PDA

View Full Version : Hoge e-snaar aversie



burt
14 januari 2004, 18:19
Laatst kwam ik erachter dat ik eigenlijk een hekel heb aan mijn hoge e-snaar. Ik vind het moeilijk om 'm te pakken te krijgen, om 'm goed op het fretboard te houden, om hem op te drukken zonder dattie los komt van de fret, en vooral om 'm mooi door te laten klinken.

Normaal speel ik met 010 snaren, maar ik denk eigenlijk dat een deel van mijn misere komt door het feit dat de hoge e snaar te los hangt, dus ik dacht... ik neem een 010 setje, maar leg er een stuk dikkere hoge e-snaar op.

Iemand ervaring? Ideeen? Wat is de dikste snaar die je naar een e omhoog kan stemmen?

Mithrandir
14 januari 2004, 18:31
Mischien moet je gewoon iets meer oefenen op noten op de e-snaar pakken en benden en weet ik veel waar je nog meer problemen mee hebt.

francis
14 januari 2004, 19:08
Hoever ligt de snaar van je frets, ik had het probleem ook tot ik mijn gitaar eens goed heb laten afregelen.
Oefening baard kunst natuurlijk.

Wilson
14 januari 2004, 19:30
lijkt me logischer dat je er een dunnere e op legt ipv een dikkere, dunnere zijn makkelijker te fretten en vooral makkelijker te benden. ik denk dat als je er een dikkere opgooit dat je probleem aalleen maar erger wordt aangezien je dat veel meer kracht moet zetten bij benden. Ik herken overigen je probleem wel, ik vind het ook moeilijk de hoge e zuiver te benden

Voidhead
14 januari 2004, 20:31
ik denk dat je gewoon meer moet oefenen. heeft iedereen wel last van op het begin.

Stratman70
16 januari 2004, 13:38
Inderdaad meer oefenen en de gitaar beter afstellen. Ik merkte ook dat ik een probleem had met de hoge E snaar, totdat ik zag dat deze te dicht op de toets stond en vergeleken de B snaar erg laag stond, waardoor ik hem telkens miste bij het aanslaan. Even wat afstellinkjes geprobeerd en mijn probleem was helemaal weg. Ook is het zo dat hoe lager een snaar (ook wel afhankelijk van de fretdikte) hoe moeilijker hij op te drukken is.

burt
17 januari 2004, 04:00
Het helpt zeker wel! Ik heb m'n oefen gitaar voorzien van een 010 setje, maar in plaats van een 010 heb ik een 013 voor de hoge E gebruikt (hetzelfde als de B). De snaar staat natuurlijk onder veel hogere spanning dan de rest van de snaren, maar dat vind ik geloof ik juist wel fijn.

Hij heeft meer sustain, je dempt ' minder makkelijk (per ongeluk), en hij floept minder snel weg als je ernaar grijpt. Ook als je 'm opdrukt, gaat hij minder snel ergens heen waar je'm niet hebben wil (irritatie #1 natuurlijk als'ie van het fretboard af glipt). Dat het meer kracht kost om 'm op te drukken is eigenlijk ook wel lekker. Je drukt dan 'langzamer' op, en dat klinkt vaak juist wel groovy. (-:

Ik denk dat hij ook minder snel zal breken dan een 010. Hij staat onder een veel grotere spanning, maar ik denk dat zijn dikte 'm toch minder kwetsbaar maakt.

Misschien moest ik maar gewoon op een hele set 013 snaren overstappen. (-:

Anders Destium
17 januari 2004, 12:11
Zou ik niet doen, als je overstapt op een veel dikker setje moet je je hele gitaar opnieuw (laten) afstellen. Zoals veel mensen hier ook al aangeven is het ook een kwestie van techniek. Ik zou het een tijdje zo laten!

Voidhead
17 januari 2004, 13:17
idd, gelijk een nieuwe e-snaar erop leggen is hetzelfde als bij hete thee koud water gieten omdat het dan afkoelt ipv. gewoon even geduld hebben totdat je de thee kan drinken.
oefenen dus.

burt
19 januari 2004, 02:01
Ik heb drie goeie elektrische gitaren waar ik veel op speel. Ze zijn allemaal net wat anders, maar allemaal goed afgesteld (door mezelf). Het fijne van drie gitaren is dat je dan lekker kan experimenteren met hoe je ze afstelt. Dit is gewoon een van die experimenten. Tot zover bevalt het me erg goed... Mijn post was bedoeld om eens te peilen of er andere mensen ook ooit over dit idee hebben gedacht, of misschien zelfs hebben uit geprobeerd, zeg maar mijn blik te verruimen.

Nou wil ik niet te erg de zeikerd uit gaan hangen, maar het valt me eerlijk gezegd een beetje tegen dat het merendeel (niet allen hoor!!) van de reakties is 'je moet gewoon beter oefenen', 'je moet je gitaar gewoon beter afstellen'. Owh... volgens mij hang ik nou wel de zeikerd uit... ;->

Anyway, ik vind de sustain van de hoge e-snaar eigenlijk altijd bescheten. Op al mijn gitaren. Dat is niet alleen techniek, want als je een noot op de hoge e-snaar gewoon 'droog' aanslaat, dan zal je al merken dat de e-snaar veel minder sustain heeft dan de andere snaren. Dat wordt een heel stuk beter met een dikkere e-snaar.

Dat de spanningen van de snaren niet meer gelijk zijn vind ik veel minder irritant dan dat de sustain zo verrot is op de hoge e-snaar.

Maar mijn techniek is ook niet alles hoor... Ik zal dit ook niet op al mijn gitaren doen, zodat ik blijf oefenen met een dunnere e-snaar.

Voidhead
19 januari 2004, 21:39
wat je zegt zit wel een kern van waarheid in jah, hoge e-snaar heeft vaak wat minder sustain (dat merk ik ook).

Voidhead
19 januari 2004, 21:40
wat je zegt zit wel een kern van waarheid in jah, hoge e-snaar heeft vaak wat minder sustain (dat merk ik ook).