PDA

View Full Version : drum micro's budget



zeppos
15 januari 2004, 12:05
hallo,

heb net een 16 sporen fostex gekocht en wil met de band alles apart opnemen. maar omdat de meeste eurotjes nu op zijn zoek een een budget mic voor de drums. mijn reguliere muziekzaak raad me stagg aan een setje voor ongeveer 200 euro (2 overheads 1 kick en 1 snare mic). hieronder heb ik wat info gevonden. ist wat of ist helemaal nix?

CM-5050 ELECTRET CONDENSER MIC/CYMBL+H
electret condenser microphone for cymbals, hi-hats, overhead recording - element type: pre-polarized backplate (electret) - polar pattern: cardioid - impedance: 200 ohms (balanced) - sensitivity: 5.6 mv/pa or -45db (1v/pa @ 1 khz) - frequency response: 50 hz to 18 khz - max spl: 136 db (for 1% thd @ 1kz) - s/n ratio: >60 db (ref. 1pa, a-weighted) - power source (external): nominal 9-52 vdc (phantom) - dim.: 22 mm(diam.) x 155 mm (length) - weight: 178 g - colour: black.

DM-5010 DYNAMIC MICROPHONE/KICK DRUM
dynamic microphone for kick drum - polar pattern: cardioid (unidirectional) - output impedance: 250 ohm - sensitivity: 1.2 mv/pa; -58 db (1v/pa @ 1 khz) - freq. response: 20 hz to 10 khz - net weight: 490 g - shock-mounted cartridge in diecast metal case w/ universal 3/8” & 5/8" thread swivel mount and 3-pin xlrm connector - colour: black.

DM-5020 DYNAMIC MIC/TOM+SNARE DRUM
dynamic microphone for tom & snare drum - polar pattern: cardioid (unidirectional) - output impedance: 500 ohm - sensitivity: 1.8 mv/pa; -54 db (1v/pa @ 1 khz) - freq. response: 60 hz to 13 khz - net weight: 210 g - shock-mounted cartridge in diecast metal case w/ universal 3/8” & 5/8" thread swivel mount and built-in 3-pin xlrm connector - colour: black.

alvast bedankt

grtzz

Antal
15 januari 2004, 14:20
Het set wat jij noemt ken ik niet, dus daar kan ik geen advies over geven. Ik weet wel dat ze bij feedback sets drummics van superlux verkopen die in die prijsklasse zitten die heel behoorlijk zijn. Niet geweldig natuurlijk, maar gewoon goed voor wat ze kosten zeg maar. En die setjes zijn er ook in verschillende maten, dus misschien is het interessant om daar eens naar te kijken.

zeppos
15 januari 2004, 15:31
zal uns belle
in ieder geval thanx for the reply
enigste wat ik weet dat een kick en snare in een bepaald freq gebied werken maar weet ook niet precies hoe en wat.

grtz

El Capitain
15 januari 2004, 17:16
Ik meen me te herinneren dat je voor een bassmic een frequentiebereik van onder de 40 Hz moet hebben...
Snare is niet zo'n probleem wat dat aangaat, die zou je ook met een SM57 bijv. kunnen opnemen, voorzover ik heb begrepen.

zeppos
15 januari 2004, 17:44
idd
kick werkt tussen de 50 en 150 hz heb ik ergens gelezen.
maar de rest van de cijfertjes ed begrijp ik niet.

El Capitain
15 januari 2004, 22:21
CM-5050 ELECTRET CONDENSER MIC/CYMBL+H
electret condenser microphone for cymbals, hi-hats, overhead recording - element type: pre-polarized backplate (electret) - polar pattern: cardioid - impedance: 200 ohms (balanced) - sensitivity: 5.6 mv/pa or -45db (1v/pa @ 1 khz) - frequency response: 50 hz to 18 khz - max spl: 136 db (for 1% thd @ 1kz) - s/n ratio: >60 db (ref. 1pa, a-weighted) - power source (external): nominal 9-52 vdc (phantom) - dim.: 22 mm(diam.) x 155 mm (length) - weight: 178 g - colour: black.


Dat is een condensator mic die met fantoomvoeding werkt (dus stroom via je mixer bijvoorbeeld).
Hier vind je een plaatje van een cardioid patroon: http://www.parrstreet.co.uk/u87.html
Houd eigenlijk gewoon in dat de mic vooral geluid aan de voorkant opneemt en minder aan de zijkant en niet tot nauwelijks aan de achterkant van de mic.
Die 136 db is volgens mij het maximum aan decibellen wat de mic aan kan en waaronder hij nog goed werkt/opneemt.




3-pin xlrm connector


Dat slaat op de XLR aansluiting van de mic (oftewel geen jack, maar zo'n driepins geval). Meer valt er eigenlijk niet over te zeggen, want meer weet ik er niet van :). Je kan aan cijfertjes ook niet echt helemaal afhoren hoe een mic klinkt. ;)

zeppos
17 januari 2004, 19:18
thanx for the info

Mr.Bluesbreaker
6 februari 2004, 15:28
Ik moet toegeven dat ik niet veel van microfoons weet, maar een mic die tot 136 db goed opneemt? Is er uberhaupt iemand die met zoveel herrie wil opnemen? Zit je dan niet onderhand over de pijngrens van je gehoor heen :o

Jimi Hendrix
7 februari 2004, 09:24
Dat wil dus zeggen dat je die mic probleemloos bij van alles kan neerzetten zonder dat hij gaat vervormen....
Sommige mics gaan tot 150dB!

bert k
7 februari 2004, 14:03
136 dB is idd een ongelofelijke bak herrie, maar denk nu eens aan de bassdrum, waar de mic een paar cm van het vel staat, dan kom je wel aan zulke pieken. Het belangrijkste van een bassdrummic is niet dat hij superlaag gaat, maar dat hij de klap overleeft.

zeppos
10 februari 2004, 12:12
kijk das nog uns info!!
we hebben der nog steeds geen gekocht maar laat wel wat weten.
heb trouwens afgelopen weekend in studio gezeten en deze gast had gewoon idd SM 57 op de snaar zitten. Daarbij had tie sm57 en sm58 tegenalkaar getaped voor de gitaar versterkers. was iets met uit fase opnemen. bedoeling was om zo weinig mogelijk overspreaak te krijgen daadoor

x.studio
11 februari 2004, 01:17
Yep, sm57 voor snare is zo'n beetje de 'standaard', zowel live als in de studio. Voor +/-200Euro zul je uiteraard wat concessies moeten doen aan de kwaliteit van de mic's, maar zelfs met een duur setje kun je prut opnemen. Wat ik ermee wil zeggen is dat de kwaliteit bepaalt wordt door de hele keten en je dus echt de tijd moet nemen om de mic's nauwkeurig te plaatsen, het van belang is hoe bv drumstel in een hoek, hard of zacht oppervlak achter de kit, akoestiek van de ruimte, ofwel een hele rits voorwaarden die bepalen hoe iets gaat worden. Als alle randvoorwaarden top zijn, kun je met een budgetmic setje best heel mooie opnames maken. Wordt natuurlijk nooit zo als met die gast van Dream Theater met z'n 23 kanalen voor z'n kit, maar je snapt denk ik wel wat ik bedoel. Een drummer die weet wat ie doet, z'n kit kan stemmen,verse vellen helpt ook.

Jimi Hendrix
11 februari 2004, 10:37
Je hebt gelijk, x.studio.
Ik gebruik al jaren C1000's van AKG voor overheads (budgetmic, euro 200,- per stuk) en ben was er gedurende die tijd tevreden mee.
Maar je gehoor ontwikkelt zich en zodoende ben ik toch van plan binnenkort een setje KM184's aan te schaffen.
Wat ik wil zeggen: pas als je zeker weet dat je mics de beperkende factor zijn (en dus niet je plaatsing/stemming+kwaliteit van de kit etc), dan heeft het zin betere mics te kopen.
Duur beginnen, daar leer je weinig van!

zeppos
11 februari 2004, 11:01
idd zo denk ik er ook een beetje over. Ik denk als je (zoals ik) begint met opnames je toch al veel moet leren en veel moet investeren. want nu heb ik een 16 sporen rec VF160 van fostex gekocht 2de ahnds. maar kom ik erachter dat de effecten niet apart kunnen gebruikt worden, dus zal je moeten rondkijken eens voor wat effecten en compressoren. studiomonitoren heb ik ook niet . ik wou het met de zanginstallatie doenwerd me al gelijk afgeraden dus heb ik nog nodig gitaar mic sm57 dus. een drumsetje monitor setje en eventueel ooit effecten.
awél en tegen die tijd lichtel;ijk ook een meiske :-D
ps jimi als je ooit de AKG's wil verkopen laat dan aub iets weten.

grtzz mark

zeppos
11 februari 2004, 11:02
idd zo denk ik er ook een beetje over. Ik denk als je (zoals ik) begint met opnames je toch al veel moet leren en veel moet investeren. want nu heb ik een 16 sporen rec VF160 van fostex gekocht 2de ahnds. maar kom ik erachter dat de effecten niet apart kunnen gebruikt worden, dus zal je moeten rondkijken eens voor wat effecten en compressoren. studiomonitoren heb ik ook niet . ik wou het met de zanginstallatie doenwerd me al gelijk afgeraden dus heb ik nog nodig gitaar mic sm57 dus. een drumsetje monitor setje en eventueel ooit effecten.
awél en tegen die tijd lichtel;ijk ook een meiske :-D
ps jimi als je ooit de AKG's wil verkopen laat dan aub iets weten.

grtzz mark

Jimi Hendrix
11 februari 2004, 12:47
ps jimi als je ooit de AKG's wil verkopen laat dan aub iets weten.

grtzz mark

Hoi Zepp, ik denk dat ik ze voorlopig nog wel hou, ze zijn lekker robuust en daarom goed geschikt voor live-gebruik....

zeppos
11 februari 2004, 19:01
alrrighty,

maar da setje hierboven wat dat ik beschreven heb voor 200€ is wel goe genoeg voro te starten ...toch?
dan gaan we eens beginnen met Hits op tenemen hahah

onder het motto;liever thuis hits aant maken dan bij idols me af late krake!!

xploretheworld
19 december 2006, 17:34
Hoi iedereen,

ik heb ervaring met lo budget micro's
ik blijf erbij dat je beter meteen gaat voor duurdere maar kwalitatief hoogstaandere micro's maar ik moet eerlijk toegeven dat de resultaten die ik behaalde met de samson drumkits zeer goed meevielen. de kwaliteit is zelf beter in verhouding t.a.v de prijs van duurdere micro's (akg drumkit XL).

zeker een aanrader.

Je hebt 3delige 5delige 7delige en 8delige drumkits van samson
de prijs gaat van <100euro tot een ruwe 400euro's voor de 8kit. (ongeveer.)

greetz dick from the nuttfactory.

Han S
19 december 2006, 19:00
Ik moet toegeven dat ik niet veel van microfoons weet, maar een mic die tot 136 db goed opneemt? Is er uberhaupt iemand die met zoveel herrie wil opnemen? Zit je dan niet onderhand over de pijngrens van je gehoor heen :o

Een harde klap op de snare is op een paar cm van het vel 152 dB en een SM57 ligt daar geen miliseconde van wakker en is waarschijnlijk de meest gebruikte mic voor snare. Niet de beste, maar dat is dan weer een andere discussie.

Stop je hoofd in een basdrum en laat een metaldrummer eens een flinke knal met het pedaal geven, wedden dat je gehoor permanent is beschadigd en dat je een dag of twee met een gons in je hoofd loopt?

Zet eens een dB meter vlak voor de speaker van een Marshall cab en zet een JCM800 top op 10, wedden dat je wel op 140dB komt?

On topic: dynamische microfoons kunnen een veel hogere geluidsdruk aan dan condensators, gemiddeld genomen.

Edit: shit, oude meuk, niet op gelet, ik schaam me diep!

Mr.Bluesbreaker
19 december 2006, 19:44
Haha dit is wel een mooie! In 2004 had ik nog nooit opgenomen. (muv. met je effectbak rechtstreeks je geluidskaart in en dan multitracken.)

Nu 2 jaar later heb ik het opnemen/mixen met drums en de hele mikmak een redelijk aantal keer gedaan zowel voor mezelf met mijn bands die ik heb versleten, daarnaast studeer ik nu oa. muziekproductie.
Maar thnx anyway Han!:D