PDA

View Full Version : Marshall top over speakers in m'n Fender



sash
15 januari 2004, 18:30
Kan ik, als ik m'n Marshall op 8 ohm schakel em ook aansluiten op de speakers van m'n Fender?

Dus Marshall op 8 ohm zetten, kabetlje uit de Fender trekken en achter in de marshall stoppen.

Er zitten 2 8ohm speakers in m'n Fender

hadv
15 januari 2004, 19:01
kan wel, maar 2 luidsprekers van 8 ohm vormen samen of 4 ohm(parallel) of 16 ohm (serieel)
dus het antwoord is:
"ja, maar dan moet je marshall op 16 ohm staan als die fenders serieel zijn geschakeld. Als ze parallel staan kan het niet, want Marshall kan geen 4 ohm aansturen zonder (uiteindelijk) te beschadigen"

zie elders op het forum voor zeer uitgebreide verhandelingen over impedanties


jongens en meisjes, lees dat nou eerst eens voor je dit soort vragen stelt :x :evil:

mathe
15 januari 2004, 19:30
Als ze parallel staan kan het niet, want Marshall kan geen 4 ohm aansturen zonder (uiteindelijk) te beschadigen

Een enkel nieuw model kan dat niet, maar de overgrote meerderheid wel. Sash heeft een 1987x waarbij het wel kan.

Marc

Al
16 januari 2004, 01:08
Kan ik, als ik m'n Marshall op 8 ohm schakel em ook aansluiten op de speakers van m'n Fender?

Dus Marshall op 8 ohm zetten, kabetlje uit de Fender trekken en achter in de marshall stoppen.

Er zitten 2 8ohm speakers in m'n Fender

Sassie, is parallel --> 4 oompies

Al

sash
16 januari 2004, 15:53
Tenksjoeferriemuts :)

birt
16 januari 2004, 19:28
dus kan ik op men lampenbak van 16 ohm 4 speakers van 16 ohm aansluiten mits ze juist geschakeld zijn?

hadv
17 januari 2004, 00:15
ja beste birt

2 van 16 tantes parallel is 8 tantes
2 van 8 tantes serieel is weer 16 tantes

en lees elders even hoe dat zat als ze verschillende vermogens hebben, dat stond daar zo goed uitgelegd, dat kan ik niet beter :roll:

alsvolgt

|--16-| |--16--|
-| |--| |-
|--16-| |--16--|

(sjeezus, wat kan ik mooi tekenen met streepjes :razz: )

birt
17 januari 2004, 11:22
dus alle vier parallel schakelen? (hoe zat dat weer? parallel is toch waarbij de kabeltjes van elke speaker van dezelfde bron komen en serieel waarbij ze een lus vormen hè?)

Negative K3 fan
17 januari 2004, 11:43
dus alle vier parallel schakelen?
Nee, eerst de speakers in twee groepen parralel aansluiten, die twee groepen serieel, precies zoals hij het zegt.


(hoe zat dat weer? parallel is toch waarbij de kabeltjes van elke speaker van dezelfde bron komen en serieel waarbij ze een lus vormen hè?)
Jep.

Al
18 januari 2004, 00:46
dus alle vier parallel schakelen? (hoe zat dat weer? parallel is toch waarbij de kabeltjes van elke speaker van dezelfde bron komen en serieel waarbij ze een lus vormen hè?)

Hier kan je nog wat vinden:

http://www.webervst.com/sptalk.html#wire

Al