PDA

View Full Version : eigen solo's schrijven



Giss
13 januari 2004, 17:25
Als je naar liedjes luistert met solo's dan past de solo altijd precies bij de rest van het nummer. Maar hoe je doe je dat dan? zit daar een soort trucje aan ?

Hoe schrijf je een passende solo?

slayurrr
13 januari 2004, 17:28
Zoiets schrijf je niet "ff" .... een goeie solo komt meestal gewoon opeens in je hoofd en als je iets gaafs heb bedacht ga je het verder uitwerken ect... zitten niet echt "trucjes" aan.

Giss
13 januari 2004, 17:32
Het moet alleen wel passen op wat gitaar 2 speelt. Ik heb ooit bij een gitaarles video gezien dat ze het hadden over om de akoorden heenspelen of iets in die richting en dat je dan eigenlijk altijd goed uitkomt.

slayurrr
13 januari 2004, 18:07
Een goed idee voor jou is om het filmpje "Marty Friedman - Guitar lesson" (zoiets iig) te download (is ongeveer 600 mb dacht ik), die legt in dat filmpje ontzettend veel uit over soleren en wat wel en niet past ect. ect.

Hempo
13 januari 2004, 18:11
Herkenbare melodie, opbouw, en in welke toonsoort/toonladder je 'm speelt, lijken me de 3 noodzakelijke dingen voor een leuke solo denk ik.

aad
14 januari 2004, 22:38
Als je naar liedjes luistert met solo's dan past de solo altijd precies bij de rest van het nummer. Maar hoe je doe je dat dan? zit daar een soort trucje aan ?

Hoe schrijf je een passende solo?

Wie was het....Scott Henderson? "Alles draait om timing. Elke noot klinkt goed mits op het juiste moment gespeeld" (of zoiets). Vrij vertaald dan. :razz:

Als ik voor mezelf het gevoel heb dat ik lekker bezig ben klinkt het (voor mij althans) allemaal logisch en ok. Op dit moment speel ik voornamelijk oefeningen om mijn techniek te verbeteren en daarmee ook mijn harmonisch gehoor (veel jazz - Pat Martino).
Ook standards zijn een goede oefening, alhoewel soms best wel saai.

Soleren doe je bijvoorbeeld de melodie om te buigen naar iets wat er wel op lijkt maar toch anders is, een slide van of naar de juiste noot b.v. enz. Het is in de eerste plaats zweet en in de tweede plaats creativiteit.
Door veel naar anderen te luisteren en van hen te leren (lees kopieren) krijg je wellicht ook eigen ideeen? :roll:

lord bean
16 januari 2004, 09:03
Stel je hebt een bluesloopje in GCD en jij wilt daarover soleren dan moet je zorgen dat je op de eerste tel van een akkoord (bijv D) begint met een D in je solo. Daarna maakt het niet meer uit. Totdat het ritme overgaat op G.. dan speel jij ook een G in je solo.. enz.

Hempo
17 januari 2004, 19:24
Stel je hebt een bluesloopje in GCD en jij wilt daarover soleren dan moet je zorgen dat je op de eerste tel van een akkoord (bijv D) begint met een D in je solo. Daarna maakt het niet meer uit. Totdat het ritme overgaat op G.. dan speel jij ook een G in je solo.. enz.

Daarna maakt het niet meer uit ? Het gaat hier niet Egyptische jazzsolo's volgens mij :)
en om steeds met de grondtonen te beginnen lijkt me ook niet echt bevredigend.
Het klopt natuurlijk wel dat de tonen uit de arpeggio van het betreffende akkoord goed klinken, maar je hoeft echt niet continu op het akkoord te zitten ofzo.

Iced Dragon
18 januari 2004, 19:16
waar kun je dat marty friedman-filmpje vinden?

tnx

NeeraDJ
18 januari 2004, 20:00
Koop dat ding lekker, kun je niet even twee/drie tientjes missen ofzo :o
Die gast moet ook z'n brood verdienen.

Iced Dragon
18 januari 2004, 21:18
ehm, kheb geen flauw benul welk filmpje het is en wist dus zeker niet dat ie op video verschenen is, ik zag het gewoon staan maar idd, tegen mijn principes...zal misschien 's kijken of 't de moeite waard is om te kopen.

sorry man, 8-)