PDA

View Full Version : Marshall 2159



Soltari
14 januari 2004, 23:23
Al een tijdje geleden heb ik bij feedback een marshall 2159 gekocht. Ik ben er tot nu toe erg tevreden mee. M'n ouders wat minder alleen :P

Laatste tijd interesseer ik me meer in buizentechniek en heb die marshall dus opengeschroefd om te kijken wat er nou precies aan gemodificeerd was. Ik heb er een schema van getekend (kunnen best foutjes inzitten want het is m'n eerste).

Er blijkt dus best wel veel aan veranderd te zijn. Ik heb het schema bijgevoegd. (1,25 mb per stuk)

Mijn schema:
http://www.xs4all.nl/~sieraad/schemaJMP2159-a.jpg
http://www.xs4all.nl/~sieraad/schemaJMP2159-b.jpg

Originele schema:
http://www.drtube.com/schematics/marshall/1959u.gif

Er zitten nu dus 4 12ax7 buizen in, 3 preamp volume knoppen, een mastervolume, effectsloop en een switch om de bias van een 12ax7 buis te veranderen(?). De toonregeling zit ook op een andere plaats (Als ik t allemaal goed begrijp).

Wat ik me afvraag is of het de moeite waard is om de versterker min of meer te restaureren naar de originele staat (master volume wil ik wel behouden). Zou dit het geluid ten goede komen?

Alvast bedankt :)

mathe
14 januari 2004, 23:57
Het schema wat je getekend hebt lijkt veel op een Boogie MK2 oid. Gebufferde effectlus. Voorversterkertrap ala Fender (met Marshall kantelpunten). Ziet eruit als een high-gain beestje, maar geen modern Marshall geluid. Het is in ieder geval een flinke verbouwing geweest!
Het schakelaartje dient als boost. Door de schakelaar in te zetten (en de 15k weerstand dus te overbruggen) ontkoppel je de kathode van de triodebuis capacitief wat extra versterking oplevert voor de lage- en middenfrequenties van het geluid. De bias, wat een gelijkstroominstelling voor een buis is, wordt hierdoor niet beinvloed. Die condensator zal wel rond de 1 uF zijn.

Een 1959 is een hele andere versterker. De opbouw is compleet anders. De toonregeling is later in het circuit geplaatst. Je hebt minder gain in de voorversterker.
Als je hem terugbouwt naar een 1959 model zal hij ongetwijfeld anders gaan klinken. Ik zou de mastervolume achter de fasedraaier plaatsen.

Het zou me niets verbazen als deze versterker door een bekende versterkerbouwer uit Amersfoort is verbouwd.

Als je hem nu goed vindt klinken zou ik het lekker zo laten trouwens.

Marc

Soltari
15 januari 2004, 16:16
Dankje Marc :)

Waar het schakelaartje voor dient snap ik nu. Een paar dingen snap ik nog niet. Ik weet waar een fasedraaier voor dient maar nog niet hoe het werkt. Waardoor komen de signalen uit fase? Heeft iemand daar een goed artikel over of kan iemand het misschien uitleggen?

Ik twijfel er nog over om de versterker weer terug te verbouwen. Het lijkt me in ieder geval een leuk project en ik hoef geen dure onderdelen meer te kopen.

Bedoel je met die bekende versterkbouwer uit Amersfoort Dolf Koch en waarom denk je dat?

Grtz,

Vincent

mathe
16 januari 2004, 19:10
Vincent,

Hier een link naar een pagina waar de fasedraaier wordt uitgelegd: http://www.aikenamps.com/LongTailPair.htm

Als je de versterker naar originele staat wilt terugbrengen blijf je waarschijnlijk wel met één of meerdere gaten zitten (in ieder geval ééntje voor de extra ECC83). Kun je misschien een foto maken van het binnenwerk?

De reden waarom ik denk dat hij bij Koch vandaan komt is dat ik eerder gemodificeerde Marshall's heb gezien met hetzelfde principe en die kwamen bij hem vandaan, vandaar.

Marc

Soltari
18 januari 2004, 16:05
Dankje voor de link! Het is nu een stuk duidelijker.

De versterker staat nu op mn werk omdat ik 'm daar in de kas goed voluit kan zetten 8-). Daar ben ik zaterdag pas weer dus dan maak ik een foto.

Aan de bovenkant zal ik zeker een gat overhouden van die buis. Aan de achterkant zit dan dat kleine schakelaartje, twee jackplugs voor de effectsloop, mastervolume (die ik wil houden) en een toonregeling met bas, middle en trebble die niet aangesloten is. De versterker is toch verre van origineel dus met wat gaten kan ik niet zo zitten :).

De versterker is uit '77 en veel onderdelen zijn origineel; in ieder geval de blauwe daly's :). Is het verstandig om wat belangrijke onderdelen te vervangen?

Ik heb op internet gezocht naar een schema voor een mastervolume na de PI maar ik heb er een paar gevonden. Welke mod kan ik het beste toepassen?

Alvast bedankt,

Vincent

mathe
18 januari 2004, 16:43
Ik vind de master waarbij je het fase- en tegenfase signaal verbindt met een 1M Ohm potmeter de beste. Deze tast het minst je geluid aan.
De bekende variant met een stereo potmeter achter de fasedraaier vind ik niets, met name niet op lagere volumes.

Marc

Al
18 januari 2004, 18:20
Ik vind de master waarbij je het fase- en tegenfase signaal verbindt met een 1M Ohm potmeter de beste. Deze tast het minst je geluid aan. Marc

Ja.
Is dat niet een truc van Ken Fisher?
Ik ben nooit een produktie-amp tegengekomen die zo'n MV had.

Al

Soltari
18 januari 2004, 19:28
Dus als ik het goed begrijp bedoel je een potmeter tussen de in-fase en uit-fase uitgangen van de PI. En de potmeter zit dan na de condensatoren en voor de weerstanden naar het bias-circuit?

En dit is een master volume met een stereo-potmeter?

http://www.lynx.bc.ca/~jc/KenFischerMaster.gif

grtz,

Vincent

Al
18 januari 2004, 21:39
En dit is een master volume met een stereo-potmeter?


Ja, ik zou van die biasfeed-resistors afblijven.
Gewoon een lijntje van elke tak (na de koppelcondensator) naar een 1M pot.
Je hebt de biasspanning op de pot maar dat is geen probleem.

Al

Soltari
18 januari 2004, 22:00
Is er nog een verschil tussen het geluid van de versterker als er geen MV in zou zitten en het geluid van de versterker met deze cross-line MV op 1M Ohm?

Deze week maar veel informatie opzoeken en inwinnen en dan zaterdag na mn werk inventariseren, kijken wat het plan gaat worden en fotootje maken.

Ik heb natuurlijk een multimeter nodig (richtprijs ongeveer 50 euro). Ik ben een beetje aan het rondkijken maar ik weet niet precies waar ik op moet letten voor gebruik met buizenversterkers. Wat voor functies moeten erop zitten?

Alvast bedankt,

Vincent

nicoverduin
18 januari 2004, 22:37
Ik heb pas geleden nog een multimeter gekocht bij Conrad. Het was de Voltcraft 4095. Aardige van die meter is dat hij behalve spanningen weerstanden en stromen meet ook inductie (tot 20 H), Capaciteit (tot 200uF), Frequentie, transistorenen en diodes.
Prijs rond de 75 euro. En voldoende voor buizenbakken.
Nico

mathe
18 januari 2004, 22:41
Ik vind de master waarbij je het fase- en tegenfase signaal verbindt met een 1M Ohm potmeter de beste. Deze tast het minst je geluid aan. Marc

Ja.
Is dat niet een truc van Ken Fisher?
Ik ben nooit een produktie-amp tegengekomen die zo'n MV had.

Al

Zou kunnen dat dit van Ken Fisher afkomt. Het is natuurlijk en afgeleide van de tone knop op een AC30.
Matchless versterkers (Mark Sampson) gebruikten deze manier van master volume.

Marc

Negative K3 fan
18 januari 2004, 22:48
waarom zou je hem eigelijk willen terugbrengen in originele staat? Voor mij zou de versterker zoals hij nu is kwa sound meer voldoening geven dan in originele staat. Of practiseer ik nu blasfemie?

nicoverduin
18 januari 2004, 22:54
Blasfamie niet, maar het kan zijn dat als je hem wilt verkopen, hij meer waard is in originele staat dan gemodificeerd.
Nico

mathe
18 januari 2004, 23:01
Daar heb ik mijn twijfels over. Als hij vol zit met gaten gaat de prijs hard naar beneden. Tenzij je iemand vindt die daar dus de ballen verstand van heeft natuurlijk....
Daarnaast brengt een 2159 uit 1977 nou ook weer niet zoveel op...

Marc

Soltari
18 januari 2004, 23:20
Ik wil hem terug brengen naar de originele staat omdat de clean nu eigenlijk nergens naar klinkt en lichte crunch gemiddeld. Overdrive klinkt echt heel goed maar die van een originele 1959/2159 zal ook niet slecht klinken. Ik weet ook wel dat de clean van marshalls niet zo denderend is maar ik weet wel dat het beter kan dan dit :).

Bovendien denk ik dat ik liever het geluid van een 1959 heb en daarnaast lijkt het me een leuk project. clean met randje tot lichte overdrive is belangrijker voor me dan zware overdrive.

Ik ben ook niet van plan de versterker te verkopen. Zoveel heb ik er trouwens ook niet voor betaald. Aan de bovenkant (voorkant voor een head) zijn geen extra gaten gemaakt. Alleen aan de onderkant (achterkant voor een head) wat dus niet te zien is in een combo. Er zitten 8 extra gaten in :P.

Ik ga ff kijken naar die multimeter!

grtz,

Vincent

Soltari
21 januari 2004, 22:34
Ik heb nog een vraagje over het ontladen van de filtercondensatoren. Ik snap dat dit kan door de + kant van de condensator te verbinden met de aarde via een weerstand. Een tweede manier is om de anode van de eerste preampbuis te verbinden met de aarde.

Als aarde zou ik bijvoorbeeld het chassis moeten nemen. Ik moet dus de stekker in een geaard stopcontact hebben of anders loopt er geen stroom? (natuurlijk zonder stroom op de versterker :))

Misschien zie ik het verkeerd... maar ik moet iets echt snappen voordat ik ermee kan werken :oops:

grtz,

Vincent

nicoverduin
21 januari 2004, 23:23
Ik heb nog een vraagje over het ontladen van de filtercondensatoren. Ik snap dat dit kan door de + kant van de condensator te verbinden met de aarde via een weerstand. Een tweede manier is om de anode van de eerste preampbuis te verbinden met de aarde.

Als aarde zou ik bijvoorbeeld het chassis moeten nemen. Ik moet dus de stekker in een geaard stopcontact hebben of anders loopt er geen stroom? (natuurlijk zonder stroom op de versterker :))

Misschien zie ik het verkeerd... maar ik moet iets echt snappen voordat ik ermee kan werken :oops:

grtz,

Vincent

Inderdaad je ziet het bijna goed:

Onder aarde wordt in dit verband verstaan het chassis als zijnde massa. De minpool van de schakeling is (meestal) ook verbonden met massa. Men noemt dat ook wel aarde. Ik zou, als ik ga sleutelen aan een versterker, nooit de stekker erin laten (veiligheid).

Wat er dus gebeurt als je de anode verbind met massa (= aarde) is dat de minpool (= aarde) wordt verbonden met de pluspool via de (vaak) 100k weerstand. Alle filter elco's zijn met elkaar verbonden via weerstanden (2k2 - 10k meestal) dus uiteindelijke worden ze allemaal ontladen.

Loop je een risico?

Stel de laatste filtercap = 350 V. Via 100k weerstand naar massa loopt er dus een stroom van 350 / 100000 = 3,5 mA. Het vermogen dat in de 100k weerstand wordt gedissipeert (= warmte) is V * I = 350 * 0,0035A = 1,225W ongeveer 1,25 Watt. De plaatweerstanden in de voorversterkers zijn vaak 0,5 watt en soms 1 watt (grotere Fenders).

Conclusie: JA er is een risico aan verbonden. HEt zou dus kunnen als die 0,5 watt weerstand niet al te best is, dat deze het begeeft omdat er meer vermogen door de weerstand wordt gedissipeert dan eigenlijk zou mogen. Helemaal waar is dat natuurlijk niet, omdat tijdens het ontladen, de spanning over de elco's tegellijkertijd daalt. Er is dus slechts een moment dat er een duidelijke overload op de anode weerstand komt.

In de grotere Fenders (en ik dacht ook marshalls) zit op de eerste filter vaak een spanningsdeler van bijv. 2 x 100 of 2 x 200k op met over elke weerstand een elco. Dit zorgt ervoor dat de elco's geen hogere spanning te verwerken krijgen dan toegestaan. Tegelijkertijd krijg je als je alleen de hoofdschakelaar (dus niet de standby [een oude discussie]) uitzet een ontlading via dezelfde weerstanden van alle elco's.

Begrijp u? :-D :-D

Nico

Soltari
22 januari 2004, 08:53
Yup!

Dank u zeer! :lol:

Soltari
25 januari 2004, 10:52
Ik ben inmiddels begonnen met de verbouwing :).

Het is oorspronkelijk een 2159 mark II (PCB). De verbouwde voortrap, die op mijn schema staat, was op op een turretboard gemaakt en het gedeelte van het PCB waar de originele voortrap zat is eraf gezaagd.

Ik zit er nu sterk aan te denken om alles te vervangen door een turretboard. Op internet staan genoeg foto's waardoor ik een goede layout kan maken.

Alleen het materiaal voor een turretboard is een probleem. Ik heb de discussie op het bassie79 forum gevolgd en ik zou dus bij rs-components kunnen bestellen. Wat ik bij conrad vond is dit:

http://image01.conrad.com/m/5000_5999/5300/5320/5324/532487_BB_00_FB.EPS.jpg

SOLDEERPLINTEN 500
Artikelnr.: 532487 - 8B
productomschrijving:

Deze soldeerstrippen zijn voorzien van een sterk verzilverde messing insteeksoldeerogen en zijn 38 mm breed. De afstand tussen de contacten bedraagt 8 mm.

Dit zou natuurlijk een erg mooi alternatief zijn. Zou het hiermee lukken?

grtz, Vincent

nicoverduin
25 januari 2004, 11:27
WAt ik wel vaak doe is printplaat nemen en het koper eraf etsen. Dan heb je een prima board.
Nico

Al
26 januari 2004, 00:30
Deze soldeerstrippen zijn voorzien van een sterk verzilverde messing insteeksoldeerogen en zijn 38 mm breed. De afstand tussen de contacten bedraagt 8 mm.

Dit zou natuurlijk een erg mooi alternatief zijn. Zou het hiermee lukken?

grtz, Vincent

Niks mis mee. Oude VOX'en hebben ook iets dergelijks

Al

Soltari
26 januari 2004, 22:19
Nog maar een vraagje...

Ik heb moeite met het kiezen van de juiste condensatoren... Ik heb bijvoorbeeld nog twee 680nF (0.68μF) condensatoren nodig voor cathode bypass. Ik lees van alles over mallory en sprague orange drops en hoe superieur die klinken maar erg makkelijk te krijgen zijn ze niet.

Kan ik uit de voeten met de condensatoren die ik bij conrad kan bestellen?

Metallized Polyester Film Capacitors (MKT)
Polypropyleen Capacitors (MKP)

van Siemens, Phillips, Wima of Epcos?
Bovendien zijn ze allemaal radiaal en kan ik er geen axiale uitvoeringen van vinden.

Wat betreft condensatoren ben ik het een beetje kwijt. Wat moet ik kopen?

Alvast bedankt!

Vincent

mathe
26 januari 2004, 22:38
Vincent,

De originele 0,68uF condensatoren zijn van Philips en zijn polyester folie (niet te verwarren met gemetaliseerd polyester folie). Ze worden al bijna 30 jaar niet meer gemaakt dus zijn ze erg moeilijk te vinden. Als je ze vindt moet je flink in de buidel tasten.
Een alternatief is een gemetaliseerde polyester folie axiaal type. Deze zijn wel te vinden bij elektronica winkels maar je moet er waarschijnlijk wel even de deur voor uit.

Orange drops zijn uit den boze voor Marshall's! Voor zover nu bekend zijn de Mallory 150 serie condensatoren de beste vervangers voor de Philips polyester typen.

Ik begin binnenkort met een vergelijk tussen de oude Philips polyester folie condensatoren en een aantal typen welke nu nog worden geproduceerd. Als je nog minimaal één maand kunt wachten kun je misschien uit de resultaten halen wat de beste vervanger is.

Marc

Mr.Jay
26 januari 2004, 23:54
Ik begin binnenkort met een vergelijk tussen de oude Philips polyester folie condensatoren en een aantal typen welke nu nog worden geproduceerd. Als je nog minimaal één maand kunt wachten kun je misschien uit de resultaten halen wat de beste vervanger is.

Marc[/quote]

Hé Marc, er zullen hier meer mensen geinteresseerd zijn in jouw test, hou ons op de hoogte.
de Mall.150 is een mooie cap.

JaY

Soltari
11 maart 2004, 09:44
Dinsdag (dag voor mn mondeling :roll: ) kreeg ik eindelijk een telefoontje dat de onderdelen die ik besteld had klaarlagen. Ik heb ze gelijk opgehaald en ben gaan solderen. De layout is nog best netjes geworden op de soldeerstrip.

Vanochtend heb ik, na alles nagelopen te hebben, de versterker aangezet. Eerst zonder buizen, daarna met buizen. Gelukkig waren er geen vonken te zien. Daarna heb ik de buizen gebiasd.

Het enige probleem is een gefluit op kanaal 1 en een brom op kanaal 2. Ik heb alleen geen idee waar ik moet gaan zoeken naar een fout. Ik heb wel een vermoeden dat het aan de aarding kan liggen.

Kan iemand mij vertellen waar dit aan zou kunnen liggen of zijn deze symptonen te algemeen?

grtz,

Vincent

nicoverduin
11 maart 2004, 19:31
Veel te algemeen. Stuur eens wat foto's.

Nico

Soltari
11 maart 2004, 22:57
Na het doorspitten van het ax84 forum ben ik van het gefluit/gegil en de ruis af. Wat nog rest is een soort geluid wat erg lijkt op het tikken/wrijven over een microfoon. Volume 1 en volume 2 op 0 maakt geen verschil. Enkel wanneer de mastervolume op 0 staat verdwijnt al het geluid.

Foto's:

http://www.xs4all.nl/~sieraad/2159a.jpg (1,41mb)
http://www.xs4all.nl/~sieraad/2159b.jpg (1,41mb)

grtz,

Vincent

nicoverduin
11 maart 2004, 23:20
Dan lijkt het erop dat het dus tussen beide volume regelaars zit. Krijg je dat tikken als je een buis aanraakt?

Je zou nog eens een buis kunnen verwisselen, en dan kijken of het weg is.

Het is zo wel erg moeilijk om te bepalen wat er loos is.

Nico

Soltari
12 maart 2004, 00:33
Ik weet dat het vrijwel onmogelijk is om op te lossen zo.. Ik heb nog wat zitten proberen..

Het microfooneffect is weg.. lag waarschijnlijk aan de bedrading van de outputjack/speakers.

Ruis is echter weer terug. Het ligt aan de grid van kanaal 2 (iig kanaal met de 0,0022uF koppelcondensator). De draad tussen de 68K weerstanden zorgt voor de storing. Wanneer ik er dichter bij kom met mn vinger wordt het erger. De overige grids hebben dit niet. Ook klinkt het door in de speakers als ik tegen de draad aantik. Tikjes tegen de buizen worden niet versterkt.

Ik heb het met verschillende buizen geprobeerd en met verschillende draden.

Hier snap ik echt niks van.

In ieder geval bedankt voor de moeite :)

Dude
12 maart 2004, 01:18
ik heb toen ook een tijdje over deze amp zitten spelen, zat een ERG lekker geluid in, ik zocht alleen een amp om mee te sjouwen naar de oefenruimte elke zondagavond.. toch wel beetje spijt dat ik hem niet gekocht heb als ik dit zo zie hahaha

Soltari
12 maart 2004, 09:54
Probleem opgelost.

De input jackbussen zijn niet geïsoleerd. Had ik wel om gevraagd maar ik heb de verkeerde gekregen.

Ik ga vanmiddag nieuwe jackbussen halen.

Vincent

ReinoutV
12 maart 2004, 12:51
Gave thread, keep 'em coming!