PDA

View Full Version : Analoge delay



Uchison
13 januari 2004, 03:15
Aangezien er op deze site mensen zijn die mee (high-end)pedalen hebben uitgeprobeerd dan ik :-( , vraag ik jullie wat de beste analoge delay pedaal is die te koop is.
Groetjes, Ulrich.

Dirk_Hendrik
13 januari 2004, 10:01
Hmm,
je kunt beter vragen wat het beste analoge delaypedaal is wat enigzins prettig geprijsd op de 2e hands markt te vinden is.
De chips gebruikt in analoge delays worden niet meer gemaakt. Dure meuk maakt dus gebruik van restpatrijen van die chips. Goedkopere meuk is digitaal (al wordt soms geclaimed van niet) De Ibanez DE7 schijnt wel goed te zijn (maar digitaal).
Op de 2e hands markt is de CD10 delay champ van Ibanez nig wel voor een redelijk bedrag te scoren, ervanuitgaande dat je een beetje geduld aan het zoeken besteedt.

Antal
13 januari 2004, 11:34
Als je echt wat leuks wilt hebben: Carl Martin Delayla. Maar op zich heeft Dirk Hendrik ook wel een punt. Heb zelf ook een oude Ibanez analoge delay en die klinkt op zich ook helemaal niet verkeerd. En die kun je redelijk makkelijk 2dehands vinden. De Delayla is op die manier een stuk lastiger te scoren.

Gretsch6120
13 januari 2004, 12:38
Ik weet dat de meningen erover verdeeld zijn maar de Danecho is niet verkeerd. Ik heb ook een roland RE-201 waar de danecho toch best wel in de buurt komt qua geluid. En zeer goedkoop ook nog....

Robbert
13 januari 2004, 13:14
DeLayla is nog steeds te koop bij Feedback als het goed is. Wel tegen een forse prijs, maar alle CM pedalen zijn aan de prijs.

De DE7 heb ik gehoord op een meeting en klonk (voor zo ver ik kon horen :D ) zeker niet slecht. Simulatie van een analoge echo.


Als je een wat transparante, heldere delay zoekt, moet je echt bij de Carl Martin zijn. Die is gewoon rete-goed.
Nadeel is dat hij niet op iedere versterker super werkt. Dus als het kan je versterker meenemen om te testen.

Op de tweede plek staat de Boss DM-2. Heeft een stukje kortere delay, maar heeft toch iets meer bas in zich, waardoor hij net iets warmer klinkt.

Ik zou graag ook iets vertellen over mijn Ross delay, maar die is kaput, en ik hoop eigenlijk dat DH wat vrije tijd heeft :roll: :D

Mr.Jay
13 januari 2004, 17:09
Aangezien er op deze site mensen zijn die mee (high-end)pedalen hebben uitgeprobeerd dan ik :-( , vraag ik jullie wat de beste analoge delay pedaal is die te koop is.
Groetjes, Ulrich.

Misschien niet helemaal correct omdat ie digitaal is.
Maar ik heb sinds kort naar tevredenheid een H&K REPLEX.
Iemand ermee bekend / of uitgeprobeerd verder ?
Ik vind me voortreffelijk als ouwe bandechosimulator. Zeker de 2-kops echo doet ie naar behoren. Heb in verleden vaker buizenbandecho's gehad, maar dit komt goed genoeg in de buurt zonder alle romslomp van de tapes. Met de vintagefaktor volopen hoor je heel goed de "wobbel" van een slechte tape langs de koppen.
Bijkomend leuk voordeel is de REVERB die er ook inzit, handig voor een Bassman o.i.d. waar geen galm ingebouwd zit.
Van groot belang is de buis ( werkt op 300V ! zoals het een echte pre-amp behoort ), die zorgt voor een warme, dikker toon uit het apparaat.
Je kunt ook beide effecten op nul draaien en het app. puur als "buizenbooster" gebruiken.
Kortom, hij is niet goedkoop maar ook héél veelzijdig.
Had al es eerder uit die serei de ROTOSHPERE, zelfde kwaliteit, maar had moeite om zonder effectloop aangesloten te worden op een buizenamp. De REPLEX heeft dit niet.

JaY

Antal
13 januari 2004, 17:36
Als je een wat transparante, heldere delay zoekt, moet je echt bij de Carl Martin zijn. Die is gewoon rete-goed.
Nadeel is dat hij niet op iedere versterker super werkt. Dus als het kan je versterker meenemen om te testen.

Het klopt idd dat die Delayla op een SS amp niet zo lekker klinkt als op een buizenbak... geen idee hoe het komt.... :???:

Robbert
13 januari 2004, 18:48
Ik wel :D

Om er veel delay uit te halen hebben ze iets in het circuit gebouwd, wat op 10 of 18 KHz een signaal uitzend. Buizenversterkers kunnen niets met dat signaal en transistorversterkers schijnbaar wel.
Het scheelt al heel veel als je de Time of Repeat naar beneden draait.

Jammer, maar helaas. Wist het ook niet van te voren, dus was niet zo leuk toen er een papiertje in het doosje zat..

guitar
13 januari 2004, 19:08
Had al es eerder uit die serei de ROTOSHPERE, zelfde kwaliteit, maar had moeite om zonder effectloop aangesloten te worden op een buizenamp. De REPLEX heeft dit niet.

JaY

Dus als ik het goed begrijp werkt de Replex ook goed voor je amp?
Ook in combinatie met de OD van de amp?

Antal
13 januari 2004, 19:49
Ik wel :D

Om er veel delay uit te halen hebben ze iets in het circuit gebouwd, wat op 10 of 18 KHz een signaal uitzend. Buizenversterkers kunnen niets met dat signaal en transistorversterkers schijnbaar wel.
Het scheelt al heel veel als je de Time of Repeat naar beneden draait.

Jammer, maar helaas. Wist het ook niet van te voren, dus was niet zo leuk toen er een papiertje in het doosje zat..

Klopt. Idd een iritante piep op 10KHz die je alleen maar hoort op een SS amp als je een delaytijd van tussen de 300 en 500 ms. gebruikt.

Maar naast die piep vind ik het pedaal ook gewoon veel beter tot z'n recht komen op een buizenbak.

Speeddemon
13 januari 2004, 20:06
Ik weet dat de meningen erover verdeeld zijn maar de Danecho is niet verkeerd. Ik heb ook een roland RE-201 waar de danecho toch best wel in de buurt komt qua geluid. En zeer goedkoop ook nog....
DanEcho is alleen niet echt analoog.

Opties:
-Boss DM-2 (reken op 150 eurie)
-Ibanez AD-9 (reken op min. 140 €)
-EHX Deluxe Memory Man (nieuw rond de 250 € )
-Carl Martin Delayla (rond de €270)
-Ibanez ADL (60-100 € ? )
-Dod FX96 (50-60 € )
-Dod FX90 (45-55 € )
-Dod 680 (100-150 € )
-MXR Analog Delay (€ 140-170)

etc. etc.

Mitch
14 januari 2004, 13:31
Zuiver analoog is nergens voor nodig. De al eerder genoemde Ibanez DE7 kan net zo warm klinken als een analoge delay. Oudere tweedehands analoge delays worden al rap duurder, zie Speeddemons lijst.

Mr.Jay
15 januari 2004, 12:29
Had al es eerder uit die serei de ROTOSHPERE, zelfde kwaliteit, maar had moeite om zonder effectloop aangesloten te worden op een buizenamp. De REPLEX heeft dit niet.

JaY

Dus als ik het goed begrijp werkt de Replex ook goed voor je amp?
Ook in combinatie met de OD van de amp?

NEE.
hou er rekening mee dat geeneen delay goed klinkt met fikse distortion DAARNA. Een crunchrandje kan nog nét.
Méér kan nou eenmaal niet, de echo-sound wordt modderig en onduidelijk.
Je zou een delay dan beter in de effectloop van je amp kunnen stoppen, dát werkt wel altijd.
En dáár is de REPLEX nou niet voor geschikt ( ligt aan de in- en output ).
Het is en blijft een bandechosimulator > die zaten ook tussen je gitaar en amp, met alle nadelen ( maar ook voordelen > buizenverzadiging ) vandien.
REPLEX is toch meer bedoeld voor ouwerwetse echootjes, zonder de ellende van slechte, wiebelende tapes en smerige koppen.

JaY