PDA

View Full Version : Nieuwe (reissue) TS808's??



Dirk_Hendrik
14 januari 2004, 09:30
Op marktplaats staat deze advertentie:

http://www.marktplaats.nl/markt/muziek/effecten/21800.htm

text:
Aangeboden, Ibanez Tube Screamer TS-808
nieuw met doosje en documentatie door
Ibanez gebouwd met orginele onderdelen met
o.a de legendarische IC: JRC4558 !

beperkte oplage bestel nu !

levertijd minimaal 3 weken.

Als ik dit doorlees lijkt het er op dat het gaat om een reissue van de TS808. Tot vandaag had ik daar nog niets over gehoord. Voor een pedaal waar bedragen als 450 euro voor betaald worden lijkt het me interessant om te weten of er (huidige) reissue's zijn daar je anders een behoorlijke kat in de zak zou kunnen kopen, denkende dat het een originele is!.

Iemand die meer weet?

wimmeltje
14 januari 2004, 09:38
interessant. Misschien toch eens bellen en vragen of ik ff langs kan komen om hem te horen...


Nooit gehoord dat er een reissue is gemaakt van de Ts-808..

The Thumb
14 januari 2004, 10:19
zag de advertentie ook, kan hem ook niet goed plaatsen..

LordRiffenstein
14 januari 2004, 10:22
Ik heb laatst ergens gelezen dat Ibanez ECHTE RI gaat maken van de 800-reeks dus dit zou zo eentje kunnen zijn.

Robbert
14 januari 2004, 11:17
Er komt IDD een TS808 reissue uit.

De vraag is waarom, want de TS9 is ook een clone van de TS808...

Maar de advertentie ook gezien ja. 199 Euro komt net mooi uit, hoeft ie geen plaatsingskosten te betalen. Denk dat ie in de praktijk tikkeltje duurder is.

The Thumb
14 januari 2004, 11:41
Ik vind 199 behoorlijk aan de prijs voor een reissue, daarmee begeven ze zich in het segment van Fulltone, Menatone, MJM, Barber etc.

Daarnaast, als Ibanez het net zo 'kostenbewust' aanpakt als de TS-9 reissue (en daar ben ik wel een beetje bang voor), hebben we dadelijk 2 slechte tubescreamer reissues!

Antal
14 januari 2004, 11:53
Ik vind 199 behoorlijk aan de prijs voor een reissue, daarmee begeven ze zich in het segment van Fulltone, Menatone, MJM, Barber etc.

Daarnaast, als Ibanez het net zo 'kostenbewust' aanpakt als de TS-9 reissue (en daar ben ik wel een beetje bang voor), hebben we dadelijk 2 slechte tubescreamer reissues!

Dat zou pas echt bizar zijn, als ze voor 200 euro een slecht pedaal durven te leveren. Heb nog ff op de site van ibanez gekeken, maar daar kon ik er niet over vinden.

Is dit trouwens ook geen 808 RI:
http://www.maxonfx.com/od808.html :???:

Robbert
14 januari 2004, 12:36
*rinkelend belletje*

http://acapella.harmony-central.com/forums/showthread.php?s=&threadid=515582

Robbert
14 januari 2004, 12:48
http://acapella.harmony-central.com/forums/showthread.php?s=&threadid=516754

jpb
14 januari 2004, 13:01
Ibanez komt inderdaad met een 808 RI uit. Ik begreep dat er alweer wat mods bestaan om hem als een echte 808 te laten klinken. Of dat nodig is of gewoon toonneukerij weet ik niet... :seriousf:

Antal
14 januari 2004, 13:20
Op de japanse site van Ibanez staat hij al wel: http://www.ibanez.co.jp/japan/effector/tube_screamer/tube_screamer.html
Alleen dat Japans is zo lastig te lezen.... :-(

Mitch
14 januari 2004, 13:28
Er bestaan inmiddels dusdanig veel verbeterde versies dat ik dit volslagen overbodig vind. Leuke commerciële actie van Ibanez natuurlijk, dat wel...

En voor iedereen die niet kan kiezen tussen een gewone TS of een aangepaste versie:

http://www.bigtonemusic.com/classicOD.html

Dat hier niet vééél meer over te doen is op HC.......zal wel door de Keeley-gekte komen.

jpb
14 januari 2004, 13:31
Alleen dat Japans is zo lastig te lezen.... :-(


Valt wel mee hoor:
Yakiboa teko 2@@4 yek yek nikamishi tokayo TS-&0& :D

Dirk_Hendrik
14 januari 2004, 13:38
Er bestaan inmiddels dusdanig veel verbeterde versies dat ik dit volslagen overbodig vind. Leuke commerciële actie van Ibanez natuurlijk, dat wel...

Dat hier niet vééél meer over te doen is op HC.......zal wel door de Keeley-gekte komen.

Dat laatste snap ik ook niet. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat er niet al een aantal lui zo'n ding achter hun fiets hebben gehangen en em vervolgens als vintaghe hebben gekocht.

PeArLjAm
14 januari 2004, 14:01
Maar de advertentie ook gezien ja. 199 Euro komt net mooi uit, hoeft ie geen plaatsingskosten te betalen. Denk dat ie in de praktijk tikkeltje duurder is.

hij is denk ik niet duurder, vind 199 euro al SUPER duur als hij in de vs 130 $ gaat kosten, zon 100 euro :lol: Bovendien worden ze geimporteerd uit azie, dus zou het voor de vs en europa behalve de belasting niet echt veel uitmaken qua prijs.

Ik heb een stukje van mike pierra (analogman) gelezen en zegt dat die reissue helemaal niet zo goed is, en niet lijkt op een originele ts808. Daarom heeft hij samen met een japanse collega alweer een aantal mods bedacht voor deze nieuwe reissue.. wat je ervan denkt moet je zelf weten, ik vind het een mooie marketing truuc van ibanez. Deze reissue heeft dan wel een jrc4558 chip en een groen ts808 doosje, maar het circuit komt nog steeds niet overeen met het origineel.

aad
14 januari 2004, 14:08
Op marktplaats staat deze advertentie:

http://www.marktplaats.nl/markt/muziek/effecten/21800.htm

text:
Aangeboden, Ibanez Tube Screamer TS-808
nieuw met doosje en documentatie door
Ibanez gebouwd met orginele onderdelen met
o.a de legendarische IC: JRC4558 !

beperkte oplage bestel nu !

levertijd minimaal 3 weken.

Als ik dit doorlees lijkt het er op dat het gaat om een reissue van de TS808. Tot vandaag had ik daar nog niets over gehoord. Voor een pedaal waar bedragen als 450 euro voor betaald worden lijkt het me interessant om te weten of er (huidige) reissue's zijn daar je anders een behoorlijke kat in de zak zou kunnen kopen, denkende dat het een originele is!.

Iemand die meer weet?

Ik vind zowiezo een bedrag als €450 veel te veel voor een simpel ding als de TS. Aan echte onderdelen zit er voor €10,== in (nou jahh iets meer mag :D ).
De foto's hieronder in een reactie geplaatst zeggen mij denk ik genoeg. De ideeen die ik al toegepast heb zitten nu in deze TS. Schakelbare gain. de 47n cap op de inverterende eerste ingang b.v. en het omschakelen naar TS8.
Weinig nieuws onder de zon, behalve een beetje meer regelmogelijkheid.
Die zijn met wat ge-experimenteer heel eenvoudig zelf in te bouwen.

Oh ja btw mijn plagiaat is weggevallen zoals je ziet. Ik wist niet dat de naam Aad gewoon vrij was heheh, bij deze :razz:

Mitch
14 januari 2004, 14:11
Natuurlijk kan de RI gemod worden. Analogman en Keeley hebben een Sterstatus en maken daar nu dankbaar gebruik van. Waarmee ik niet wil beweren dat het prutsers of beunhazen zijn hoor, hou me ten goede.
Ik vind alleen dat het 808-halleluja verhaal en alle mods om een TS-achtige naar 808 (of beter) te krijgen een beetje overtrokken zijn en dat de aandacht voor RK en AM idem dito.

Big Tone maakt er gewoon één die alle mods schakelbaar in huis heeft, voor $149 en je hoort geen mens er over.

aad
14 januari 2004, 14:13
[quote="aad
De foto's hieronder :[/quote]

lees: De foto's hierboven :P

Speeddemon
14 januari 2004, 14:46
@Aad: ik zie nog steeds geen foto's

@de rest: fuck die Tube-screamer. Zo goed is ie echt niet. :evil:
VOor 185 heb je een Menatone Red Snapper.
Voor 65 een Dod 250 (nog voor 15 euro onderdelen erbij en je bent ook klaar voor TB, LED, smooth sound, Ge diodes etc)

Voor 50 heb je een nieuwe Boss SD-1 uit US (incl. verzenden), 3 onderdeeltjes erbij en je kan de TS-808 mod doen.

Mitch
14 januari 2004, 14:54
Ik neem aan dat Aad de foto's bedoelt die op mijn link staan.

Dirk_Hendrik
14 januari 2004, 15:07
450 (of meer) vind ik ook van de zotte. Dat terzijde.

Hoewel Analog Mike en Keeley best de ervaring zullen hebben kan ik persoonlijk niet echt warm lopen ze meteen te geloven als ze roepen dat zo'n RI veel minder is. Ik had namelijk niet anders verwacht dan dat ze dat zouden roepen. Dat niet doen zou broodroof betekenen. Maar goed, who am I. Ik vind een brownmod al weinig overtuigend. Doe mij maar een STL supertube.

Robbert
14 januari 2004, 15:32
Brownmod is zeker te horen, hetzij minimaal. Ik heb een aantal TS9's omgebouwd, waarvan ik er op dit moment twee in bezit heb. Een orginele met 2043 (zeer vroege issue) en een iets nieuwere waar óók een 2043 chip inzat (maar nu een NOS JRC4558D).

Op een bepaald moment drie stuks naast elkaar gezet, en wel degelijk ietsje milder (over de brownmod).


Yori. Ik ging er eigenlijk vanuit dat die TS808 op Marktplaats een vintage was, omdat de reissue nog niet leverbaar is. Was?

Ik zou geen 450 Euro neerleggen vanwege de prestaties van een TS808, echter wel vanwege de collectorswaarde. Ik kan mij goed voorstellen, sterker nog ik ben er een van, dat iemand die Ibanez pedalen spaard of OD pedalen dat geld er voor over heeft. Maar dat heb ik al vaker gezegd.
Voor dat geld zijn er veel betere OD's, maar niet een zo beroemd als de TS808.

sash
14 januari 2004, 15:36
Maar de advertentie ook gezien ja. 199 Euro komt net mooi uit, hoeft ie geen plaatsingskosten te betalen. Denk dat ie in de praktijk tikkeltje duurder is.

hij is denk ik niet duurder, vind 199 euro al SUPER duur als hij in de vs 130 $ gaat kosten, zon 100 euro :lol: Bovendien worden ze geimporteerd uit azie, dus zou het voor de vs en europa behalve de belasting niet echt veel uitmaken qua prijs.



Hij zal hier ook niet veel duurder dan 100 Euro worden denk ik. Zeker niet bij Feedback.

Hoe dan ook, ik wil er best een hebben, alleen al voor de looks :D

sash
14 januari 2004, 15:36
Maar de advertentie ook gezien ja. 199 Euro komt net mooi uit, hoeft ie geen plaatsingskosten te betalen. Denk dat ie in de praktijk tikkeltje duurder is.

hij is denk ik niet duurder, vind 199 euro al SUPER duur als hij in de vs 130 $ gaat kosten, zon 100 euro :lol: Bovendien worden ze geimporteerd uit azie, dus zou het voor de vs en europa behalve de belasting niet echt veel uitmaken qua prijs.



Hij zal hier ook niet veel duurder dan 100 Euro worden denk ik. Zeker niet bij Feedback.

Hoe dan ook, ik wil er best een hebben, alleen al voor de looks :D

Mitch
14 januari 2004, 15:54
Koop nou eens een goed pedaal man, jij altijd met je rommel :wink: :D

The Thumb
14 januari 2004, 16:05
Hoe dan ook, ik wil er best een hebben, alleen al voor de looks :D

ga je hem dan ook relicen? :-D

Speeddemon
14 januari 2004, 16:10
even voor de goeie orde: die TS-808 RI is meer richting oker/groen dan het origineel, die gewoon groen/groen is.

Daarbij, geen ® bij 't Ibanez logo, en zie maar eens een Maleisische TI RC4558P te scoren... :razz:

sash
14 januari 2004, 16:13
Hoe dan ook, ik wil er best een hebben, alleen al voor de looks :D

ga je hem dan ook relicen? :-D

YEAH! You bet :D

Geeft veel meer tooooooooooon :D

hadv
14 januari 2004, 16:58
Ik zou iedereen het volgende artikel willen aanbevelen
http://www.geofex.com/Article_Folders/TStech/tsxfram.htm

daarna praten we verder :razz:

PeArLjAm
14 januari 2004, 18:26
Brownmod is zeker te horen, hetzij minimaal. Ik heb een aantal TS9's omgebouwd, waarvan ik er op dit moment twee in bezit heb. Een orginele met 2043 (zeer vroege issue) en een iets nieuwere waar óók een 2043 chip inzat (maar nu een NOS JRC4558D).

Op een bepaald moment drie stuks naast elkaar gezet, en wel degelijk ietsje milder (over de brownmod).


Yori. Ik ging er eigenlijk vanuit dat die TS808 op Marktplaats een vintage was, omdat de reissue nog niet leverbaar is. Was?



brownmod ts9 heb ik ook gehad, klonk zeker goed en in combinatie mmet die 808 mod was hij wel ok.. maar niet meer dan dat. Ik ben niet zon heel erge fan van het standaard tubescreamer geluid, maar heb zelf de red snapper, veel minder compressie en minder midrange, juist de dingen die me storen aan het origineel.

en die op marktplaats... sja 199 lijkt me niet duur voor een echte, ze zijn toch redelijk zeldzaam. Daarom ging ik er vanuit dat het een ri was, en dat zal ook wel zo zijn met 3 weken levertijd :lol:

grtz! Yori

Dirk_Hendrik
15 januari 2004, 09:00
Ik zou iedereen het volgende artikel willen aanbevelen
http://www.geofex.com/Article_Folders/TStech/tsxfram.htm

daarna praten we verder :razz:

Dat artikeltje ken ik al een paar jaar. Maak je punt :???:

hadv
15 januari 2004, 19:10
Dirk_Hendrik:
Mijn punt is dat er onnoemelijk wordt geleuterd over de verschillen terwijl die er, technisch gezien, nauwelijks zijn.
Dientengevolge lijkt het larie dat ze zo vreselijk verschillend klinken
(larium ergo sum (ik klets, dus ik besta))

dus ik zou zeggen, doe eens een blinddoektest, pas als je dan ECHT verschil hoort heb je een punt (.over en uit)

Soulman
15 januari 2004, 20:06
Punt is dat de verschillen wel te horen zijn, alleen...moet dat zoveel kosten ?
Heb originele TS 9's RI's met 808 mods en brown mods gehoort, maxon 808's etcvond de Menatone Red snapper de beste haha
Wat trouwens niet wegneemt dat is de ts 9 een goed pedaal vind.

Dirk_Hendrik
15 januari 2004, 20:29
OK Hadv;
Blij met je reactie. We zijn het namelijk 100% met elkaar eens :) . Als je even terug leest zie je al dat ik de ts mods (en met name de brown mod) nauwelijks de moeite waard vind. Hoewel ik mischien in een mooie stille ruimte verschille kan horen tussen een gemod en een gewoon exemplaar weet ik zeker dt ik dat live niet kan. Verder is de onderlinge componententolerantie van de gebruikte onderdelen zo groot dat je, als je al verschil hoort ook kan liggen aan andere componenten. De enige "lab" situatie die dus enigzins steekhoudend zou kunnen zijn is met twee tubescreamers, 1 gemod, de ander niet, die na elkaar van de produktie zijn gerold. Dezelfde batches aan onderdelen dus dezelfde afwijking in toleranties.
Het verschil in gebruikte opamps is wel duidelijk te horen. Jammergenoeg is er ook zoveel aan het type "JRC4558D" gekloot dat ze onderling over de jaren heen al niet vergelijkbaar zijn. RG Keen doet in het door jou aangedragen artikel trouwens wel een zeer rake opmerking over het soft recovery gedrag bij clipping wat klankbepalend is.

Klankverscillen door printplaat layout vind ik twijfelachtig. De karakteristieken die klank (dus frequentie en fase) beiinvloeding tot gevolg zouden kunnen hebben komen pas bij frequenties van enkele megahertzen. Vanuit dat perspectief zijn onze moeizaam opgewekte gitaarelectronen gelijkstroom.

@ soulman met de red snapper. Een beter klinkend Menatone geloof ik meteen. Een Tubescreamer is van een pedaal verworden in een instituut en door jarenlange tweaks en alnalyse kan het ontwerp zeker verbeterd worden. Ik zou wel (dol-) graag eens een menatone en een fulltone op mijn electrowerkbankje hebben voor een vergelijk. Ik ben nog steeds benieuwd of er niet meer veranderd is dan alleen true bypass in tegenstelling tot FET bypass.

Mitch
15 januari 2004, 23:59
De Fulltone vond ik, afgezien van meer instelbaar, niet echt veel beter dan een gemiddelde TS kloon klinken.
De menatone Red Snapper en mijn eigen blauwe trots, de Banzai Cold Fusion vind ik qua klank wel op elkaar, maar totaal niet op een TS kloon klinken. Lijkt me lachen als die net zo veel overeenblijken te komen als het DNA van een mens en een chimpansee :D

Ik kan je wel een foto van het binnenste van de CF sturen, maar daar zit wel een lekkere klodder epoxy or whatever overheen.....

V!N
19 januari 2004, 17:29
.. uit het NAMM krantje:

http://www.wayhuge.com/TS808.JPG

Robbert
19 januari 2004, 20:34
Een JRC4558 moet zowiezo aan bepaalde specificaties voldoen, anders is het geen 4558 :D

aad
19 januari 2004, 20:51
Een JRC4558 moet zowiezo aan bepaalde specificaties voldoen, anders is het geen 4558 :D

Heb net m'n TS weer voorzien van een LM1458 - beter dan een LM358 - en nu zit er weer een RC4558 van Texas Instruments in. Heb nu weer het "smoothe" geluid terug wat ik kwijt was.
Dit maakt dus wel uit!
Waarschijnlijk raakt een LM358 (bijvoorbeeld) vreselijk in de stress van het signaal en de bias etc. "K" geluid.

Robbert
19 januari 2004, 21:33
Maar een LM1458 ìs geen JRC4558. Wel compatible dus, maar niet hetzelfde. Ik geloof je op je woord dat het verschil tussen die chips te horen is.

Maar wat in het bericht staat, en waar ik op doelde, is dat de JRC4558 chips getest zullen worden, en daar zet ik grote vraagtekens bij!

hadv
20 januari 2004, 01:13
op zich wel een leuke opmerking "only those meeting the optimum performance standards"
de meeste audio techneuten zullen onderkennen dat de kwaliteiten van de 4558 (+ de hele familie er om heen, zoals de notoire 741) nogal ondermaats zijn: wij luisteren vooral naar het ruischen van de zee
maar voor een TS808-reissue geldt dat natuurlijk niet want die moet juist vervormen (en daar is deze familie erg goed in)
dat van die 1458 (dubbele 741) klopt dus, zeker vergeleken met de 358 (want de laatste is een lownoise JFet met een enorme slew-rate, dus 'slecht' in vervormen, als ik het me allemaal goed herinner, ideaal voor hifi-audio)
conclusie: het slechtste is nog niet goed genoeg voor ons gitaristen :???: