PDA

View Full Version : Wat vinden jullie van de Fender 'Standard' USA hardtail?



Dylan61
14 januari 2004, 12:14
De Fender Standard USA strat hardtail kost op het moment 824$ in the USA, en ik wil er een bestellen.

Wat vinden jullie, hardtail of tremelo?

Thankx
(als je nog wat weet om gelijk mee te bestellen..nee geen AMP)

Ash ketchum
14 januari 2004, 12:23
Op zich speel ik op al mijn strats (2, 1 jap en een zelfbouw met usa neck en hardware) hardtail bij wijze van spreke omdat ik de veren altijd op z'n strakst zet kan de trem niet meer bewegen. Ik gebruik de tremelo toch nooit.
Misschien dat het extra hout wat toevoegt aan de klank.
Wel eens op eentje gespeeld, maar had niks in de buurt om mee te vergelijken. qua bespeelbaarheid moet het zelfde zijn, alleen bends gaan wat makkelijker aangezien je geen tremelo hoeft mee te trekken.

Quink
14 januari 2004, 13:55
alleen bends gaan wat makkelijker aangezien je geen tremelo hoeft mee te trekken.

Gaan ze niet juist moeilijker omdat er geen tremolo is die meegeeft :???:

Ash ketchum
14 januari 2004, 14:00
nee, omdat de tremolo meegeeft duurt het langer om de gewenste toon te krijgen, je moet harder opdrukken om te benden. Je moet eerst door de spanning van de veren en dan ook nog door de snaarspanning heen drukken. zonder of met vastgezette tremolo is dat niet het geval

Diedo
14 januari 2004, 14:38
zit wat in... maar ik zou toch met nemen, want je kan hem altijd nog vast zetten. je kunt er ook leuk mee experimenteren... MET!

Dylan61
14 januari 2004, 14:54
Hebben jullie ook het type HSS gezien? Heeft een extra switch, kost 859$.

PS Bij De Luxe kun je de trem vastzetten maar die is een stuk duurder.

The Mule
14 januari 2004, 14:55
Ik zou ook voor 'met trem' kiezen, maar dat komt zeker ook uit een persoonlijke (!) opvatting voort dat een Strat zonder trem geen echte Strat is...

Ash ketchum
15 januari 2004, 12:03
een tremsetter is idd een goeie optie, qua klank kan je een hardtail altijd vergelijken met een normale.
puur een kwestie van smaak dus.

michielv
15 januari 2004, 13:35
Er zit wel degelijk een verschil in de toon: een hardtail klinkt een beetje tussen een tele en een gewone strat in. Eric Clapton wilde per se dat zijn signature model een (standaard vastgezette vintage) tremolo had vanwege het geluidsverschil.

Zelf zou ik voor een hardtail kiezen, maar ja, ik wil geen tremolo's.

rsvarthur
15 januari 2004, 13:43
alleen bends gaan wat makkelijker aangezien je geen tremelo hoeft mee te trekken.

Gaan ze niet juist moeilijker omdat er geen tremolo is die meegeeft :???:

Gravend in lang vervlogen HTS natuurkunde lessen zit het volgens mij zo:
De spanning die je uiteindelijk in je snaar hebt, is in beide situaties gelijk. Da's een voorwaarde voor dezelfde toon. Dus als je hem naar de gewenste toon hebt gebend zal de kracht op je vingertopje in beide gevallen gelijk zijn.

In het geval van een trem, zal je ook de trem een stukje meetrekken tijdens de bend. Doordat de trem wat meegeeft, moet je dus moet je een langere afstand afleggen totdat de gewenste kracht is bereikt. In feite komt het erop neer dat de veerconstante (de hoeveelheid kracht die nodig is voor een bepaalde uitrekking van een veer (of snaar of trem)) bij een systeem met meegevende klem iets kleiner is dan die van alleen de snaar.

Ervan uitgaande dat de krachtsopbouw in beide gevallen lineair is, is de gemiddeld geleverde kracht dus gelijk. Arbeid = kracht x afstand, dus bij de trem lever je meer arbeid, en vermager je dus sneller. :D

Misschien dat iemand met een verser schoolgeheugen mij kan verbeteren/aanvullen?

bat
15 januari 2004, 15:05
Ik zou ook met nemen, om de reden dat je dan eens kunt proberen of het wat is. Is het niks, dan kun je de trem heel goed vastzetten: 2 extra veren erbij (je hebt er dan 5), de schroeven wat aandraaien en muurvast (nouja, met veel kracht nog wel te gebruiken maar enfin)

Men zegt dat het ook wat uitmaakt voor het geluid inderdaad...

Quink
15 januari 2004, 15:39
Ervan uitgaande dat de krachtsopbouw in beide gevallen lineair is, is de gemiddeld geleverde kracht dus gelijk. Arbeid = kracht x afstand, dus bij de trem lever je meer arbeid, en vermager je dus sneller. :D

http://www.click-smilies.de/sammlung0903/grinser/grinning-smiley-004.gif Kijk kijk, dat is nog eens prettig om te horen. Mits je voldoende gitaar speelt wordt je van bier drinken niet dik!