PDA

View Full Version : tremelo probleempje



hugo
12 januari 2004, 21:24
He het forum is weer terug, komt goed uit, ik heb van de week een nieuwe gitaar gekocht met tremelo, maar elke als ik al naar de tremelo kijk, onstemt het hele gebeuren. Het is een standaard fender tremelo (alleen dan niet van Fender), met 6 schroeven. Er zitten net nieuwe snaren op. Ik heb de tremelo zo afgesteld dat hij alleen kan verlagen, hierdoor heeft de tremelo een vast punt bij terugkeer en zou toch goed op stemming moeten blijven.
Ik er nu 4 veren gebruikt met een setje 010 snaren. Ik heb het volgende geprobeerd,
de 4 middelste schroeven iets losser gedraaid, om een knive-edge idee te krijgen, geen succes
De topkam gesmeerd met vaseline, ook weinig effect.

Het rare is dat de stemming hoger wordt bij sommige snaren met name de D ongeveer een halve noot.
Iemand ideetje?
Thanks

Hugo

-robbert-
12 januari 2004, 21:27
zou ik mogen vragen om wat voor gitaar het gaat?

hugo
12 januari 2004, 21:42
Natuurlijk Robbert, het gaat om een Washburn N2 of N1 ik weet het niet precies, in iedergeval eentje met origineel een fender tremelo en niet een Floyd Rose.

Hugo

green_day
12 januari 2004, 21:56
ik zou dan ook es gaan kijken naar de tuners. Het hoeft niet persee te liggen aan de brug.

Javaca
12 januari 2004, 22:11
Ik heb dit probleem nu ook :(
Eerst was die squier gigantisch stemvast, omlaagduwen tot hij niet verder kan en weer terug en geen ontstemming. Nu er nieuwe snaren op zitten ontstemd de gitaar constant. En het gekke is alleen omhoog. De veren heb ik in een V vorm gezet (op aanraden van een paar oude topics op een ander forum) maar dit werkt ook niet.

hugo
12 januari 2004, 22:36
Ik denk niet dan het aan de tuners ligt dit zijn grovers, er gaat woensdag een setje Bill Lawrence elementen in en zet er dan 009 snaren op, kijken of dat scheelt.

fred dons
13 januari 2004, 07:46
als de stemming omhoog gaat blijft de snaar zeer waarschijnlijk hangen in de topkam als je de trem gebruikt,
ipv vaseline kun je ook beter grafiet gebruiken (bijvoorbeeld een HB potlood) maar eerst even met 400 grit schuurpapier de gleufjes van je topkam glad maken zodat de snaar daar niet meer blijft hangen

uiteindelijk kun je ook de topkam vervangen met een grafieten topkam
en als icing op de cake locking tuners installeren

hugo
13 januari 2004, 09:24
Fred bedankt voor de tip, voordat de nieuwe snaren er opgaan zal ik de topkam is onder handen nemen. Ik zit nog te twijfelen of ik er een niewe tremelo op zal zetten, ik heb een LR-baggs piezo brug tremelo maar die wil eigenlijk bewaren voor een zelfbouw project. Ach we zien het wel, met die lage dollarkoers zijn die bruggen ook niet zo heel duur meer. En twee is altijd leuker dan 1 (bijna altijd dan, met gitaren iig)

Hugo

Anavrin
13 januari 2004, 11:32
nieuwe snaren moeten ook altijd goed ingespeeld worden voor ze geen rek meer vertonen. Als ik net nieuwe snaartjes heb opgelegd, dan moet ik ook veel vaker stemmen.

Javaca
14 januari 2004, 21:17
Dan moet je de snaren misschien beter oprekken Anavrin.

Ik zit te denken over een gordkope rollernut of locking (floydnut)

-robbert-
14 januari 2004, 21:20
Het zou ook kunnen dat je hals wat krom staat...

Javaca
14 januari 2004, 21:30
die is kaarsrecht

michielv
15 januari 2004, 08:07
Geen idee wat ervan waar is maar EVH beweerde dat hij zijn "Frankenstein" onder andere goed gestemd kon houden doordat hij (naast een geoliede messing kam met hele breede groeven zodat de snaren er niet in vast konden blijven zitten) de balletjes aan het einde zodanig richt dat ze niet vast blijven zitten (dit zou ook het idee achter fender bulletsnaren zijn).

Aangezien ik zelf maar 1 ding doe met een tremolo (stevig vastzetten en de pook weggooien ;) ) heb ik het nog nooit geprobeerd maar misschien helpt het?

Javaca
15 januari 2004, 17:04
als de stemming omhoog gaat blijft de snaar zeer waarschijnlijk hangen in de topkam als je de trem gebruikt,
ipv vaseline kun je ook beter grafiet gebruiken (bijvoorbeeld een HB potlood) maar eerst even met 400 grit schuurpapier de gleufjes van je topkam glad maken zodat de snaar daar niet meer blijft hangen

uiteindelijk kun je ook de topkam vervangen met een grafieten topkam
en als icing op de cake locking tuners installeren

Bedankt Fred! :-D
Ik heb met een dun plectrum de groeven schoongemaakt en er grafiet in gedaan (met een potlood). Dit werkt perfect alles loopt weer gesmeerd en de snaren blijven niet meer hangen.