PDA

View Full Version : elementen in serie schakelen



ninja
15 januari 2004, 17:21
hoe moet je elementen in serie schakelen,wat heb je er voor nodig, en wat zijn de voordelen ten opzichte van normaal schakelen?

Negative K3 fan
15 januari 2004, 17:57
typische voorbeeld van in serie geschakelde elementen zijn humbuckers.

Meer output, andere toon, je hebt niks nodig, gewoon de min van het ene element verbinden aan de plus van het andere.

Negative K3 fan
15 januari 2004, 17:59
typische voorbeeld van in serie geschakelde elementen zijn humbuckers.

Meer output, andere toon, je hebt niks nodig, gewoon de min van het ene element verbinden aan de plus van het andere.

hoofd
15 januari 2004, 18:30
Wil ik nog een keer doen, mijn HotRails in serie schakelen, kijken/horen wat er gebeurt...

Negative K3 fan
15 januari 2004, 18:58
als het goed is staan hotrails uit zichzelf al in serie geschakeld, zo niet, dan is er wat fout.

michielv
15 januari 2004, 19:54
Met als bekendste gitarist met een serie geschakelde gitaar: Brian May
http://www.brianmaycentral.com/phasing.html

en voor de schakeling:
http://www.treblebooster.com/brian_may_pickup_mod.htm

Lijkt me ook nog steeds een keer en leuk plan. Khep nog wel wat iets minder heftige single coils liggen waar ik misschin nog eens wat mee ga prutsen.

hoofd
15 januari 2004, 20:49
@ Lennart, ik bedoel niet 1 zo'n HotRails pickup, maar 2 HotRails pup's in serie schakelen.

Negative K3 fan
15 januari 2004, 22:42
maar die elementen zitten heel ver uit elkaar, ik denk dat je geluid daar niet veel van zal profiteren, wel megaoutput natuurlijk.

Swan
15 januari 2004, 23:13
ja als ik de 3 single coils van mn squier zo schakel....hoe zou dat klinken? :)

piezo
16 januari 2004, 00:45
hoe moet je elementen in serie schakelen,wat heb je er voor nodig, en wat zijn de voordelen ten opzichte van normaal schakelen?

De vraag iets duidelijker maken aub. Wat voor gitaar met wat voor elementen gaat het om?

michielv
16 januari 2004, 08:14
Swan, ik denk niet dat het precies zo klinkt als bij Brian May (hij speelt op een semi akoustische gitaar van net iets andere houtsoorten met andere elementen :-D ) maar je zult denk ik wel vergelijkbare geluiden kunnen produceren.

ninja
28 januari 2004, 02:19
ik heb op dit moment een ibanez rg met emg pickups hsh (die te koop is), maar ik vraag dit voor mn volgende gitaar. ik weet nog niet precies welk model en welke pickups, ik ben gewoon beniewd waarom men in serie zou willen schakelen. Als je het voordelen bied zou ik willen weten hoe ik dat zou moeten doen.

piezo
31 januari 2004, 11:50
Zoals iemand al aangaf, ZIJN de spoelen van een humbucker normaal gesproken al in serie geschakeld. Je kunt ze splitten of parallel schakelen om een dunner geluid te krijgen. Helaas klinkt dat dan nog staads niet als een single coil. Twee gesplitte humbuckers die samen parallel humbucking humbucking geschakeld staan geven soms wel een aardige imitatie van een strat in de tussenstandjes
Een Ibanez gitaar met passieve HSH configuratie heeft doorgaans de volgende standen:
- brug humbucker serie
- brug humbucker gesplit, samen met midden single coil, samen humbucking parallel Dit geeft zo'n tussenstandjesgeluid van een strat
- mid single coil
- hals humbucker gesplit, samen met midden single coil, samen humbucking parallel
- hals humbucker serie

Andere interessante mogelijkheden, die weinig worden gebruik:
- middenelement van een strat in serie schakelen met 1 van de andere. Geeft een tussenstandje met veel meer output. Je moet er wel een moderne strat voor hebben, waarvan het middenelement dan RW/RP is
- alle spoelen van 2 humbuckers in serie zetten. Veel output, geluid met weinig hoog

birt
31 januari 2004, 12:16
ik had er al eens aan gedacht om bij een strat of fat strat een optie te maken met een knop waardoor je vanuit eender welke stand kan zorgen dat ineens al je PU's in serie zijn, een boostknop dus 8-)