PDA

View Full Version : Nieuw elementen... doen in gibson?



Nocki
13 januari 2004, 22:52
Hoi. ik heb een Gibson smartwood les paul. en ben ontzettend tevreden over het geluid. al zou ik soms best willen dat er meer output in de elementen zat. tenminste ik denk dat want mischien is het wel helemaal niet zo. je ziet gelijk wat het probleem is. ik denk erover om er andere elementen in te zetten al is dat helemaal niet nodig.

wat zouden jullie doen. de gitaar is origineel en ik weet niet wat ik anderes zou willen. mijn eerste ingeving is gewoon houden zoals het is maar mischien is er wel een hele wereld die gesloten voor me blijft... vertel. zou ik er iets andere in moeten hangen???

Nocki

ter info: Gibson smartwood les paul, Mesa/boogie mark IV
stylen: clean (poppy), rock, metal

Mithrandir
13 januari 2004, 23:13
TSja, mijn eerste reactie is, gewoon laten zitten, waarom zou je iets veranderen waar je tevreden over bent. En wie zegt dat de pick-ups die je voor ogen hebt dat geluid waar je tevreden over bent benaderen of verbeteren?

Wat hebben ze in die smartwoods voor een pick-ups gestopt eigenlijk.

Ibanez RuleZ
13 januari 2004, 23:40
ik denk dat je zonder problemen kan kijken naar PU's, want die maken toch 80% van je geluid uit. Ter vergelijk, mn charvel had kutelementen en ik heb daar DiMarzio's en SD's in gestopt. het geluid WAS slecht en werd meesterlijk.

dus het kan echt een enorme verbetering zijn.

harrald

hadv
14 januari 2004, 02:12
ik zou gewoon naar een winkel gaan waar ze zo'n demo gitaar hebben waar je verschillende elementen in kunt uitproberen, heeft mij de ogen doen openen in ieder geval
winkels die dit hebben zijn in ieder geval nederland muziek in almere en waveworld in culemborg en rijswijk, maar ik weet zeker dat er meer zijn

:lol:

The Thumb
14 januari 2004, 08:48
ik denk dat je zonder problemen kan kijken naar PU's, want die maken toch 80% van je geluid uit. Ter vergelijk, mn charvel had kutelementen en ik heb daar DiMarzio's en SD's in gestopt. het geluid WAS slecht en werd meesterlijk.

dus het kan echt een enorme verbetering zijn.

harrald

hoe kom je bij die 80%?

goede pickups laten het karakter van je gitaar beter uitkomen:

goede gitaar + goede pickups = goed geluid,

slechte gitaar + goede pickups = slecht geluid

michielv
14 januari 2004, 08:57
Is niet helemaal waar: Een slechte gitaar knapt aanzienlijk op van goede pups. Over percentages wil ik het niet hebben maar eerlijk gezegd wordt te vaak naar hout/houtsoorten ed. gekeken voordat mensen naar de elctronische kant kijken (versterker, elementen ed.). Een goede gitaar met slechte pups klinkt nog steeds waanzinnig beroerd, vaak zelfs slechter dan een mindere gitaar met goede pups.

Ik heb thuis nog een oude humbucker uit een maya les paul liggen, stop die in je Gibson en je zou zweren dat het een brandhouten gitaar gemaakt door een achterlijk neefje van een gitaarbouwer op een slechte dag is. Die gitaar klinkt echt nergens meer naar, geloof me. :D

Lacrymosa
14 januari 2004, 09:22
Maar als je tevreden ben over je geluid, en je wil alleen meer output, waarom koop je dan niet een booster pedaaltje of zo (of een leuk 19" ding :wink: :wink: :wink: )

CheerS!!

Ash ketchum
14 januari 2004, 11:50
wat dacht je van de seymour duncan pickup booster?
overigens een goed setje replacements pickups is al een goede investering voor een fijne gitaar.
laat maar horen wat je hebt gedaan

Ibanez RuleZ
14 januari 2004, 13:18
hoe kom je bij die 80%?

goede pickups laten het karakter van je gitaar beter uitkomen:

goede gitaar + goede pickups = goed geluid,

slechte gitaar + goede pickups = slecht geluid

t kan ook 70, t kan ook 90 zijn. laat ik zeggen dat dit echt uit eigen ervaring is, zoals ik al zei over die charvel. En met dat lijstje van jou ben ik het overigensook niet eens. Ik heb wel eens met een squier gespeeld waar iemand SD hotrails in had gestopt, maar dat klonk toch effe wel als een fatsoenlijke gitaar, in plaats van een multiplexen onding (t was een uit de nieuwere series).

Elementen maken heel veel uit, maar zorg wel dat je 20% van je gitaar goed correspondeert met die 80% van je element, want anders werkt het idd nog niet.

Harrald

Negative K3 fan
14 januari 2004, 14:43
Is niet helemaal waar: Een slechte gitaar knapt aanzienlijk op van goede pups. Over percentages wil ik het niet hebben maar eerlijk gezegd wordt te vaak naar hout/houtsoorten ed. gekeken voordat mensen naar de elctronische kant kijken (versterker, elementen ed.). Een goede gitaar met slechte pups klinkt nog steeds waanzinnig beroerd, vaak zelfs slechter dan een mindere gitaar met goede pups.

Ik heb thuis nog een oude humbucker uit een maya les paul liggen, stop die in je Gibson en je zou zweren dat het een brandhouten gitaar gemaakt door een achterlijk neefje van een gitaarbouwer op een slechte dag is. Die gitaar klinkt echt nergens meer naar, geloof me. :D

helemaal mee eens.

The Mule
14 januari 2004, 15:11
Om even op de oorspronkelijke vraag terug te komen:

Een Les Paul Smartwood is absoluut geen slechte gitaar die je kan vergelijken met Maya's of andere goedkope Les Paul klonen/kopien. En de elementen die Gibson er 'af fabriek' in gestopt heeft zijn zeker niet slecht, en misschien zelfs behoorlijk goed te noemen. Zo'n betoog gaat gewoon niet op in jouw geval.

Als je zelf 'ontzettend tevreden' over je gitaar bent, zou ik er voorlopig niets aan doen. Bespaart je geld, moeite, een zeer wel mogelijke teleurstelling en je houdt je gitaar origineel. Als je onvrede op termijn blijft bestaan en je kan het probleem beter en concreet benoemen, DAN pas zou ik op zoek gaan naar vervangingselementen die je - althans in theorie - het geluid zouden moeten bieden dat je zoekt. Maar pas op, veel mensen blijven hun leven lang op zoek, en komen er dan achter dat je ze het misschien net niet, of net anders, in hun vingers hebben. Want als IETS je geluid kan beinvloeden...

Mitch
14 januari 2004, 16:05
Ik zou het off-topic gedoe willen nuanceren tot:
Slechte elementen kunnen een akoestisch goed klinkende gitaar slechter maken; goede elementen kunnen een akoestisch slecht klinkende gitaar acceptabeler doen klinken, maar nooit geweldig.

Ik heb wel eens gerotzooid met akoestisch slecht of redelijk klinkende gitaren en daar kwaliteits pickups in gezet en het klonk mij toen absoluut als verbetering in de oren. Zette ik ze echter naast een akoestisch goed klinkende gitaar met (originele) pickups, dan bleken de prutgitaren met top-pu's toch echt een maat te klein.
Voor de duidelijkheid, ik heb het nu over een Epi en Squier met SD's tegenover een Godin en Gibson.

Laat ik als extra nuance toevoegen dat een gitaar goed klinkt totdat je een betere gehoord hebt :)

On-topic: Nocki, als je wil klooien met pu's voor een hogere output i.p.v. dat je de klank niet goed vindt, denk dan eerder aan een booster als SD pu-booster, Z Vex SHO, of evt. zelfs een eq pedaal !

Josdevos
14 januari 2004, 16:27
Lacrymosa check je PB eens! :amp:

glacius
14 januari 2004, 17:20
ik heb het nu over een Epi en Squier met SD's





maar nu kan je epiphone niet gaan vergelijken met een squier,... epiphone is toch wel een goede gitaar met goeie klank en sustain bla bla
ik vind mijn epiphone met dimarzio's beter een gibson les paul studio qua klank, of ik moet een hele slechte gibson hebben bespeeld (was niet van mij)

ik ga er een gibson bij (hehe bij) kopen maar die epi gaat nooit meer weg,... blijft een topgitaar ...

Negative K3 fan
14 januari 2004, 18:31
aoustische toon zegt trrouwens zelf weinig over de toon van een gitaar heb ik zelf ondervonden. Luister bijvoorbeeld eens naar al die tyfdus fretbuzz onplugged die vrijwel weg is als je hem inplugt. Of leg voor de gein eens een goed resonerend gedeelte van je gitaar (headstock werkt bij mij lekker) op een grote plank hout (bureau doet het bij mij fijn); helemaal andere toon, maar ingeplugd hoor je daar helemaal niets van. Om maar even een indicatie te geven van acoustische tonen vs. magnetisch versterkte tonen. Er zullen vast wel dingen zijn die je acoustisch kunt horen, maar daar moet je volgens mij een ERG getraind oor voor hebben.

Mitch
14 januari 2004, 18:57
NK3F:

acoustische toon zegt trrouwens zelf weinig over de toon van een gitaar heb ik zelf ondervonden.....Er zullen vast wel dingen zijn die je acoustisch kunt horen, maar daar moet je volgens mij een ERG getraind oor voor hebben.....
Juist, je zegt het zelf al. :razz: Nou kan ik me ook herinneren dat je een Engl op 6 kon hebben in een oefenhok en dat niet echt absurd hard vond, dus tja... :D
Nee, serieus: ik heb het niet eens over de minimale verschillen, gewoon over de grote verschillen als je een paar electrische gitaren naast elkaar hebt in een echt goed stille ruimte (ik heb het dus niet over een winkel !).

De verschillen tussen de Epi, de Squier en de Godin waren overduidelijk aanwezig, hoefde je echt niet voor met je oor op de gitaar te liggen. Op de body luisteren zonder delen van een gitaar op een plank te leggen (extra klankbord, vertroebelt het geluid alleen maar).


@glacius: ik begrijp wat je bedoelt, ik heb ook een Epi met SD's gehad die beter klonk dan een Gibson LP Studio die ik eens testte.
Desalniettemin bestaan er ook afschuwelijk klinkende Epi's hoor, vergis je niet. Door de laatste lading Affinity Squiers hebben ze een slechte naam gekregen, maar een jaar of vijf terug zat er tussen de Epi's ook erg veel brandhout. Laatst weer een in mijn handen gehad die verrassend goed klonk.

Mitch
14 januari 2004, 18:57
Sorry, server deed raar

Mitch
14 januari 2004, 18:58
en nog's... :roll:

Mitch
14 januari 2004, 19:43
NK3F:


acoustische toon zegt trrouwens zelf weinig over de toon van een gitaar heb ik zelf ondervonden.....Er zullen vast wel dingen zijn die je acoustisch kunt horen, maar daar moet je volgens mij een ERG getraind oor voor hebben.....

Juist, je zegt het zelf al. Nou kan ik me ook herinneren dat je een Engl op 6 kon hebben in een oefenhok en dat niet echt absurd hard vond, dus tja... :D
Nee, serieus: ik heb het niet eens over de minimale verschillen, gewoon over de grote verschillen als je een paar electrische gitaren naast elkaar hebt in een echt goed stille ruimte (ik heb het dus niet over een winkel !).

De verschillen tussen de Epi, de Squier en de Godin waren overduidelijk aanwezig, hoefde je echt niet voor met je oor op de gitaar te liggen. Op de body luisteren zonder delen van een gitaar op een plank te leggen (extra klankbord, vertroebelt het geluid alleen maar).


@glacius: ik begrijp wat je bedoelt, ik heb ook een Epi met SD's gehad die beter klonk dan een Gibson LP Studio die ik eens testte.
Desalniettemin bestaan er ook afschuwelijk klinkende Epi's hoor, vergis je niet. Door de laatste lading Affinity Squiers hebben deze een slechte naam gekregen, maar een jaar of vijf terug zat er tussen de Epi's ook erg veel brandhout. Laatst weer een in mijn handen gehad die verrassend goed klonk.

Negative K3 fan
14 januari 2004, 21:18
ik weet wel zeker dat er duidelijk verschillen aanwezig zijn ina coustische tonen, maar ik vind een squier acoustischer een stuk lekkerder klinken dan een LP bijvoorbeeld. MAar ingeplugd met een lekker beetje distortion is het helemaal anderson.

Mitch
14 januari 2004, 22:39
Bedoel je nou je Squier en je Agile LP ?
Trouwens, akoestisch kunnen ze best 'lekker' klinken, maar dat kan betekenen dat ze wat feller/levendiger klinken door gebrek aan laag..... afhankleijk van de leeftijd van de snaren.....

Plug je er zo één in, dan klinkt -ie ineens 'leeg' of 'koud'.
Leuke materie dit !

Negative K3 fan
15 januari 2004, 18:10
Bedoel je nou je Squier en je Agile LP ?

gewoon squiers (strats) en LP's (in het algemeen).

glacius
17 januari 2004, 15:24
NK3F:







@glacius: ik begrijp wat je bedoelt, ik heb ook een Epi met SD's gehad die beter klonk dan een Gibson LP Studio die ik eens testte.
Desalniettemin bestaan er ook afschuwelijk klinkende Epi's hoor, vergis je niet. Door de laatste lading Affinity Squiers hebben deze een slechte naam gekregen, maar een jaar of vijf terug zat er tussen de Epi's ook erg veel brandhout. Laatst weer een in mijn handen gehad die verrassend goed klonk.

dit klopt, ik heb in winkels ook veel epi's in mijn handen gehad die ik erg klote vond klinken,... maar dat hoor je gelijk of je een goeie of slechte epi aan het bespelen bent ...

ik heb vandaag mijn gibson binnen gehad,.. nu is die gibson erug fijn en goed, maar omdat mijn versterker in de oefenruimte staat heb ik alleen onversterkte vergelijking van mijn epi en de gibson kunnen maken,...
eigenlijk is er geen vergelijking want met ogen dicht voel/hoor ik geen verschil ...

ik moet wel zeggen dat gibson wel uitgerust is met betere hardware e.d.
maarjah mijn epi heeft ook shaller oliebad stemmers en been topkam

jorrit
17 januari 2004, 18:28
als je nou gewoon tweede hands een paar leuke seymourduncans aanschaft gaat dat je ongeveer 120 euro kosten....vind je het niets verkoop je ze zonder verlies of erg weinig ze weer door en soldeer jij je orriginele elementen weer dr in.....je kunt altijd proberen dan weet je vanzelf presies wat je zoekt..