PDA

View Full Version : Opener geluid 1959 RI



peveo
14 januari 2004, 12:19
Volgende wens:

Alhoewel mijn Marshall 1959 slp RI best lekker klinkt begin ik toch wat wel wat dingen te horen die ik anders wil.
Over het algemeen mag het geluid wat opener, ik vind het wat te dicht klinken af en toe.
Als ik bv. een TS9 of een Fulldrive samen met een compressor bij schakel wordt het geluid wat meer gecomprimeerd , genivelleerd en wat opener.
De compressor doet errug veel om de sound wat opener te krijgen.
Ik kan dan de snaren haast afzonderlijk horen als ik accoorden speel, snap je, en dat is nu precies wat ik wil.
Nu vraag ik me dus af of ik een opener sound krijg als ik eens begin om de buiskes te vervangen?
Begin ik dan met de preamps of de eind buizen?
Ik zat zelf te denken aan Electro Harmonix EL34, omdat ik daar wel goede dingen over lees, en eventueel ook de ECC83 van EH.

Eventueel andere tips??


Thanks Peter

The Thumb
14 januari 2004, 12:37
Peter,

wat bedoel je precies met opener, dit is nl voor het eerst dat ik lees dat een compressor zorgt voor een opener geluid?

peveo
14 januari 2004, 13:32
Tsja, wat bedoel ik met opener?

Kijk, als je een sound met drive hebt wordt het geluid van alle snaren samengevoegd. Dit kan een goed geheel vormen met genoeg definitie of het kan wat korrelig klinken en in onbalans.
Omdat ik met de ED1 comprssor van Marshall in staat ben om een bepaald spectrum van het geluid te comprimeren ( laag of hoog) krijg ik naar mijn beleving een opener geluid, doordat hoog of laag wat wordt gedempt onstaat er meer en balans in het geluid.

Het opener geluid dat ik voor ogen heb is meer te vergelijken met het geluid dat je krijgt als je net een randje vervorming geeft, je hoort als het ware de snaren nog apart terwijl er toch odrive is.
En als ik het in schrift zet ziet het er zo uit:

EADGBE moet worden E-A-D-G-B-E.

Peter

jpb
14 januari 2004, 13:55
Dat is niet wat met 'open' bedoeld wordt. Een 'open' geluid kan zowel clean zijn als in de overdrive. Ik denk dat je met een voor-buisje met wat meer gain al een eind in de buurt komt. Welke dat zijn weet ik niet; behalve dat de EH 12AX7 wel redelijk veel gain heeft. succes

sash
14 januari 2004, 16:42
Probeer eens een 5751 buisje in de V1. Ik heb er zelf een zitten in m'n 1987x en dat maakt een GROOT verschil.
Maakt de voortrap wat cleaner en opener.

Verder zou je andere eindbuizen kunnen overwegen. Bv. 6550's of KT66's. 6550's zijn 6L6'en on steroids en KT66 de gulden middenweg tussen EL34 en 6L6.

Mocht je last hebben van te veel hoog (ook als je kanalen lust) is het aan te raden om de bright caps weg te (laten) halen. C17 en C18 zijn dat. Dan raak je in ieder geval de upper mid harshness kwijt waar die plexi ri's berucht om zijn.

PeeVee
14 januari 2004, 16:58
Over het algemeen mag het geluid wat opener, ik vind het wat te dicht klinken af en toe. Als ik bv. een TS9 of een Fulldrive samen met een compressor bij schakel wordt het geluid wat meer gecomprimeerd , genivelleerd en wat opener.

Wat je nu beschrijft is volgens mij het recept voor een moddervet / dichet geluid.


Ik kan dan de snaren haast afzonderlijk horen als ik accoorden speel, snap je, en dat is nu precies wat ik wil.
Ja... wat je nu beschrijft is wel "open" maar ik snap er niets van dat je de snaren niet afzonderlijk kan horen als je de compressor uit staat. Misschien omdat de snaren onderling niet lekker in balans zijn? Dat moet haast wel de verklaring zijn; de compressor krikt het op tot een bepaald niveau en je stelt daarmee ook een soort plafond in, ondanks dat het geluid dan wel vetter is, zal de balans van de tonen inderdaad misschien iets beter zijn, eigenlijk nooit zo over nagedacht... Wel interessant. Ik heb het in het verleden wel eens gehad met gitaren, en heb die "onbalans" in snaren nu ook met mijn Gretsch 6118 Double Anniversary. Heb de juiste stand van de pole pieces nog niet gevonden, want daar kun je het, zij het in beperkte mate, wel wat mee afstellen.

Pas wel op voor "string pull" (pole pieces te dicht bij snaren) en mijn indruk was dat pole pieces dichter bij de snaren niet alleen harder maar ook wat scheller / feller geluid geeft, soms pakt dat juist goed uit, soms juist niet, effe proberen.

Negative K3 fan
14 januari 2004, 19:44
sorryd at ik eht off topic gooi> sash over die 5751 in de V1, welk merk/type heb je daarvoor genomen, wat doet het met de hoeveelheid gain en hoe verandert je clean (meer mids, meer hoog, minder bas zoiets)?

ben er erg benieuwd naar aangezien ik een 5751 of 12au7 in de v1 wil steken, al weet ik niet hoeveel het in gain zal schelen bij beiden.

sash
15 januari 2004, 18:22
sorryd at ik eht off topic gooi> sash over die 5751 in de V1, welk merk/type heb je daarvoor genomen, wat doet het met de hoeveelheid gain en hoe verandert je clean (meer mids, meer hoog, minder bas zoiets)?

ben er erg benieuwd naar aangezien ik een 5751 of 12au7 in de v1 wil steken, al weet ik niet hoeveel het in gain zal schelen bij beiden.

Ik heb er een NOS JAN buisje voor genomen. Het is een variant op de standaard 12ax7. Verandert je clean niet drastisch (dus geen meer mid, bass of treble), maar geeft wat meer cleane headroom.

Een 12at7 is af te raden. Dat maakt je clean haast hifi-achtig en dat is weer een beetje teveel van het goede.

Negative K3 fan
15 januari 2004, 19:19
ik bedoelde een 12au7, geen aT7, iemand op HC heeft er zoeen in zn v1 van zn 5150 zitten en is daar vrij tevreden over.

van welk merk is jouw buis trouwens en heb je hem van marble amps ofzo gekocht?

sash
15 januari 2004, 19:28
Tis een GE JAN (beter lezen Lennart :D )

Wat een 12au7 doet weet ik niet, nooit geprobeerd.

Negative K3 fan
15 januari 2004, 20:02
je hebt nergens in dit topic GE neergezet.

peveo
15 januari 2004, 20:49
Okee,

Dus ik kan eens wat proberen met andere pre tubes om mee te beginnen . zal eens wat snuffelen.
Maar, waar is die V1 danwel niet te vinden?
En ik las ook iets over c17 en c18 caps??
Wat zijn dat dan voor dingen , hoe zien ze er uit en hoe sloop ik die er uit?

Maaaaaar, waarom zijn ze er dan al in gezet door marshall als je ze moet verwijderen om een betere ( blijft subjectief) sound te krijgen?
Ik kan me niet voorstellen dat ze dat bij Marshall ook niet weten, zij maken die dingen tenslotte.
Wat zijn de nadelen van het eruit slopen??

Peter

jpb
16 januari 2004, 01:11
Tis een GE JAN (beter lezen Lennart :D )

Wat een 12au7 doet weet ik niet, nooit geprobeerd.

Een 5751 zit tuusen de 12AX7 en 12AU7 in qua gain. Ik heb een JAN GE maar ik ben er niet kapot van. Zou wat softer moeten klinken, dan de 12AX7, maar bij mij vrij schel en dun. Mischien omdat het een GE is?

Al
16 januari 2004, 01:22
Dat is niet wat met 'open' bedoeld wordt. Een 'open' geluid kan zowel clean zijn als in de overdrive.

Yessssss
Speel maar eens over een AC30

Al

Al
16 januari 2004, 01:32
Probeer eens een 5751 buisje in de V1. Ik heb er zelf een zitten in m'n 1987x en dat maakt een GROOT verschil.
Maakt de voortrap wat cleaner en opener.

Verder zou je andere eindbuizen kunnen overwegen. Bv. 6550's of KT66's. 6550's zijn 6L6'en on steroids en KT66 de gulden middenweg tussen EL34 en 6L6.

Mocht je last hebben van te veel hoog (ook als je kanalen lust) is het aan te raden om de bright caps weg te (laten) halen. C17 en C18 zijn dat. Dan raak je in ieder geval de upper mid harshness kwijt waar die plexi ri's berucht om zijn.

De "dirt" zit bij classic marshalls veel in de PI. Wat minder drive kan het wat opener houden maar dat hoeft niet per definitie. Het type speakers kan veel bijdragen tot het dichtslibben van de toon. Ook kan de compressor wat hoog geven in de aanslag waardoor er daar wat meer definitie komt. In de regel smeert een compressor meer en TS geeft dat typicher mid soundje. Transparantie heeft te maken met het hoog. Een bas kan dus transparant zijn en daarom gedefiniëerd. Daar moet je dus zoeken. Ga je bright caps eruit jassen dan kan dat tegen je werken. Sassie --> Mid hoog is heel wat anders dan bright. Een bright cap werkt in een ander gebied.

Al

Al
16 januari 2004, 01:37
sorryd at ik eht off topic gooi> sash over die 5751 in de V1, welk merk/type heb je daarvoor genomen, wat doet het met de hoeveelheid gain en hoe verandert je clean (meer mids, meer hoog, minder bas zoiets)?

ben er erg benieuwd naar aangezien ik een 5751 of 12au7 in de v1 wil steken, al weet ik niet hoeveel het in gain zal schelen bij beiden.

Een AX heeft een gain van 100
Een 5751 een van 70
Een AU een van 17

Al

Al
16 januari 2004, 01:41
Tis een GE JAN (beter lezen Lennart :D )

Wat een 12au7 doet weet ik niet, nooit geprobeerd.

Een 5751 zit tuusen de 12AX7 en 12AU7 in qua gain. Ik heb een JAN GE maar ik ben er niet kapot van. Zou wat softer moeten klinken, dan de 12AX7, maar bij mij vrij schel en dun. Mischien omdat het een GE is?

Ik ben ook nooit zo gelukkig met die JAN GE en JAN PHILIPS 5751's. Allebei met de groene opdruk. Ze zijn vrij "hard" van toon. Van die twee ervaar ik de PHILIPS als de mildste.

Al

Negative K3 fan
16 januari 2004, 12:37
sorryd at ik eht off topic gooi> sash over die 5751 in de V1, welk merk/type heb je daarvoor genomen, wat doet het met de hoeveelheid gain en hoe verandert je clean (meer mids, meer hoog, minder bas zoiets)?

ben er erg benieuwd naar aangezien ik een 5751 of 12au7 in de v1 wil steken, al weet ik niet hoeveel het in gain zal schelen bij beiden.

Een AX heeft een gain van 100
Een 5751 een van 70
Een AU een van 17

Al

17 is wel erg weinig, dan hou je toch nauwelijks gain over in mn amp? een 5150 heeft 6 gain stages waarvan er met die 12au7 dus 2 17% worden ten opzichte van wat ik nu heb. Een 12AT7 is zeker 30%?

PeeVee
16 januari 2004, 16:14
naar aangezien ik een 5751 of 12au7 in de v1 wil steken, al weet ik niet hoeveel het in gain zal schelen bij beiden.

Je zult wel een 12AT7 of 12AY7 bedoelen...

Ohzoso
16 januari 2004, 16:38
Peveo,
wat betreft dat opener geluid zou ik het eerder bij je pick-ups zoeken dan bij je amp. Welke PU`s gebruik je?

wat betreft die C17 en C18 condensators in je amp het volgende:
de `59 SLP RI heeft nogal wat hoog, ook op hoge volumes tot op het naar mijn mening irritante aan. Door die 2 condensators eruit te halen heb je meer een donkerder geluid. Dit is vooral prettig als je graag met eindtrapoversturing speelt. Zo kun je de loudness 1 opentrekken zonder dat ie te overdreven hoog/schel klinkt.