PDA

View Full Version : Solootje met Blackmore in mind



Stratman70
13 januari 2004, 21:04
Deze solo is gebaseerd op de solo van Blackmore op het nummer Death Alley Driver (Rainbow), incl. het stukje Bach. Ik kreeg het helaas niet voor elkaar om het Bach stukje in dat tempo strak te spelen op dat moment, zodat ik het moest dempen om het wat te verbloemen (eerlijk hè?). Jammer, want ik had het ongedempt moeten spelen, maar helaas: het wilde toen niet.

Het is gespeeld met een Gibson Les Paul, omdat mijn Strat er de brui aan gaf.

Ben benieuwd naar (serieuze) reakties.
Het is een fragment uit een nummertje dat "Onmogelijk" heet:

Onmogelijk_sample mp3:

http://home.wanadoo.nl/e.kosters

Negative K3 fan
13 januari 2004, 21:30
netjes, de sound is erg tof en past ook goed bij de muziek, ik ben zelf niet zon fan van de neoklassieke gedoe en ken helemaal niks van blackmore, maar dit klinkt toch wel vrij strak.

Waar je aan kunt werken is om wat meer avontuurtjes buiten het pentatonische op te zoeken. Ik vind trouwens de akkoordprogressie tijdens de solo erg leuk (tijdens dat tremolo picken om precies te zijn).

Stratman70
13 januari 2004, 21:51
Dank je voor je reaktie, de opbouwende kritiek en het compliment! Ik vond de sound zelf net ietsje te vet eigenlijk.

Ik ben niet zo heel erg theoretisch aangelegd en blijkbaar hoor jij dat dus ook in mijn spel terug. Ik heb ooit de bluesladder geleerd en daarin soleer ik altijd, met uitbreidingen van noten die in de harmonisch mineurladder voorkomen.
Qua theorie ben ik verschrikkelijk lui en vind ik het ook te moeilijk (het "beklijft"" niet). Ik moet eigenlijk nog eens een goede methode zien te vinden, waardoor ik weer meer ga bijleren.

Toch had ik zelf het idee dat ik niet alleen maar de pentatonische ladder speelde. Maar nogmaals: je mag me alles wijs maken: van theorie heb ik helaas geen kaas gegeten.

Nogmaals bedankt voor het luisteren en je (bruikbare!) reaktie daarop.

p.s. Ik heb nog nooit gehoord van de term "tremolo picking" wat is dat precies?

Negative K3 fan
13 januari 2004, 21:56
tja je zat neit echt in dat pentatonische, maar op een of andere manier kon ik weinig 'spanning' horen. Ik weet niet hoe ik het moet uitleggen, ik heb zelf ook te weinig verstand van formele muziektheorie. Je kunt ook gewoon zonder je te verdiepen in theorie eens proberen wat 'andere' noten oid erin te gooien!

Stratman70
13 januari 2004, 22:12
Oké. Ik denk dat ik wel begrijp wat je bedoelt. Vaak klinken mijn solo's erg "standaard", maar daarom wel herkenbaar en prettig in het gehoor liggend. Met als nadeel inderdaad: niet al te spannend.

Maiden Michiel
14 januari 2004, 09:24
Maar ja, zo deed Blackmore het volgens mij ook

Stratman70
14 januari 2004, 21:27
Maar wat vind je van mijn mp3tje Maiden Michiel?

Maiden Michiel
15 januari 2004, 09:19
Ja, klonk wel goed, volgens mij heb je de Blackmore sound ook best goed benaderd.
Niet ultiem spannend, maar wel leuk om te beluisteren.

Stratman70
15 januari 2004, 09:28
Oké...thanks man!!!!

Stratman70
12 maart 2004, 23:54
Meer mensen die even willen luisteren + opmerkingen willen maken?

Barret Wallace
13 maart 2004, 00:02
Haha dit klinkt best wel fucking cool man :-? 8-)

Normaal ben ik niet zon voorstander van tremolo picking maar wat jij hier doet is retecool :cool: Het begin van de solo vindt ik ook gaaf lekker een beetje gemute met een goeie dynamiek.

Stukje kritiek:

Bij 26 - 39 secs vindt ik je overtuiging en dynamiek in je spel wat minder/ maar voor derest een toppie opname, leuk om eens een ander forumlid te horen spelen. De meeste lullen hier alleen maar, maar posten niks in sounds :P

( btw leuke foto's op je website :oops: )

Stratman70
13 maart 2004, 09:24
Hé Wallace, dank je voor je feedback!

Ik moet zelf zeggen dat ik minder weg ben het begin en eindstuk: die stukjes zijn saai vergeleken het improvisatiestukje van 26 - 39

Juist in dat middenstuk heb ik mijn ziel en zaligheid gestopt, omdat ik een snelle solo wilde, maar ben absoluut geen snelle gitarist namelijk.

Maar om zo'n commentaar te lezen van een gitarist van jouw kaliber, die Steve Vai / Joe Satriani technieken beheerst, is het erg cool en maakt me toch wel wat trots.

Thanks dude!

ReinoutV
13 maart 2004, 10:58
Klinkt leuk ja. Zoals anderen zeiden niet erg spannend, maar wel lekker. Je sound is wel gaaf, hoe heb je die gemaakt?

Br@mbo
13 maart 2004, 11:59
netjes gespeeld, klinkt redelijk 'strat-achtig ' voor een LP vinnek :)

owja , p0rn freak ? :p

Gert-Jan
13 maart 2004, 12:08
Lekker hoor die 2.jpg :razz: :razz: :razz:

Br@mbo
13 maart 2004, 12:51
kleine toevoeging : het doet me een klein beetje denken aan een solostuk uit een Lead Guitar boek van troy stetina.... das het enige mindere aan dit stuk vinnek , tis soms niet iets te cliché en te strak

ps: ja idd 1.jpg is wel netjes:p

Stratman70
13 maart 2004, 14:24
Je sound is wel gaaf, hoe heb je die gemaakt?

Het is opgenomen met een Gibson Les paul Classic in zo'n Pod geval, waarbij een Mesa Boogie Rectifier werd gesimuleerd.

Shaggy
15 maart 2004, 11:55
die gibson klinkt echt zoals het bij gibson hoort .. solo is lekker hoor

die drummer deugt alleen niet zo he :razz: .. slome zwever

Stratman70
15 maart 2004, 20:29
die gibson klinkt echt zoals het bij gibson hoort .. solo is lekker hoor

die drummer deugt alleen niet zo he :razz: .. slome zwever

Dank je!

Tja, die drummer...
één van de redenen waarom ik niet meer in die band speel inderdaad.