PDA

View Full Version : kan dit kwaad?



_Grāve_Ģord
13 januari 2004, 16:48
ik heb 2 fender versterkes, een deluxe plus 90W transistor en een pro junior lampen van euhm 15W, kan ik die junior als voorversterker gebruiken en de ander als poweramp, of wordt de input in de 90W dan te groot? :???:

G.

_Grāve_Ģord
22 januari 2004, 22:12
echt niemand die me kan helpen? :cry:

G?

svokke
22 januari 2004, 22:58
Er reageert waarschijnlijk niemand omdat we niet weten hoe je precies wil aansluiten.
Ik ben niet vertrouwd met de aansluitingen op uw versterker, maar wat voor elke versterker geldt is:
als je de luidsprekeringang van de junior versterker in de gitaaringang (of line in) van je deluxe plus plugt zal het signaal voor je deluxe te groot zijn. De deluxe kan zelfs beschadigd raken.
Ook de pro junior kan beschadigd raken als er gespeeld wordt zonder er een luidspreker op aan te sluiten. Buizenversterkers NOOIT zonder luidspreker laten werken.
Waarom zou je eigenlijk de pro junior willen aansluiten op de transistorbak?

_Grāve_Ģord
22 januari 2004, 23:46
nou, 15W is nu ook niet echt veel hé, vooral als daar nog es een drumstel bij komt, dus dacht ik zou het eventueel mogelijk zijn die 15W als voorversterker te gebruiken en de 90 als poweramp, heb ik toch nog wat de buizenklank en meer power.
Qua koppeling: ik kan de speaker vd 15W afkoppelen en dan via de "preamp in" in de 90W pluggen

G.

JV
22 januari 2004, 23:51
die 15 watt buizen horen gewoon genoeg te zijn voor normaal bandgebruik.

een van de gitaristen blaast met zijn mesa 20 watt +4x12 een fender van 65watt transistor makkelijk weg. ik denk dat een extra 1x12 of 2x12 aan die 15 watter ruim voldoende moet zijn

svokke
22 januari 2004, 23:55
Herlees nog eens mijn post. Vooral deze zin niet overslaan:
"Buizenversterkers NOOIT zonder luidspreker laten werken.
" Dus de pro junior nooit zonder luidspreker gebruiken. Ik denk niet dat je pro junior eenvoudig aansluitbaar is op je deluxe.
Wat je volumeprobleem betreft: probeer je pro junior eens op bv. een stevige 4X12 of 2X12.... Nog niet extreem luid maar net genoeg voor een een band, tenzij je het superclean wilt.

_Grāve_Ģord
23 januari 2004, 00:02
oki, bedankt voor de info.
hoe zit dat trouwens met speaker kasten, vooral met die ohm aanduiding, wat is de invloed daarvan? der steekt nu een 30W 2ohm speaker in de pro junior, als ik een cab neem, moet die dan ook 2ohmig zijn?

G.

JV
23 januari 2004, 00:06
ligt eraan.

heb je een mogelijkheid tot extensies op je pro zitten? zonee, dan zal je de hele zooi opnieuw moeten bedraden, dat zou eerder betekenen dat je ook de originele zou moeten vervangen. want als je nog een 2 ohm serieel aansluit moet je 4 ohm hebben, parrallel 1 ohm. dus als je 2 4ohm speakers zou aansluiten kan je hem parrallel op 2 ohm aansluiten. tenzij je versterker nog extra ingangen heeft voor 4 of 8 ohm bijvoorbeeld, dan is het een stuk makkelijker.

maar waarom gebruik je dan niet gewoon die 90 watter in je band als je de 15 watter te zacht vind? de buizenpreamp van de pro zal niet zo enorm veel voor volume zorgen

_Grāve_Ģord
23 januari 2004, 00:09
euhm nee, het zit zou: de speaker is verbonden met een kable met jack aansluiting, die kan je verwijderen en volgens mij kan je er dan dus een andere speaker(kast) inpluggen, bv 2x12 4ohm in parallel, juist?

G.

JV
23 januari 2004, 00:12
met 2 4ohm speakers parrallel. als er opstaat 2x12 4ohm betekend dat meestal dat het 2 8ohm's parrallel zijn en dus totaal 4 ohm. maar ik denk dat jij het goede bedoeld, alleen het verkeerd formuleert in je post :)

svokke
23 januari 2004, 00:13
Volgens mijn informatie zit er geen 2 ohm luidspreker in maar een 8 ohm. Hebben we het wel over dezelfde versterker?
Ik heb het op deze: http://www.ampwares.com/ffg/pro_jr.html
Een 2 ohm luidspreker zou ik echt eigenaardig vinden. Het kan wel dat je 2 ohm meet, als je de luidspreker meet zonder hem van de versterker los te koppelen.

_Grāve_Ģord
23 januari 2004, 00:20
hola, my mistake, heb dat daarnet fout gelezen, is idd 8ohm, enfin, ik heb het principe toch juist of niet

G.

JV
23 januari 2004, 00:22
dan kan je er waarschijnlijk zonder problemen een 2x12 onder hangen. die zijn meestal 8 ohm

_Grāve_Ģord
23 januari 2004, 00:24
oki, hartelijk bedankt hoor

G.

B_FORCE
23 januari 2004, 02:08
ik snap niet dast mensen altijd roepen dat een buizen amp zoveel hardwer is. Als je 15watt hebt is dat gewoon 15 watt, en dat is een x aantal decibels, (hangt een beetje af kwaliteit speaker, ruimte etc etc..)

Nocki
23 januari 2004, 09:06
de vergelijking watt is een aaltal decibels gaat niet op.

wattage staat eerder gelijk aan de kwaliteid van de toon. ook niet helemaal waar maar komt dichter in de buurt dan de andere stelling.

Nocki

_Grāve_Ģord
23 januari 2004, 10:01
nou, wat is de eenheid voor het geleverde vermogen. geluidsgolven zijn een energievorm, met een bepaald vermogen, dus staan die 2 rechtstreeks met elkaar in verband. Hoe meer vermogen zo'n golf nu heeft, hoe luider, dit is te berekenen door het geluidsvermogen te bepalen ( = 10 log W/W0) en wordt gegeven in dB :-D

G.

JV
23 januari 2004, 12:08
het aantal watt is niets meer dan het aantal ampere x het aantal volt. heeft opzich niet veel te maken met het volume opzich. wel iets natuurlijk, maar niet zoveel als je zou verwachten.

dat is iets wat de praktijk uitwijst.

ook zal 15 watt buizen niet zoveel van 90 watt transistor verschillen kwa volume, dat is gewoon de praktijk

B_FORCE
23 januari 2004, 14:44
Mmm, typisch is dat, maar hoe komt et dan dat een buizen zoveel harder is???, hoger rendement ofzo??

hadv
23 januari 2004, 19:36
ahhh, maar decibel en subjectieve geluidsdruk missen nog een component

in de reclamewereld (radio, tv) mogen ze maar een bepaald aantal db's produceren, door het geluid te comprimeren (reductie van de dynamiek) is de waargenomen herrie groter geworden

of dit bij buizen ook zo werkt weet ik niet
wat ik wel weet is dat watts en watts theoretisch vergelijkbaar zijn, maar in de praktijk niet. eea heeft nix te maken met het zgn maximum vermogen maar met de befaamde headroom.
voorbeeld: een transistor bak met een voeding die 1000 watt KAN leveren terwijl is opgegeven dattie 100 watt levert kan een veel grotere puist herrie leveren dan als de voeding niet meer dan 200 watt KAN leveren
het gaat, ondanks al het getheoretiseer, niet ALLEEN om SINUS-vermogens (hoe mooi dat ook is om transistorversterkers te vergelijken)

tenslotte, doordat buizen anders vervormen dan transistoren kan deze vervorming ook weer subjectieve effecten hebben

wellicht dat een van de wijsgeren hier ook op wil reageren, ik weet zeker dat er meer aan de hand is dan alleen dit