PDA

View Full Version : 011 op een sg std geen probleem?



cas121
14 januari 2004, 12:52
ik weet dat het kan zonder problemen maar toch heb ik enige weerstand om te switchen..

op mn LP heb ik altijd al 011 zitten, vind het gewoon lekker spelen en masterlijk klinken, maar heb tot nu toe op mn SG altijd 010 gespeeld, wil daar nu ook 011 op gooien.

heb je dan niet sneller kans op een headcrack of torsie van de hals?
iemand anders met 011 op een SG (in normale stemming)?

FNaRK
14 januari 2004, 12:56
moet / mag geen probleem zijn
en anders is je hals slecht als die daar niet tegen kan !

suc6

Ash ketchum
14 januari 2004, 13:00
Ff, informeren bij de gitaarzaak waar je hem gekocht heb,
indien mogelijk kunnen zij hem opnieuw afstellen op een setje 011.
moet inprincipe geen problemen veroorzaken, wel ff intonatie en snaarhoogte nakijken nadat je de snaren hebt verwisseld.
Ps. niet direct nakijken, de volgende dag ofzo, kijken of het hout niet is gaan werken.

cas121
14 januari 2004, 13:12
afstellen doe ik altijd zelf, en ik weet ook wel dat het geen probleem is maar het was gewoon een gevoelsmatige kwestie

Ash ketchum
14 januari 2004, 13:22
idd, het is echt iets persoonlijks, ik doe het altijd zelf, nog nooit laten doen trouwens.

Mithrandir
14 januari 2004, 13:37
Ik heb al 013 op mijn SG gehad, geen enkel probleem, ik heb er nu altijd 011 op.

Negative K3 fan
14 januari 2004, 14:40
met 011 wordt door fender nog garantie gegeven op gitaren, die hebben dunnere nekken en een langere mensuur waardoor de spanning hoger is. De nek kan echter veel meer hebben, op jouw gibson zou 011 ZONDER MEER mogelijk moeten zijn. Zo dik is het namelijk helemaal niet.

The Mule
14 januari 2004, 15:45
Een 'maar' van mijn kant is wel dat de SG al dan niet terecht berucht is vanwege het gebrek aan vlees bij de verbinding hals/body en dus best kwetsbaar zou kunnen zijn op dat punt. Het is zelfs ooit de aanleiding geweest dat dhr. Les Paul tijdelijk bij Gibson weggegaan is. Gibson wilde destijds modern doen en met het succes van Fender meeliften, en had de Les Paul zoals wij hem kennen vervangen door de Les Paul SG. Maar Les Paul zelf wilde zijn naam niet verbinden aan een gitaar met zo'n grote kans op 'krak'. Nu heeft het verleden geleerd dat dit wel meevalt, maar het is toch iets voor in het achterhoofd lijkt mij...

Matje
14 januari 2004, 16:42
Ik dacht altijd dat les paul hem gewono lelijk vond.

The Mule
14 januari 2004, 18:28
Ik dacht altijd dat les paul hem gewono lelijk vond.

Ook dat speelde mee...

PeteRS
16 januari 2004, 12:36
met 011 wordt door fender nog garantie gegeven op gitaren, die hebben dunnere nekken en een langere mensuur waardoor de spanning hoger is. De nek kan echter veel meer hebben, op jouw gibson zou 011 ZONDER MEER mogelijk moeten zijn. Zo dik is het namelijk helemaal niet.

Ik vraag me af welke fender je bedoeld. Een SG neck is in ieder geval dunner en langer dan bv een standard strat. Aangezien de stijfheid van een neck omgekeerd evenredig is met zijn lengte EN evenredig met de 3e macht van de dikte. In gewoon Nederlands: een SG neck is minder stijf dan een st. strat neck. Ik zeg niet dat 011 niet mogelijk is maar dit advies snijdt ZONDER MEER geen hout.

cas121
16 januari 2004, 14:15
Een SG neck is in ieder geval dunner en langer dan bv een standard strat


no offense maar dan weet ik niet op welke SG jij gespeeld hebt want de 50s neck van de SG en LP standard zijn toch echt veel dikker dan elke fenderhals die ik ooit heb gezien/bespeeld

en de fender mensuur is ook langer, das denk ik belangrijker dan de totale halslengte...

Negative K3 fan
16 januari 2004, 18:10
met 011 wordt door fender nog garantie gegeven op gitaren, die hebben dunnere nekken en een langere mensuur waardoor de spanning hoger is. De nek kan echter veel meer hebben, op jouw gibson zou 011 ZONDER MEER mogelijk moeten zijn. Zo dik is het namelijk helemaal niet.

Ik vraag me af welke fender je bedoeld. Een SG neck is in ieder geval dunner en langer dan bv een standard strat. Aangezien de stijfheid van een neck omgekeerd evenredig is met zijn lengte EN evenredig met de 3e macht van de dikte. In gewoon Nederlands: een SG neck is minder stijf dan een st. strat neck. Ik zeg niet dat 011 niet mogelijk is maar dit advies snijdt ZONDER MEER geen hout.

wat cas zegt, gibson nekken zijn een stuk dikker (maar wel van mahonie gemaakt, iets minder taai) en door het verschil in mensuur is er ook eenr edelijkv erschil aan krachten dat er werkt.

Matje
16 januari 2004, 18:48
maar je moet er toch gewoon 0.11 op kunnen leggen?

Mithrandir
16 januari 2004, 19:45
Kan ook gewoon, maar het zijn nerds he, dan blijf je maar doorzeveren over onbenulligheden.

Bins
16 januari 2004, 22:37
Als de allergoedkoopste epi sg het trekt met .011 (ik heb er zelfs diker op gehad), dan moet het toch geen probleem zijn?

Matje
16 januari 2004, 23:31
maar die had een geschroefde nek he :wink:

PeteRS
17 januari 2004, 00:00
[quote/]no offense maar dan weet ik niet op welke SG jij gespeeld hebt want de 50s neck van de SG en LP standard zijn toch echt veel dikker dan elke fenderhals die ik ooit heb gezien/bespeeld[quote/]

Ik heb wel eens een oude SG bespeeld, ik merkte dat als je de hals naar je toe trekt je toon merkbaar hoger wordt. Volgens de specs zijn de standard SG's idd wat dikker dan de vintage modellen. Bij mijn (standard) strat heb ik niet zo snel last van dit effect.

cas121
17 januari 2004, 02:34
Kan ook gewoon, maar het zijn nerds he, dan blijf je maar doorzeveren over onbenulligheden.

tja inderdaad het blijft ook gewoon gezeur, maar het was een gevoelskwestie, vreemd is dat..

iig morgen lekker gitaren afstellen en 011 erop, ernie ball power slinkie, wel zo relax...