PDA

View Full Version : snaren opzetten ?????



My Dying Bride
14 januari 2004, 14:48
als ik mijn snaren er op zet heb ik aan de stemmechanieken maar 1 keer een omwenteling , bij gitaren in de winkel zijn ze 4-5 keer rond de stemmechanieken gedraaid , hoe doe je dat nu ?

Diedo
14 januari 2004, 14:58
door de snaar veel slapper te hebben dan nodig is... tja euh,...

je doet de snaar door het gaatje van het mechaniek, en als je en dan ±4 cm terug duwt (je snaar is dan dus "te lang") en dan pas begint met opdraaien, dan moet het helemaal goed komen.

nonomen
14 januari 2004, 15:02
en dan nog zo er opleggen: http://www.elliomartina.com/emgitnl/infonl/tips3.html

urezna
14 januari 2004, 15:06
mijn dikste snaren heb ik vaak nog niet eens een halve wikkeling om de stemschroef heen...... maar nou heb ik er wel toplocks op zitten, nooit een probleem gehad....

waarom zou ik langer aan zo'n knopje zitten draaien als dit ook werkt?

alleen mn hoge B en E moet ik een keertje of 2 rond de knop doen, anders glijdt ie los tijdens het stemmen......

The Mule
14 januari 2004, 15:29
Met meer wikkelingen rond je tuners heb je wat meer body en een veiligheidsmarge ingebouwd, en heb je zeker minder kans dat het 'speelgedeelte' van je snaar terminaal beschadigd en beinvloed raakt door het afknippen (kern en mantel). Bij gitaren met toplocks is het minder problematisch, maar anders is het best een concreet gevaar...

Negative K3 fan
14 januari 2004, 18:38
bij tags (gitaarwinkel enschede) en op verschillende sites werd aangeraden zo min mogelijk (1 a 2 omwentelingen) te maken met de snaren zodat ze hun stemvastheid bij het benden (en in het algemeen) beter behouden.