kwalitatief ook minder. Het is dan ook eigenlijk verlakkerij om Nato mahonie te noemen als het om de akoestische eigenschappen gaat.

Er zitten wel degelijk verschillen tussen die houtsoorten, misschien moet je je voortaan beter inlezen voordat je anderen quote....

BTW Niet persoonlijk opvatten, maar met je betweterige gedrag laat je jezelf erg kennen.

Kasper
17 januari 2004, 22:07
Errrruugg mooi:
http://www.ibanezrules.com/namm/images/2004/P1010111.JPG

Heb zelf ook de zwarte SZ320 (niet QM :wink: ), maar vind die nieuwe SZ720 iets 'TE' door die dikke abalone "rand" (de naam ontglipt mij even). Die inktvissen vind ik er ook te veel aan. Sommigen walgden al van die ene op de SZ520, maar nu zetten ze heel het fretboard mee vol :???:

Anyway, smaken verschillen (gelukkig anders liep iedereen met een SZ320 rond :razz: ).

Wouter J
18 januari 2004, 01:23
Ik vind het 3 keer niks, er is maar 1 nieuw model dat de moeite waard is:
de PGM301 (en dat komt dan ook nog alleen vanwege de stoptail, hij was er al met Lo-pro tot 2 jaar terug):

http://www.ibanezrules.com/namm/images/2004/P1010018.JPG

Maar dat is gewoon een reissue van de PGM1000wh die Paul Gilbert al in 1993 had, die te onderscheiden is van de Floyd PGM300 door een esdoorn toets en een omgedraaide kop, Paul is te zien met die gitaar toen Mr. Big in Countdown optrad.

Anders Destium
18 januari 2004, 11:15
de PGM1000 was het akoestische model, dus dat kan hem niet geweest zijn. Paul Gilbert speelt al jaren op een PGM300 waarbij de floyd er af is gehaald, de cavity is opgevuld en er een stoptail op staat (dat is waarschijnlijk ook de gitaar die je hebt gezien :) )

ArpeggioKing
18 januari 2004, 12:30
Die John Scofield model vind ik echt super sexy! Alleen is de prijs gelijk zo super hoog bij een signature serie :(

Ibanez RuleZ
18 januari 2004, 12:45
ik blijf die rgt3120 super vinden. daarnaast is die sz720 te protserig met die abalone, maar het zou wel super zijn als die binding weg was en er zoals bij de wat simpelere inlay van de sz520, want die vind ik wel super.

Harrald

NeeraDJ
18 januari 2004, 12:47
>NeeraDJ
Jij bent degene die zich meestal belachelijk maakt, als je deze "facts" van Ed Roman hebt maak je je ZEKER belachelijk. Dat is zo'n beetje de grootste crook van de gitaarwereld, en zeker niet te vertrouwen...

Ik weet niet waar je deze troep vandaan hebt, maar American basswood is een veel dichtere soort basswood dan "normale" basswood. Dit komt qua akoestische eigenschappen in de buurt van maple en alder, terwijl normale basswood veel neutraler klinkt. Ik heb het voorrecht om deze verschillen aan de lijve te ondervinden (ik heb zowel "normale" basswood gitaren als een met American basswood, en de laatste klinkt duidelijk scheller)

Een zelfde relatie heb je ook met Nato en Mahonie, Nato is een lichtere en goedkopere variant van de standaard mahonie, en komt ook ergens anders vandaan. Het heeft minder warme tooneigenschappen en is kwalitatief ook minder. Het is dan ook eigenlijk verlakkerij om Nato mahonie te noemen als het om de akoestische eigenschappen gaat.

Er zitten wel degelijk verschillen tussen die houtsoorten, misschien moet je je voortaan beter inlezen voordat je anderen quote....

BTW Niet persoonlijk opvatten, maar met je betweterige gedrag laat je jezelf erg kennen.

Dat vind ik anders heel knap gozer. Ik heb namelijk ook American basswood evenals normaal basswood ervaren en ik heb in tooneigenschappen evenals gewicht echt geen duidelijk verschil opgemerkt. Ed Roman? Ik wist tot een maand geleden niet eens wie dat was, en na jullie kritiek op 't bassieforum te hebben gelezen lijkt ie het me ook niet waard. Nu over Nato. Misschien dat jij kunt verklaren waarom de Amerikanen het dan gewoon Mahogany noemen? Ze willen zeker meer uitgeven yeah right! Met Mahonie kan ik gewoon zeggen dat ik genoeg ervaring heb om het te herkennen. In verhouding zijn bijna alle gitaren die ik heb en heb gehad mahoniebakken geweest. Toen ik echter een zogenaamde Nato Les Paul en de SZ520 oppakte merkte ik dat het echt nix lichter was, het had precies dezelfde roodbruine kleur, en het klonk even warm. Elke amerikaan die ik heb mogen horen over de SZ heeft precies hetzelfde ervaren en noemt het ook gewoon mahogany. Mijn japans is niet goed genoeg, maar het zou me nix verbazen als nato gewoon letterlijk mahonie betekende.

Misschien zit het tussen de oren, maar ergens anders kan het niet zitten bij jou

Anders Destium
18 januari 2004, 17:29
Misschien moet je eens wat meer je eigen mening vormen in plaats van anderen na te praten...

"elke Amerikaan die ik er over heb horen praten" klinkt mij niet echt als objectief of plausibel in de oren, harmony central en soortgelijke sites zijn niet de meest betrouwbare informatiebron. Ik vind het persoonlijk knap dat alle cheapass les pauls even goed zijn als het origineel in de beleving van de eigenaar.

Als jij geen verschil hoort of ziet is dat niet erg hoor. Dat is vaak natuurlijk ook de bedoeling met goedkopere materialen, bijvoorbeeld mother of toiletseat inlays in plaats van echt parelmoer.

NeeraDJ
18 januari 2004, 18:21
Hmm ergens overheen gelezen? Ik heb er toch bijgezet dat ik dezelfde ervaring heb met mahogany gitaren. Ik weet niet waar jij de conclusie uit kunt trekken dat harmony central mijn amerikaanse bron is, en daar maak je jezelf nu een beetje kort mee. Ik heb het over daadwerkelijke mensen die ik ken en heb gehoord en waar ik overigens ook supplies bij haal (o.a. pups en tuners). En jij hebt het over mijn bronnen van objectiviteit, de pot verwijt de ketel.

Sorry hoor Anders maar ik wist niet dat jij er zo eentje was. Jij denkt dat prijskaartjes altijd voor betere dingen staan, jammer hoor. Hoewel ik moet toegeven dat ik ook zo was toen ik moeilijk op Gibsons gaste. Ik ben om maar eens objectief te wezen, toen alle karakteristieken van de houtsoort mahonie nog eens nagegaan en toch zou dit niet kloppen volgens jou.

Leuke discussie, vraag je je af waarom het nog doorgaat. Ik spreek hier over jouw veelgezochte objectiviteit en daar kan ik me moeilijk bij neerleggen.

Anders Destium
18 januari 2004, 18:50
Waarom moest je persé er bijzetten dat je Amerikaanse contacten dezelfde ervaring hebben, is je eigen mening niet genoeg?

RRRobin
18 januari 2004, 19:03
komop jongenz, genoeg gediscussieerd om lucht ;) we hebbe uiteindelijk toch allemaal gezelfde hobby :lol:

NeeraDJ
18 januari 2004, 19:11
Waarom moest je persé er bijzetten dat je Amerikaanse contacten dezelfde ervaring hebben, is je eigen mening niet genoeg?
Het ging om dat moment over de Amerikaanse term nato is vertaald mahogany. Ik gebruikte dat voorbeeld om duidelijk te maken dat zij het ook gewoon zo noemen. Ik had net zo goed Nederlandse kunnen zeggen, maar het ging gewoon specifiek daarom. Was meer om mijn verhaal te ondersteunen dus.

@ Robin: Das helemaal waar en Anders en ik hebben persoonlijk ook nix tegen elkaar, maar een discussie hoort er gewoon bij.

CHMC
18 januari 2004, 20:32
Neera:

Nato = lijkt op mahonie, omdat het immers een VERWANTE houtsoort is. Dat je beweert dat het hetzelfde is is onzin. Mahonie mag nog maar heel beperkt gekapt worden, en NATO heeft de vrijwel dezelfde klankeigenschappen, en is in overvloed aanwezig.

Daarnaast hoef ik niet van die flauwe grapjes over mijn Nederlands, erg laag.

post eens iets op een lekker zeikforum, zou je goed doen

CHMC

idno
19 januari 2004, 14:31
die rg2020sol is echt vet! jammer dat t geen 7-snaar is. Die signature van Daron Malakian is wel errûg apart. En als er maar 300 van worden gemaakt met die speciale painting, collectors item, ik zou m dan zo kopen (en dan over een paar jaar weer verkopen als ik er geen reet meer aan vind)

skabouter
19 januari 2004, 14:57
hmm, die malakian vind ik wel erg stoer. icemans zoweiso, maar dit is ook wel leuk. alleen erg jammer dat er de naam van zo`n lompe idioot opstaat. maar wel leuk verder. 800 is ook niet veel. alleen er staat dat ze waarschijnlijk zo op zijn ? das jammer..............

skabouter
19 januari 2004, 15:01
mmmm, die nieuwe bubinga S :o

NeeraDJ
19 januari 2004, 15:31
Neera:

Nato = lijkt op mahonie, omdat het immers een VERWANTE houtsoort is. Dat je beweert dat het hetzelfde is is onzin. Mahonie mag nog maar heel beperkt gekapt worden, en NATO heeft de vrijwel dezelfde klankeigenschappen, en is in overvloed aanwezig.

Daarnaast hoef ik niet van die flauwe grapjes over mijn Nederlands, erg laag.

post eens iets op een lekker zeikforum, zou je goed doen

CHMC

Dude, ik heb al meer dan genoeg redenen en eigenschappen gegeven om vast te kunnen stellen dat Nato en mahonie hetzelfde zijn. Dus zolang jij met feitelijke informatie kunt komen dat dit niet zo is en ook nog eens kunt verklaren waarom Ibanez USA de Nato modellen Mahogany verklaard, is dit einde discussie!
Ik weet verder niet wat jouw probleem is maar ik gaf alleen aan dat er sprake was van miscommunicatie bij wijze van hoe jij je zin had geformuleerd.

Het gezeik komt niet alleen van mijn kant grote vriend

CHMC
20 januari 2004, 07:29
heb geen zin meer in dit soort shit,

ik ga weer lekker naar de studio voor opnames vandaag, dus ik heb in elk geval geen gefrustreerde dag.

The Mule
20 januari 2004, 18:38
Sorry hoor, maar Nato is zeker niet de Aziatische naam van mahonie en nog iets: Amerikanen die weten waar ze het over hebben halen beide niet door elkaar, tenzij ze de 'goede naam' van mahonie willen misbruiken om Nato (dat nu eenmaal traditioneel, ik zeg dus niet terecht of onterecht, een minder goede naam heeft) gevoelsmatig op te waarderen.

Het probleem is dat er heel veel houtsoorten zijn die OF lijken op mahonie OF biologisch verwant zijn aan mahonie OF er vrijwel hetzelfde uitzien (ook voor niet-leken).

Een zoektocht op internet brengt je helaas eerder bij de heilige graal, dan bij de 100% zekere oplossing van deze kwestie. In principe lijken de meeste mensen het erover eens te zijn dat de 'echte' mahonie uit Zuid-Amerika (bv. Honduras, Gibson) afkomstig is, en dat Afrika en Azie ook verschillende hoogwaardige mahonieachtigen kennen. Alleen iemand met een determineerboek waarin alle aardse boomsoorten met alle verschillende benamingen (incl. Latijnse, onjuiste, streekgebonden) vermeld staan, kan licht in de duisternis brengen. Ik ben alleen bang dat een dergelijk boek nog geschreven moet worden... :(

NeeraDJ
21 januari 2004, 17:07
Verwanten wegen ook niet even zwaar hebben volgens mij ook niet precies dezelfde kleur en tooneigenschappen. Mahonie wordt idd alleen maar in landen met een subtropisch klimaat gepland. Zuid Amerikaanse mahonie is echter niet de mahonie die Ibanez gebruikt. Azië heeft echter wel een subtropisch klimaat in de meeste landen. Ik denk niet dat Ibanez USA valse reclame gaat maken, daar zijn ook wetten voor snapt u :) . Wat mij dan toch verbaasd is dat Nato dan niet wordt verkocht bij bijv. Warmoth enz. Zo'n goed replica zag veel vraag hebben, dit is weer een stelling die mij ervan verzekerd dat Nato en Mahonie hetzelfde zijn. Ik wil alleen niet beweren dat Zuid Amerikaans en Aziatisch mahonie identiek zijn. Dit geloof ik omdat mijn RG3120 (dus van aziatisch mahonie gemaakt) een grotere dichtheid heeft dan m'n Gibson. Het weegt niet zwaarder maar vergeleken met de massa is het wel overduidelijk.

The Mule
21 januari 2004, 18:41
Ik merk al dat ik er weer veel te diep (en te lang) op in ga gaan, maar probeer nou alsjeblieft geen meningen of vermoedens als absolute waarheden te verkondigen, en zeker geen andere mensen neer te halen op die manier. Het slaat alleen maar terug op jezelf, en het bewijst niets anders dan je onkunde...


Verwanten wegen ook niet even zwaar hebben volgens mij ook niet precies dezelfde kleur en tooneigenschappen.
/.../
Dit geloof ik omdat mijn RG3120 (dus van aziatisch mahonie gemaakt) een grotere dichtheid heeft dan m'n Gibson. Het weegt niet zwaarder maar vergeleken met de massa is het wel overduidelijk.

Tja, met alle respect: dat wat jij beweert te kunnen voelen, horen en zien (ik vind het knap: hoe zie je 'dichtheid'?) baseer je op een vergelijking tussen een prototype appel en een onmiskenbare peer, namelijk een Ibanez en een Gibson. Je kan het gewicht van hout alleen vergelijken met twee identieke stukken hout, net zoals je kleuren niet kan vergelijken met gelakt, geolied of anderszins bewerkt hout.


Mahonie wordt idd alleen maar in landen met een subtropisch klimaat gepland. Zuid Amerikaanse mahonie is echter niet de mahonie die Ibanez gebruikt. Azië heeft echter wel een subtropisch klimaat in de meeste landen. Ik denk niet dat Ibanez USA valse reclame gaat maken, daar zijn ook wetten voor snapt u :). Wat mij dan toch verbaasd is dat Nato dan niet wordt verkocht bij bijv. Warmoth enz. Zo'n goed replica zag veel vraag hebben, dit is weer een stelling die mij ervan verzekerd dat Nato en Mahonie hetzelfde zijn. Ik wil alleen niet beweren dat Zuid Amerikaans en Aziatisch mahonie identiek zijn.

1. Als er in totaal verschillende landen een zelfde soort klimaat heerst, betekent dit niet dat er dezelfde boomsoorten voorkomen. Soortenmigratie, eilandentheorie etc. zoek het maar op, mijn propaedeuse Biologie aan de U.U. is al te ver weggezakt om het kort en bondig te kunnen uitleggen.

2. Ik durf echt niet met zekerheid te beweren dat mahonie behalve een HOUTsoort ook een BOOMsoort is, jij wel? (en zo ja, waar baseer je dat op?) Als je even niet volgt wat ik bedoel: dennehout = naaldhout, maar naaldhout is zeker niet hetzelfde als dennehout.

3. Stellingen op zich bewijzen niets (zeker deze niet, maar dat snap je hopelijk zelf wel). Alleen een goede soortendetermineersleutel en/of een gespecialiseerde bioloog kan definitief uitsluitsel geven.

4. Valse reclame = pleonasme. Als daar wetten voor waren zaten we nu nog altijd met z'n allen zonder onderbrekingen alias pispauzes alias zappauzes naar Nederland 1, 2 en 3 te koekeloeren.

Peace! :cool:

Neals
21 januari 2004, 19:37
Effe on-topic, de meest geniale gitaar die dit jaar in de line-up zit is naar mijn mening de SA prestige, hoewel het wel jammer is van de kleur blijft het concept erg goed, en ook de list price van 800 maakt het dubbel jammer dat deze er niet met een quilt-maple top is.

NeeraDJ
21 januari 2004, 19:48
Hoe kan ik gewicht, kleur en structuur nou subjectief formuleren. De SZ kan ik net zo goed vergelijken met m'n RG3120, sterker nog dat heb ik als het ware al gedaan. Wat kleur en klank betreft zijn ze toch vrij identiek. Je kunt wel degelijk de kleur van mahonie zien als je bijv. je elementen vervangt. Bovendien kun je op vele sites de kleur en structuur van mahonie bekijken hoor. Hoe zie ik dichtheid?Ik heb volgens mij niet gezegd dat ik dat heb gezien, heb jij dat ervaren dan is dat bij deze opgeklaard. Als ik het niet mis heb heeft dichtheid veel met gewicht te maken. Aldus hoe meer dichtheid hoe zwaarder het voorwerp. Zo ben ik dus tot die conclusie gekomen. Twee identieke stukken hout zul je nooit vinden. Klimaat heeft wel degelijk invloed op het hout, denk jij dat wanneer mahonie een langer droogseizoen heeft ervaren terwijl het andere stuk hout dat minder heeft, dat deze dezelfde dichtheid zullen hebben? Ik dacht het toch niet. Ik heb nooit gezegd dat er dezelfde boomsoorten voorkomen, wat ik wel meen is dat er dezelfde soorten bomen kunnen groeien wanneer klimaten hetzelfde zijn.

Je kunt dingen in de reclame misschien verdraaien, maar karakteristieken zijn toch vrij belangrijk in dit geval. Dat zou net zoiets zijn als je digitale camera aanbieden voor 3 mpx terwijl de kwaliteit maar 2 mpx telt. :roll:

:-D