PDA

View Full Version : ventilator versterker



bbr
13 januari 2004, 22:38
heb onlangs voor een goed prijsje een ashdown mag C210T bascombo kunnen kopen. Wat me echter een beetje aan deze combo stoort is de ventilator die nogal veel geluid maakt. Is deze pertinent nodig, of kan ik op enige andere manier dit geluid verminderen

Funky Kingston
14 januari 2004, 12:35
Die ventilator zal er niet voor niks inzitten, oftwel de versterker heeft koeling nodig. Je kunt m wel uitschakelen maar dan heb je dus kans dat je versterker oververhit/beschadigd.

Misschien dat je de lagers van de ventilator wat kan smeren met naaimachine olie, zodat het wat soepeler draait?

HIM
14 januari 2004, 13:08
je kunt er een andere fan in doen, een Papst ventilator ofzo. ws zal de maat hetzelfde zijn als die in een computer voeding (80x80mm) moet je ff meten en dan naar een electronica zaak gaan.

svokke
14 januari 2004, 15:11
Je knt er inderdaad een papst fan indoen. Deze zijn stil, duur (€18) en niet overal verkrijgbaar.
Een andere goede fan is enermax, daarbij is de snelheid/geluidsniveau regelbaar. Als je er er hard tegenaan gaat kun je hem terug harder zetten voor betere koeling
Zelf zou ik een standaard ventilator kopen en die dan trager laten draaiien door een weerstandje in serie te zetten. Dan heb je een stille ventilator die ongeveer evenveel lucht verplaatst als een papst.

aad
14 januari 2004, 17:06
heb onlangs voor een goed prijsje een ashdown mag C210T bascombo kunnen kopen. Wat me echter een beetje aan deze combo stoort is de ventilator die nogal veel geluid maakt. Is deze pertinent nodig, of kan ik op enige andere manier dit geluid verminderen

Maak niet de fout om het geluid, wat je stoort direct aan de ventilator te wijten. Het kan namelijk ook voornamelijk de luchtstroom zijn die je hoort.
Als dat het geval is zal een nieuwe ventilator w.s. niet veel helpen.

De ventilator moet voldoende koele lucht tegen het actieve gedeelte van je amp moeten blazen om de temperatuur omlaag te houden. Als je weet wat de maximaal toelaatbare temp is van je amp kun je de ventilator zodanig gaan regelen dat die alleen nog aanslaat als die temp idd bereikt (gaat) word(en)t. Er bestaan ventilatoren met zo'n circuitje al ingebouwd in de voeding. Dat circuitje kun je ergens plaatsen waar het de temp goed kan meten.

Bedenk wel dat die vent nog steeds hoorbaar zal zijn in "stille" passages.

Als het aan de luchtstroom ligt zal je op zoek moeten gaan naar een methode om die luchtstroom meer vloeiend door het compariment te laten gaan. Denk aan het gieren van de wind rond de hoek van een huis bijvoorbeeld. Een inventief geplaatst schotje ergens zal wonderen kunnen verrichten in zo'n geval. Hou wel goed in de gaten dat de lucht dan nog steeds de heet wordende onderdelen moet kunnen koelen.

succes